تویوتا

معرفی نسل جدید کراون، تحول قدیمی‌ترین سدان تویوتا برای عصر کراس‌اوورها

کراون قدیمی‌ترین سدان تویوتا محسوب می‌شود که از سال ۱۹۵۵ در سبد محصولات این شرکت حضور دارد و هرچند در سال ۱۹۷۲ از بازار ایالات‌متحده خارج شد اما در ژاپن همچنان به حیات خود تا به امروز ادامه داده است. حال این خودرو قصد بازگشت به بازار آمریکا را دارد اما این کراون جدیدی چیزی نیست که انتظار داشتیم زیرا تویوتا تصمیم گرفته سدان فول سایز خود را برای عصر کراس‌اوورها از نو تصور کند.

ازآنجایی‌که آوالون تا پایان امسال کنار گذاشته خواهد شد، تویوتا قصد دارد آن را با کراون جدید که از کراس‌اوورها الهام گرفته است جایگزین کند. این رویکرد قبلاً توسط برخی خودروسازان امتحان شده است اما مدل‌هایی مثل هوندا کراس‌تور و ولوو S60 کراس کانتری چندان موفق نبودند. هنوز مشخص نیست که کراون جدید هم به همان سرنوشت دچار خواهد شد یا نه اما چیزی که هم‌اکنون می‌بینیم سدانی با ارتفاع زیاد از زمین است که نمای جلویی آن با چراغ‌های باریک و ورودی هوای بزرگی که بخش عمده‌ای از آن مسدود است، از کراس‌اوور الکتریکی bZ4X الهام گرفته است.

در پروفیل جانبی خودرو روکش‌های پلاستیکی بدنه، سقف شیب‌دار، خط شانهٔ سیال و رینگ‌های ۱۹ یا ۲۱ اینچی جلب‌توجه می‌کنند و در عقب نیز چراغ باریک سراسری به همراه سپر ساده‌ای به چشم می‌خورد. این طراحی مطمئناً بحث‌برانگیز خواهد بود و طرح دورنگ بدنه نیز بیشتر می‌تواند به این موضوع دامن بزند. در این طرح که در تیپ بالا ردهٔ پلاتینوم ارائه می‌شود، رنگ مشکی از کاپوت تا صندوق‌عقب کشیده شده و با رنگ اصلی بدنه که قرمز، سفید یا برنزی خواهد بود تضاد خواهد داشت.

کراون جدید ۴,۹۲۸ میلی‌متر طول، ۱,۸۳۹ میلی‌متر عرض و ۱,۵۳۹ میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲,۸۵۰ میلی‌متر است. این یعنی سدان جدید تویوتا ۴۸ میلی‌متر کوتاه‌تر، ۱۰ میلی‌متر باریک‌تر و ۱۰۴ بلندتر از آوالون است و فاصلهٔ محوری آن ۲۰ میلی‌متر کمتر است.

هرچند ممکن است نظرات در مورد طراحی بیرونی کراون متفاوت باشد اما این سدان جدید ژاپنی در داخل با دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر، احتمالاً نظر اکثریت را جلب خواهد کرد. همچنین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو از قابلیت به‌روزرسانی از راه دور برخوردار بوده و به دستیار هوشمندی مجهز است که با گفتن کلمهٔ هی تویوتا فعال می‌شود. ازآنجایی‌که کراون خودروی لوکسی است، مهندسان تویوتا روی به حداقل رساند ارتعاش، لرزش و سروصدا در آن کار کرده‌اند و تمام تیپ‌های با شیشه‌های آکوستیک و عایق‌های صوتی فراوان ارائه می‌شوند.

کراون در سه تیپ مختلف بنام‌های XLE، لیمیتد و پلاتینوم به بازار عرضه خواهد شد که پایین‌ترین آن‌ها به‌صورت استاندارد به تنظیم برقی هشت جهتهٔ صندلی‌های جلو با گرم‌کن، کنترل تهویهٔ دو منطقه‌ای، شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند و سیستم صوتی با شش بلندگو مجهز است. در تیپ لیمیتد، صندلی‌های چرمی با تهویه در جلو و گرم‌کن در عقب، سنسور باران، سقف شیشه‌ای پانوراما و سیستم صوتی پریمیوم JBL با ۱۱ بلندگو ارائه می‌شود و تیپ پلاتینوم هم از تعلیق تطبیقی، رینگ‌های ۲۱ اینچی منحصربه‌فرد مشکی‌رنگ و سیستم پارک خودکار پیشرفته بهره می‌برد.

قوای محرکۀ استاندارد کراون یک نمونهٔ هیبریدی است که از یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر، دو موتور الکتریکی، یک گیربکس CVT و یک پکیج باطری نیکل متالی جدید تشکیل شده است. تویوتا هنوز خروجی این سیستم را اعلام نکرده اما گفته است که انتظار می‌رود مصرف سوخت ترکیبی آن ۶.۲ لیتر در هر صد کیلومتر باشد. در تیپ پلاتینوم اما یک قوای محرکهٔ کاملاً جدید بنام Hybrid Max ارائه می‌شود که شامل یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربو، یک موتور الکتریکی در جلو برای افزایش گشتاور و یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک با کلاچ تر چندصفحه‌ای می‌شود. این سیستم مجموعاً ۳۴۰ اسب بخار قدرت دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن ۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر تخمین زده شده است.

همهٔ مدل‌های کراون از سامانهٔ چهارچرخ محرک الکترونیکی مجهز هستند که از یک موتور الکتریکی در عقب استفاده می‌کند اما تیپ پلاتینوم از سیستمی بنام E-Four Advanced AWD هم بهره می‌برد که می‌تواند تا ۸۰ درصد از نیرو را به چرخ‌های عقب بفرستد. دو تیپ XLE و لیمیتد از حالت‌های رانندگی معمولی، اقتصادی و اسپرت برخوردار هستند درحالی‌که در تیپ پلاتینوم حالت‌های راحت، سفارشی و اسپرت پلاس هم به آن‌ها اضافه می‌شود. کراون روی پلت‌فرم TNGA ساخته شده که در مدل‌های آوالون، کمری، هایلندر، رافور و ونزا هم استفاده شده است. این خودرو در جلو از تعلیق مک‌فرسون و در عقب از نوع چند اتصالی استفاده می‌کند.

کراون به جدیدترین سیستم‌های کمک‌رانندهٔ تویوتا هم مجهز شده است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به نوربالای خودکار، کروز کنترل پویا، دستیار خواندن علائم جاده، سیستم پیش از برخورد با قابلیت تشخیص عابرین پیاده، هشدار خروج از خط، یادآور صندلی عقب، پایش نقاط کور و… اشاره کرد. تویوتا کراون جدید اواخر امسال راهی نمایندگی‌های فروش در ایالات‌متحده خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. phonix

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1878 ديدگاه)

    رو درش جیر کا کردن؟
    از تویوتا بعیده
    در کل فضای داخلی ماشین برای یه تویوتا خیلی به روزه که خبر خوبیه
    کاش تحریم نبودیم

    موافقم 50
    مخالفم 6
    1. TML BN

      ۲۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1056 ديدگاه)

      البته قبل از تحریم ها هم کراون خیلی کم وارد شد ولی این سدان لعنتی نسل ها قبلش واقعا جذاب بود

      موافقم 39
  2. حمید

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (97 ديدگاه)

    شترگاو پلنگ تویوتا … الان یه عده میگن چون تویوتاست حتما خوبه!

    موافقم 48
    مخالفم 62
    1. phonix

      ۲۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      تک رنگ هم داره منم یه لحظه گفتم چرا دو رنگه
      تک رنگش قشنگ تره فقط یه مشکل داره اونم گریل گندس که همه دارن

      موافقم 30
      مخالفم 2
    2. Reza Waffen SS

      ۲۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (5350 ديدگاه)

      تویوتا خداست

      موافقم 37
      مخالفم 24
    3. TML BN

      ۲۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1056 ديدگاه)

      بله چون تویوتاست حتما خوبه شما تویوتا بد تاحالا دیدی؟؟؟؟

      موافقم 46
      مخالفم 16
    4. کیانوش

      ۲۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (832 ديدگاه)

      میشه بی واقعا کراس اور ها چه مزیتی نسبت به همین سدان با ارتفاع بیشتر دارن ،،کاش به جای کراس اور ها همین شتر گاو پلنگای اینجوری همه گیر میشدن باز قابل تحمل تر بودن ،بدون شک هندلینگ و راحتی بیشتری هم تو جاده داره به نسبت کراس اور های حتی اسپورت بازتر هرچند کراس اور اسپورت کلا چیز بی معنی هستش دو تا عبارت رو کنار هم اوردن که فرسنگ ها با هم فرق دارن کراس اور اسپورت !!!!حالا اس یو وی یا کامیون اسپورت داریم تو داکار مسابقه میدن اما کراس اور اسپورت کاملا بی معنیه اگه قرار باشه بین کراس اور ها و این سدان ها کراس یکی رو انتخاب کنم قطعا انتخابم همینه یا نمونه های سایر برند ها سیتروئن پژو حتی ولوو هم مشابه این خودرو ساخت الان چون تویوتا ساخته شده شتر گاو پلنگ؟ این هرچی هم باشه تز باز از بی ام و ایکس شیش که سلطان بعضی از شما ودوستانتون هستش خیلی میلی منطقی تر و کارامد تر هستش

      موافقم 5
      مخالفم 1
    5. علی

      ۲۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (837 ديدگاه)

      تو که ژاپنی دوست نداری نیا تو این پستها !!! منم از کره ای و چینی بدم میاد اصلا مطالبش را نگاه نمیکنم ! اگر هم میایی الکی نظر نده ، زمانی که RAV4 اومد خیلیا مسخره اش کردن ! اما به مرور زمان شد بهترین کراس اور اقتصادی دنیا ، محصولات تویوتا اینطورین

      موافقم 5
      مخالفم 1
  3. دکتر استاپ

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (250 ديدگاه)

    عجب چیزی شده،آشپزخونه تویوتا درحال ترکوندنه
    دمش گرم

    موافقم 12
    مخالفم 8
  4. AMIR / ARMI

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1285 ديدگاه)

    شما هم می‌بینید شبیه لوسید شده
    s6.uupload.ir/files/gridart_۲۰۲۲۰۷۱۵_۱۴۱۹۲۴۱۵۴_q0va.jpg

    موافقم 26
    مخالفم 35
    1. GMA

      ۲۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1659 ديدگاه)

      منم تا دیدم ناخودآگاه یاد لوسید ایر افتادم…

      موافقم 18
      مخالفم 5
  5. meysam

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3616 ديدگاه)

    طراحی بیرونیش از 2 بایت جای کار بیشتری داشت:
    1. نمیدونم چه اصراری به اون جلوپنجره بزرگ فیک و طرح دو رنگ داره
    2. کراون همیشه یک سدان لوکس و کشیده بوده. باید در طراحی از المانهای لوکس بیشتری استفاده میکرد و حتی اگه کراس اوور هم می خواستن بکنن باید خیلی ظاهر لوکستری بهش میدادن جوری که درخور نام کراون باشه
    مدنظر من یه سدان کشیده، ساده و باوقار مثل لکسوس LS یا ES یه چیزی تو اون مایه ها باید میبود نه این
    اگر هم قرار بود کراس اوور بشه بهتر بود رو هایلندر کار بیشتری میکردن، فیس جدیدی براش طراحی میکردن و اونو بعنوان کراون کراس معرفی میکردن

    موافقم 17
    1. بهزاد

      ۲۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2554 ديدگاه)

      نویسندگان گرامی اگر خبرهای تکمیلی را در مورد کراون میزاشتن بهتر بود.
      محصولات جدید کراون تویوتا شامل ۴ عضو هست که این فقط یکی از اونها تلقی میشه و مابقی شامل یک کراس اوور متوسط و یکی هم کراس اوور بزرگتر و محصول چهارم یک سدان با شمایل طبیعی.
      محصولات جدید کراون از نظر طراحی چه داخلی چه بیرونی یک فلسفه ی جدید از آینده ی تویوتا خواهد بود.

      موافقم 16
      مخالفم 1
    2. کیانوش

      ۲۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (832 ديدگاه)

      عزیز این یکی از مدل هاش هستش فک کنم چهار نسخه دار ی استیش و ی سدان هم داره انگار و اینکه همین هم از نظر من به نسبت کراس اور های دیفرانسیل جلویی که بازتر رو قبضه کردن خیلی خیلی خرید منطقی تری هستش و تو جاده هندلینگ و رامندگی خیلی بهتری داره

  6. T

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (354 ديدگاه)

    ارتفاش۲ سانتی متر بالاتر نرفته اسمشو گذاشتن کراس اوور

    موافقم 2
    مخالفم 4
  7. آرم@ن

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (183 ديدگاه)

    شبیه ماشین چینی یا حتی به مقدار شبیه لوسید شده

    موافقم 25
    مخالفم 35
  8. imperial

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2374 ديدگاه)

    نگاهی به نسل اول تویوتا کراون. گوگولی ژاپنی!

    تویوتا سال 1955کراون رو برای سهولت کردن حمل نقل در ژاپن رونمایی کرد ماشین موتور جلو دیفرانسیل عقب با درهای انتحاری همچو امپریال لینکلن کانتینانتال رولزرویس!بابابزرگ لکسس درواقع همون تویوتا کراون محسوب میشه و از سال 1955 تا قبل از رونمایی لکسس LS در 1989 پرچمدار تویوتا بوده. این ماشین در 3صورت متفاوت 4در و 4در استیشن و 2 در استیشن تولید میشده. این ماشین 3 پیشرانه متفاوت داشته که عبارت اند از موتور 1453 سی سی سری موتور R14 تویوتا و موتور 1897 سی سی سری موتور R3تویوتا و سری موتور دیزل C تویوتا حجم 1491 سی سی. قدرت این موتور ها به ترتیب 59 اسب بخار و 79 اسب بخار و 39 اسب بخار بود. گشتاورشون هم ترتیب 108 نیوتون و 140نیوتون و 83نیوتون بود. این موتورها سالهای مختلف روی کراون نصب شد.قیمت کراون سال 1958حدود2100دلار بود که میشه 21هزار دلار در سال 2022 اگر تبدیل کنیم.
    http://www.autovehicle.info/Yonetim/Urunler/Urunler/Auto-Vehicle-Urun-Resim_25-05-2019-8394-800X600.jpg
    http://www.autovehicle.info/Yonetim/Urunler/Urunler/Auto-Vehicle-Urun-Resim_25-05-2019-9726-800X600.jpg
    بیرون☝ داخل👇
    http://www.autovehicle.info/Yonetim/Urunler/Urunler/Auto-Vehicle-Urun-Resim_25-05-2019-12713-800X600.jpg
    اهان راستی این ماشین4,285میلی متر طول و1,679میلی متر عرض داره و فاصله محوریش2,530میلی متر هست و وزنش 1,152کیلوگرم هست ارتفاعش هم 1524میلی متر هست. از آپشن های این ماشین میتونم به شیشه بالا بر دستی اشاره کنم و درهای انتحاری یا برعکس بازشو😄
    .
    .
    دیدن این 4 تا عکس اصلا خالی از لطف نیست.
    https://www.web.imperialclub.info/Yr/1954/54Brochure/Page02-03-reg.jpg
    https://www.web.imperialclub.info/Yr/1954/54Brochure/Page10-11-reg.jpg
    https://www.web.imperialclub.info/Yr/1954/54Brochure/Page13-reg.jpg
    https://www.web.imperialclub.info/Yr/1954/54Brochure/Page16-17-reg.jpg
    اصلا هیچی نمیگم. شما عکس هارو ببینید.خودشون حرف میزنن.همینو بدونید دنده اتومات بود چوپ چرم داشت کولر داشت(!)شیشه برقی داشت فکر کنم کافی باشه.عشق است لعنتی🦅

    البته هیچ ربطی به کراون نداره امپریال،صرفا خواستم فرق ماشین اقتصادی و لوکس رو در اون دوران درک کنید.

    موافقم 15
    مخالفم 2
  9. کیان

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1492 ديدگاه)

    یه آشپزخونه مجهز بازم توانایی خودشو نمایش داد، با توجه به اینکه ارتفاع ماشین کمتر شده پس طراحیش حس کراس و میده فقط

    موافقم 21
    مخالفم 2
  10. Narrator

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    از بغل خیلی شبیه پژو 408 جدید و سیتروئن همزادش به نظر میرسه که البته چون اونا هم تازه اومدن بعیده از اونا ایده گرفته باشن. در کل جذابیت سدان نسل قبل یعنی 2018 رو نداره. البته چند نسخه کانسپت هم از کراون با کلاسبندی های متفاوت معرفی شده که اونا شاهکارن تو طراحی و ای کاش تولید بشن.

    موافقم 15
    مخالفم 3
  11. Carlover

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (185 ديدگاه)

    اگر اون آرم تویوتا برداشته بشه از روش،هر ماشینی میشه حدس زد واسش جز تویوتا

    موافقم 16
    مخالفم 22
  12. مهدی

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (193 ديدگاه)

    من طراحی نسل قبل رو خیلی خیلی خیلی دوست داشتم… صد حیف

    موافقم 17
    مخالفم 1
  13. JDM lover

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (882 ديدگاه)

    طراحی نسل های قبلی دلنشین تر بود
    ولی این یکی داخلش خیلی خوبه

    موافقم 11
    مخالفم 1
  14. محمد

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (40 ديدگاه)

    طراحیش عالی و قشنگ شده فکر میکنم موفق باش تو فروش .
    فقط حیف که ما تو ایران زندگی می کنیم.

    موافقم 5
    مخالفم 2
  15. Behnam1012

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (988 ديدگاه)

    ای کاش از اسم کراون استفاده نمی کرد و یا یک سدان سنتی بود
    الان مابین سدان و کراس اور بودن مونده

    موافقم 11
    1. خدای ماشین

      ۲۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (16 ديدگاه)

      چهار مدل داره یا اطاق داره سدان هم داره کلا همه سلیقه ها رو پوشش میده

      موافقم 5
      مخالفم 1
  16. behnam-84

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (31 ديدگاه)

    نسل قبلی کراون،اونی که تو ژاپن فروش میره،خیلی زیبا و جذابه اما این نه زیاد.با این روندی که هست،همه اسم های معروف اعتبار خودشون رو از دست میدن.اون از موستانگ که اسمشو روی یک کراس امور برقی گذاشتن،این از کراون که حالا اسم یک سدان کراس اوور شده.بلیرز هم که از یک شاسی بلند آفرودی تبدیل شده به یک کراس اوور شهری.

  17. ARMAN سابق

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (491 ديدگاه)

    الان این کراون نه می تونه آفرود بره نه هندلینگش در حد یه سدانه.
    پس به چه درد می خوره؟
    تف به هر چی کراس اووره

    موافقم 5
    مخالفم 5
  18. خدای ماشین

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    عزیز چهار مدل داره سدان . کراس اوور . اسپورت که همون شبیه هاچبکه و استیشن واگن که بیشتر شبیه شاسی بلنده .

    موافقم 3
    مخالفم 2
  19. خدای ماشین

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    یه ماشین عالی دیگه از تویوتا

    موافقم 5
    مخالفم 1
  20. احمدرضا

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (743 ديدگاه)

    یه جوریه

  21. Hadi

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (594 ديدگاه)

    تویوتا مدل سدان کراون هم معرفی کرده برای بازار داخلی ژاپن لطفا اونو پوشش بدید…
    اون خیلی بهتره👌🏼

  22. Hadi

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (594 ديدگاه)

    اینو کف خواب کنی چیز خفنی میشه 👌🏼

    موافقم 2
    مخالفم 1
  23. Dian

    ۲۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (692 ديدگاه)

    راستشو بخواین یکم شبیه ماشینای چینی شده

    موافقم 1
    مخالفم 4
  24. Afg

    ۲۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (498 ديدگاه)

    تویوتا تو این سبک اتاق نداشت فکر کنم
    این کراون فروش بدی نخواهد داشت

  25. علی

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (837 ديدگاه)

    خیلی زیباست . عاشق برند تویوتا هستم . برندی که بزرگه ولی مغرور نیست ، کاربردی برای همه قشرهای جامعه با محصولات باکیفیت اقتصادی و طول عمر بالا

  26. دوچرخه سوار

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (182 ديدگاه)

    اینکه شبیه کیا اپتیما شده!!

  27. car lover

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1493 ديدگاه)

    این همه خوب کار کردید این فرمون زاقارت چیه😑

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا