پنج تویوتا اسپرت GR که از وجودشان خبر نداشتید؛ از GT86 تا سنچوری

پنج‌شنبه 21 فروردین 1404 - 15:30
مطالعه 4 دقیقه
Toyota-GRMN-6
درحالی‌که خودروهایی مثل GR یاریس و GR86 بسیار مشهور هستند، بخش گازو ریسینگ تویوتا مدل‌هایی هم ساخته که ناشناخته ماندند.
تبلیغات

طی سال‌های اخیر، مدل‌های گازو ریسینگ تویوتا سروصدای زیادی به راه انداخته‌اند. GR یاریس بسیار تحسین شده و GR86 هم یکی از کوپه‌های ارزان‌قیمت هیجان‌انگیز بازار محسوب می‌شود. بااین‌حال، گازو ریسینگ از مدت‌ها قبل روی خودروهای تویوتا کار می‌کرده و قبل از اینکه در سطح جهانی به شهرت برسد، مدل‌هایی را ساخته که عمدتاً به بازار داخلی ژاپن محدود بودند و کسی از وجودشان خبر ندارد. در ادامه با پنج نمونه از این خودروها آشنا خواهیم شد.

تویوتا 86 GRMN

در طول دوران تولید GT86، خیلی‌ها فریاد ساخت نسخه‌ای قوی‌تر را سردادند ولی پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر تخت تنفس طبیعی این ماشین هیچ‌گاه بیش از 200 اسب بخار قدرت تولید نکرد. بااین‌حال، کسانی که در ژاپن زندگی می‌کردند و خوش‌شانس بودند، می‌توانستند در سال 2016 یکی از 100 دستگاه نسخهٔ ویژهٔ 86 GRMN را بخرند. البته این نسخه جهش بزرگی در قدرت نداشت و خروجی موتور را با تنها 20 اسب بخار افزایش به 220 اسب بخار رساند ولی بیشتر ارتقاءهای GRMN با تنظیم مجدد تعلیق روی شاسی متمرکز بود و مردان گازو ریسینگ با استفادهٔ گسترده از فیبر کربن روی کاهش وزن هم کار کرده و GT86 را حدود 45 کیلوگرم سبک‌تر کردند. علاوه بر این، سیستم ترمز خودرو هم ارتقاء قابل‌توجهی را تجربه کرده و ضرایب گیربکس دستی نزدیک‌تر شدند. 86 GRMN حدود 35 هزار پوند قیمت داشت که تقریباً دو برابر قیمت GT86 معمولی در ژاپن بود.

تویوتا سنچوری GRMN

اگر رئیس تویوتا بودید برای خودروی شخصی خود چه مدلی را انتخاب می‌کردید؟ پاسخ «آکیو تویودا» به این سؤال، تویوتا سنچوری GRMN بود. تویودا در سال 2018 در صندلی‌های عقب یک سنچوری GRMN دیده شد و این تمام چیزی است که از نسخهٔ اسپرت سدان مجلل تویوتا میدانیم. این سنچوری اسپرت علاوه بر نشان‌های GRMN، با عناصری مثل اسپویلر فیبر کربنی، دیفیوزر اختصاصی و رینگ‌های BBS، ظاهری مسابقه‌ای به خود گرفته بود. تویوتا هیچ‌گاه جزئیاتی در مورد این خودرو منتشر نکرد و تصور می‌شود تنها یک دستگاه از سنچوری GRMN ساخته شده باشد.

تویوتا ویتز GRMN توربو

هرچند در سال 2018 اروپایی‌ها با یاریس GRMN از دست‌پخت گازو ریسینگ بهره‌مند شدند اما این خودرو اولین یاریسی نبود که از نشان GRMN بهره‌مند شد زیرا این افتخار به تویوتا ویتز تعلق دارد که اساساً نسخه‌ای از یاریس برای بازار ژاپن محسوب می‌شد. این خودرو که در سال 2013 عرضه شد، ویتز GRMN توربو نام داشت و از یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو با 150 اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. کالیپرهای ترمز چهار پیستونه در جلو، تنظیمات جدید سیستم تعلیق و رینگ‌های آلیاژی 17 اینچی هم از دیگر ویژگی‌های ویتز GRMN بودند. از این نسخه تنها 200 دستگاه ساخته شد.

تویوتا iQ GRMN

از iQ نه یکی بلکه دو نسخهٔ GRMN ساخته شد. نسخهٔ اول در سال 2009 با پیشرانهٔ 1.3 لیتری جدید 100 اسب بخاری iQ عرضه شد که در کنار یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی قرار گرفته بود. سیستم تعلیق سفت‌تر، ترمزهای دیسکی عقب بجای کاسه‌ای و رینگ‌های 16 اینچی Rays هم از دیگر ویژگی‌های این نسخه بودند. از iQ GRMN تنها 100 دستگاه ساخته شد. چندی بعد، در سال 2012 تویوتا فضایی برای نصب یک سوپرشارژر زیر کاپوت کوچک iQ پیدا کرد و GRMN سوپرشارژ را با 120 اسب بخار قدرت به بازار فرستاد. تصور کنید خودرویی به‌اندازهٔ جعبه کفش با چنین قدرتی چه شتابی داشته است!

تویوتا مارک X GRMN

مارک X که در سال 2019 از روی خط تواید کنار رفت، اساساً پاسخ تویوتا به ب‌ام‌و سری 3 در ژاپن محسوب می‌شد. در سال 2015 نیز تویوتا نسخهٔ GRMN را برای این خودرو ارائه کرد که هرچند نمی‌توانست پاسخی به ب‌ام‌و M3 باشد ولی هنوز هم ارزش این نشان را داشت. مارک X GRMN به یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی مجهز بود که 320 اسب بخار قدرت داشت. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و دیفرانسیل لغزش محدود تورسن به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. از این خودرو ابتدا 100 دستگاه ساخته شد و سپس در سال 2019 یعنی سال پایانی تولید مارک X نیز 350 دستگاه دیگر از نسخهٔ فیس‌لیفت آن ساخته شد.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.