تویوتا

معرفی تویوتا لندکروزر پیکاپ روباز، پاسخ ژاپنی‌ها به برانکو و رانگلر

تویوتا در نمایشگاه سما نسخهٔ روبازی از لندکروزر پرادو را در قالب کانسپت معرفی کرده و از احتمال تولید آن در صورت استقبال مناسب حرف زده است.

نسخه‌های روباز بخشی از میراث تویوتا لندکروزر هستند تا جایی که اولین لندکروزر در سال ۱۹۵۱ به سقف قابل برداشتن مجهز بود. حال تیم طراحی آمریکای شمالی تویوتا برای زنده کردن این میراث، کانسپتی بنام ROX را که بر اساس نسل جدید لندکروزر پرادو ساخته شده، برای نمایشگاه سما آماده کرده است. در این کانسپت، پرادو به یک پیکاپ روباز ماجراجویانه مثل اولین نسخهٔ لندکروزر تبدیل شده و قصد دارد پاسخی به فورد برانکو و جیپ رانگلر باشد.

در لندکروزر راکس، حدود نیمی از قطعات پرادو از نوع طراحی و ساخته شده‌اند. در گام نخست، طراحان ستون D را حذف و ستون C را پهن‌تر کردند درحالی‌که سقف خودرو هم با یک روکش پارچه‌ای جمع شونده جایگزین شده است. برای جلوگیری از فروپاشی قطعات بدنه به دلیل حذف سقف، طراحان تویوتا اقدام به ساخت یک چارچوبی سفارشی کردند تا استحکام ازدست‌رفته را جبران کنند. نیم درهای اختصاصی بدون شیشه، فلاپ‌های گلگیر عریض و رینگ‌های ۱۸ اینچی سفارشی با لاستیک‌های آفرودی هم از دیگر ویژگی‌های این کانسپت هستند.

برای تقویت توانایی‌های آفرود خودرو نیز تویوتا کانسپت جذاب خود را به سپرهای فولادی جلو و عقب و صفحات محافظ تقویت‌شده مجهز کرده است. علاوه بر این، برای لندکروزر راکس سیستم تعلیق TRD در نظر گرفته شده که ارتفاع را ۱۰ سانتی‌متر افزایش داده درحالی‌که فاصلهٔ عرضی چرخ‌ها هم با استفاده از بازوهای آلومینیومی فورج‌کاری شده ۲۰ سانتی‌متر بیشتر شده است. در عقب خودرو هم دری مشابه پیکاپ‌ها تعبیه شده که چرخ زاپاس روی آن نصب شده است. باربند اسپرت هم بر جذابیت ظاهری این کانسپت افزوده است درحالی‌که برای داخل خودرو هم تودوزی چرمی نارنجی در نظر گرفته شده است.

به گفتهٔ تویوتا، این کانسپت به‌راحتی می‌تواند به مدلی تولیدی تبدیل شود. سخنگوی این شرکت گفته است:

نمایشگاه سما فرصتی برای یادگیری و آزمایش کانسپت‌ها است. لندکروزر راکس یک کانسپت است و ما خواهیم دید که جهان چگونه به آن واکنش نشان خواهد داد.

این اظهارات یعنی اگر استقبال از کانسپت راکس بالا باشد، احتمال تولید لندکروزر پیکاپ روباز وجود خواهد داشت. این خودرو در صورت تولید می‌تواند به‌عنوان مدلی کوچک‌تر از تاکوما برای کسانی که به دنبال ماجراجویی و طبیعت‌گردی هستند به بازار عرضه و به رقیبی برای فورد برانکو و جیپ رانگلر تبدیل شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۸ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4483 ديدگاه)

    عجب چیزیه
    خیلی ابهت داره

    موافقم 147
    مخالفم 9
    1. Sara

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (76 ديدگاه)

      واقعا قشنگه
      امیدوارم یه روز از نزدیک ببینیمش

      موافقم 104
      مخالفم 6
      1. مجید

        ۱۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        سقف ارزوهاتو ببر بالا
        امیدوار باش که یه روز میخریش و سوارش میشی و حالشو میبری!

        موافقم 81
        مخالفم 7
      2. علی

        ۱۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        آرزو میکنم به زودی مالکش بشی 👌👌

        موافقم 55
        مخالفم 4
    2. amirkhanzadeh

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      فوق العاده شده
      قشنگ طراحش میدونسته خریدار دنبال چیه

      موافقم 82
      مخالفم 7
    3. نانو

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (192 ديدگاه)

      یه سوال چرا تو تمام سایت های خارجی اسم این ماشینو لندکروز می گن و اسم پرادو روش نیست؟

      موافقم 30
      مخالفم 6
      1. Nr

        ۱۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (71 ديدگاه)

        چون در اصل لندکروز:پرادو هست…انگاری یه ادیشن از خانواده لندکروز عه

        موافقم 32
        مخالفم 8
      2. Taha Ayoobi

        ۱۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (4483 ديدگاه)

        چون لندکروز سری 300 توی آمریکا عرضه نمیشه و پرادو که اینه رو با اسم لندکروز جای سری 300 میدن تو آمریکا.

        موافقم 32
        مخالفم 5
        1. نانو

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (192 ديدگاه)

          ممنون از جوابتون

          موافقم 10
          مخالفم 2
        2. Taha Ayoobi

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (4483 ديدگاه)

          قربان شما

          موافقم 10
          مخالفم 2
      3. C4

        ۱۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (63 ديدگاه)

        لندکروز یه مینی خانواده بحساب میاد
        ما حتی زمان جنگ لندکروز پیکاپ ( وانت ) در کشور داشتیم شاید گوشه کنار شهر دیده باشی . استفاده های مختلف داشت . بعضا پشتش اسلحه هم سوار میکردن . یه سری محصولات لندکروز به قول معروف Light Duty عه یه سری Heavy . همین الان در استرالیا ، همچنان سری ۷۰ بعد از ۴۰ سال داره تولید میشه که هم وانتش هست هم SUV با همون اسم لندکروز . پس در کل ، تویوتا از اسم لندکروز یجورایی خونواده ساخته که شامل محصولات جاده ای ، خارج جاده ای ، باری و تجاری و … میشه و اینطور نیست که لندکروز فقط هم معنی یه SUV لوکس باشه

        حالا اینجا هم لندکروز اصلی مثل همون LC300 و LC200 محصولات فول سایز و خشنی هستند که توانایی آفرود خوبی دارن و هوی دیوتی بحساب میان . اما تویوتا یه نسخه کوچکتر هم ساخت که اسمشو گذاشت پرادو . پرادو ملایم تر و کوچکتر از لندکروزه و لایت دیوتیه . حتی نسخه های ۳ در هم داره که قطعا دیدی
        در امریکا لندکروز اصلی ، سابقا فروش میرفت اما نتونست نظر بازار رو جلب کنه و تویوتا از امریکا خارجش کرد . حالا بعد چند سال نسخه پرادو رو آورده ( یه سگمنت اومده پایین که با رقبای قدرتمند فول سایز رو به رو نشه ) منتهی اسمشو همون لندکروز گذاشت . پسر عموهای لوکسشون هم هستند . بجای لندکروز بزرگه ، لکسوس LX فروش میره و در کنار لندکروز کوچیکه ، لکسوس GX در بازار موجوده

        حالا گذشته از همه اینا ، جالبش اینجاست که یه آفرودر توانمند و خوشنام دیگه به اسم فوررانر در سبد تویوتا هست که به روز رسانی هم شده . فوررانر بسیار ‌از نظر من جذاب تره و حتی نسل قبلش با وجود عمر بیش از ۱۵ ساله ، سالی صد هزار تا هم میفروخت ‌. رسما یه دایناسور با حداقل امکانات بود ‌. اما بسیار جون سخت ، ارزون ، جذاب . جون میداد بخری و یکم modify کنی و بزنی به دل طبیعت . حالا باید دید آیا این دو تا یعنی فوررانر جدید و لندکروز جدید در فروش به هم ضربه میزنن یا نه …

        موافقم 43
        مخالفم 3
        1. نیو کار

          ۱۳ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (54 ديدگاه)

          چه جواب کامل و دقیقی برای من هم جالب بود

          موافقم 9
          مخالفم 1
        2. Cert

          ۱۳ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (177 ديدگاه)

          نمی تواند با رانگلر رقابت کند چون بهای آن بیاز اندازه است

          موافقم 3
          مخالفم 6
        3. JaMsHiD-B

          ۱۳ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (2866 ديدگاه)

          فوررانر تا نسل سوم یه شاسی بلند سایز کوچک بوده که بر روی پلتفرم هایلوکس ساخته می‌شده
          بعد از نسل سوم روی پلتفرم پرادو ساخته میشه
          درکل تاکوما ، پرادو و فوررانر از یه پلتفرم سود میبرن

    4. علی Shelby

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (556 ديدگاه)

      چه خوشگله
      خوشم اومد

      موافقم 15
      مخالفم 2
    5. ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4990 ديدگاه)

      سلام خواهش میکنم جواب بدید من یک سوال منو درگیر کرده از دوستانم هم سوال پرسیدم در موردش
      آقایون نویسنده یا آقایون دوست کاربر پدال لطفا جواب بدید
      آقا این ماشین هایی که مدیران خودرو تو طرح تعویض بر می‌داره چیکارشون میکنه؟
      آقا این ماشین هارو قطعاتشو جداگانه میفروشن؟
      من از یکی از دوستام پرسیدم میگفت اینارو اوراق میکنن خیلی هم به صرفه هست
      ولی آیا تیگو هفتی که صد هزار تا کار کرده و صاحبش با تیگو هشت پرو عوضش کرده ارزش اوراق شدن داره؟
      خب توی بازار ایران که اکثرا ماشین دنده ای از روی اجبار سوار میشن قطعا نه!
      من نمی‌دونم ولی برای چی باید همچین ماشینی رو تو ایران اوراق کنن؟
      ماشینی که به تازگی ۵ سال شد سنش رو چرا باید اوراق کنن اقا؟
      شما جواب منو بدید این ماشینا رو چیکار میکنن
      علاوه بر مدیران خودرو چند شرکت دیگه هم طرح تعویض ماشین کارکرده با صفر رو دارن

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۱۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2948 ديدگاه)

        در تمام دنیا، نمایندگی‌های فروش خودرو، اجازه دارند مثل بنگاه‌های سطح شهر، مدل دست دوم با قیمت پایین‌تر از بازار بر دارن و بعد بفروشن، اگر هم ماشین ایرادی داشته باشه قبل از فروش، رفع عیب می‌کنن
        این طوری خریدار دست دوم، از چند جهت خیالش راحته، اولا داره از جای مطمئن می‌خره بابت سند و خلافی و کلاهبرداری کاملا مطمئنه دوما بحث فنی ماشین تا حدی براش مشخصه و نیازی نداره ببره به مکانیکی یا نمایندگی دیگه
        در ایران، هرگز نمایندگی‌های ایران خودرو سایپا چنین کاری نکردند اما مدیران خودرو با این ترفند، ماشین قسطی می فروشه
        مثلا مالک X22 حدود ۵۰ میلیون زیر قیمت بازار ماشین می‌فروشه به نمایندگی و همون روز، ثبت نام ماشین دیگه مثلا X55 انجام می‌ده
        اختلاف قیمت X22 و X55 اقساطی می‌پردازه

        موافقم 20
        مخالفم 1
    6. مهدی

      ۱۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (37 ديدگاه)

      خوبه ولی رانگلر نمیشه، حتی برانکو هم رانگلر نمیشه

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1575 ديدگاه)

    خیلی باحال شده بیشتر از پرادو معلومی دوستش دارم

    موافقم 35
    مخالفم 6
    1. A

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (63 ديدگاه)

      پس… اف‌جی‌کروزر در راهه…

      موافقم 11
      مخالفم 2
  3. ممد ژانگولر

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4154 ديدگاه)

    بفرما نگفته بودم این ماشین قابلیتهای زیادی داره .
    خداوکیلی لذت بردم دمشون گرم . خدا پدر مادر برو بچه های ناکازاکی ، ناگویا ، توکیورو بیامرزه .دست مریضا

    موافقم 35
    مخالفم 6
    1. Nismo

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1469 ديدگاه)

      ایشالا ژاپن خاکت کنن سامورایی

      موافقم 24
      مخالفم 9
  4. علی منصوری

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (424 ديدگاه)

    رورونی کنشین دنیای اتومبیل
    چقدر این ماشین زیباست، کاملا عملیاتی برای آفرود

    موافقم 15
    مخالفم 6
  5. آرین

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (363 ديدگاه)

    چقدر خوبههههههههههههههه
    وااااای
    خدااااااا

    موافقم 25
    مخالفم 6
  6. hosen

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (788 ديدگاه)

    چقد باحال شده طراحیش واقعا خوشم اومد

    موافقم 24
    مخالفم 4
  7. Siyavash

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (837 ديدگاه)

    خیلی کاربردی‌تر شده..قطعا جتی برانکو رو میگیره..

    موافقم 19
    مخالفم 13
    1. مردیم از خوشی

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      هنوز تولیدش قطعی نشده بعد میگی جای برانکو را میگره ؟

      موافقم 10
      مخالفم 5
  8. JaMsHiD-B

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2866 ديدگاه)

    ای جان

    موافقم 12
    مخالفم 2
  9. دیا

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (181 ديدگاه)

    چقد دلم بحال خودمون میسوزه. مبارکشون. به امید روزی که ما هم اینجوری تغییر کنیم‌.

    موافقم 19
    مخالفم 2
  10. KAIZEN

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (240 ديدگاه)

    خیلی خفن شده واقعا خوشم اومد

    موافقم 12
    مخالفم 1
  11. amirboss

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (776 ديدگاه)

    “در لندکروزر راکس، حدود نیمی از قطعات پرادو از نوع طراحی و ساخته شده‌اند. در گام نخست، طراحان ستون D را حذف و ستون C را پهن‌تر کردند درحالی‌که سقف خودرو هم با یک روکش پارچه‌ای جمع شونده جایگزین شده است. برای جلوگیری از فروپاشی قطعات بدنه به دلیل حذف سقف، طراحان تویوتا اقدام به ساخت یک چارچوبی سفارشی کردند تا استحکام ازدست‌رفته را جبران کنند.”

    تویوتا حاظر نیست یه پلتفرم جدید طراحی کنه.
    البته از اقتصادی ترین خودروساز انتظاری بیشتر از این نمیره.

    موافقم 2
    مخالفم 15
    1. Taha Ayoobi

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4483 ديدگاه)

      وقتی بر پایه همون پرادوعه چرا باید پلتفرم جدید بسازه؟

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. amirboss

        ۱۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (776 ديدگاه)

        یه مدل جدید با کاربری بالا مستلزم یه پلت فرم اختصاصی یا حدالامکان تغییر یافته پرادو هست.
        با برش دوتا ستون و نصب یه رول کیج شاید بشه حال و هوای پرادو رو عوض کرد اما نمیشه انتظار یه آفرود سخت از این خودرو داشت.
        از لحاظ فنی نمیشه یه خودرو مسقف رو بدون تغییر اساسی در پلت فرم بخصوص در رشته آفرود با اون همه فشار که به خودرو میاد رو به یه خودرو بدون سقف تبدیل کرد .

        1. Taha Ayoobi

          ۱۳ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (4483 ديدگاه)

          من دیگه اونقدر نمیدونم ولی اینو میدونم که همین پرادو راحت میتونه بقیه آفرودر هارو بذاره جیبش، تست و برسی ها هم همینو میگه.
          حالا با افزایش ارتفاع و لوازم که دیگه بالاتر.

          موافقم 4
          مخالفم 1
    2. C4

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (63 ديدگاه)

      پلتفرم برای چی طراحی کنه ؟
      این یه ایده و مفهومه . کانسپته
      اول میبینه چقد بازار خریدار داره براش
      اگه دید اوکیه میسازه
      اول نیاز سنجی میکنه بعد میره سراغ هزینه سنگین
      تازه نیازی به طراحی پلتفرم هم نداره
      همین این کاملا با رانگلر و برانکو امکان رقابت داره
      تهش یکم استحکام بیشتر بدنه و شاسی و تغییر ستونها کفایت میکنه . چیز دیگه کم نداره

      موافقم 10
      مخالفم 1
      1. amirboss

        ۱۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (776 ديدگاه)

        تویوتا همین کار رو می‌کنه که مثلا لندکروز 2010 رو به راحتی به 2020 میشه با کوچکترین تغییرات تبدیل کرد.
        پلت فرمی که برای یه آفرود سطح متوسط طراحی میشه با پلت فرمی که قراره برای یه آفرود سطح بالاتر و بخصوص بدون سقف طراحی بشه از لحاظ ساختار متفاوت هست.

        موافقم 1
        مخالفم 2
    3. datsun

      ۱۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (3955 ديدگاه)

      پلتفرم مگه شوخیه که برا هر نسخه پلتفرم طراحی بشه

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. amirboss

        ۱۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (776 ديدگاه)

        چون جدی هست باید برای کاربری متفاوت تغییر کنه.

        موافقم 1
        مخالفم 5
        1. آرین

          ۱۳ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (363 ديدگاه)

          خود رقیباش پلت فرم suv دارن چرا این باید پلت فرم جدید بده؟

    4. ! i M α η δ υ α R

      ۱۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2346 ديدگاه)

      هزینه پلت فرم جدید ، بین 900 تا 1000 میلیون دلار ، برآورد میشه …

      به نظر شما برای فروش بیشتر محصولاتی که در دنیا براشون صف خرید تشکیل میشه ، دلیلی منطقی برای طراحی و ساخت پلت فرم جدید وجود داره ؟

      با یک بار طراحی پلت فرم ، هر خودرو ساز می تونه N تا محصول مختلف رو برای مدت 20 تا 40 سال تولید کنه …

      طراحی پلت فرم اون جوری که به نظر شما می رسه ، نیست …

      1. amirboss

        ۱۴ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (776 ديدگاه)

        فکر نکنم دیگه نیازی به توضیح باشه.
        با توجه به ساختار فضایی شاسی ها در خودرو های مدرن و اتصال های چند نقطه ای و حساب شده،هرگونه تغییر یا حذف یه قسمت از شاسی
        نیاز به بازبینی کلی سازه داره.
        نه اینکه از صفر یه پلت فرم جدید طراحی کنن

  12. Saeed farshchian

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (80 ديدگاه)

    فوق‌العاده زیباست
    جای همچین ماشینی برای رقابت با برانکو ورانگلر خالیه

    موافقم 6
    مخالفم 1
  13. حسن

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2120 ديدگاه)

    بسیار زیبا و خوش تیپ از کار درومده
    اگه بره رو ریل یه جنگ راه میوفته

    موافقم 3
    مخالفم 1
  14. Galant.VR4(JDM)

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1212 ديدگاه)

    مثل کوه‌ قدرتمند،مثل جنگل مرموز، و مثل آتش سوزان
    مثالی از شینوبی ها برای وصف ابهت سری لندکروز

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. ! i M α η δ υ α R

      ۱۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2346 ديدگاه)

      Galant.VR4(JDM)@

      عزیز دلم حواستون هست که با این عبارت هایی که نوشتید ، میشه شعر گفت ؟

      من با اجازتون ، همین الان یه اتود زدم …

      مثل کوه ، قدرتمند …

      مثل جنگل ، مرموز …

      مثل صخره ، محکم …

      مثل آتش ، جان سوز …

      مثل آفاق ، بلند …

      مثل دنیا ، از دور …

      مثل دیوار ، حریف …

      مثل سایه ، پر نور …

      جاری تنهایی …

      در کنار دوستان …

      دم به دم ، از پاییز …

      در بهار و بوستان …

      زندگی چیست ، بگو …

      تو اگر ، می دانی …

      که کسی ، باز ، نگفت …

      مثل یک ، راز مگو …

      من گمانم که کسی …

      ته این راه ندید …

      از چه رو تنها شد ؟

      هر که این قصه شنید !!!

      من به تو می گویم …

      ته این راه ، هست عشق …

      چون از آغاز بشر …

      از حوالیه ، دمشق …

      او که هر ، جان را داد …

      در دلش ، عشق نهاد …

      خالیه جان از عشق …

      دام دشمن ، اوفتاد …

      قلب بی کینه و من …

      جای هر ، آزاد است …

      در خرابات زمان …

      او ، ولی ، آباد است …

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. Galant.VR4(JDM)

        ۱۴ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (1212 ديدگاه)

        اجازه ما دست شماس
        خسته نباشید
        هیچ خوشی مثل نواختن و خواندن اشعار ادبیاتی نیست، اصلا موضوعش هم هرچی میتونه باشه حتی شعار جنگی نینجا‌ها

  15. مهردادکمال

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2000 ديدگاه)

    قطعا مورد استقبال قرار میگیره

    موافقم 6
    مخالفم 1
  16. علی

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (41 ديدگاه)

    چقد خفنه این

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا