نسل پنجم تویوتا سوپرا با نسخه نهایی خداحافظی میکند اما نسل بعدی این کوپه اسپرت محبوب بهزودی بازمیگردد و این اتفاق با فاصلهای کوتاهتر از گذشته رخ خواهد داد.
تویوتا در حال آمادهسازی نسخه نهایی نسل پنجم سوپرا است و بار دیگر این کوپه اسپرت جذاب را بازنشسته میکند. تولید نسل پنجم سوپرا که در کنار بامو Z4 در کارخانه مگنا اشتایر در اتریش انجام میشود، در بهار ۲۰۲۶ به پایان میرسد. بهروزرسانی این خودروی کمتیراژ برای رعایت مقررات جدید جهانی از نظر اقتصادی بهصرفه نیست. بااینحال، خبر خوب اینکه جانشینی برای سوپرا در راه است که هرچند با فاصلهای زمانی خواهد بود اما کوتاهتر از وقفه ۲۰ سالهای که پیشتر شاهد آن بودیم. نسل کنونی سوپرا از یک موتور شش سیلندر خطی توربوشارژ بهره میبرد که ساخت بامو است و در Z4 نیز استفاده میشود.
کوپر اریکسون، معاون ارشد برنامهریزی و استراتژی محصول تویوتا موتور آمریکای شمالی، در مصاحبهای گفته است: منطقی است که نسل بعدی سوپرا را داشته باشیم؛ اما زمان و نحوه آن هنوز مشخص نیست.
اریکسون درباره زمانبندی جانشین سوپرا میگوید:
قطعاً فاصلهای وجود خواهد داشت. سؤال این است که این فاصله چقدر خواهد بود.
او تأکید کرد که هدف تویوتا این است که این فاصله بهمراتب کمتر از وقفه قبلی باشد. مدیران تویوتا در آمریکا زمانبندی دقیقی برای اعلام ندارند چون این تصمیم از سوی تویوتا موتور ژاپن گرفته خواهد شد. تویوتا همچنین تصمیم میگیرد که آیا همکاری با بامو ادامه یابد یا نسل بعدی سوپرا بهصورت مستقل توسعه یابد. دیوید کریست، مدیرکل بخش تویوتا در تویوتا موتور آمریکای شمالی، اظهار داشت:
ما عاشق ساخت نسل بعدی سوپرا هستیم.
اما تویوتا هنوز بهصورت رسمی برنامهای برای این کار اعلام نکرده است. کریست میگوید دوست دارد در برنامهریزی این پروژه نقش داشته باشد، اما تأثیر او محدود است. او افزود:
این تصمیم بسیار فراتر از سطح اختیارات من است. دوست دارم در آن جلسه حضور داشته باشم، اما احتمالاً نخواهم بود.
اریکسون توضیح داد که عوامل متعددی در این فرآیند دخیل هستند. ابتدا، مسئله تخصیص منابع مطرح است. تویوتا بهتازگی نسل جدید راوفور را معرفی کرده، خودرویی کاملاً جدید با پلتفرم الکتریکی نوین، سیستمهای چندرسانهای و ایمنی پیشرفته که درنهایت در حدود ۳۵ مدل تویوتا و لکسوس در آمریکا به کار گرفته خواهد شد. این پروژهها منابع عظیمی را مصرف میکنند. اریکسون گفت:
دوست داریم همهچیز را همین حالا انجام دهیم، اما دستمان پر است از حفظ فروش محصولات اصلی خط تولیدمان.
او وضعیت سوپرا را به خانهای تشبیه کرد که میتوان آن را بازسازی کرد یا بهکلی تخریب و از نو ساخت.
محصولی مثل سوپرا به نقطهای رسیده که حالا نسخه نهایی آن را داریم و دلیلش این است که با تمام مقررات جدید و سرمایهگذاریهای لازم، بهروزرسانی آن مقرونبهصرفه نیست. این خودرو نیاز به یک خانه جدید دارد. سؤال این است که چه زمانی میتوانیم این خانه جدید را بسازیم.
اراده و انتظار برای نسل بعدی سوپرا وجود دارد. اریکسون میگوید:
هدف ما این است که نسل بعدی سوپرا را داشته باشیم، چه با شریک و چه بدون آن. باید منتظر بمانیم و ببینیم. هدف من این است که محصولی عالی برای نسل بعدی ارائه دهیم که جامعه هواداران ما دوباره عاشق آن شوند.
.NARGES.
۹ خرداد ۱۴۰۴این خودرو کامل بود
تو سبک و سگمنت خودش
اما اصلا در حد اسمش و نسل قبلی خودش ظاهر نشد
میتونست یه چیزی بین سوپرا و تویوتا جی ار باشه
ولی امید هست
هنوز…
آریا
۹ خرداد ۱۴۰۴نسل قبل خودش نسخه استوک 320 قدرت داشت و صفرتاصد فکر کنم 6 ثانیه بود ولی تیونر ها این ماشین رو به اوج رسوندن البته کل jdm همینه
مثلاً rx7 فابریک اصلا هیچی نیست ولی وقتی تیونش میکنن میشه ak47
مدی
۱۰ خرداد ۱۴۰۴من اونقدر با سوپرا آشنا نیستم ولی این جلو پنجره نتنها مزخرفه بلکه هیچ ربطه به طراحی سوپرا داره
PSA
۹ خرداد ۱۴۰۴Toyota Supra MK5 ❌
BMW Z4 ✅
البته برام MK4 قابل احترامه
cehx
۹ خرداد ۱۴۰۴یکی از نقاط قوت سوپرا طراحیش هست که اونو تویوتا طراحی کرد
ولی خب حیف که تویوتا تنبل بازی در آورد وگرنه یه انجین خوب واقعا می تونست این رو از همینی هم هست محبوب تر کنه
Sina_carshow
۹ خرداد ۱۴۰۴جدی موندم چرا از پلت فرم لکسوس lc یا پلت فرم لکسوس rc استفاده نکردن
بهزاد
۹ خرداد ۱۴۰۴در وهله ی اول موتور ۶ سیلندر خطی میخواستن که خودش الان نمیسازه و مورد بعدی وزنش بود که در پلتفرم bmw حدود ۲۰۰ کیلو اختلاف ایجاد میکرد و مهمترین دلیلش هم هزینه توسعه بود چون ساخت سوپرا از صفر تا صد توجیه اقتصادی نداشت.
تقریبا ساخت خودروی اسپرت دو درب در شرایط کنونی برای شرکت هایی در کلاس میان رده سودآور نیست.
هر چند اگر بازهم از پلتفرم یکی از مدلهای خودش استفاده میکرد بازم میگفتید این که همون مثلا rc هست و فقط بدنه اش متفاوته یا بلعکس!
CAR
۹ خرداد ۱۴۰۴کاملا باهات موافقم
نظر خودم اینکه سوپرا باید کاملاً ژاپنی باشه مثل MK4.
امین
۹ خرداد ۱۴۰۴یه تویوتا بسازین ، نه بی ام و
javad-bmw
۹ خرداد ۱۴۰۴دقیقا
MK5 رو نمیشه تویوتا حساب کرد
یه ب ام و با جِلد تویوتا ، مثل این میمونه که تو ظرف نوشابه آب بریزی ، بعد بگی عجب نوشابه خوشمزه ایه.
Mk5 در برار نسل قبلی خودش بیشتر شبیه یه مسخره بازی بود ،
شاهین
۹ خرداد ۱۴۰۴آفرین
همین چند روز پیش گفتم ماشینای اسپرتت از جمله سوپرای جدید جذاب نیست
فقط یاریس جی آر خوبه
همه ی مدلارو مثل همون بساز با دست پخت خودت
hosen
۹ خرداد ۱۴۰۴فقط امیدوارم برقیش نکنن
Mr wrong
۹ خرداد ۱۴۰۴وقتی رونمایی شد گفتم این یه سوپرا نیست
یسری از دوستان گفتند خب چون از پلتفرم و پیشرانه بی ام و استفاده کرده دلیل نداره سوپرا نباشه خیلی از خودرو ها و سوپر کار های مطرح پلتفرم و پیشرانه وام گرفته داشتن
منم گفتم و میگم این فرمول به خودی خود بد نیست ولی نه برا هر ماشینی اونم این ماشین که نسل قبلش اون افسانه بوده
مثل اینه نسل بعدی جی تی ار رو با پیشرانه آ ام گ بزنن .دیگه جی تی ار نیست هرچقدرم خوب باشه
𝐀𝐥𝐢
۹ خرداد ۱۴۰۴امیدوارم نسل بعد یه تویوتا واقعی و کامل باشه نه یه بی ام وه
۹ خرداد ۱۴۰۴استوره ها توقف تولید میشن؟
R
۹ خرداد ۱۴۰۴این ماشین مالی نبود که انقد گندش کردن یه چی تو مایه های جی تی ۸۶ و هیوندای ولوستره
مهردادکمال
۹ خرداد ۱۴۰۴متاسفانه بازار کشش این کوپه های جذاب رو نداره (فعلا که کراس آور ها بازار رو قبضه کردن)وگرنه تویوتا میمود از صفر طراحی میکرد.چون هزینه های بسیار بالایی داره تویوتا ترجیح داد از بی ام و کمک بگیره و واقعا هم محصول قشنگی هم شد.باز جای شکرش هست که نام سوپرا بعد از دو دهه دوباره احیا شد.امیدوارم همچنان این نام رو بشنویم.
Mr wrong
۹ خرداد ۱۴۰۴دقیقا تنها وجه اشتراکش با سوپرا نامش بود
حسین دهمرد
۹ خرداد ۱۴۰۴اگه قراره بازم اینطوری بسازی که همون نسازی بهتره.
Taha Ayoobi
۹ خرداد ۱۴۰۴خیلی خوشحالم که متوقف شد، سوپرا نبود، بی ام و بود.
باید درست و حسابی یه حالی بده تویوتا
BlackWing
۹ خرداد ۱۴۰۴به نظرم تویوتا میتونست یه محصول جدا از بیامو توسعه بده و با تولید محدودتر و قیمت بیشتر ، یه کوپه GT شیش سیلندر خورجینی با قدرت خیلی بالا مثل توربو S با ۷۰۰ اسب بخار میساخت با اسم سوپرا که مشتری های خاص خودش رو داشت و یه جورایی نقش GTR رو برای تویوتا میتونست بازی کنه
مخصوصاً با پایان تولید گودزیلا اون ماشین میتونست فروش خیلی خوبی داشته باشه
و این مدل فعلی سوپرا با یه اسم دیگه مثل تویوتا GR1 عرضه میشد.
قطعاً انتظار خریدارها از سوپرا خیلی بیشتر از این نسل بود و شاید یکی از دلایل فروش پایین اسم اشتباه بود !
GENERAL CORVETTE
۹ خرداد ۱۴۰۴نسل بعدیش با همکاری مزدا تولید خواهد شد
و با مزدا RX9 یکی خواهد بود
نسل بعدی تویوتا 86 هم با مزدا MIATA یکی
خواهد بود
و احتمالا اولین همکاری مزدا و سوبارو
سوبارو BRZ با پلتفرم میاتا
به نام خدا... پِهِن ماشین های آمریکایی حتی تسلا می ارزه به کل ماشین های دنیا
۹ خرداد ۱۴۰۴یک سوال؟…
چرا تویوتا بجای استفاده از موتور Z4 موتور 3JZ رو نساخت؟☠
پارسا
۱۰ خرداد ۱۴۰۴ظاهر جذابی داره خیلی باحال
صدای جذاب و خفتی هم داره
تو نسخه ۷۰۰ اسب بخاری اش خیلی جذاب بود
اما با توجه به mk4 انتظار داشتیم mk5 هم یک هیولای وحشی با ذات ژاپنی باشه
ولی این اصل اصلا رعایت نشد . طرفدارانش اون تویوتا محبوب با ذات ژاپنی رو میخان نه یک bmw z4 با لوگوی تویوتا
Navid A J
۱۰ خرداد ۱۴۰۴اصلا دلیلش فروش پایین و کمتر از انتظارش نیستا.
Goorba
۱۰ خرداد ۱۴۰۴فقط کاش نسل بعدی رو به هیچ عنوان برقی نکنن چون اونوقت عظمت تویوتا سوپرا کامل از بِین میره