تویوتا در نمایشگاه سما نسخهٔ روبازی از لندکروزر پرادو را در قالب کانسپت معرفی کرده و از احتمال تولید آن در صورت استقبال مناسب حرف زده است.
نسخههای روباز بخشی از میراث تویوتا لندکروزر هستند تا جایی که اولین لندکروزر در سال ۱۹۵۱ به سقف قابل برداشتن مجهز بود. حال تیم طراحی آمریکای شمالی تویوتا برای زنده کردن این میراث، کانسپتی بنام ROX را که بر اساس نسل جدید لندکروزر پرادو ساخته شده، برای نمایشگاه سما آماده کرده است. در این کانسپت، پرادو به یک پیکاپ روباز ماجراجویانه مثل اولین نسخهٔ لندکروزر تبدیل شده و قصد دارد پاسخی به فورد برانکو و جیپ رانگلر باشد.
در لندکروزر راکس، حدود نیمی از قطعات پرادو از نوع طراحی و ساخته شدهاند. در گام نخست، طراحان ستون D را حذف و ستون C را پهنتر کردند درحالیکه سقف خودرو هم با یک روکش پارچهای جمع شونده جایگزین شده است. برای جلوگیری از فروپاشی قطعات بدنه به دلیل حذف سقف، طراحان تویوتا اقدام به ساخت یک چارچوبی سفارشی کردند تا استحکام ازدسترفته را جبران کنند. نیم درهای اختصاصی بدون شیشه، فلاپهای گلگیر عریض و رینگهای ۱۸ اینچی سفارشی با لاستیکهای آفرودی هم از دیگر ویژگیهای این کانسپت هستند.
برای تقویت تواناییهای آفرود خودرو نیز تویوتا کانسپت جذاب خود را به سپرهای فولادی جلو و عقب و صفحات محافظ تقویتشده مجهز کرده است. علاوه بر این، برای لندکروزر راکس سیستم تعلیق TRD در نظر گرفته شده که ارتفاع را ۱۰ سانتیمتر افزایش داده درحالیکه فاصلهٔ عرضی چرخها هم با استفاده از بازوهای آلومینیومی فورجکاری شده ۲۰ سانتیمتر بیشتر شده است. در عقب خودرو هم دری مشابه پیکاپها تعبیه شده که چرخ زاپاس روی آن نصب شده است. باربند اسپرت هم بر جذابیت ظاهری این کانسپت افزوده است درحالیکه برای داخل خودرو هم تودوزی چرمی نارنجی در نظر گرفته شده است.
به گفتهٔ تویوتا، این کانسپت بهراحتی میتواند به مدلی تولیدی تبدیل شود. سخنگوی این شرکت گفته است:
نمایشگاه سما فرصتی برای یادگیری و آزمایش کانسپتها است. لندکروزر راکس یک کانسپت است و ما خواهیم دید که جهان چگونه به آن واکنش نشان خواهد داد.
این اظهارات یعنی اگر استقبال از کانسپت راکس بالا باشد، احتمال تولید لندکروزر پیکاپ روباز وجود خواهد داشت. این خودرو در صورت تولید میتواند بهعنوان مدلی کوچکتر از تاکوما برای کسانی که به دنبال ماجراجویی و طبیعتگردی هستند به بازار عرضه و به رقیبی برای فورد برانکو و جیپ رانگلر تبدیل شود.
Taha Ayoobi
۱۲ آبان ۱۴۰۳عجب چیزیه
خیلی ابهت داره
Sara
۱۲ آبان ۱۴۰۳واقعا قشنگه
امیدوارم یه روز از نزدیک ببینیمش
مجید
۱۳ آبان ۱۴۰۳سقف ارزوهاتو ببر بالا
امیدوار باش که یه روز میخریش و سوارش میشی و حالشو میبری!
علی
۱۳ آبان ۱۴۰۳آرزو میکنم به زودی مالکش بشی 👌👌
amirkhanzadeh
۱۲ آبان ۱۴۰۳فوق العاده شده
قشنگ طراحش میدونسته خریدار دنبال چیه
نانو
۱۲ آبان ۱۴۰۳یه سوال چرا تو تمام سایت های خارجی اسم این ماشینو لندکروز می گن و اسم پرادو روش نیست؟
Nr
۱۲ آبان ۱۴۰۳چون در اصل لندکروز:پرادو هست…انگاری یه ادیشن از خانواده لندکروز عه
Taha Ayoobi
۱۲ آبان ۱۴۰۳چون لندکروز سری 300 توی آمریکا عرضه نمیشه و پرادو که اینه رو با اسم لندکروز جای سری 300 میدن تو آمریکا.
نانو
۱۲ آبان ۱۴۰۳ممنون از جوابتون
Taha Ayoobi
۱۲ آبان ۱۴۰۳قربان شما
C4
۱۲ آبان ۱۴۰۳لندکروز یه مینی خانواده بحساب میاد
ما حتی زمان جنگ لندکروز پیکاپ ( وانت ) در کشور داشتیم شاید گوشه کنار شهر دیده باشی . استفاده های مختلف داشت . بعضا پشتش اسلحه هم سوار میکردن . یه سری محصولات لندکروز به قول معروف Light Duty عه یه سری Heavy . همین الان در استرالیا ، همچنان سری ۷۰ بعد از ۴۰ سال داره تولید میشه که هم وانتش هست هم SUV با همون اسم لندکروز . پس در کل ، تویوتا از اسم لندکروز یجورایی خونواده ساخته که شامل محصولات جاده ای ، خارج جاده ای ، باری و تجاری و … میشه و اینطور نیست که لندکروز فقط هم معنی یه SUV لوکس باشه
حالا اینجا هم لندکروز اصلی مثل همون LC300 و LC200 محصولات فول سایز و خشنی هستند که توانایی آفرود خوبی دارن و هوی دیوتی بحساب میان . اما تویوتا یه نسخه کوچکتر هم ساخت که اسمشو گذاشت پرادو . پرادو ملایم تر و کوچکتر از لندکروزه و لایت دیوتیه . حتی نسخه های ۳ در هم داره که قطعا دیدی
در امریکا لندکروز اصلی ، سابقا فروش میرفت اما نتونست نظر بازار رو جلب کنه و تویوتا از امریکا خارجش کرد . حالا بعد چند سال نسخه پرادو رو آورده ( یه سگمنت اومده پایین که با رقبای قدرتمند فول سایز رو به رو نشه ) منتهی اسمشو همون لندکروز گذاشت . پسر عموهای لوکسشون هم هستند . بجای لندکروز بزرگه ، لکسوس LX فروش میره و در کنار لندکروز کوچیکه ، لکسوس GX در بازار موجوده
حالا گذشته از همه اینا ، جالبش اینجاست که یه آفرودر توانمند و خوشنام دیگه به اسم فوررانر در سبد تویوتا هست که به روز رسانی هم شده . فوررانر بسیار از نظر من جذاب تره و حتی نسل قبلش با وجود عمر بیش از ۱۵ ساله ، سالی صد هزار تا هم میفروخت . رسما یه دایناسور با حداقل امکانات بود . اما بسیار جون سخت ، ارزون ، جذاب . جون میداد بخری و یکم modify کنی و بزنی به دل طبیعت . حالا باید دید آیا این دو تا یعنی فوررانر جدید و لندکروز جدید در فروش به هم ضربه میزنن یا نه …
نیو کار
۱۳ آبان ۱۴۰۳چه جواب کامل و دقیقی برای من هم جالب بود
Cert
۱۳ آبان ۱۴۰۳نمی تواند با رانگلر رقابت کند چون بهای آن بیاز اندازه است
JaMsHiD-B
۱۳ آبان ۱۴۰۳فوررانر تا نسل سوم یه شاسی بلند سایز کوچک بوده که بر روی پلتفرم هایلوکس ساخته میشده
بعد از نسل سوم روی پلتفرم پرادو ساخته میشه
درکل تاکوما ، پرادو و فوررانر از یه پلتفرم سود میبرن
علی Shelby
۱۲ آبان ۱۴۰۳چه خوشگله
خوشم اومد
۱۲ آبان ۱۴۰۳سلام خواهش میکنم جواب بدید من یک سوال منو درگیر کرده از دوستانم هم سوال پرسیدم در موردش
آقایون نویسنده یا آقایون دوست کاربر پدال لطفا جواب بدید
آقا این ماشین هایی که مدیران خودرو تو طرح تعویض بر میداره چیکارشون میکنه؟
آقا این ماشین هارو قطعاتشو جداگانه میفروشن؟
من از یکی از دوستام پرسیدم میگفت اینارو اوراق میکنن خیلی هم به صرفه هست
ولی آیا تیگو هفتی که صد هزار تا کار کرده و صاحبش با تیگو هشت پرو عوضش کرده ارزش اوراق شدن داره؟
خب توی بازار ایران که اکثرا ماشین دنده ای از روی اجبار سوار میشن قطعا نه!
من نمیدونم ولی برای چی باید همچین ماشینی رو تو ایران اوراق کنن؟
ماشینی که به تازگی ۵ سال شد سنش رو چرا باید اوراق کنن اقا؟
شما جواب منو بدید این ماشینا رو چیکار میکنن
علاوه بر مدیران خودرو چند شرکت دیگه هم طرح تعویض ماشین کارکرده با صفر رو دارن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۲ آبان ۱۴۰۳در تمام دنیا، نمایندگیهای فروش خودرو، اجازه دارند مثل بنگاههای سطح شهر، مدل دست دوم با قیمت پایینتر از بازار بر دارن و بعد بفروشن، اگر هم ماشین ایرادی داشته باشه قبل از فروش، رفع عیب میکنن
این طوری خریدار دست دوم، از چند جهت خیالش راحته، اولا داره از جای مطمئن میخره بابت سند و خلافی و کلاهبرداری کاملا مطمئنه دوما بحث فنی ماشین تا حدی براش مشخصه و نیازی نداره ببره به مکانیکی یا نمایندگی دیگه
در ایران، هرگز نمایندگیهای ایران خودرو سایپا چنین کاری نکردند اما مدیران خودرو با این ترفند، ماشین قسطی می فروشه
مثلا مالک X22 حدود ۵۰ میلیون زیر قیمت بازار ماشین میفروشه به نمایندگی و همون روز، ثبت نام ماشین دیگه مثلا X55 انجام میده
اختلاف قیمت X22 و X55 اقساطی میپردازه
مهدی
۱۴ آبان ۱۴۰۳خوبه ولی رانگلر نمیشه، حتی برانکو هم رانگلر نمیشه
𝐀𝐥𝐢
۱۲ آبان ۱۴۰۳خیلی باحال شده بیشتر از پرادو معلومی دوستش دارم
A
۱۲ آبان ۱۴۰۳پس… افجیکروزر در راهه…
ممد ژانگولر
۱۲ آبان ۱۴۰۳بفرما نگفته بودم این ماشین قابلیتهای زیادی داره .
خداوکیلی لذت بردم دمشون گرم . خدا پدر مادر برو بچه های ناکازاکی ، ناگویا ، توکیورو بیامرزه .دست مریضا
Nismo
۱۲ آبان ۱۴۰۳ایشالا ژاپن خاکت کنن سامورایی
علی منصوری
۱۲ آبان ۱۴۰۳رورونی کنشین دنیای اتومبیل
چقدر این ماشین زیباست، کاملا عملیاتی برای آفرود
آرین
۱۲ آبان ۱۴۰۳چقدر خوبههههههههههههههه
وااااای
خدااااااا
hosen
۱۲ آبان ۱۴۰۳چقد باحال شده طراحیش واقعا خوشم اومد
Siyavash
۱۲ آبان ۱۴۰۳خیلی کاربردیتر شده..قطعا جتی برانکو رو میگیره..
مردیم از خوشی
۱۲ آبان ۱۴۰۳هنوز تولیدش قطعی نشده بعد میگی جای برانکو را میگره ؟
JaMsHiD-B
۱۲ آبان ۱۴۰۳ای جان
دیا
۱۲ آبان ۱۴۰۳چقد دلم بحال خودمون میسوزه. مبارکشون. به امید روزی که ما هم اینجوری تغییر کنیم.
KAIZEN
۱۲ آبان ۱۴۰۳خیلی خفن شده واقعا خوشم اومد
amirboss
۱۲ آبان ۱۴۰۳“در لندکروزر راکس، حدود نیمی از قطعات پرادو از نوع طراحی و ساخته شدهاند. در گام نخست، طراحان ستون D را حذف و ستون C را پهنتر کردند درحالیکه سقف خودرو هم با یک روکش پارچهای جمع شونده جایگزین شده است. برای جلوگیری از فروپاشی قطعات بدنه به دلیل حذف سقف، طراحان تویوتا اقدام به ساخت یک چارچوبی سفارشی کردند تا استحکام ازدسترفته را جبران کنند.”
تویوتا حاظر نیست یه پلتفرم جدید طراحی کنه.
البته از اقتصادی ترین خودروساز انتظاری بیشتر از این نمیره.
Taha Ayoobi
۱۲ آبان ۱۴۰۳وقتی بر پایه همون پرادوعه چرا باید پلتفرم جدید بسازه؟
amirboss
۱۳ آبان ۱۴۰۳یه مدل جدید با کاربری بالا مستلزم یه پلت فرم اختصاصی یا حدالامکان تغییر یافته پرادو هست.
با برش دوتا ستون و نصب یه رول کیج شاید بشه حال و هوای پرادو رو عوض کرد اما نمیشه انتظار یه آفرود سخت از این خودرو داشت.
از لحاظ فنی نمیشه یه خودرو مسقف رو بدون تغییر اساسی در پلت فرم بخصوص در رشته آفرود با اون همه فشار که به خودرو میاد رو به یه خودرو بدون سقف تبدیل کرد .
Taha Ayoobi
۱۳ آبان ۱۴۰۳من دیگه اونقدر نمیدونم ولی اینو میدونم که همین پرادو راحت میتونه بقیه آفرودر هارو بذاره جیبش، تست و برسی ها هم همینو میگه.
حالا با افزایش ارتفاع و لوازم که دیگه بالاتر.
C4
۱۲ آبان ۱۴۰۳پلتفرم برای چی طراحی کنه ؟
این یه ایده و مفهومه . کانسپته
اول میبینه چقد بازار خریدار داره براش
اگه دید اوکیه میسازه
اول نیاز سنجی میکنه بعد میره سراغ هزینه سنگین
تازه نیازی به طراحی پلتفرم هم نداره
همین این کاملا با رانگلر و برانکو امکان رقابت داره
تهش یکم استحکام بیشتر بدنه و شاسی و تغییر ستونها کفایت میکنه . چیز دیگه کم نداره
amirboss
۱۳ آبان ۱۴۰۳تویوتا همین کار رو میکنه که مثلا لندکروز 2010 رو به راحتی به 2020 میشه با کوچکترین تغییرات تبدیل کرد.
پلت فرمی که برای یه آفرود سطح متوسط طراحی میشه با پلت فرمی که قراره برای یه آفرود سطح بالاتر و بخصوص بدون سقف طراحی بشه از لحاظ ساختار متفاوت هست.
datsun
۱۳ آبان ۱۴۰۳پلتفرم مگه شوخیه که برا هر نسخه پلتفرم طراحی بشه
amirboss
۱۳ آبان ۱۴۰۳چون جدی هست باید برای کاربری متفاوت تغییر کنه.
آرین
۱۳ آبان ۱۴۰۳خود رقیباش پلت فرم suv دارن چرا این باید پلت فرم جدید بده؟
! i M α η δ υ α R
۱۳ آبان ۱۴۰۳هزینه پلت فرم جدید ، بین 900 تا 1000 میلیون دلار ، برآورد میشه …
به نظر شما برای فروش بیشتر محصولاتی که در دنیا براشون صف خرید تشکیل میشه ، دلیلی منطقی برای طراحی و ساخت پلت فرم جدید وجود داره ؟
با یک بار طراحی پلت فرم ، هر خودرو ساز می تونه N تا محصول مختلف رو برای مدت 20 تا 40 سال تولید کنه …
طراحی پلت فرم اون جوری که به نظر شما می رسه ، نیست …
amirboss
۱۴ آبان ۱۴۰۳فکر نکنم دیگه نیازی به توضیح باشه.
با توجه به ساختار فضایی شاسی ها در خودرو های مدرن و اتصال های چند نقطه ای و حساب شده،هرگونه تغییر یا حذف یه قسمت از شاسی
نیاز به بازبینی کلی سازه داره.
نه اینکه از صفر یه پلت فرم جدید طراحی کنن
Saeed farshchian
۱۲ آبان ۱۴۰۳فوقالعاده زیباست
جای همچین ماشینی برای رقابت با برانکو ورانگلر خالیه
حسن
۱۳ آبان ۱۴۰۳بسیار زیبا و خوش تیپ از کار درومده
اگه بره رو ریل یه جنگ راه میوفته
Galant.VR4(JDM)
۱۳ آبان ۱۴۰۳مثل کوه قدرتمند،مثل جنگل مرموز، و مثل آتش سوزان
مثالی از شینوبی ها برای وصف ابهت سری لندکروز
! i M α η δ υ α R
۱۳ آبان ۱۴۰۳Galant.VR4(JDM)@
عزیز دلم حواستون هست که با این عبارت هایی که نوشتید ، میشه شعر گفت ؟
من با اجازتون ، همین الان یه اتود زدم …
مثل کوه ، قدرتمند …
مثل جنگل ، مرموز …
مثل صخره ، محکم …
مثل آتش ، جان سوز …
مثل آفاق ، بلند …
مثل دنیا ، از دور …
مثل دیوار ، حریف …
مثل سایه ، پر نور …
جاری تنهایی …
در کنار دوستان …
دم به دم ، از پاییز …
در بهار و بوستان …
زندگی چیست ، بگو …
تو اگر ، می دانی …
که کسی ، باز ، نگفت …
مثل یک ، راز مگو …
من گمانم که کسی …
ته این راه ندید …
از چه رو تنها شد ؟
هر که این قصه شنید !!!
من به تو می گویم …
ته این راه ، هست عشق …
چون از آغاز بشر …
از حوالیه ، دمشق …
او که هر ، جان را داد …
در دلش ، عشق نهاد …
خالیه جان از عشق …
دام دشمن ، اوفتاد …
قلب بی کینه و من …
جای هر ، آزاد است …
در خرابات زمان …
او ، ولی ، آباد است …
Galant.VR4(JDM)
۱۴ آبان ۱۴۰۳اجازه ما دست شماس
خسته نباشید
هیچ خوشی مثل نواختن و خواندن اشعار ادبیاتی نیست، اصلا موضوعش هم هرچی میتونه باشه حتی شعار جنگی نینجاها
مهردادکمال
۱۳ آبان ۱۴۰۳قطعا مورد استقبال قرار میگیره
علی
۱۳ آبان ۱۴۰۳چقد خفنه این