شگفتانه تویوتا برای طرفدارانش: GR86 چهاردر میشود!
تویوتا برای نخستینبار در سال 2011 کوپه تازه GT86 رونمایی و نسل دوم آن را بعد از 10 سال در سال 2021 معرفی کرد. سپس نسل دوم از راه رسید که هماکنون با نام GR86 شناخته میشود. این مدل با بدنه و کابین تازه روانه بازار شد و حال به لطف تغییرات فنی 10 درصد قدرت بیشتری را ارائه میکند.
تویوتا در سال گذشته میلادی موفق شد تا بیش از 11 هزار دستگاه GR86 را در ایالاتمتحده به فروش برساند؛ هرچند این رقم ممکن است تحسین برانگیز باشد اما در برابر برادر بزرگتر این کوپه یعنی راو4 که 434 هزار دستگاه از آن فروخته شد، ناچیز به نظر میرسد.
اخیرا یک مجله ژاپنی به نام «Best Car» اعلام کرده که GR86 در سال 2025 بهروزرسانی میشود. به گزارش این رسانه شرقی یک سال پس از معرفی کوپه دو در، نسخه چهار در آن هم به نمایشگاهها خواهد رسید.
تویوتا به تولید یک خودرو با فرمتهای مختلف کوپه، هاچبک، سدان و... عادت دارد (کاری که با کرولا کرد) و ظاهرا میخواهد با ایجاد تغییر در کوپه محبوب GR86، طیف بیشتری از خریداران را به برند خود جذب کند. انتظار میرود GR86 سدان از کمری و کرولای سدان قدرتمندتر باشد؛ البته در سال 2023 از هر دو خودروی یادشده بهترتیب بیش از 290,000 و 232,000 دستگاه به فروش رسید.
سدان تازهوارد GR86 به یکی از بهترین پیشرانههای تویوتا مجهز خواهد شد؛ یک واحد 1.6 لیتری 3 سیلندر توربوشارژ بنزینی با توان تولید 300 اسب بخار قدرت که از GR کرولا به عاریه گرفته میشود. به ادعای رسانه بِستکار، سدان GR86 درکنار پیشرانه بنزینی خود از یک الکتروموتور نیز کمک میگیرد تا نهایتا به 350 اسب بخار قدرت دست پیدا کند. قدرت پیشرانه هیبریدی یادشده نهایتا به چرخهای عقب ارسال میشود.
از دیگر تغییرات بزرگ نسل سوم GR86 میتوان به پلتفرم تازه آن اشاره کرد؛ ظاهرا قرارداد تویوتا و سوبارو رو به اتمام است. سوبارو بهصورت همزمان خواهر GR86 یعنی BRZ را روانه بازار کرد که تفاوت بسیار کمی از لحاظ فنی و ظاهری با GR86 دارد. به این ترتیب، تویوتا مسئولیت تحقیقوتوسعه پروژه کوپه خود را بهطور کامل از سوبارو خواهد گرفت و مدل چهار در جدیدش را با پلتفرم لکسوس IS تولید خواهد کرد.
GR86 تنها پروژه مشترک تویوتا با یک خودروساز دیگر نیست که اقبال خوبی دریافت کرده باشد؛ کوپه اسپرت و قویتر سوپرا هم با همکاری بیامو آلمانی تولید میشود که همزاد آن یعنی مدل Z4 را تولید میکند.
با توجه به موفقیتهای زیادی که خودروی رالی این برند ژاپنی با بهرهوری از موتور GR کرولا در مسابقات WRC به دست آورد، تویوتا میخواهد مسئولیت کامل تولید خودروی اسپرتش را به دست بگیرد و از پیشرانه و پلتفرم مخصوص خود استفاده کند. مدل تازه GR86 به جعبهدنده تماما خودکار (احتمالا 7 سرعتی) مجهز خواهد شد اما سازنده برای جذب خریداران بیشتر، یک نمونه 6 سرعتی دستی را هم عرضه خواهد کرد. نظر شما درباره یک GR86 چهار در چیست؟ آیا چنین خودرویی اقبالی برای موفقیت دارد؟