معرفی تویوتا سوپرا فاینال ادیشن، نسخه ویژه با قدرت بیشتر برای خداحافظی

جمعه 9 آذر 1403 - 04:30
مطالعه 4 دقیقه
2025-toyota-supra-a90-final-edition-europe (3)
سوپرا فاینال ادیشن که آخرین نسخهٔ نسل پنجم این خودرو محسوب می‌شود، با افزایش قدرت به 425 اسب بخار در 300 دستگاه تولید خواهد شد.
تبلیغات

نسل پنجم سوپرا به آخر خط رسیده و تویوتا برای خداحافظی با این کوپهٔ اسپرت، نسخهٔ ویژهٔ فاینال ادیشن را معرفی کرده است. این نسخه پایانی که ارتقاءهایی را نسبت به سوپرای معمولی تجربه کرده است، صرفاً در 300 دستگاه تولید خواهد شد. هرچند گمان می‌رفت ب‌ام‌و پیشرانهٔ قوی‌تر S58 خود که در M3 و M4 استفاده می‌شود را در اختیار تویوتا قرار دهد تا نسخهٔ قوی‌تری از سوپرا را تولید کند ولی نسخهٔ پایانی همچنان از همان موتور B58 قبلی استفاده می‌کند. البته خروجی این پیشرانه به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است.

خروجی موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ ب‌ام‌و از 382 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور، در سوپرا فاینال ادیشن به 435 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده است. این نسخه از موتور B58 را در هیچ‌کدام از خودروهای ب‌ام‌و نمی‌بینیم و احتمالاً به‌طور خاص برای سوپرا طراحی شده است. افزایش قدرت سوپرا فاینال ادیشن نسبت به نسخهٔ اروپایی سوپرا بیشتر است زیرا این خودرو در قارهٔ سبز برای مطابقت با قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه‌تر تنها با 340 اسب بخار قدرت عرضه می‌شد.

سوپرا فاینال ادیشن علاوه بر قدرت بیشتر، به ترمزهای 19 اینچی برمبو در جلو، سیستم تعلیق قابل تنظیم KW و منبع اگزوز تیتانیومی Akrapovič برای تولید صدای عصبانی‌تر هم مجهز شده است. تویوتا همچنین برای این خودرو رینگ‌های سبک‌وزن TGR با اندازهٔ 19 اینچی در جلو و 20 اینچی در عقب را هم در نظر گرفته است که با لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپرت کاپ 2 پوشیده شده‌اند. این لاستیک‌ها با اندازهٔ 265 در جلو و 285 در عقب، 10 درصد پهن‌تر از لاستیک‌های سوپرای استاندارد هستند.

نسخهٔ ویژهٔ پایانی سوپرا که با گیربکس شش سرعتهٔ دستی تولید می‌شود، از یک پکیج آیرودینامیک هم بهره‌مند شده است که شامل اسپویلر جلو، بال گردن قویی عقب، کاناردهای جلو و دریچهٔ روی کاپوت می‌شود که همگی از فیبر کربن ساخته شده‌اند. این ماشین همچنین از پایه‌های آلومینیومی ساب‌فریم عقب مدل مسابقه‌ای GT4 استفاده می‌کند درحالی‌که مهندسان تویوتا فرمان برقی خودرو را اصلاح کرده و زاویهٔ کمبر را برای افزایش چسبندگی تغییر داده‌اند. در داخل خودرو نیز شاهد صندلی‌های فیبر کربنی ریکارو، کمربندهای ایمنی قرمزرنگ و تودوزی آلکانترا هستیم.

تویوتا هنوز نگفته است که تولید نسل پنجم سوپرا چه زمانی در کارخانهٔ مگنا اشتایر اتریش به پایان خواهد رسید ولی این شرکت رسماً اعلام کرده است که فینال ادیشن آخرین سری از نسل کنونی سوپرا خواهد بود. البته این شرکت ژاپنی برنامه‌هایی برای توسعهٔ نسل ششم سوپرا دارد و تاکنون گزارشاتی در مورد آن منتشر شده است. علاوه بر فاینال ادیشن، تویوتا نسخهٔ اصلاح‌شده‌ای از سوپرای معمولی را هم با نام Lightweight Evo معرفی کرده است که از ژانویهٔ 2025 در کنار فاینال ادیشن قابل سفارش خواهد بود. این نسخه از ترمزهای جلوی برمبوی بزرگ‌تر، رینگ‌های مشکی مات، کمربندهای ایمنی قرمزرنگ، کمک‌فنرهای اصلاح‌شده و بال دُم اردکی فیبر کربنی عقب بهره می‌برد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.