رقابت جالب تویوتا GR یاریس و لامبورگینی آونتادور SV؛ کدامیک سریعتر است؟
پیش از آنکه دو خودروی تویوتا GR یاریس تیون شده و لامبورگینی آونتادور SV در یک مسابقه درگ 400 متر شرکت کنند، تواناییهای پیشرانه خود را به رخ میکشند. نیروگاه 12 سیلندر لامبورگینی صدایی شبیه یک خودروی فرمول یک دارد اما پیشرانه 3 سیلندر یاریس هم ترسی به خود راه نمیدهد و حتی شاید لامبورگینی را کمی نگران میکند. البته دلیل نگرانی ایتالیاییها هم شاید به قدرت حدود 600 اسب بخاری پیشرانه GR یاریس مربوط باشد.
GR یاریس در مسابقه اول پیروز میشود و مسافت 400 متر را با زمان سورپرایز کننده 10.98 ثانیه طی میکند. با اینکه چنین عملکردی در نگاه اول کاملاً احساسبرانگیز به نظر میرسد اما علت پیروزی ژاپنیها را میتوان مشکل همیشگی لانچ آونتادور دانست که رضایتبخش نیست و همین موضوع شکست سوپر اسپرت لامبورگینی را رقم میزند؛ اما زمان برگزاری مسابقه دوم فرا میرسد و خوشبختانه آونتادور SV رو به راه شده و انتقام خود از GR یاریس را میگیرد؛ اما در مسابقه سوم که بازهم تعجب همه را برمیانگیزد، هاچبک پرقدرت تویوتا هیچ نشانی از تسلیم شدن را بروز نمیدهد اما در مسابقه چهارم بازهم لامبورگینی پیروز میدان میشود تا شمار بردهای این خودرو در درگ به عدد سه برسد.
با اینکه تویوتا GR یاریس 592 اسب بخاری شانسی در برابر این لامبورگینی پرقدرت نداشته اما آمار نشان میدهد ژاپنیها بهتر از آن چیزی که فکر میکنید عمل کردهاند. بهترین زمان ثبت شده توسط آونتادور 10.7 ثانیه بوده درحالیکه این رقم برای یاریس به 11 ثانیه میرسد. در حقیقت تفاوت سهدهم ثانیه یاریس با خودرویی که حدود 280 اسب بخار قویتر است بسیار تحسینبرانگیز خواهد بود. بیشک افراد بسیاری به قابلیتهای یاریس اطمینان دارند چراکه این خودرو همانند برخی محصولات تیون شده دیگر پس از چند بار مسابقه خراب نمیشود.
قیمت تویوتا GR یاریس دنده دستی با پیشرانه 3 سیلندر 1.6 لیتری توربو در بریتانیا از قیمت معادل 57 هزار دلار شروع میشود و اگر خواهان گیربکس اتوماتیک باشید این رقم به حدود 59 هزار دلار خواهد رسید. بهای این یاریس تیون شده اما به 167 هزار دلار میرسد که بیشک قیمت بالایی است اما با این مبلغ میتواند سوپر اسپرتهای زیادی را شرمنده کنید. اخیراً حتی نسخهای از GR یاریس با خروجی 1000 اسب بخار نیز تولید شده است. در طرف مقابل باید گفت لامبورگینی آونتادور SV با پیشرانه 12 سیلندر 6.5 لیتری تنفس طبیعی خود حدود 305 هزار دلار قیمت دارد. در حقیقت شما با پرداخت حدود 139 هزار دلار بیشتر فقط سهدهم ثانیه سریعتر از GR یاریس خواهید بود. اگر فقط روی زمان 400 متر تمرکز کنید شاید یاریس را انتخاب بهتری بدانید! از طرفی باید گفت نیروی تولیدی یاریس از طریق گیربکس 7 سرعته دستی راهی چرخها میشود. صندلیهای عقب این خودرو حذف شده و بجای آن رول بار قرار گرفته است.
در ادامه این رقابت شاهد برگزاری درگ رولینگ 800 متر نیز هستیم که مسابقه اول از سرعت 48 کیلومتر در ساعت و دنده 2 برگزار میشود. پس از اینکه هر دو خودرو یک پیروزی را کسب میکنند نوبت به مسابقه سوم یا نهایی میرسد که تویوتای کوچک توانسته غول لامبورگینی را شکست دهد و پیروز نهایی درگ رولینگ لقب بگیرد. البته یک چالش دیگر هم وجود دارد که تست ترمز از سرعت 161 کیلومتر در ساعت است. نکته سورپرایز کننده اینکه یاریس تیون شده علیرغم قدرت بالا از ترمزهای استاندارد استفاده میکند و به همین خاطر آونتادور SV با فاصله حدود یک خودرو پیروز این رقابت میشود.