آمریکاییها علاقه زیادی به تویوتا لندکروزر دارند و این خودرو در آمریکا به جایگاهی برجسته رسیده است. در این مقاله به بررسی اجمالی رابطه خریداران آمریکایی و قدبلند ژاپنی میپردازیم.
ژاپنیها قرابت عجیبی با آمریکاییها دارند. برای مثال زمانی که آمریکاییها پس از جنگ جهانی دوم وارد این کشور آسیایی شدند، فرهنگ خود یعنی لباسهای جین آبیرنگ و تیشرتهای سفیدرنگ را در ژاپن بر جای گذاشتند و ژاپنیها از آنها استفاده کردند. این روزها اگر بخواهید بهترین نسخههای شلوار جین و تیشرت آمریکایی را بخرید باید پول آن را به ین (واحد پول ژاپن) بپردازید. از نظر موسیقی نیز داستان مشابهی وجود دارد. هنوز هم در توکیو شاهد نواختن موسیقیهای کلاسیک آمریکایی هستیم. این نوع تبادل فرهنگی ما را به یاد ارتباط نزدیک دو کشور پس از جنگ جهانی میاندازد. با اینکه ژاپن بسیاری از فرهنگهای آمریکایی را پذیرفته و حفظ کرده است، آمریکاییها نیز بسیاری از فرهنگهای ژاپنی را پذیرفتهاند؛ اما مدتها قبل از ورود شلوارهای جین آبی به ژاپن و درست در زمانی که صنعت ژاپن از بین رفته بود، این کشور آسیایی نیمنگاهی به آمریکا داشت تا یکی از نمادینترین محصولات تاریخ خود یعنی تویوتا لندکروزر را بسازد.
چندین سال قبل از ورود سربازان آمریکایی به ژاپن در دوران جنگ جهانی دوم، ژاپن خودروی کوچکی با نام کروگان تایپ ۹۵ را تولید میکرد. این خودروی چهار چرخ محرک با نام مستعار یانکی شناخته میشود. کروگان در دهه ۳۰ میلادی و ۱۰ سال قبل از تولید اولین ویلیزها معرفی شد و از پیشرانه دو زمانه ۳۳ اسب بخاری استفاده کرد. یانکی یکی از اولین خودروهای چهار چرخ محرک واقعی کره زمین بود و از جعبهدنده کمکی برای درگیر کردن چرخهای جلو سود میبرد. صنایع توکیو کروگان، یانکی را به دستور ارتش ژاپن تولید کرد و از همان ابتدا نیز محصول موردبحث را برای کاربریهای نظامی رونمایی کرد. تقریباً ۴۷۰۰ دستگاه یانکی بین سالهای ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۴ تولید شد.
زمانی که نیروهای آمریکایی در زمان جنگ جهانی دوم از فیلیپین عقبنشینی کردند، ژاپنیها متوجه کارایی جیپ ویلیز شدند. این خودرو الهامبخش تویوتا برای تولید اولین آفرودر رده میانیاش یعنی AK10 بود. ژاپنیها خودروی خود را با جعبهدنده کمکی دو سرعته، گیربکس دستی سه سرعته و پیشرانه ۴ سیلندر تولید کردند. با تکامل AK10 و تبدیل آن به خودرویی جیپ مانند، تویوتا در ابتدا نام جیپ BJ را برای خودروی خود انتخاب کرد. جیپ تویوتا بزرگتر و خشنتر از شاسیبلند آمریکایی بود و از پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۴ لیتری و سیستم چهار چرخ محرک سود میبرد؛ اما خبری از جعبهدنده کمکی در جیپ تویوتا نبود.
ژاپنیها بین سالهای ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۴ از نام جیپ برای خودروی خود استفاده کردند اما شرکت ویلیز مدعی شد تویوتا قوانین ثبت نامهای تجاری را نقض کرده و به همین خاطر تویوتا مجبور شد نام جدید لندکروزر را برای خودروی خود انتخاب کند. هفتاد سال بعد، نام لندکروزر همچنان در دنیا مشهور است و با اینکه هیچ شباهتی به آفرودر دهه ۵۰ میلادی تویوتا ندارد اما بسیاری از کاراکترهای خاص آن را حفظ کرده که شامل مواردی همچون تواناییهای خارج از جاده بسیار خوب، دوام و اطمینان مثالزدنی و… است.
باید گفت اولین نمونههای تویوتا لندکروزر راهی به آمریکا نیافتند. در سال ۱۹۵۸ یعنی یک سال پس از حضور تویوتا در آمریکا بود که این خودرو توانست به دست آمریکاییها برسد. لندکروزر J20 و نسلهای بعدی به خاطر تواناییهای خارج از جاده، قابلیت اطمینان زیاد و همهکاره بودن مشهور شدند. با اینکه لندکروزر به اندازه آفرودر مشهور آمریکا یعنی جیپ محبوب نبوده اما همچنان در قلب میلیونها عشق آفرود در سراسر جهان جای دارد. در سالهای بعد، لندکروزر به آفرودی بزرگتر و لوکستر بدل شد و مشتریان کاملاً جدیدی را جذب کرد. خریداران خواهان آفرودری مطمئن برای گشت و گذارهای آخر هفته بودند. آنها همچنین خودرویی بزرگ و راحت برای خانواده میخواستند و همین دلایل موجب شکلگیری نسلهای J60 و J80 لندکروزر شد.
اما داستان لندکروزر در آمریکا با کمی تغییرات همراه شده است. جدیدترین نسل این خودرو که در کشور موردبحث عرضه شده در واقع لندکروزر پرادو است که همه ما میشناسیم. این خودرو از پیشرانه هیبریدی متشکر با تاکوما سود برده است. پیشرانه این خودرو ۳۲۶ اسب بخار قدرت دارد و با سیستم چهار چرخ محرک همکاری میکند. جدای از عملکرد عالی پیشرانه، کیفیت سواری لندکروزر پرادو بازار آمریکا نیز عالی است و بهتر از رقبا عمل میکند. حتی با وجود ساختار خشن بدنه روی فریم نیز سواری لندکروزر مشابه مدلهای سواری تویوتاست و فرمان آن نیز عملکرد مطلوبی دارد.
فروش ۱۰ میلیون دستگاهی از سال ۱۹۷۰ تاکنون رقم کمی نیست. حتی قدیمیترین نسلهای لندکروزر نیز فروش بالایی داشتهاند. نسل قبلی این خودرو مدت زیادی در بازار آمریکا حضور داشت و با معرفی پرادو ۲۰۲۴ شاهد تمرکز جدید تویوتا در این بازار هستیم و نتیجه کار نیز بسیار خوب بوده است. آمریکاییها همچون همیشه لندکروزر را دوست دارند و اگر چنددقیقهای در شهرهای این کشور قدم بزنید نمونههای زیادی از لندکروزر را خواهید دید. حتی در نیویورک نیز نسخههای آفرود و قدبلند از لندکروزر در اکثر خیابانها پارک شدهاند.
این نوع علاقه به لندکروزر همان چیزی است که باعث میشود یک خودرو به نمادی در آمریکا بدل شود. شما شاهد مالکان زیادی هستید که خودروهای خود را تیونینگ کرده و ارتقا دادهاند و بسیار هم لندکروزر را دوست دارند. به همان طریقی که ژاپنیها پذیرای شلوار جین و تیشرت آمریکایی شدند، آمریکاییها نیز جذب آفرودر محبوب ژاپنیها شدهاند. با اینکه لندکروزر در ژاپن متولد شده اما درست به اندازه جیپ، آمریکایی حس میشود.
saeedfarshchian
۴ آذر ۱۴۰۳واقعا ابهت زیادی دارن لندکروز ها
خصوصا اتاق ۲۰۰ که تو ایرانم هست
عرضش اندازه دوتا پرایده!
net
۴ آذر ۱۴۰۳امریکایی ها به تویوتا علاقه ندارند چون لوکس نیست و نیمه لوکس هست. امریکایی ها به لکسوس که لوکس هست علاقه دارند. امریکایی ها به جای تویوتا لندکروز، لکسوس lx570 می خرند
net
۴ آذر ۱۴۰۳تویوتا برای کشورهای جهان سوم و ضعیف و عقب افتاده مثل ایران خوبه
amir
۵ آذر ۱۴۰۳تویوتا در حالی که بیشترین فروش رو چند سال در خوده بازار آمریکا داشته
جدی میفرمایین؟
B
۴ آذر ۱۴۰۳تو هما کشور ها ماشین های اقتصادی فروش بالاتری دارن چه یه جوونی باشه که تازه کارکردنو شروع کرده باشه و بطبع میخواد سریعا ماشین بگیره و این نیاز رو رفع کنه چه افرادی که وضع مالی مناسبی ندارن ولی همین اقتصادی ها تو ایران شاهانه محسوب میشن
net
۴ آذر ۱۴۰۳گیج کننده هست که تویوتا میاد روی چندین مدل مختلف ماشیناش اسم لندکروز میزاره باید مثلا یک ماشین شاسی بلندش رو اسمش بزاره لندکروز و نسل به نسل طراحیش رو تغییر بده مثل تغییر نسلهای هیوندای سانتافه و تغییر نسلهای کادیلاک اسکالید ، مثلا عکس های داخل این پست چندین مدل مختلف ماشین تویوتا هست که همگی اسمش رو لندکروز گذاشته که این کار تویوتا جالب نیست
علیرضا
۴ آذر ۱۴۰۳عرض لندکروز ۱۹۸ عرض پراید ۱۶۰ با یه تقسیم ساده ۲۴ درصد عرض لندکروز بیشتره نه دو برابر که همه این مقدار هم به فضای داخلی افزوده نمیشه چون حدود ۱۵ سانت از این ۳۸ سانتی متر به قطر در ها افزوده میشه و سر هم برای هر سرنشین چیزی حدود ۱۰ سانت باقی میمونه که عرض صندلی پهن تر باشه مثلا
شمال
۴ آذر ۱۴۰۳حتماً آخرش هم میخوای نتیجه گیری کنی که پراید با لندکروز فرقی نداره!!!!
۴ آذر ۱۴۰۳لندکروز خیلی ماشین خوبیه من هیچوقت یه لندکروز مرده ندیدم مگر اینکه با دستکاری های توسط انسان باعث مردنش شده باشن
یه لندکروز اگه هر ۱۰ هزار کیلومتر روغنش عوض کنی و چرت ترین بنزین جهان رو بزنی(منظورم edrar هست) بازم راه میره و میرسونه تورو به مقصد
من لندکروز سوار نشدم ولی میدونم در حد رولزرویس و بوگاتی و لامبورگینی اینا هست و ماشین خوبیه
Mohsen68
۴ آذر ۱۴۰۳این همون جایی هست که عقل و علم حرف اول و آخر رو میزنه…
بقول قدیمی ها، اگر میخوای بری تو دل طبیعت با لندروور برو، ولی اگر میخوای بتونی ازش در بیای لندکروزر رو انتخاب کن…
ماشالا جان شما نظری نداری؟!
Cehx
۴ آذر ۱۴۰۳با لندروور هم میشه رفت طبیعت و به راحتی هم اومد بیرون ولی خرج لندروور خیلی بیشتر از لندکروز در میاد نمونه های تو ایران با کارکرد های بالا هنوز میبینی فقط مصرفی عوض شده
JaMsHiD-B
۴ آذر ۱۴۰۳عزیز جان لندروور گفتن به اونایی که تو ایرانه تحقیره
لاندیور باید بگی به این ماشینا
بحث لندروور های جدیده که عملا یه کراس اوور با یه سنسور هستن که هیچ کاری با ماشین نمیتونی انجام بدی و فقط میشه باهاش رانندگی کنی
تهش بتونی دوتا استیکر camel بچسبونی به حساب خودت تیونینگ کرده باشی
Cehx
۴ آذر ۱۴۰۳البته منم منظورم نه نمونه های ایرانه نه نمونه های جدیدش منظورم محصولات کلی شرکت زیاد ماشین های لندروور رو نمیشناسم ولی چند تا از ماشین های قدیمیش که تقریبا مال 2000 تا 2010 هست برای آفرود خوبه ولی با توجه به کشور تولید کنندش به نظرم استهلاک زیادی داره ولی خب لندروور لوکسه و برای آفرود مناسب نیست
فرشاد
۴ آذر ۱۴۰۳من به شخصه از Land rover ها و پاژن های مونتاژی داخل ایران خوشم نمیاد ظاهرشون جذاب نیست، اگر قرار باشه یک آفرودر قدیمی تو ایران بخرم و بزنم به دل کوه و طبیعت، انتخاب اولم: جیپ گلدن ایگل رنگید با یک موتور 8 سیلندر هست، انتخاب دوم: جیپ چروکی چیف، انتخاب سوم: پاترول 2در با موتور 6 سیلندر، انتخاب چهارم: جیپ شهباز ترجیحا کروک با موتور 6 سیلندر، انتخاب پنجم: تویوتا لندکروز کالسکه ای، انتخاب ششم: جیپ صحرا کروک با موتور میتسوبیشی 4 سیلندر، انتخاب هفتم: جیپ Km، انتخاب هشتم: جیپ آهو یا اگر پیکاپ بخوام جیپ سیمرغ و در نهایت انتخاب نهم: جیپ آهو میباشند.
Mohsen68
۴ آذر ۱۴۰۳آره حتماً میشه بیای بیرون، فقط در شرایطی که مجری برنامه انگلیسی باشه…
جگوار لندروور فقط یادآور روزهای خوب گذشته هستن، همین و بس…
P1800
۴ آذر ۱۴۰۳تو متن به نقش امریکا اشاره شده
Ali B
۴ آذر ۱۴۰۳آمریکا اصن لندکروز تو بازارش نیست
ali_x76
۴ آذر ۱۴۰۳درسته.
در اصل توی امریکا تویوتا سکویا به فروش میرسه که تولید همون کشوره و بزرگتر و سادهتر از لندکروزه.
این متن حتی اشاره درستی به منبع و علت حرفهاش هم نداشت.
صرفا نوشته بود که ۱۰ میلیون لندکروز طی ۵۰ سال تو امریکا فروخته شده که اشاره درستی هم به مدلهای شامل این امار نکرده.
از نظر اماری بخوایم حساب کنیم ۱۰ خودروی پرفروش امریکا طی سالها، اول پیکاپهای فول سایز امریکایی، و بعدش کمری و راو۴ و کرولا بودن و اسمی از خانواده لندکروز توی پرفروشترینها نیست.
شاهین
۴ آذر ۱۴۰۳لندکروزر اصلا تو آمریکا نیست؟ جدی میفرمایید؟
۴ آذر ۱۴۰۳منظور ایشون لندکروز اتاق ۳۰۰ بود
net
۴ آذر ۱۴۰۳Ali B
نظرت خوب بود👏 منم تو امریکا لندکروز ندیدم اصلا امریکایی ها به ماشین های تویوتا علاقه ندارند و به ماشین های لکسوس علاقه دارند
Siyavash
۴ آذر ۱۴۰۳لندکروز محبوب تمام دنیا هست فقط آمریکا نیس…
محمد
۴ آذر ۱۴۰۳نمیدونم این منابع رو از کجا ترجمه میکنید ولی لندکروز هیچوقت تو آمریکا محبوب نبوده وضعیت تویوتا سکویا که منحصرا برای بازار آمریکا طراحی شده بود خیلی بهتر بود ، لندکروز تو بازار خاورمیانه و آفریقا محبوبه اما تو بازار خانگی آمریکا برند های آمریکایی تو دسته های تراک و اس یو وی های فول سایز همه جوره پیشرو هستن
🇰🇷
۴ آذر ۱۴۰۳لندکروز LC200 سال ۲۰۲۱ از امریکا خدافظی کرد
البته به معنای عدم شایستگی لندکروز نبود . بلکه قربانی سیاست نادرست تویوتا شد
اون سالها تویوتا از یک طرف سکویا رو داشت . ازطرف دیگه هم LX570
سکویا قیمتش از ۵۰ هزار دلار شروع میشد و مجهز به موتور v8 و شاسی مستقل بود گرچه کابین بی کیفیت تو ذوق میزد . اما قیمت پایه لندکروز از ۸۵ هزاردلار شروع میشد که جهش قیمت ۳۵ هزار دلاری داشت و اتفاقا اینم کابینش هم اندازه قیمتش احساس نمیشد . اونم در بازاری که امثال تاهو هستند …
ازون طرف لکسوس Lx570 رو داشت که از ۸۶ هزار دلار شروع میشد ! یعنی تنها یکی دو هزار دلار بیشتر میدادی و لکسوس رو برمیداشتی . نتیجه ش این بود که معمولا فروش لکسوس LX کمی از لندکروز بیشتر بود . بخاطر همین لندکروز نمیتونست به این وضع ادامه بده و موقت خارج شد و با پرادو برگشت . درواقع یه سگمنت اومد پایین تر که بتونه رقابت کنه و الان در بازار حضور داره
البته الانم پرادو در کنار خودش فوررانر و GX رو میبینه اما از وضع قبلی بهتره و فاصله قیمت ها و تریم ها منطقی تر شده
hosen
۴ آذر ۱۴۰۳همیشه خوش سلیقه بودن آمریکایی ها
IMAN
۴ آذر ۱۴۰۳به نظرم تا حدود زیادی لندکروز با سلیقه آمریکایی ها هماهنگه
کیفیت بالای ساخت استحلاک پایین ابعاد مناسب و نسبتا بزرگ موتور حجیم همراه با قدرت مناسب و همینطور قابلیت تیون پذیری بالا
به نظرم لندکروز حد وسط خودرو های آفروده یعنی می شه گفت نه به اندازه بعضی از رقبا به شدت خشن و تمرکز بیشتر افرود( مثلا جیپ رانگلر) و نه به اندازه بعضی از رقبا تمرکز بیشتر روی سواری جاده ای ( مثلا لندرور دیفندر جدید) داره حد وسط و دوست داشتنیه
در نهایت لندکروز و تمامی رقب هاش دوست داشتنی و لایق احترام اند
Cert
۴ آذر ۱۴۰۳دوست ندارند الان هم برای پوشاندن شکست خود نام لند کروز را در آمریکا عرضه کرده اند
𝒢_𝓉ℴ𝓊𝓇𝒾𝓃ℊ
۴ آذر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/11/28-2.jpg
گودرت و عوبوهت 🗿
❤️
۴ آذر ۱۴۰۳۵ تا دیسلایک خوردی با اون ماشین اوراقی😂😂
عاقبت خندیدن زیر پست 7x 😂😂😂😂🤣🤣🤣
محمدرضا
۴ آذر ۱۴۰۳تایتل رو که خوندم دیگه ادامه ندادم، لند کروزر کجاش تو آمریکا محبوبه؟ وقتی suv های جنرال موتورز و شورلت و کادیلاک و لینکلن با قیمت کمتر و بازار بهتر وجود دارن کی میره سمت اینا؟
امیر علی
۵ آذر ۱۴۰۳یه درصد احتمال نمیدی به خاطر دوام تویویا یا دلایل دیگه تویوتا بخرن؟
Yaghoob
۶ آذر ۱۴۰۳تویوتا کجا محبوب نیست؟