ورود تاکسی برقی تویوتا bZ3 توسط شرکت دات وان بابک زنجانی
هولدینگ وان که با سهامدار اصلی خود بابک زنجانی مشهور شده است، مجموعهای از شرکتهای مختلف با زمینههای کاری متنوع را شامل میشود. داتوان ایر و داتوان ریل و تاکسیهای داتوان، بخشهایی از هولدینگ وان هستند که بر صنعت حمل و نقل، تمرکز دارند.
از توئیت جدید بابک زنجانی میتوان نتیجه گرفت، احتمالا نوعی رقابت با اسنپ و دیگر تاکسیهای اینترنتی، توسط او شروع شود که البته لوکستر و گرانتر است. دیگر گمانهزنیها به تاکید شرکت دات وان، بر گسترش صنعت توریسم با رانندگان آشنا به اطلاعات گردشگری و دارای لباس محلی اشاره دارند.
تویوتا bZ3 با طول ۴,۷۲۵ و عرض ۱,۸۳۵ ارتفاع ۱,۴۷۵ و فاصله محوری 2,880 میلیمتر عرضه میشود. این مدل، یک سدان کوچک است که در نسخهی پایه (مناسب تاکسیرانی) 184 اسب بخار قدرت و 330 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. تویوتا bZ3 مجهز به گیربکس تک سرعته همراه باتری 50 کیلووات ساعتی، توان پیمایش 500 کیلومتر دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 8 ثانیه و نهایت سرعت 160 کیلومتر برساعت، ارزانترین تویوتا bZ3 را جالب توجه نشان میدهند. نسخهی سفارشی این خودرو، 245 اسب بخار و 300 نیوتنمتر، همراه باتریی بزرگتر با توان پیمایش 600 کیلومتر است.
در چین، آستانه قیمت 24 هزار دلار برای تویوتا bZ3 وجود دارد. اگر دلار 80 هزار تومانی و تحفیف هزینههای مربوط به واردات خودروی برقی را در نظر بگیریم، این سدان احتمالا برای بازار ایران، 2/5 تا 3 میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت. شاید بابک زنجانی بتواند با هدف استفاده از خودروهای برقی در ناوگان حمل و نقل عمومی، تعداد زیادی bZ3 را با قیمت کمتر از 2 میلیارد تومان وارد ایران کند.