تویوتا

نصب پیشرانه 2JZ مشهور روی تویوتا GR86 صفرکیلومتر!

اگر بخواهیم یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین پیشرانه‌های دنیا را نام ببریم قطعاً پیشرانه ۲JZ یکی از آن‌ها خواهد بود. اکثر طرفداران خودروهای اسپرت که به دنبال این پیشرانه هستند معمولاً خودروهای قدیمی و کارکرده را انتخاب کرده و سپس پیشرانه ۲JZ را روی آن‌ها نصب می‌کنند اما خودرویی که در ادامه خواهیم دید داستان متفاوتی دارد زیرا مالک آن یک دستگاه تویوتا GR86 صفرکیلومتر را برای این کار انتخاب کرده است.

خودروی موردبحث تنها ۶ کیلومتر کار کرده است. مالک این تویوتا یعنی جف وودراف می‌گوید زمان زیادی را برای یافتن GR86 مخصوص این پروژه صرف کرده است. پس از یافتن خودروی موردنظر، نمایندگی تأکید داشته که او خودرو را نراند. در حقیقت زمانی که وودراف خودرو را خریداری کرده محل ویژه نصب پلاک روی تویوتا وجود نداشته است. پس از بردن GR86 به خانه، وودراف سریعاً پیشرانه ۲.۴ لیتری بوکسوری را با نمونه ۲JZ-GE متعلق به سدان لکسوس IS 300 تعویض می‌کند. او حتی خودرو را برای چند کیلومتر با پیشرانه اصلی و استاندارد نرانده است.

به گزارش پدال و به نقل از موتور وان، این پیشرانه ۲JZ-GE تغییر چندانی نداشته و وودراف در نصب آن روی GR86 تلاش زیادی نیاز نداشته است. البته برخی تنظیمات برای گیربکس موردنیاز بوده اما فضای کافی برای پیشرانه وجود دارد. صحبت از گیربکس شد و باید گفت او از گیربکس دستی سری W تویوتا که در سوپرا بکار رفته استفاده کرده است. وودراف می‌گوید این پیشرانه با استفاده از پمپ گاز قدرت ۵۰۰ اسب بخاری را به چرخ ها می‌فرستد. اگرچه این تویوتا GR86 می‌تواند اولین مدل با پیشرانه ۲JZ در آمریکای شمالی باشد اما اولین نمونه در دنیا نیست زیرا وودراف می‌گوید برای این کار از دایگو سایتو الهام گرفته فردی که دو خودروی دریفت را در ژاپن با همین تنظیمات ساخته است. هر دو خودروی سایو از کیت آئرودینامیک پاندم ترا کیوتو استفاده می‌کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. گلاب

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (186 ديدگاه)

    پیشرانه ۶ سیلندر خطی بهتره یا ۸ سیلندر خورجینی

    موافقم 34
    مخالفم 0
    1. علی جردن

      ۱۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (417 ديدگاه)

      توربوشارژر یا سوپرشارژر یا تنفس طبیعی یا هیبریدی کدوم مدل؟ و از همه مهمتر ساخت کدوم کمپانی؟

      موافقم 25
      مخالفم 0
    2. miladzm

      ۱۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (316 ديدگاه)

      «اگر بخواهیم یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین پیشرانه‌های دنیا را نام ببریم قطعاً پیشرانه ۲JZ یکی از آن‌ها خواهد بود »
      تو رو خدا حداقل توی این روز ها با این جوک ها ما رو مجبور به خندیدن نکنید !
      تن موتور های همی و ال اس و ال تی و گودزیلا و کایوت وودوو و موتور های سری S و N بی ام و و موتور ۶ سیلندر خطی پورشه و ۸ سیلندر خورجینی مرسدس توی گور لرزید .
      میگم راسته ها میگن شیر که توی زندان باشه قورباغه هفتیرکش میشه !🤦😂😂😂😂

      موافقم 20
      مخالفم 100
      1. miladzm

        ۱۱ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (316 ديدگاه)

        اصلاحیه : ۶ سیلندر تخت پورشه

        موافقم 6
        مخالفم 35
        1. datsun

          ۱۱ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (3503 ديدگاه)

          آب قند بخور فشارت نیوفته فن کره رو چه به 2jz

          موافقم 65
          مخالفم 8
      2. HamiD

        ۱۱ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (2444 ديدگاه)

        وات د هل 2jz هیت میدی
        برگاااااام

        موافقم 48
        مخالفم 3
        1. miladzm

          ۱۱ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (316 ديدگاه)

          داداش هیت ندادم . گفتم از هر چیزی نباید افسانه و تخیل و تقدس ساخت . دو جی زد خوبه ولی هرگز نمیتونه در حد و اندازه موتور های المانی و امریکایی باشه . شما که فن دو جی زد هستی فقط یکی از مزایای این موتور رو نسبت به موتور های ال اس و همی بگو بهم .همین چسمثقال تیون هایی که از دو جی زد میبینی به لطف شرکت های تیونینگ امریکایی و تحت نظارت و مهندسی اونها بوده . توی قدرت های بالاتر که دیگه رسما دل و رده و شکم انجین رو باز کردن و میل بادامک و سوپاپ . سرسیلندر و فلایول و حتی بلوک موتور با نمونه های افتر مارکت که اکثر امریکایی و اروپایی ( المانی ) هستن تعویض شده . جاپن از خودش هیچی نداره داداش و صرفا نوچه و پادوی امریکاست و امریکا و المان از همه نظر نسبت به بقیه بهترن .نیازی به داشتن تعصب روی کشور و صنعتی که هیچ چیزی از خودش نداره نیست دوست عزیزم . اره دو جی زد خوبه ولی تنها توان رقابت با کره ای ها و چینی ها رو داره نه بیشتر و نه دو جی زد بلکه کل جاپن بعد از شکست مفتضحانه و خفت بار که از امریکا در جنگ جهانی دوم خورد هر چیزی که داشه زیر سایه اونها بوده .

          موافقم 10
          مخالفم 59
        2. miladzm

          ۱۱ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (316 ديدگاه)

          توی قدرت های بالای 1000 اسب هیچ چیزی از موتور اصلی باقی نمونده و حتی رینگ و پیستون و میلنگ هم با قظعات افترمارکت امریکایی تعویض میشن . کلا جاپنی ها من رو یاد شاخ های ایسنتا میندازن میرن توی زعفرانیه میشنن جلوی خونه میلیاردی یه بنده خدا عکس میگیرن بعد باهاش توی ایستا واسه صاحب اصلی خونه گنده gوزی میکنن !

          موافقم 14
          مخالفم 50
      3. Iman99

        ۱۱ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        Miladzm
        توهین نکن
        احترام ها رو سرجاش نگه دار
        اصل حرفای من تا الان این بوده که نظرات با تعصب بیخود رو بزارید کنار
        دوره این حرفا گذشته
        که متاسفانه شما خیلی تابلو میای این حرفای بحث بر انگیز میزنی که چی بشه مثلا
        میخوای بین فن ها اختلاف بندازی یا بندازیشون به جون هم
        حتی اگه حرفت باب میل من هم باشه بازم باهات مخالفت میکنم و جوابتو میدم
        چون همون اصول کلی رو که قبولش داریم و باید داشته باشیم رو زیر پا گذاشتی
        خود من جوابتو میدم
        حیف که وقت اضافه زیادی ندارم
        وگرنه کلا به مورد تو رسیدگی میکردم
        تا دیگه به این اشتباهات ادامه ندی
        هرچند که میدونم عمدیه این حرفات و کاملا از روی عمد و هدفمنده
        علتش بماند
        انجین های 2jz تویتا و barra فورد و همچنین ب ام و هم یکی از بهترین انجین های مناسب تیونینگ و تقویت هستن و بحثی درشون نیست
        یادت باشه در شرایط عادی من فن ژاپن هم هستم
        وتمام خودروسازای بزرگ برای من قابل احترام هستن اگه یه وقتی جواب متفاوتی دادیم فقط دلیلش فن های متعصبش بوده

        موافقم 44
        مخالفم 3
        1. Iman99

          ۱۱ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          هرچند که بقیه دوستان هم متوجه شدن و وقتشون رو صرف جواب دادن بهت نمیکنن
          ولی خودم باید جوابت رو بدم ولی‌ چون مشغلیات زیاده ممکنه فرصت نکنم
          درکل بدونید دوستان که این ها رو گفتم که شما بدونید

          موافقم 12
          مخالفم 2
      4. Alan.r

        ۱۱ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1090 ديدگاه)

        تو رو خدا ببینید کی. داره در مورد موتور خوب حرف می‌زنه: یه کره‌ای فن!!!!!
        درسته موتور هایی که نام بردی همشون عالین ولی کسی که 2JZ رو هیت کنه نهایت بی‌سوادی خودشو نشون میده

        موافقم 19
        مخالفم 3
      5. کیانوش

        ۱۳ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (788 ديدگاه)

        همون چسمثقال از دنیای تیونیگ حالیت نیست اومدی بالای منبر دری وری میبافی به هم ایکه این پیشرانه هم مشهوره هم محبوب هیچ شکی توش نیست جوک رو تو داری میگی خند هم نداره جک هات ول کن تو رو خدا چند هفته است کم حرص نخوردیم الان بیام سر بحث با امثال تو هم حرص بخوریم به چه جرمی اخه چرا

        موافقم 6
        مخالفم 0
    3. MOHAMMAD.DEMON

      ۱۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1430 ديدگاه)

      حتی در دورانی که مصرف سوخت و آلایندگی خودرو های خیلی مهم شد باز هم موتور های شش سیلندر اصلا به محبوبیت موتور های هشت سیلندر نرسیدن
      موتور های دوازده سیلندر هم که هیچ وقت همه گیر نشدن و خیلی محدود بودن
      دوران اوج خودرو های درون سوز با موتور های هشت سیلندر بود

      موافقم 22
      مخالفم 1
      1. سعید.۱۳۵۸

        ۲۲ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (49 ديدگاه)

        البته استارت انجین های هشت سیلندری که فرمودین متعلق به ایتالیایی های اسطوره ای است نه موکدا آلمان و آمریکا
        ضمنا این دوستمون گویا امروز تصمیم گرفته بود یه شوخی بد با تقریبا تمام تیون کارای فارسی زبان بکنه به تعبیر دیگر ، با زیر سوال بردن 2jz و اساسا jdm ها کفرشون رو دراره
        که باید بگم تا حدودی موفق هم شد

        موافقم 1
        مخالفم 1
    4. viper2

      ۱۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      دوستان حالا که بحث شیش سیلندر و هشت سیلندر شد برام یه سوال پیش اومد . البته میدونم که ربطی نداره .( اینم تو پرانتز بگم . یه دفاع کاملا صحیح از 2jz کردم اما پدال به خاطر کره ای فن بودنش زد پاکش کرد .)))))
      من یه وراکروز ۲۰۱۳ . فول سفارش عرب دارم . (مانیتور بزرگ تو مارون) که سمت شاگر ماشین خیلی تمیزه رنگی نداره . اما سمت راننده در ها یه کف دست رنگ داره و اینکه دستگیره در ها هم در اثر تصادف وضیعیت جالبی ندارن ( ینی خشی خشی شده ناجور) به نظرتون اگر بشه اینو بفروشم یه ۴۰۰ تومنم بذارم روش یه موهاوی ۸ سیلندر بخرم یا جنسیس سدان؟ یا همین وراکروز خوبه؟ راستش تجربه جنسیس و موهاوی رو ندارم . اما جنسیس خوب از استهلاک کمک هاش زیاد شنیدم . و اینکه موهاوی هم ماشین زشتیه ولی خب خیلی قدرتمند تر از وراکروز ینی در کل خیلی خیلی ماشین بهتریه. میخواستم ببینم اگر کسی تجربه مالکیت اینا رو داشته یا تجربه رانندگیشون . یه راهنمایی کنه .

      موافقم 19
      مخالفم 3
      1. aMiRsHaYaN

        ۱۱ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (459 ديدگاه)

        به نظر من اگه خانواده داری و پرستیژ میخوای، جنسیس سدان اگه تکی که یه کوپه تمیز بگیر اگه هم دنبال درد سر ماشین دست دو نیستی برو یه تیگو ۸ پرو بردار درسته ۱.۶ هست ولی درد سر ماشین دست دو رو نداره.
        ولی اگه عشق شاسی هستی همینو نگه دار

        موافقم 13
        مخالفم 3
    5. کیانوش

      ۱۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (788 ديدگاه)

      بستگ بهین داره که خودرو تو چه کلاسی باشه ی کوه کوچیک اسپورت بخوای واسه دریفت زدن و کل کل تو خیابون قطعا شیش سلندر خطی اما خودرو های سدان اسپورت یا سوپر اسپورت ها هشت سیلندر

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. مازیار

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (2509 ديدگاه)

    دوستان علت ظرفیت بالای تیون پذیری پیشرانه 2JZ یا پیشرانه های سری GTR نیسان چیه؟
    آیا آلیاژ فولاد بکار رفته هم موثره؟
    چون ژاپنی ها از قدیم با روش تهیه فولاد بسیار سخت آشنایی دارن (تاماهاگانی)
    ممنون میشم جواب بدید

    موافقم 21
    مخالفم 2
    1. miladzm

      ۱۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (316 ديدگاه)

      البته فراموش نکنیم در حد خودش تیون خورش بدک نیست ولی اصلا و ابدا نمیتونه توی هیچ زمینه ای من جمله تیون خور بودن حتی به گرد پای موتور های ال اس جنرال موتورز و همی برسه . قدرت و گشتاور که درگستر های امریکایی تولید میکنن کل این شرکت حامی تروریسم بین الملل و جاپن رو باهم بکسل میکنه ! اما خب اون چسمثقال تیون خور بودنش هم بیشتر به خاطر طراحی زمخت و خشن بلوک موتور هست که از جنس اهن_چدن هست . البته اینجا باز هم متوجه میشیم طویوطا کار خاصی نکرده و صرف اینکه چدن توان تحمل زیادی در برابر فشار هوای ناشی از بوست بسیار زیاد توربو هایی که تیونر ها نصب میکردن داشت میتونست یکم تیون بخوره . طویوطا بصورت کار خانه موتور رو با 2 تا توربوی سکوینشال معرفی کرده بود که تیونر ها با یه توربوی بزرگتر جایگزین کردن و به دلیل همون مسایل ابتدایی که اولش گفتم زیاد مشکلی پیش نمیومد . البته دیواره سیلندر ها هم خیلی ضخیم بود که باز هم به مقاومت هر چه بیشتر بلوک موتور کک میکرد و سرسیلندر ها هم المینیومی که هوای ورودی و دود خروجی رو به اسونی منتقل میکرد و در کل میخوام بگم 2jzهیچ چیز خاصی نیست و هیچ فناوری نداره و به دلیل یه تعداد مسایل ساده و ابتدایی یه کوچولو میشه تیونش کرد . البته خب چون جاپنی ها هر موقع که بخوان یه کم خلاقیت به خرج بدن هزار برابر مشکل ایجاد میکنن همین ایتفاده از چدن باعث سنیگنی موتور 2jz و بروز مشکلاتی شد . کلا گه بخوای بهترین ها رو درک کنی فقط باید 2 کلمه بگی : المان و امریکا

      موافقم 14
      مخالفم 39
      1. یاشار

        ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        قابل توجه دوستانه ژاپنی باز، من موتور تو جی زد وی وی تی داشتم،رو اتاق بی ام ایسی انداختم،با بوست فابریک و ایسیو فابریک راسه یه شیشه اتمسفر راه میرفت بخدا،اون زمان واسه همین گیربکس وی صدوشصت گتراگه سوپرا، *** المانو کردن تا واسشون درست کرد این از این، دلیله این که اسم در کرده یه سیلندره چدنیه سنگینه افتظاح داره که وقتی سواپ کردیم پوزه ماشین چسبید به زمین! تقسیم وزنو گند میزنه بماند،واسه همین یه سینگل توربو و یه ایسیو ادجاست بوستو میکنن توش و تمام،باز هم زرتش در میاد شک نکن کلی داستان داره تا ساز بشه،مپر خوب،داینو،رینگ خوب و و و تازه بوست بالا هم نه! وگرنه پیستون شاتون افتر میخواد برو رو یه میلیارد واسه کله موتور، بور و استروک هم 86عه. بالانسه. دو توربو کوچیک گذاشتن که تو دوره پایین گشتاور بده و زود بره تو بوست، مشکلات نشتی روغن توربو و مشکل بخار روغن شدید از بلو بای، کوتینگ اشغاله توربوشم بماند، میمونه کوعلاش که باز گند زدن آن پلاگ نیس، و ایرفلومترش که فکر میکنه سوخت هوا رو تنظیم کنه.این تجربه ی من بود نخرین توربو رو نرین سمتش مگر اینکه باید برین بهترین اینتر کولر،وایدبند،بلو اف،وست گیت و کلی لوازم بخرین تا اذیتتون نکنه،باز هم بوست که میره تو موتور هر لحظه ممکنه یجاش بزنه بیرون!،الان موتور شیش خود بی ام s52 انداختم، اتمسفر بی دردسر سگ جون، شیش تراتل فابریک، درمورد امریکایی هم اگه واقعا عاشقشی میتونم یه چیزایی بت بگم که کلا منصرفش بشی و دیگه خوشت نیاد ازش، چون خودم عاشقه ال اس وان بودم و تاوانه بدی دادم سرش، دیگه سمته امریکایی نرفتم!

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. reza342

      ۱۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (185 ديدگاه)

      بله آلیاژه و میتونه با قطعات فابریک تا 800 اسب بخار رو تحمل کنه. 800 اسب فقط فابریک

      موافقم 23
      مخالفم 3
    3. R@min

      ۱۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1678 ديدگاه)

      کیفیت ساخت بسیار بالا !!! اگر اشتباه نکنم تمام اجزای فلزی از فولاد فورج کاری شده و بلوک هم چدن بسیار سنگین و ضخیم و ساختار سیلندری closed deck یا سر بسته که تحمل فشار بسیار بالایی رو داره و تقریبا تو همه محصولات پرفورمنس دهه 90 ژاپنی وجود داشته. این ساختار برای محصولات مسابقه ای هست. جدیدا چون هزینه ساخت بالا میره تو محصولات اسپرت ارزون تر بیشتر از ساختار semi close یا نیمه باز استفاده میشه، برای مثال موتور کایوت رو مدل GT ساختار نیمه باز داره اما رو شلبی gt500 ساختار بسته و مثال بیشتر موتورهای سری M176 تا M178 و اکثر محصولات پرفورمنس هم ساختار بسته دارن. باز هم اگر اشتباه نکنم این ساختارو اولین بار سوبارو تو موتور EJ20 استفاده کرد که با ایمپرزا مسابقات رالی رو شخم زد.

      البته یک سری قطعات مشترک با موتورهای توربو دیزلی هم داشت.

      موافقم 22
      مخالفم 1
    4. viper2

      ۱۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      هم الیاژ خیلی خوبه هم مهندسی بسیار بالایی دارن . یکی از دلایلی که موتور 2jz اینقدز استفاده میشه اینه که واقعا خیلی موتور سرعتی ای هست ینی ته تخصصیه . تخصص مسابقات تیون و…. شاتونش یهنصف وجبه ‌. این ینی دور گیری فوق سریع . این ینی خاصیت تقویت بیشتر . البته دلیل اول و دلیل اصلی همون الیاژ بسیار خوب هست .

      موافقم 19
      مخالفم 6
    5. Iman99

      ۱۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      موتور های مناسبی هستن ولی موتور های ۸ سیلندر اروپایی و امریکایی سطح بالا از اینها بهتر هستن که مسلمه دیگه هم خیلی بهتر هستن و هم ۸ سیلندر هستن
      ولی تو ۶ سیلندر ها همین موتور ها که گفتی در کنار موتور ۶ سیلندر خطی ب ام و و موتور ۶ سیلندر فورد بارا همشون خوبن

      ولی ۸ سیلندر ها در یه سطح بالاتر هستن
      و اگه بخوای از نظر تخصصی . حرفه ای و در کل از همه نظر بگیم از ۸ سیلندر به بالا عالی میشن دیگه
      مثل موتور های ۸ سیلندر ب ام و و مرسدس بنز و موتور های ۸ سیلندر فورد و جنرال موتورز دیگه بهترین هستن و هیچ ۶ سیلندری به گرد پاشون نمیرسه

      موافقم 5
      مخالفم 0
    6. محمد

      ۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (10 ديدگاه)

      دنیای تیونینگ موتور از دنیای خود موتور ها هم پیچیده تره اما موتور پذیر باید آلیاژ بلوک با کیفیتی داشته باشه ، سیلندر ها هم ضخامت بالایی داشته باشند که اصلی ترین قسمت تیونینگ هم همینه .

      بهترین موتورهای تیون پذیر دنیا هم موتور های 2jZ و 1JZ تویوتا ، موتور های TU فرانسه (فرانسه نه ایران ) ، موتور باکسر سوبارو ایمپرزا و سوبارو BRz ( همون جی تی 86 خودمون ) ، موتور 440 مگنوم چارجر 69 و 68 ،
      موتور B6 مزدا و …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. پدرام

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    زمان زیادی را برای یافتن GR86 مخصوص این پروژه صرف کرده است. پس از یافتن خودروی موردنظر، نمایندگی تأکید داشته که او خودرو را نراند.
    این مورد رو متوجه نشدم مگه چند مدل این خودرو وجود داره که وقت گذاشته خودرو مورد نظر رو پیدا کنه بعد متوجه منظور نمایندگی نشدم که میگه خودرو را نراند

    موافقم 22
    مخالفم 2
    1. datsun

      ۱۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (3503 ديدگاه)

      احتمالا به خاطر مسائل ایمنی بهش گفته

      موافقم 18
      مخالفم 1
    2. شاهین

      ۱۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (4526 ديدگاه)

      سلام مثل اینکه فعلا پلاک نداشته.

      موافقم 8
      مخالفم 1
  4. ۹۱۱

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (564 ديدگاه)

    گنگی که قلبو خش میندازه😂

    موافقم 11
    مخالفم 1
  5. ماکسیمیلیان

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (646 ديدگاه)

    در ابتدا با دیدن تصویر تیتر، گمان کردم این مقاله مربوط به تسلا مدل S است! که این تشابه به دلیل چَشمانِ کَج‌بینِ من بوجود آمد.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  6. Mehrshad

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    واقعا همون اندازه که بعضی از کاربرای سایت اطلاعات فوق العاده ای دارن ؛ بعضیا هم تعصب احمقانه و مغز پوچی دارن
    من نزدیک چند ساله که دارم میام کامنتا رو میخونم اما علاقه ای نداشتم صحبتی کنم ولی جدیدا سایت پر از آدمای سمی شده امیدوارم هرکسی که ذهن پر تری داره صحبت کنه و کسی که هیچی نمیدونه سکوت کنه

    موافقم 12
    مخالفم 2
  7. ARMAN سابق

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (453 ديدگاه)

    یکی از حق ترین پیشرانه ها بین ژاپنی ها
    عالیه عالی

    موافقم 4
    مخالفم 1
  8. Ali_x76

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1204 ديدگاه)

    پمپ گاز نه، منظور بنزین پمپ بنزینه.
    یعنی اتانول، اکتان یا واترمتانول نداره.

    موافقم 4
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا