تویوتا

معرفی تویوتا سوپرا فاینال ادیشن، نسخه ویژه با قدرت بیشتر برای خداحافظی

سوپرا فاینال ادیشن که آخرین نسخهٔ نسل پنجم این خودرو محسوب می‌شود، با افزایش قدرت به ۴۲۵ اسب بخار در ۳۰۰ دستگاه تولید خواهد شد.

نسل پنجم سوپرا به آخر خط رسیده و تویوتا برای خداحافظی با این کوپهٔ اسپرت، نسخهٔ ویژهٔ فاینال ادیشن را معرفی کرده است. این نسخه پایانی که ارتقاءهایی را نسبت به سوپرای معمولی تجربه کرده است، صرفاً در ۳۰۰ دستگاه تولید خواهد شد. هرچند گمان می‌رفت ب‌ام‌و پیشرانهٔ قوی‌تر S58 خود که در M3 و M4 استفاده می‌شود را در اختیار تویوتا قرار دهد تا نسخهٔ قوی‌تری از سوپرا را تولید کند ولی نسخهٔ پایانی همچنان از همان موتور B58 قبلی استفاده می‌کند. البته خروجی این پیشرانه به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است.

خروجی موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ ب‌ام‌و از ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور، در سوپرا فاینال ادیشن به ۴۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده است. این نسخه از موتور B58 را در هیچ‌کدام از خودروهای ب‌ام‌و نمی‌بینیم و احتمالاً به‌طور خاص برای سوپرا طراحی شده است. افزایش قدرت سوپرا فاینال ادیشن نسبت به نسخهٔ اروپایی سوپرا بیشتر است زیرا این خودرو در قارهٔ سبز برای مطابقت با قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه‌تر تنها با ۳۴۰ اسب بخار قدرت عرضه می‌شد.

سوپرا فاینال ادیشن علاوه بر قدرت بیشتر، به ترمزهای ۱۹ اینچی برمبو در جلو، سیستم تعلیق قابل تنظیم KW و منبع اگزوز تیتانیومی Akrapovič برای تولید صدای عصبانی‌تر هم مجهز شده است. تویوتا همچنین برای این خودرو رینگ‌های سبک‌وزن TGR با اندازهٔ ۱۹ اینچی در جلو و ۲۰ اینچی در عقب را هم در نظر گرفته است که با لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپرت کاپ ۲ پوشیده شده‌اند. این لاستیک‌ها با اندازهٔ ۲۶۵ در جلو و ۲۸۵ در عقب، ۱۰ درصد پهن‌تر از لاستیک‌های سوپرای استاندارد هستند.

نسخهٔ ویژهٔ پایانی سوپرا که با گیربکس شش سرعتهٔ دستی تولید می‌شود، از یک پکیج آیرودینامیک هم بهره‌مند شده است که شامل اسپویلر جلو، بال گردن قویی عقب، کاناردهای جلو و دریچهٔ روی کاپوت می‌شود که همگی از فیبر کربن ساخته شده‌اند. این ماشین همچنین از پایه‌های آلومینیومی ساب‌فریم عقب مدل مسابقه‌ای GT4 استفاده می‌کند درحالی‌که مهندسان تویوتا فرمان برقی خودرو را اصلاح کرده و زاویهٔ کمبر را برای افزایش چسبندگی تغییر داده‌اند. در داخل خودرو نیز شاهد صندلی‌های فیبر کربنی ریکارو، کمربندهای ایمنی قرمزرنگ و تودوزی آلکانترا هستیم.

تویوتا هنوز نگفته است که تولید نسل پنجم سوپرا چه زمانی در کارخانهٔ مگنا اشتایر اتریش به پایان خواهد رسید ولی این شرکت رسماً اعلام کرده است که فینال ادیشن آخرین سری از نسل کنونی سوپرا خواهد بود. البته این شرکت ژاپنی برنامه‌هایی برای توسعهٔ نسل ششم سوپرا دارد و تاکنون گزارشاتی در مورد آن منتشر شده است. علاوه بر فاینال ادیشن، تویوتا نسخهٔ اصلاح‌شده‌ای از سوپرای معمولی را هم با نام Lightweight Evo معرفی کرده است که از ژانویهٔ ۲۰۲۵ در کنار فاینال ادیشن قابل سفارش خواهد بود. این نسخه از ترمزهای جلوی برمبوی بزرگ‌تر، رینگ‌های مشکی مات، کمربندهای ایمنی قرمزرنگ، کمک‌فنرهای اصلاح‌شده و بال دُم اردکی فیبر کربنی عقب بهره می‌برد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. ماشین باز

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (51 ديدگاه)

    امسال چه سال بدیه همه ی رقیب های ژاپنی دارن به آخر خط میرسن اون از GTR این از سوپرا بعدش هم خدا می‌دونه نوبت کیه

    موافقم 57
    مخالفم 4
    1. kasra

      ۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (53 ديدگاه)

      اره گلیچین روزگار چه بد سلیقس 🙃

      موافقم 41
      مخالفم 3
      1. SMS

        ۱۰ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (605 ديدگاه)

        سوپرا واقعا زیباست و سریع ولی دوتا نکته
        کاری به پیشرانش ندارم زیاد ولی آخه تو که از پیشرانه یک برند دیگه استفاده می کنه که کلی حرف پشتشه خب حداقل از S58 استفاده کن
        دومیش هم اینکه این نسل نسبت به نسل قبلی زیاد تیونینگ نمی شه (+1000اسب بخار ) و این یکم جذابیتش رو نسبت به نسل قبلی کم کرده

    2. علی Shelby

      ۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (556 ديدگاه)

      😥😥😥😥😥

      😭😭😭😭😭

      💔💔💔💔

      موافقم 11
      مخالفم 2
    3. کیانوش

      ۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (832 ديدگاه)

      واقعا حیفه اسپورت های زاپنی تموم شن نیسان که ظاهرا ورشکست شده جی تی آرم تموم شد لااقل سری زدش رو ادامه بده باز خوبه سوپرا هم امیدوارم نسل بعدشم ی شیش سیلندر خطی خود تویوتا توسعه بده به یاد قدیم و پلتفرمشم ساخت خودش باشه و طراحیش هم ی نسخه تکامل یافته تر از هیمن سوپرای آلمانی باشه البته که طراحیش واقعا ژاپنیه فقط پلتفرم آلمانی بود که ترکیب جالبی بود اما نه واسه تویوتا شاید اگر ی خودروسازی چینی این خودرو رو می‌داد با پلتفرم بی ام و اینقدر نقد منفی نمی گرفت ولی خب انتطار بیشتری از تویوتا میره وقتی میتونه یاریس و کرولا دو تا هاچ بک معمولی رو تا اون حد اسپورت کنه و از ی انجین یک و نیم لیتری سیصد اسب بخار قدرت بگیره (جالب اینجاست بعض آنتی زاپنی ها که در طاهرا هوادار بی ام و بودن میگفتن پیشرانه یک و نیم لیتری سیصد اسبی کرولا رو ب یام و ساخته که حرف مزخرفی بود و دروغ تویوتا خودش رو قبلا تو ساخت پیشرانه های اسپورت مطمئن و ارزون تر از رقبا اثبات کرده) چرا نباید خودش سوپرا رو تولید می‌کرد یا لاقل پیشرانه و گیربکس همین سوپرایز نسل فعلی رو خودش مینوست بزنه دیگه که و کاشکی جای شاسی زد فو از شاسی ام دو بی ام و استفاده می‌کرد اون خیلی بهتر بود

      موافقم 10
      مخالفم 1
  2. مردیم از خوشی

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1467 ديدگاه)

    از سال ۲۰۲۵ به بعد خودرو های که نسل جدیدشون معرفی میشه احتمالا آخرین نسل درون سوز هستند چون نسل های بعدیشون میره برا بعد از ۲۰۳۰
    احتمالا سوپرای بعدی هم آخرین نسل درونسوز باشه
    شلبی جدید و نسل جدید ۹۱۱ هم

    البته احتمال داره بعضی از خودرو ساز ها باز هم بعد ۲۰۳۰ درونسوز بسازند کلی دیگه خالص نیست و احتمالا هیبرید هست

    موافقم 32
    مخالفم 2
  3. Cehx

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (85 ديدگاه)

    هیچوقت با این سوپرا حال نکردم فقط ظاهرش مال تویوتاست و یه جورایی بنظرم توهین به میراثشه ولی اگر با این همکاری به پیشرفت رسیده باشن ارزششو داشته

    موافقم 36
    مخالفم 7
  4. Kiarash

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (630 ديدگاه)

    خداحافظ اسطوره 🫂

    موافقم 28
    مخالفم 4
  5. saeedfarshchian

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (80 ديدگاه)

    هرچقدر با فیس این نسلش حال میکردم همونقدر اصالتشو از دست داده بود
    امیدوارم نسل شیشش توسعه پیدا کنه و یه طراحی رترو داشته باشه

    موافقم 19
    مخالفم 7
    1. کیانوش

      ۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (832 ديدگاه)

      اصالت سوپرا ی شیش سیلندر خطی بوده دیگه حالا درسته شاسی و انجین بی ام و از مال خود تویوتا پیچیده تر و گرون ترن و قابلیت اطمینان و هزینه نگهداری بیشتری دارن اما بازم خودروی تو کلاس همون سوپرایز قدیم بود ی اسپورت همه چی تموم که به جای اینکه روی نیم ثانیه سریع تر دور زدن فلان پیست متمرکز باشه روی لدت رانندگی متمرکز هست و خود بی ام و هم تو محصولات اسپورت اولویت اولش لدت رانندگی هستش مثل پورشه ها نیست که متمرکز باشه رو ی ثانیه کم کردم رکورد پیست

      موافقم 3
      مخالفم 2
  6. ali_x76

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (401 ديدگاه)

    به این میگن یه فاینال ادیشن واقعی
    نه اون ماشینایی که نهایتا دوتا برچسب رو بدنه اضافه کردن و رینگ افترمارکت روش گذاشتن.
    با این حال، امیدوار بودم انجین ۴۷۳ اسبی رو روش میذاشتن.

    موافقم 26
    مخالفم 3
  7. boost10

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    وای
    اول صبحی حالم گرفته شد

    موافقم 14
    مخالفم 3
  8. hosen

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (788 ديدگاه)

    خداحافظ اسطوره

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. محمدهادی

      ۱۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2435 ديدگاه)

      دم اردکی
      گردن قویی!!!
      این کلمات از کجا میاد؟!

  9. JaMsHiD-B

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2866 ديدگاه)

    نسل بعدی امیدوارم هیبرید باشه
    امیدوارم ….
    ماشین نمادینی هست واقعا اسپرت روزمره بسیار خوبیه

    موافقم 9
    مخالفم 8
  10. nima.jdm

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (306 ديدگاه)

    اول صبحی حالم گرفته شد
    همه اسطوره ها دارن باهامون خداحافظی میکنن

    موافقم 12
    مخالفم 4
    1. محمدهادی

      ۱۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2435 ديدگاه)

      نسل جدیدش گفتن تو راهه
      نگران نباش
      اسطوره یی میرود اسطوره یی دیگر زاده خواهد شد
      فقط امیدوارم تو نسل بعدی حتما خودرو از نظر بزرگی ابعاد به نسل معروف دهه نود خچدش برسه و توانش بالای ۶۵۰ بشه با یک موتور ماندکار جدید دیگه از تویوتا

  11. همایون

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (805 ديدگاه)

    خیلیها از جمله خودم از تویوتا ایراد گرفتیم که چرا با بیمر همکاری کرد البته درستم هست و یکی از بزرگترین دلایل شکستش همین بود حتی الانم بیمر حاضر نشد موتور m4 رو بهش بده ولی تویوتا چاره‌ای نداشت چون از اول معلوم بود که این کلاس از کوپه های اسپرت دیگه مثل قدیم فروش عالی ندارند و نمیتون هزینه ای که واسه توسعه پلتفرم و موتورشون میشه رو برگردونن و چون تویوتا فقط قرار بود این موتور و شاسی رو واسه یه مدل ماشین استفاده کنه اصلا بازده نداشت واسش که از صفر همه چیزو بسازه ولی یه خودروساز مثل بی‌ام‌و یه پلتفرم و موتور رو روی چندتا مدل میزاره و حتی گاها تا چند نسل از یه موتور بهره میبره چون کارش اسپرت ساختنه و میصرفه براش

    موافقم 7
    مخالفم 2
  12. BlackWing

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1314 ديدگاه)

    متاسفانه ماسطوره های ژاپنی مثل GTR ، NSX و سوپرا دونه دونه دارن منقرض میشن ، سوپرا و NSX بعد از چندین سال غیبت نتونستن چزی که باید بودن میشدن !
    این اتفاق برای ماسل کارهای امریکایی هم افتاد و بیشترشون بجز ماستنگ و کوروت به تاریخ پیوستن

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. B

      ۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (896 ديدگاه)

      کوروت که ماسل نیست

  13. bayerischemotorenwerkeag

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (90 ديدگاه)

    خداحافظ افسانه افسانه ها

    موافقم 4
    مخالفم 2
  14. Großer Hitler

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (23 ديدگاه)

    تامنیل غلطه
    معرفی BMW سوپرا فاینال ادیشن، نسخه ویژه با قدرت بیشتر برای خداحافظی ✅🇩🇪

    موافقم 4
    مخالفم 9
  15. Siyavash

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (837 ديدگاه)

    دوستان یه سوال تویوتا چرا از موتور ۶ سیلندر خودش استفاده نکرد ..یا از موتور ۸ سیلندر خودش ..

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. B

      ۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (896 ديدگاه)

      حتما دید موتور و شاسی مناسبشو ندارن دیگه توسعه یا ماشین اسپرت جدیدم بسیار هزینه بره که با سیاست های تویوتا همگام نیست

  16. sinasvj

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (429 ديدگاه)

    تویوتا اینو باید با پلتفرم و موتور خودش بسازه تا موفق باشه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  17. Galant.VR4(JDM)

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1212 ديدگاه)

    به نظرم خبر خوشحال کننده‌ای بود انجین های خود تویوتا صدتای این b58 بنجل ارزش داره

  18. M power

    ۱۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (393 ديدگاه)

    حداقل خدافظیه با وقاری هستش و البته برای هر دو کمپانی سود اور بوده چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ تقابل تکنولوژی و غیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا