عملکرد ناامید کننده تویوتا bZ4X برقی در تست‌های واقعی

یک‌شنبه 29 آبان 1401 - 07:30
مطالعه 3 دقیقه
toyota-bz4x-2
اگرچه تویوتا bZ4X به‌طورکلی با بازخوردهای مثبتی روبرو شده اما مجله Elbil24 نروژ تلاش داشته این خودرو را به‌صورت دقیق‌تر بررسی کند و برخی مشکلات را...
تبلیغات

اگرچه تویوتا bZ4X به‌طورکلی با بازخوردهای مثبتی روبرو شده اما مجله Elbil24 نروژ تلاش داشته این خودرو را به‌صورت دقیق‌تر بررسی کند و برخی مشکلات را در آن پیدا کرده است. جالب اینکه تویوتا تلاش داشته وارد میدان شود و دلیل این مشکلات را توضیح دهد. مجله یاد شده می‌گوید با اینکه محصول الکتریکی تویوتا نقاط قوت زیادی داشته و آن را می‌توان دوست داشت اما در چندین نقطه کلیدی پشت سر رقبا قرار می‌گیرد.

همه‌چیز به ظرفیت باتری مربوط می‌شود. در ابتدا برخی افراد از جمله کارکنان تویوتا اظهار داشتند bZ4X از باتری 71.4 کیلووات ساعتی استفاده می‌کند. البته باید گفت ظرفیت قابل‌استفاده و خالص باتری این خودرو کمی بالاتر بوده اما تویوتا هرگز به‌صورت رسمی این موضوع را اعلام نکرده و همان رقم 71.4 کیلووات ساعت را به عنوان ظرفیت کل باتری معرفی کرده است. در سیکل تست WLTP که برای تخمین شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی در اروپا بکار می‌رود، تویوتا bZ4X شعاع حرکتی 470 کیلومتری را برای حالت دو موتوره و چهار چرخ محرک و شعاع حرکتی 516 کیلومتری را برای حالت دیفرانسیل جلو ثبت کرده است؛ اما Elbil24 می‌گوید شما در دنیای واقعی هرگز به این ارقام نزدیک هم نخواهید شد.

برای مقایسه باید دانست EPA آمریکا تست‌های واقعی‌تر و واقع‌بینانه‌تری را انجام می‌دهد و شعاع حرکتی 405 و 357 کیلومتر را برای نسخه‌های دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک bZ4X اعلام کرده است. شایان ذکر است دو نسخه تست شده توسط مؤسسات یاد شده از مجموعه باتری‌های مختلفی استفاده کرده‌اند بنابراین اطلاعات ارائه شده توسط مجله نروژی شاید با مشخصات واقعی bZ4X دو موتوره هماهنگ نباشد. باتری مدل‌های چهار چرخ محرک این خودرو توسط CATL تولید می‌شود درحالی‌که مدل‌های دیفرانسیل جلو از باتری‌های پاناسونیک استفاده می‌کنند و سرعت شارژ آن‌ها تا 50 درصد بیشتر است.

اما حالا به یافته‌های Elbil24 برسیم. این مجله می‌گوید نسخه دیفرانسیل جلو از محصول الکتریکی تویوتا میزان زیادی از ذخیره باتری را به‌صورت دست‌نخورده نگه می‌دارد. آن‌ها این تست را دو بار انجام داند و به این نتیجه رسیدند که باتری از حالت فول کامل تا خالی شدن تنها از حدود 63 کیلووات ساعت ظرفیتش استفاده می‌کند و حدود 10 کیلووات ساعت را به حالت دست‌نخورده نگه می‌دارد. آن‌ها تخمین می‌زدند در روز تست مسافت 407 کیلومتری را با این خودرو طی کنند اما زمانی که سیستم تهویه مطبوع را روی دمای 20 درجه تنظیم کردند شعاع حرکتی به‌صورت تیز به 297 کیلومتر کاهش یافت. در نهایت خودرو اندکی از تخمین اولیه بهتر عمل کرد و برد 307 کیلومتری را در مسیر تست استاندارد شامل 70 درصد جاده‌های شهری، 25 درصد بزرگراه‌ها و 5 درصد داخل شهر ثبت کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.