بررسی کامل باتری حالت‌جامد تویوتا با شعاع حرکتی 1200 کیلومتر

پنج‌شنبه 9 آذر 1402 - 13:30
مطالعه 5 دقیقه
ezgif.com-gif-maker (2)
باتری حالت‌جامد تویوتا که طبق اظهارات این خودروساز می‌تواند شعاع حرکتی 1200 کیلومتری فراهم کند نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده است.
تبلیغات

13 سال از اولین خبرسازی تویوتا با باتری‌های حالت‌جامد می‌گذرد. این برند ژاپنی در طول بیش از یک دهه اخیر پیشرفت‌های آرام و مداومی در زمینه توسعه این تکنولوژی داشته هرچند نتیجه کار فعلاً مشخص نیست و تویوتا بیش از آنکه به تولید خودروهای برقی بپردازد اقدام به تولید محصولات هیدروژنی کرده است. ژاپنی‌ها حتی قول دادند در المپیک توکیو 2020 از نسخه پیش‌تولیدی این نوع باتری رونمایی می‌کنند اما حتی با وجود تعویق یک ساله المپیک نیز خبری از این تکنولوژی نشد.

البته تویوتا پیش‌بینی‌های ثابتی در تولید انبوه باتری حالت‌جامد داشته و می‌گوید نیمه پایانی دهه جاری میلادی می‌توان شاهد خروج آن از خطوط تولید بود. این برند در سال‌های اخیر ادعا کرده باتری حالت‌جامد را سال 2027 راهی خودروها خواهد کرد. ژاپنی‌ها می‌گویند باتری‌های حالت‌جامد باعث فراهم ساختن شعاع حرکتی 1200 کیلومتری می‌شوند که بیشتر از برد اکثر خودروهای درون‌سوز است. شاید احساس‌برانگیز از این رقم زمان شارژ کوتاه باشد. باتری تویوتا می‌تواند در عرض 10 دقیقه یا کمتر شارژ شود که تقریباً مشابه زمان لازم برای پر کردن باک یک خودروی بنزینی است.

اگرچه اکثر باتری‌ها را می‌توان با شارژر سریع شارژ کرد اما فرستادن میزان زیادی انرژی به باتری سبب آسیب دیدن باتری می‌شود. اگر فردی به‌صورت روتین اقدام به شارژ سریع باتری کند ساختارهای داخلی باتری آسیب خواهد دید و از طول عمرش کاسته خواهد شد. این موضوع به ویژه زمانی که باتری به‌صورت کامل خالی شده و سپس شارژ می‌شود برجسته‌تر است. اولین نشانه از خرابی باتری عدم حفظ شارژ است. اگر باتری همچنان خالی شده و در اواخر عمر خود دوباره شارژ شود وضعیت خطرناکی به وجود می‌آید.

با در نظر گرفتن این موضوع تویوتا به دنبال عرضه باتری‌های حالت‌جامد با توانایی شارژ سریع است. تویوتا به دلیل تولید خودروهایی که هرگز خراب نمی‌شوند مشهور شده است. این برند ادعا می‌کند باتری‌های حالت‌جامد برد بلند می‌توانند مکرراً شارژ سریع شوند و از بابت کاهش طول عمر بهتر از نمونه‌های فعلی عمل کنند. ژاپنی‌ها جهت توسعه این تکنولوژی در طول 13 سال اخیر با دو شرکت همکاری داشته‌اند که اولی پاناسونیک و دومی شرکت آیدمیتسو است. در حقیقت همکاری با شرکت‌های خارج از صنعت خودرو جهت توسعه چنین محصولی به یک رویه بین خودروسازان تبدیل می‌شود. اکثر برندهای مطرح جهانی دست به همکاری‌های جوینت ونچر با شرکت‌های تکنولوژی زده‌اند زیرا به دنبال تولید باتری‌های حالت‌جامد خود هستند.

سابقه همکاری تویوتا با زیرمجموعه باتری‌سازی پاناسونیک به سال‌ها قبل بازمی‌گردد. در سال 2010 بود که این دو شرکت باتری‌هایی را برای پریوس پلاگین هیبریدی تولید نمودند. در واقع تویوتا و پاناسونیک بیش از 1000 پتنت مشترک درباره باتری‌ها به ثبت رسانده‌اند. آیدمیتسو نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پالایش نفت ژاپنی با تویوتا همکاری کند. شاید نام این شرکت کمتر به گوش خورده باشد چراکه فعالیت‌های آن به اندازه پاناسونیک در معرض دید نیست. مشهورترین محصولات آیدمیتسو که در دسترس قرار دارد روغن‌موتور و روان کارهای صنعتی است.

این روزها همه از تویوتا در زمینه تولید محصولات برقی انتقاد می‌کنند چراکه تنها محصول آن در بازار bZ4X است که عملکرد درخشانی ندارد. البته ژاپنی‌ها برنامه‌های برقی گسترده‌ای دارند. برند موردبحث به دنبال تولید نسخه‌های تمام برقی یا برقی شده (هیبریدی، پلاگین هیبریدی و...) از تمامی محصولاتش تا سال 2030 خواهد بود. تویوتا همچنین می‌خواهد تا آن زمان 5.5 میلیون دستگاه خودروی برقی بفروشد. به همین منظور یک کارخانه تولید باتری در کارولینای شمالی نیز افتتاح خواهد شد. این کارخانه که مرکز ساخت باتری تویوتا نام دارد تا دو سال دیگر بازگشایی می‌شود و از چهارده خط تولید برای ارائه انواع مختلف باتری‌ها برخوردار است. ژاپنی‌ها برای تأسیس این مرکز بیش از 8 میلیارد دلار هزینه می‌کنند.

به نظر می‌رسد باتری حالت‌جامد تویوتا پاسخ مناسب صنعت خودرو به خودروهای برقی باشد. این باتری‌ها سبک‌تر از انواع لیتیوم یون هستند و ابعاد کوچک‌تری دارند. باتری‌های حالت‌جامد همچنین الکتریسیته بیشتری را در خود ذخیره می‌کنند و یا به عبارت دیگر تراکم انرژی بالاتری دارند؛ اما کاملاً مشخص است که تویوتا فعلاً موج اول تولید خودروهای برقی رده میانی را از دست داده و بجای آن روی تکنولوژی‌ای سرمایه‌گذاری کرده که در صورت تولید انبوه می‌تواند رقبا را شکست دهد. تویوتا قبلاً هم در لبه تکنولوژی حرکت کرده است. برای مثال می‌توان به مینی ون پریویا اشاره کرد که از پیشرانه سوپرشارژر و سیستم چهار چرخ محرک سود می‌برد هرچند ژاپنی‌ها در کل ترجیح می‌دهند محصولاتی بسازند که از نظر تکنولوژی محافظه‌کار باشند و اصلاً خراب نشوند. علیرغم بیش از یک دهه فعالیت و خبرسازی در این زمینه، شاید باقی بخش‌های صنعت خودرو آماده تکنولوژی تویوتا نباشند اما قطعاً ژاپنی‌ها برای آینده برنامه‌هایی دارند...

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.