تویوتا

تویوتا سوپرا با پیشرانه ۱۰ سیلندر، سلطانِ دریفت!

در ۱۸ ماه گذشته یکی از اساتید دریفت با نام رایان تورک به همراه تیمش مشغول تولید یکی از دیوانه‌وارترین خودروهای دریفت تاریخ بوده‌اند. هم‌اکنون این پروژه کامل شده و ما نیز آن را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

تورک با تولید خودروهای دریفت شاخص بیگانه نبوده و مالک یک تویوتا GT 86 مجهز به پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۵ لیتری فراری ۴۵۸ ایتالیا نیز می‌باشد. او برای جدیدترین پروژه خود خواهان پیشرانه‌ای خاص‌تر بوده و به همین خاطر نیروگاه ۱۰ سیلندر برگرفته از فرمول ۱ را برگزیده است.

این پیشرانه با نام GV4 V10 شناخته می‌شود و حجم ۴ لیتری داشته و به‌صورت تنفس طبیعی عمل می‌کند. نیروگاه یاد شده در برخی خودروهای حاضر در مسابقات جهانی ریسینگ اسپورت اواخر دهه ۹۰ میلادی بکار رفته بود. کمپانی Judd بیش از سه دهه است که در حال ساخت این پیشرانه بوده و برخی از این V10 ها در فرمول ۱ بکار رفته‌اند. این نیروگاه آهنین تنها ۱۴۵ کیلوگرم وزن داشته و تا ۱۱ هزار دور نیز غرض می‌کند. قدرت ۷۳۰ اسب بخاری و بازسازی کلی در هر ۳۲۰۰ کیلومتر جزو مشخصات شاخص این پیشرانه است.

اما تغییرات این تویوتا سوپرا تنها به پیشرانه آن خلاصه نمی‌شود. تمامی پانل‌های بدنه استاندارد جدا شده و بجای آن قطعات فیبر کربنی سبک‌وزن نصب‌ شده‌اند. فاصله بین چرخ های روبرویی نیز بیشتر شده و سیستم‌های تعلیق و فرمان نیز کاملاً ارتقا یافته‌اند. همکار پیشرانه V10 نیز یک گیربکس سکونشئال هولینگر است که نیرو را به چرخ های عقب می‌رساند.

در ویدئوی منتشر شده می‌توانیم اولین استارت پیشرانه را ببینیم که صدای دیوانه‌واری تولید می‌کند.


شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

    ۲۳ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (2735 ديدگاه)

    سوپرا به این میگن ، این سوپرای واقعیه ، نمیگم تویوتا باید ۱۰ سیلندر میساختش ولی باید یه چیزی نزدیکش میساخت

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۳
    1. MR.JD

      ۲۳ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (252 ديدگاه)

      با عرض سلام و ادب از دوستان عزیز یک سوال فنی داشتم :
      ((( این نیروگاه آهنین تنها ۱۴۵ کیلوگرم وزن داشته و تا ۱۱ هزار دور نیز غرض می‌کند. قدرت ۷۳۰ اسب بخاری و بازسازی کلی در هر ۳۲۰۰ کیلومتر جزو مشخصات شاخص این پیشرانه است. )))
      در اینجا منظور از ( بازسازی کلی در هر ۳۲۰۰ کیلومتر ) چیه ؟
      یعنی مثل V8 های آمریکایی نیست که تنها خرجش بنزین و روغن باشه و هزینه های دیگری هم داره ؟
      مجازا گفتم ها تنها خرجش بنزین و روغن باشه . منظور این که سرویس و نحوه نگهداری اش با موتور های معمولی متفاوت است ؟

      موافقم ۹
      مخالفم ۱
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۲۳ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (4622 ديدگاه)

        آره دیگه منظورش همینه هر ۳۰۰۰کیلومتر بازسازی میشه،شنیدی میگن مثلا گیربکس یا موتور اورهال شده؟ یه چیزی تو همون مایه هاست…

        موافقم ۵
        مخالفم ۰
      2. Mad.z.Max

        ۲۳ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (1739 ديدگاه)

        چون پیشرانه فرمول هست، هر ۳۲۰۰ کیلومتر یکبار باید اوورهال بشه، کلا بریزن زمین پیچ‌ به پیچ از اول بسازن. باقی انجینهای فرمول هم همینه داستانشون. تازه یکسری انجینهای فرمول رو اطلاع دارم که تا دوره های پیش، فقط به اندازه سه چاهار دور زدنه پیست عمر داشتن! و بعد کلا مرخص بودن، ب ام و این موتورها رو میساخت و فقط هم برای دور تعیین خط ازشون استفاده میشد. انجین به طرز دیوانه واری تحت فشار بود و البته پرفورمنس عالی ای هم میداد. ولی خب همونطور که گفتم، عمرش در حد سه چاهار دور بود، و برای اصل مسابقه از انجینهای دیگه استفاده میشد (انجین مذکور یه نمونه چارسیلندر خطی توربوشارژ بود که دهه ۸۰ اولینبار ساخته شد)

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۱
  2. Clean Energy

    ۲۳ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1238 ديدگاه)

    😐❤
    عجب چیزیه! بعد طرف پژو پارسشو خوابونده اومده دریفت میکشه و به خودش میگه دریفت کش حرفه ای😐😂 واقعا این دیوانه های شوتی جوری لایی میکشن آدم فکر میکنه اف یک دستشونه
    به نظرتون این ماشین مال دریفته یا پژو پارسی که انقد بزرگش میکنن؟

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۸
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۲۳ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (311 ديدگاه)

      اسمشون رو خودشونه دیگه! شوتی سوار! راننده ها همه شوت!!

      موافقم ۲۱
      مخالفم ۰
      1. Clean Energy

        ۲۳ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (1238 ديدگاه)

        دقیقا
        یکیشو جوری کنار من لایی کشید سکته کردم😐
        لامصبا هیچیشون مثل بنی آدم نیست

        موافقم ۱۱
        مخالفم ۰
        1. Shahrukh

          ۲۳ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (5 ديدگاه)

          یکیشون رو بنده میشناسم تو کوچه پس کوچه ها با هشتاد تا میره تو جاده با شصت تا میره زیاد متاسفانه وضعش معلوم نیست

          موافقم ۱۱
          مخالفم ۱
        2. Clean Energy

          ۲۴ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (1238 ديدگاه)

          خداوند خودش شفا را نازل کند

          موافقم ۷
          مخالفم ۱
    2. MERCEDES BENZ SL 73 AMG (R129)

      ۲۳ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (465 ديدگاه)

      وقتی یکی رو گشنه نگه داری
      یه تیکه گوشت گندیده هم که بهش بدی فکر میکنه داره غذای شاهانه میخوره …
      حکایت شوتی سواران هم اینه …

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۲
      1. Clean Energy

        ۲۴ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (1238 ديدگاه)

        والا
        بعد دیدی پروفایل بعضی هاشونو😐😂 تنذ به تمام معنا
        نوشته دنده پنج زانتیا مساوی پرواز وات د فاز؟

        موافقم ۵
        مخالفم ۰
  3. PegaSus

    ۲۳ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سوپرا از اولین روزی که معرفی و تولید شده تا الان یه شاهکار بی نظیر بوده و هست. هممون هم توی سری فیلم های سریع و خشن کلی باهاش خاطره داریم. از اولین قسمتش که زیر پای مرحوم پل واکر دوست داشتنی بود، تا آخرین قسمت که زیر پای جان سینا غرش می کرد. حالا هم که توی این مدل با بدنه فیبر کربنی و موتور V10 بیشتر از قبل دل مارو برده! واقعا یکی از ماشین هایی هست که از ته قلب دوسش دارم، برای همیشه…

    موافقم ۹
    مخالفم ۴
  4. M.K karimi

    ۲۳ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (786 ديدگاه)

    نمیشه تو کلمات توصیفش کرد ….!

    موافقم ۶
    مخالفم ۱
  5. دانیال

    ۲۳ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (407 ديدگاه)

    « بازسازی کلی در هر ۳۲۰۰ کیلومتر » 😳

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  6. زیزیگولو

    ۲۳ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (3153 ديدگاه)

    نمای خارجی متفاوت تر از نسل قبلی که یه جورایی وسوسه کننده و کنجکاو برانگیزه طوری که راننده ها رویای داشتنشو دارن !

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  7. مهدی

    ۲۳ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1116 ديدگاه)

    خیلی عالی شده
    هم از لحاظ فنی هم از لحاظ ظاهری
    اما میتونست از لحاظ ظاهری اسپرت تر هم بشه

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  8. Reza Waffen SS

    ۲۴ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (3849 ديدگاه)

    اگه خود تویوتا یه همچین موتوری میزاشت روش چی میشد

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا