بررسی تویوتا کراون 2022؛ بزرگ و گران‌قیمت با طراحی عجیب

چهارشنبه 4 آبان 1401 - 17:00
مطالعه 10 دقیقه
toyota_crown_crossover_rs_3_
تویوتا در تلاش برای ایجاد تنوع برای محصولات، نسل جدید کراون را معرفی کرده است. این مدل، در اروپا و خصوصا امریکا عرضه می‌شود؛ اما از نظر کلاس قیمتی...
تبلیغات

تویوتا در تلاش برای ایجاد تنوع برای محصولات، نسل جدید کراون را معرفی کرده است. این مدل، در اروپا و خصوصا امریکا عرضه می‌شود؛ اما از نظر کلاس قیمتی تفاوتی چشم‌گیر با دیگر تولیدات تویوتا دارد.

کراون (Crown) یکی از قدیمی‌ترین محصولات تویوتا است. این خودرو اولین‌بار در سال 1955 تولید می‌شود و معمولا مخصوص بازار بود. پیش از آنکه برند لکسوس تاسیس شود، مدل‌های مختلف کراون با ساختار سدان، دو در کوپه و استیشن‌واگن، محصولی لوکس‌تر و البته گران‌تر نسبت به دیگر تولیدات تویوتا محسوب می‌شدند.

از ابتدای تولید، کراون سدان در بازار ژاپن محبوبیت ویژه داشت و مشابه تویوتا سنچوری که سال 1967 معرفی شد، مورد استفاده‌ی افراد متمول و شخصیت‌های سیاسی بود. در دهه‌ی 70 و 80 میلادی، این خودرو در خارج ژاپن و خصوصا بازار خاورمیانه به محبوبیت رسید اما با ظهور لکسوس به تدریج فراموش شد.

طی 67 سال، تویوتا هرگز تولید کراون را متوقف نکرد. البته عرضه‌ی نسخه‌ی دو در کوپه، از سال 1974 پایان یافت تا صرفا مدل‌های سدان و استیشن فروخته شوند. تولید نسل دوازدهم به بعد، از سال 2003 تا امروز نیز، منحصر به کلاس سدان با تجهیزات فنی مشابه لکسوس است.

مدیران و طراحان تویوتا در اقدامی عجیب، تصمیم به ساخت نسل جدیدی از کراون برای بازار جهان گرفتند. این رویداد، با تحول در ساختار بدنه نیز همراه شد تا نهایتا، نسل 16 کراون، حالتی ترکیبی از سدان کوپه و کراس‌اور داشته باشد.

تویوتا کراون 2022 یک خودروی کاملا ژاپنی است. نه‌تنها خط مونتاژ این مدل، منحصر به کشور سازنده خواهد بود؛ بلکه طراحان اصلی شامل سه نفر سرپرست گروه، طراح کابین و بدنه نیز، ژاپنی هستند. تویوتا برای کراون جدید، بالاترین سطح فناوری‌های خود از نظر پیشرانه، ایمنی و رفاهی را ارائه کرده است.

کپی لینک

طراحی بدنه و نمای بیرونی تویوتا کراون

ظاهرا هدف از تولید کراون جدید، جذب مشتری از بازار امریکا است. احتمالا به همین دلیل، سبک طراحی خودرو تفاوت‌هایی با دیگر محصولات تویوتا دارد و شباهت‌هایی بین کراون و  لوسید ایر دیده می‌شود. حتی چرخ‌های 19 تا 21 اینچ خودروی ژاپنی، ترکیب سیاه و نقره‌ای دارند.

دیگر موضوع جالب که پیش‌تر نیز اشاره شد، حالت خاص بدنه با ترکیب سدان اسپرت‌بک و کراس‌اور است. تویوتا تلاش می‌کند با این نوع طراحی، علاقه‌مندان سدان‌های خانوادگی و شاسی‌بلند اسپرت را هم‌زمان جذب کند. از سویی دیگر، توجه به ادوات لوکس در نمای جلو و پشت خودرو دیده می‌شود.

تویوتا در طول تاریخ نشان داده از طرح‌های خلاقانه و جسورانه در مدل‌های جدید، استقبال می‌کند. مثلا پریوس نسل چهارم ساخت 2016 و کراس‌اور C-HR که با فروش بسیار خوب در بازار جهانی مواجه شدند، سبک طراحی عجیب و ساختارشکن داشتند. احتمالا با همین طرز فکر، ادوات سیاه‌رنگ بخش بزرگی از نمای جلو تا سقف و پشت کراون پلاتینیوم را پوشانده‌اند. فرم کلی شیشه‌های نصب شده روی درهای ورود به کابین و سپر جلو نیز، تفاوتی چشمگیر نسبت به دیگر تولیدات تویوتا دارند.

کپی لینک

طراحی کابین و فضای داخلی تویوتا کراون

محصول جدید در مقایسه با آوالون که سدان پرچمدار تویوتا در سال‌های اخیر بوده است، 9 سانتی‌متر فضای بیشتر بالای سر ارائه می‌کند؛ درحالی‌که سرنشینان عقب، فاصله جلوی زانوی مشابه دارند. این شرایط نشان می‌دهند افراد در کراون 2023، راحتی شبیه به آوالون خواهند داشت.

صندوق عقب کراون، 430 لیتر فضای استاندارد دارد که در مقایسه با صندوق 455 لیتری آوالون، چندان متفاوت نیست. همچنین برخلاف آوالون، امکان جمع کردن صندلی‌های کراون و افزایش حجم صندوق پیش‌بینی شده است.

میان داشبورد، نمایشگر لمسی 12/3 اینچ وجود دارد که در میان دیگر خودروهای ساخت تویوتا، وضوح تصویر و سرعت عمل بالاتر ارائه می‌کند. این شرایط برای پنل دیجیتال 12/3 اینچی  پشت فرمان نیز فراهم شده است. طرح کلی داشبورد، صندلی‌ها و ادوات داخل نیز، چشم‌نواز و شبیه به خودروهای مدرن بی‌ام‌و دیده می‌شود.

برای چرم صندلی‌ها و پوشش کابین حق انتخاب چندانی وجود ندارد و ظاهرا، فقظ رنگ‌های سیاه و خاکستری و کرم روشن قابل سفارش هستند. مشتری می‌تواند نسخه‌ی پلاتینیوم با جزئیات طلایی‌رنگ را خریداری کند.

کپی لینک

پیشرانه و توانایی فنی تویوتا کراون

تویوتا کران 2023، در تمام مدل‌ها با پیشرانه‌ی هیبرید و سیستم دو دیفرانسیل عرضه می‌شود. جعبه‌دنده برای نسخه‌ی پایه CVT است اما مدل پلاتینیوم گیربکس اتوماتیک 6 سرعته خواهد داشت.

برای مدل پایه، ترکیب پیشرانه‌ی توربوشارژ بنزینی 2/5 لیتر با دو موتور برقی، مجموع قدرت 236 اسب بخار فراهم می‌کند. دو مدل دیگر قدرت‌‌های 264 و 340 اسب بخار (مدل پلاتینیوم) دارند. قوی‌ترین نمونه با 542 نیوتن‌متر گشتاور، در زمان 5/7 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد؛ اما در نسخه‌ی پایه، این زمان برابر با 7/5 ثانیه است.

باوجود انواع پیشرانه و تفاوت در قدرت‌ خروجی، مصرف سوخت مدل‌های مختلف کراون تفاوت چندانی ندارد. نسخه‌ی پایه میانگین مصرف 5/5 تا 6 لیتر در صد کیلومتر دارد که باتوجه به شرایط فنی، شتاب و وزن خالص 1930 کیلوگرمی، قابل قبول به نظر می‌رسد. مدل پلاتینیوم با قوی‌ترین پیشرانه، 50 کیلوگرم سنگین‌تر است و تقریبا 6 تا 6/5 لیتر بنزین در صد کیلومتر، مصرف می‌کند.

کپی لینک

قیمت تویوتا کراون 2023 و مقایسه با رقبا

آستانه قیمت کراون در بازار امریکا، 42 هزار دلار خواهد بود و نسخه‌ی پلاتیونیم برای خریدار، 54 هزار دلار هزینه خواهد شد.

از دیدگاه کارشناسان، قیمت مهم‌ترین سد راه کراون برای فروش چشمگیر در سال 2023 است. البته احتمال زیادی وجود دارد که خریداران سدان‌های نیمه لوکس، مثل تویوتا آوالون جذب کراون شوند. همچنین توقف تولید  خودروهای مهم این گروه، شامل نیسان ماکسیما، فولکس واگن آرتئون و کرایسلر  300 طی ماه‌های آینده، فرصت مناسبی در اختیار کراون می‌گذارد تا جذب مشتری کند.

در سمت دیگر، شاسی‌بلندهای پرفروش ژاپنی یا امریکایی با قیمت 42 تا 54 هزار دلار وجود دارند. مثلا هزینه خرید تویوتا هایلندر به عنوان شاسی بلند خانوادگی با ابعاد بزرگ و کابین جادار، در نسخه‌ی پایه 37 هزار دلار و در مدل هیبرید 45 هزار دلار است. جیپ گرند چروکی و گرند چروکی L نیز به ترتیب، آستانه قیمت 40 و 44 هزار دلار دارند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.