تویوتا

خداحافظی دوباره با تویوتا سوپرا؛ نسل جدید زودتر از قبل خواهد آمد

نسل پنجم تویوتا سوپرا با نسخه نهایی خداحافظی می‌کند اما نسل بعدی این کوپه اسپرت محبوب به‌زودی بازمی‌گردد و این اتفاق با فاصله‌ای کوتاه‌تر از گذشته رخ خواهد داد.

تویوتا در حال آماده‌سازی نسخه نهایی نسل پنجم سوپرا است و بار دیگر این کوپه اسپرت جذاب را بازنشسته می‌کند. تولید نسل پنجم سوپرا که در کنار ب‌ام‌و Z4 در کارخانه مگنا اشتایر در اتریش انجام می‌شود، در بهار ۲۰۲۶ به پایان می‌رسد. به‌روزرسانی این خودروی کم‌تیراژ برای رعایت مقررات جدید جهانی از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست. بااین‌حال، خبر خوب این‌که جانشینی برای سوپرا در راه است که هرچند با فاصله‌ای زمانی خواهد بود اما کوتاه‌تر از وقفه ۲۰ ساله‌ای که پیش‌تر شاهد آن بودیم. نسل کنونی سوپرا از یک موتور شش سیلندر خطی توربوشارژ بهره می‌برد که ساخت ب‌ام‌و است و در Z4 نیز استفاده می‌شود.

کوپر اریکسون، معاون ارشد برنامه‌ریزی و استراتژی محصول تویوتا موتور آمریکای شمالی، در مصاحبه‌ای گفته است: منطقی است که نسل بعدی سوپرا را داشته باشیم؛ اما زمان و نحوه آن هنوز مشخص نیست.

اریکسون درباره زمان‌بندی جانشین سوپرا می‌گوید:

قطعاً فاصله‌ای وجود خواهد داشت. سؤال این است که این فاصله چقدر خواهد بود.

او تأکید کرد که هدف تویوتا این است که این فاصله به‌مراتب کمتر از وقفه قبلی باشد. مدیران تویوتا در آمریکا زمان‌بندی دقیقی برای اعلام ندارند چون این تصمیم از سوی تویوتا موتور ژاپن گرفته خواهد شد. تویوتا همچنین تصمیم می‌گیرد که آیا همکاری با ب‌ام‌و ادامه یابد یا نسل بعدی سوپرا به‌صورت مستقل توسعه یابد. دیوید کریست، مدیرکل بخش تویوتا در تویوتا موتور آمریکای شمالی، اظهار داشت:

ما عاشق ساخت نسل بعدی سوپرا هستیم.

اما تویوتا هنوز به‌صورت رسمی برنامه‌ای برای این کار اعلام نکرده است. کریست می‌گوید دوست دارد در برنامه‌ریزی این پروژه نقش داشته باشد، اما تأثیر او محدود است. او افزود:

این تصمیم بسیار فراتر از سطح اختیارات من است. دوست دارم در آن جلسه حضور داشته باشم، اما احتمالاً نخواهم بود.

اریکسون توضیح داد که عوامل متعددی در این فرآیند دخیل هستند. ابتدا، مسئله تخصیص منابع مطرح است. تویوتا به‌تازگی نسل جدید راوفور را معرفی کرده، خودرویی کاملاً جدید با پلتفرم الکتریکی نوین، سیستم‌های چندرسانه‌ای و ایمنی پیشرفته که درنهایت در حدود ۳۵ مدل تویوتا و لکسوس در آمریکا به کار گرفته خواهد شد. این پروژه‌ها منابع عظیمی را مصرف می‌کنند. اریکسون گفت:

دوست داریم همه‌چیز را همین حالا انجام دهیم، اما دستمان پر است از حفظ فروش محصولات اصلی خط تولیدمان.

او وضعیت سوپرا را به خانه‌ای تشبیه کرد که می‌توان آن را بازسازی کرد یا به‌کلی تخریب و از نو ساخت.

محصولی مثل سوپرا به نقطه‌ای رسیده که حالا نسخه نهایی آن را داریم و دلیلش این است که با تمام مقررات جدید و سرمایه‌گذاری‌های لازم، به‌روزرسانی آن مقرون‌به‌صرفه نیست. این خودرو نیاز به یک خانه جدید دارد. سؤال این است که چه زمانی می‌توانیم این خانه جدید را بسازیم.

اراده و انتظار برای نسل بعدی سوپرا وجود دارد. اریکسون می‌گوید:

هدف ما این است که نسل بعدی سوپرا را داشته باشیم، چه با شریک و چه بدون آن. باید منتظر بمانیم و ببینیم. هدف من این است که محصولی عالی برای نسل بعدی ارائه دهیم که جامعه هواداران ما دوباره عاشق آن شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. .NARGES.

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (34 ديدگاه)

    این خودرو کامل بود
    تو سبک و سگمنت خودش
    اما اصلا در حد اسمش و نسل قبلی خودش ظاهر نشد
    میتونست یه چیزی بین سوپرا و تویوتا جی ار باشه
    ولی امید هست
    هنوز…

    موافقم 45
    مخالفم 4
    1. آریا

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (295 ديدگاه)

      نسل قبل خودش نسخه استوک 320 قدرت داشت و صفرتاصد فکر کنم 6 ثانیه بود ولی تیونر ها این ماشین رو به اوج رسوندن البته کل jdm همینه
      مثلاً rx7 فابریک اصلا هیچی نیست ولی وقتی تیونش میکنن میشه ak47

      موافقم 2
      مخالفم 3
    2. مدی

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1267 ديدگاه)

      من اونقدر با سوپرا آشنا نیستم ولی این جلو پنجره نتنها مزخرفه بلکه هیچ ربطه به طراحی سوپرا داره

      موافقم 3
      مخالفم 9
  2. PSA

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (67 ديدگاه)

    Toyota Supra MK5 ❌
    BMW Z4 ✅

    البته برام MK4 قابل احترامه

    موافقم 51
    مخالفم 7
    1. cehx

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (435 ديدگاه)

      یکی از نقاط قوت سوپرا طراحیش هست که اونو تویوتا طراحی کرد
      ولی خب حیف که تویوتا تنبل بازی در آورد وگرنه یه انجین خوب واقعا می تونست این رو از همینی هم هست محبوب تر کنه

      موافقم 27
      مخالفم 3
      1. Sina_carshow

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (544 ديدگاه)

        جدی موندم چرا از پلت فرم لکسوس lc یا پلت فرم لکسوس rc استفاده نکردن

        موافقم 23
        مخالفم 3
        1. بهزاد

          ۹ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (2646 ديدگاه)

          در وهله ی اول موتور ۶ سیلندر خطی میخواستن که خودش الان نمیسازه و مورد بعدی وزنش بود که در پلتفرم bmw حدود ۲۰۰ کیلو اختلاف ایجاد میکرد و مهمترین دلیلش هم هزینه توسعه بود چون ساخت سوپرا از صفر تا صد توجیه اقتصادی نداشت.
          تقریبا ساخت خودروی اسپرت دو درب در شرایط کنونی برای شرکت هایی در کلاس میان رده سودآور نیست.
          هر چند اگر بازهم از پلتفرم یکی از مدلهای خودش استفاده میکرد بازم میگفتید این که همون مثلا rc هست و فقط بدنه اش متفاوته یا بلعکس!

          موافقم 18
          مخالفم 2
    2. CAR

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (16 ديدگاه)

      کاملا باهات موافقم
      نظر خودم اینکه سوپرا باید کاملاً ژاپنی باشه مثل MK4.

      موافقم 10
  3. امین

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (497 ديدگاه)

    یه تویوتا بسازین ، نه بی ام و

    موافقم 32
    مخالفم 3
    1. javad-bmw

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (299 ديدگاه)

      دقیقا
      MK5 رو نمیشه تویوتا حساب کرد
      یه ب ام و با جِلد تویوتا ، مثل این میمونه که تو ظرف نوشابه آب بریزی ، بعد بگی عجب نوشابه خوشمزه ایه.
      Mk5 در برار نسل قبلی خودش بیشتر شبیه یه مسخره بازی بود ،

      موافقم 16
      مخالفم 5
  4. شاهین

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1190 ديدگاه)

    آفرین
    همین چند روز پیش گفتم ماشینای اسپرتت از جمله سوپرای جدید جذاب نیست
    فقط یاریس جی آر خوبه
    همه ی مدلارو مثل همون بساز با دست پخت خودت

    موافقم 14
    مخالفم 5
  5. hosen

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (982 ديدگاه)

    فقط امیدوارم برقیش نکنن

    موافقم 24
    مخالفم 2
  6. Mr wrong

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (580 ديدگاه)

    وقتی رونمایی شد گفتم این یه سوپرا نیست
    یسری از دوستان گفتند خب چون از پلتفرم و پیشرانه بی ام و استفاده کرده دلیل نداره سوپرا نباشه خیلی از خودرو ها و سوپر کار های مطرح پلتفرم و پیشرانه وام گرفته داشتن
    منم گفتم و میگم این فرمول به خودی خود بد نیست ولی نه برا هر ماشینی اونم این ماشین که نسل قبلش اون افسانه بوده
    مثل اینه نسل بعدی جی تی ار رو با پیشرانه آ ام گ بزنن .دیگه جی تی ار نیست هرچقدرم خوب باشه

    موافقم 13
    مخالفم 3
  7. 𝐀𝐥𝐢

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1797 ديدگاه)

    امیدوارم نسل بعد یه تویوتا واقعی و کامل باشه نه یه بی ام وه

    موافقم 7
    مخالفم 4
  8. ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (6404 ديدگاه)

    استوره ها توقف تولید میشن؟

    موافقم 3
    مخالفم 2
  9. R

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1402 ديدگاه)

    این ماشین مالی نبود که انقد گندش کردن یه چی تو مایه های جی تی ۸۶ و هیوندای ولوستره

    موافقم 9
    مخالفم 14
  10. مهردادکمال

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2159 ديدگاه)

    متاسفانه بازار کشش این کوپه های جذاب رو نداره (فعلا که کراس آور ها بازار رو قبضه کردن)وگرنه تویوتا میمود از صفر طراحی میکرد.چون هزینه های بسیار بالایی داره تویوتا ترجیح داد از بی ام و کمک بگیره و واقعا هم محصول قشنگی هم شد.باز جای شکرش هست که نام سوپرا بعد از دو دهه دوباره احیا شد.امیدوارم همچنان این نام رو بشنویم.

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. Mr wrong

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (580 ديدگاه)

      دقیقا تنها وجه اشتراکش با سوپرا نامش بود

      موافقم 4
      مخالفم 1
  11. حسین دهمرد

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2840 ديدگاه)

    اگه قراره بازم اینطوری بسازی که همون نسازی بهتره.

    موافقم 3
    مخالفم 3
  12. Taha Ayoobi

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (6311 ديدگاه)

    خیلی خوشحالم که متوقف شد، سوپرا نبود، بی ام و بود.

    باید درست و حسابی یه حالی بده تویوتا

    موافقم 4
    مخالفم 2
  13. BlackWing

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1502 ديدگاه)

    به نظرم تویوتا میتونست یه محصول جدا از بی‌ام‌و توسعه بده و با تولید محدودتر و قیمت بیشتر ، یه کوپه GT شیش سیلندر خورجینی با قدرت خیلی بالا مثل توربو S با ۷۰۰ اسب بخار میساخت با اسم سوپرا که مشتری های خاص خودش رو داشت و یه جورایی نقش GTR رو برای تویوتا میتونست بازی کنه
    مخصوصاً با پایان تولید گودزیلا اون ماشین میتونست فروش خیلی خوبی داشته باشه

    و این مدل فعلی سوپرا با یه اسم دیگه مثل تویوتا GR1 عرضه میشد.

    قطعاً انتظار خریدارها از سوپرا خیلی بیشتر از این نسل بود و شاید یکی از دلایل فروش پایین اسم اشتباه بود !

    موافقم 3
    مخالفم 1
  14. GENERAL CORVETTE

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (185 ديدگاه)

    نسل بعدیش با همکاری مزدا تولید خواهد شد
    و با مزدا RX9 یکی خواهد بود

    نسل بعدی تویوتا 86 هم با مزدا MIATA یکی
    خواهد بود
    و احتمالا اولین همکاری مزدا و سوبارو
    سوبارو BRZ با پلتفرم میاتا

  15. به نام خدا... پِهِ‌ن ماشین های آمریکایی حتی تسلا می ارزه به کل ماشین های دنیا

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (24 ديدگاه)

    یک سوال؟…
    چرا تویوتا بجای استفاده از موتور Z4 موتور 3JZ رو نساخت؟☠

    موافقم 1
    مخالفم 1
  16. پارسا

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    ظاهر جذابی داره خیلی باحال
    صدای جذاب و خفتی هم داره
    تو نسخه ۷۰۰ اسب بخاری اش خیلی جذاب بود
    اما با توجه به mk4 انتظار داشتیم mk5 هم یک هیولای وحشی با ذات ژاپنی باشه
    ولی این اصل اصلا رعایت نشد . طرفدارانش اون تویوتا محبوب با ذات ژاپنی رو میخان نه یک bmw z4 با لوگوی تویوتا

  17. Navid A J

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (3980 ديدگاه)

    اصلا دلیلش فروش پایین و کمتر از انتظارش نیستا.

  18. Goorba

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط کاش نسل بعدی رو به هیچ عنوان برقی نکنن چون اونوقت عظمت تویوتا سوپرا کامل از بِین میره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا