تویوتا

افزایش 10 برابری فروش خودروهای برقی تویوتا در آمریکا در سال 2023

مجموع فروش خودروهای الکتریکی تویوتا و لکسوس در سال ۲۰۲۳ در ایالات‌متحده با افزایشی ۱۱۰۰ درصدی به ۱۴,۷۱۵ دستگاه رسیده است.

آمار فروش تویوتا موتور آمریکای شمالی (شامل برندهای تویوتا و لکسوس) در سه‌ماههٔ چهارم سال ۲۰۲۳ در آمریکا با ۱۵ درصد افزایش به ۶۱۹,۶۶۱ دستگاه رسیده است. کل فروش این شرکت طی سال گذشته هم بیش از ۲.۲۴ میلیون دستگاه بوده که افزایشی ۷ درصدی را نشان می‌دهد. سال گذشته، این شرکت ژاپنی الکتریکی‌سازی سبد محصولات خود را بسیار پررنگ‌تر کرده و تعداد مدل‌های الکتریکی‌شدهٔ خود (شامل هیبریدی، پلاگین‌هیبریدی، تمام الکتریکی و هیدروژنی) را به ۲۶ مدل افزایش داده است که این کار به افزایش چشمگیر آمار فروش این خودروها انجامیده است.

در سال ۲۰۲۳، مجموع فروش خودروهای الکتریکی‌شدهٔ لکسوس و تویوتا با بیش از ۳۰ درصد افزایش به ۶۵۷,۳۲۷ دستگاه رسیده که معادل ۲۹ درصد از کل فروش این شرکت در ایالات‌متحده است. در همین حال، فروش خودروهای پلاگین تویوتا (شامل پلاگین‌هیبریدی و تمام الکتریکی) حتی با سرعت بیشتری در حال رشد است. در سال ۲۰۲۳، تویوتا و لکسوس مجموعاً ۵۴,۲۶۶ دستگاه خودروی پلاگین فروخته‌اند که افزایش ۵۴ درصدی نسبت به سال قبل و سهم ۲.۴ درصدی از کل فروش گروه را نشان می‌دهد. از این تعداد، سهم تویوتا ۴۲,۹۵۹ دستگاه و سهم لکسوس ۱۱,۳۰۷ دستگاه بوده است.

مجموع فروش خودروهای تمام الکتریکی گروه تویوتا هم با افزایش چشمگیر ۱۱۰۳ درصدی به ۱۴,۷۱۵ دستگاه رسیده است و سهمی ۲.۴ درصدی از کل فروش گروه را به خود اختصاص داده است. آمار فروش خودروهای تمام الکتریکی تویوتا ۹,۳۲۹ دستگاه و لکسوس ۵,۳۸۶ دستگاه بوده است. همچنین فروش خودروهای هیدروژنی تویوتا هم با رشدی ۳۱ درصدی به ۲,۷۳۷ دستگاه رسیده است. بااین‌حال، رشد فروش خودروهای پلاگین‌هیبریدی تویوتا از مدل‌های تمام الکتریکی کمتر است. تویوتا و لکسوس در سال ۲۰۲۳ مجموعاً ۳۹,۵۵۱ دستگاه خودروی پلاگین‌هیبریدی در آمریکا فروخته‌اند که هرچند افزایشی ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد اما همچنان از فروش ۵۲,۷۶۷ دستگاهی این خودروها در سال ۲۰۲۱ کمتر است.

انتظار می‌رود در سال‌های آینده رشد فروش خودروهای الکتریکی همچنان ادامه پیدا کند و حتی از آمار فروش مدل‌های هیبریدی و پلاگین‌هیبریدی هم پیشی بگیرد. بااین‌حال، رشد فروش بالای خودروهای هیبریدی معمولی (غیر پلاگین) بدین معنا است که تویوتا فعلاً دلیلی برای کنار گذاشتن این خودروها نمی‌بیند. در بین خودروهای پلاگین گروه تویوتا، کراس‌اوور رافور پرایم با ۲۶,۰۷۳ دستگاه و افزایش ۴۰ درصدی، بیشترین فروش را داشته و تقریباً نیمی از کل فروش خودروهای پلاگین این گروه ژاپنی را به خود اختصاص داده است. در رتبهٔ دوم هم bZ4X تمام الکتریکی با ۹,۳۲۹ دستگاه قرار دارد که افزایش فروش ۶۶۳ درصدی را تجربه کرده است.

رتبهٔ سوم در اختیار پریوس پرایم است که فروش آن با کاهش ۳۶ درصدی به ۷,۵۵۷ دستگاه رسیده است. پس‌ازاین هم لکسوس RZ تمام الکتریکی با فروش ۵,۳۸۶ دستگاه قرار دارد. همچنین تویوتا میرای هم با فروش ۲,۷۳۷ دستگاه، رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. فروش این سدان هیدروژنی نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۳۱ درصد افزایش داشته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۲ دیدگاه‌ها

  1. ۰۰۹۸سامورایی

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (142 ديدگاه)

    با تغییراتی که در مدیریت و تغییر مدیر عامل ایجاد کردند نتیجه خروجی کار داره دیده میشه.
    و عجیبه اگه اشتباه نکره باشم فروش خودروهای الکتریکی ده برابر پلاگین هیبریدی شده.

    موافقم 26
    مخالفم 1
      1. Anti BTS

        ۲۱ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        هیوندای ۱۰۰۰ درصد افزایش سرقت
        تویوتا ۱۰۰۰ درصد رشد فروش
        و دیگر هیچ .

        موافقم 23
        مخالفم 5
        1. پیام

          ۲۱ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (2108 ديدگاه)

          آنتی بی تی اس، مثلا قبلا ۱۰ تا فروخته، الان ۱۰ برابر شده. 😂😂😂😂😂😂 بعد مگه شماها همونی نبودیدید که از تویوتا حمایت می کردید که رئیسش گفته فروش الکتریکی فایده نداره؟! 😂😂😂😂

          موافقم 5
          مخالفم 10
      2. parhamiof

        ۲۱ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (744 ديدگاه)

        وای آروم باش.
        پاره کردی خودتو با سه تا اکانت زیر این مقاله.
        باشه بابا فهمیدیم جاپون عقب موندس کره پیشرفتس.

        موافقم 8
        مخالفم 1
  2. بهنام

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (888 ديدگاه)

    سلطان تویوتا. چیز دیگه ای به ذهنم نرسید.
    یه روزی پرادوی جدیدتو میخرم .

    موافقم 28
    مخالفم 5
  3. AMANTE

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1905 ديدگاه)

    من آخر نفهمیدم این تویوتا bZ4X و برادر لوکس اش RZ از لکسوس ماشین های الکتریکی خوبی هستن یا نه.

    موافقم 17
    مخالفم 2
    1. TRD

      ۲۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خودروهای بهینه ای هستن اما رقبای قوی تری دارن .
      مثل غذایی میمونه که به اندازه کافی نپخته و آشپزش عجله داشته انگار . قابل خوردنه اما اونی که باید نیست ‌
      تویوتا bz4x و لکسوس rz محصول فشار رسانه ها و بازار به تویوتا بودن که از الکتریکیا عقب نمونن .
      یکمی زودتر از موعد و جا نیفتاده اومدن به بازار اما بخاطر اعتمادی که به این برند وجود داره و یه سری به روز رسانیا ، کم کم اوضاعشون بهتر شد .
      گرچه محصولات برقی اصلیشون به زودی به بازار میاد .

      موافقم 14
      مخالفم 1
  4. ARIAN

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (345 ديدگاه)

    پیام جان و کره ای فن ها تسلیت عرض میکنم 🤣😂🤣😂🤣

    موافقم 28
    مخالفم 6
    1. Killer

      ۲۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (596 ديدگاه)

      تسلیت :))) وقتی با ١۴ هزارتا فاز برمیداری:)))

      https://www.torquenews.com/16317/hyundai-motor-group-takes-second-place-us-ev-sales-2023

      موافقم 7
      مخالفم 24
      1. amir

        ۲۱ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (3519 ديدگاه)

        چقدر حرص میخوری تو اون سلامتی گرفتارا رو با کارلاوم نوشتی قبلا اینطوری هول نکن
        ببین خودتو اذیت نکن تا ابد جاپون بلد نیست الکتریکی بسازیه اینام همش دروغه و تیتر سازیه
        این همه ت رول کردی ژاپون تو همه زمینه ها داره رشد میکنه و کره هم تو سرقت و دزدی

        موافقم 10
        مخالفم 1
  5. سالار خان فصل

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (372 ديدگاه)

    2024 ، امسال سال تویوتاس
    شما آمار فروش پریوس رو ببینید که چه نزولی کرده
    دلیلش فقط عرضه ضعیفش بوده
    امسال تنوع محصولات تویوتا بینظیر هست

    موافقم 27
    مخالفم 5
    1. Navid A J

      ۲۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3789 ديدگاه)

      پریوس جدید خیلی خوبه، اونقدر خوب بود که ماشین سال امریکا شده. تویوتا کراون هم گزینه ی بدی نیس منتها فعلا هرچی رانندش رو دیدم، افراد مسن بودن. باید یه فکری برای جذب جوونا کنه. تمرکز تویوتا فعلا روی همون شاسی بلنداشه که همشون هم پا به سن گذاشتن و باید بروز رسانی بشن.

      موافقم 18
      مخالفم 1
      1. سالار فصل

        ۲۱ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (372 ديدگاه)

        فقط مشکل عرضه و صف طویل فروش داره تویوتا
        اگر مشکلات زنجیره تامین حل بشه فوق العاده میشه
        اتفاقا تویوتا دیگه مثل سابق پیرمردی نیست و خیلی تو طراحی کار کردن
        زبان طراحی جدیدش همین سبک پریوس خیلی جوون پسنده

        موافقم 9
        مخالفم 6
  6. Navid A J

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3789 ديدگاه)

    هایبریدی هاش خیلی خوب فروش میره. دوتا مانع داره یکی صف انتظار برای خریدش و دومیش قیمت بیشتریه که توجیهش رو سخت میکنه. اما هرکس که هایبریدی از تویوتا خریده، دیگه سراغ بنزینیش نرفته. مخصوصا RAV 4 و هایلندر و جدیدا هم گرندهایلندر. اونایی که دیدم تویوتا و لکسسشون رو عوض کردن، درصد قابل توجهیشون رفتن تسلا گرفتن. تویوتا اگر ماشین الکتریکی در خور توجهی بسازه، قطعا میترکونه ولی فعلا در فول الکتریکی، عقبه و انگار نمیخواد قبول کنه که دوران درونسوزا تا 2035 در خیلی از کشورها تمومه. اگر همین کیفیت و قابلیتی که هایبریدی هاش دارن رو الکتریکیهاش پیدا کنن، عالی میشه.

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. H2

      ۲۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (382 ديدگاه)

      داره به شدت رو الکتریکیها و پلتفرمهای جدید کار میکنه
      اینکه میگی “”ولی فعلا در فول الکتریکی، عقبه و انگار نمیخواد قبول کنه که دوران درونسوزا تا ۲۰۳۵ در خیلی از کشورها تمومه”” درست نیست چون اولا انجین درونسوز فقط خودروی سواری نیست. بسیاری از کشورها و صنایع جهان همچنان برای دهه ها به انجینهای درونسوز نیاز خواهند داشت چون فعلا انجین جایگزین با کارایی برابر برای اینها وجود نداره. فقط به یک سوخت کربن خنثی نیازه تا بزرگترین مشکل این انجینها رفع بشه
      در مورد پروسه الکتریکی سازی هم تو لینک زیر تمام موارد توضیح داده شده:
      https://www.pedal.ir/toyota/toyota-rethinking-long-term-ev-strategy/
      تویوتا ترسی از گفتن حقیقت نداره. خیلی شجاعانه گفت استراتژیهاشون نیاز به بازنگری اساسی داره. ترسی نداره بگه من از تسلا و بی وای دی و غیره کلی درس یاد گرفتم. تویوتا شرکتیه که فلسفه اش یادگیری و بهبود مستمره.
      بعنوان مثال: درسته که از گیگا پرسهای تسلا الگوبرداری کرد و از گفتنش هم هیچ ابایی نداره، ولی گیگا پرس خودش برای تغییر قالبها فقط به 20 دقیقه زمان نیاز داره و همین کار در گیگا پرسهای دیگه 24 ساعت زمان نیاز داره
      تویوتا کاملا حساب شده داره پیش میره.
      بنظر شخصی من در حال حاضر پیشروترین شرکتها در خودروسازی برندهای تویوتا و گروه هیوندای، تسلا و بی وای دی هستن. نه اینکه بقیه کاری نمیکنن ولی این 4 برند واقعا عالی دارن پیش میرن و تکنولوژی رو دارن پیش میبرن

      موافقم 8
      مخالفم 2
  7. Car love

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (700 ديدگاه)

    دوتاشون رو هم تازه ١۴ هزارتا 😂😂😂😂😂😂
    عدد نمیزدین حداقل

    موافقم 4
    مخالفم 19
    1. amir

      ۲۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3519 ديدگاه)

      جالبه بدونی اینا محصولات شکست خورده ان که چندماهه داری مسخرشون میکنی و آمارش مثلا از جی وی شصت قوی تره

      موافقم 6
      مخالفم 1
  8. Killer

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (596 ديدگاه)

    فروش آیونیک5 در امریکا= ٣۴ هزارتا
    فروش کل محصولات الکتریکی تویوتا و لکسوس رو هم= ١۴ هزارتا
    سلامتی گرفتارا
    باشد که ال جی بیشتر کمک کنه بهشون

    موافقم 4
    مخالفم 25
    1. بهنام

      ۲۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (888 ديدگاه)

      هر کی که باتری ال جی استفاده کرده ماشیناش سوخته . آخه تویوتا خودش پاناسونیک داره بره از ال جی تازه به دوران رسیده باتری بگیره ؟ 😂😂😂

      موافقم 10
      مخالفم 3
      1. Killer

        ۲۱ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (596 ديدگاه)

        https://www.automotivelogistics.media/battery-supply-chain/lg-energy-solution-to-supply-toyota-with-batteries-for-ev-production-in-us/44730.article

        دلم میخواد نظرتو بعد از دیدن این لینک ببینم :)))
        لینکای بیشتری هست بزارم اونارم؟ :)))

        موافقم 1
        مخالفم 5
        1. آرین

          ۲۱ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (271 ديدگاه)

          سلام پیام شنبه امتحان چی داری ؟

          موافقم 1
          مخالفم 1
        2. amir

          ۲۱ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (3519 ديدگاه)

          احتمالا امتحانشون سبکه وگرنه وقت نمیکرد بیاد چیزی بنویسه میخوند که نیوفته

          موافقم 3
          مخالفم 1
    2. مجتبی .

      ۲۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1231 ديدگاه)

      شب درازه کره فن های عزیز.

      موافقم 10
      مخالفم 1
    3. حسین

      ۲۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1158 ديدگاه)

      فروش سه ماه تویوتا از فروش یکسال هیوندا تو آمریکا بیشتره 🤣 باز برو لینک خودزنی بفرست 🤣

      موافقم 8
      مخالفم 3
  9. بهنام

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (888 ديدگاه)

    زیر این مقاله دیسلایک های اهالی گوگوریو دیدن داره 😂

    موافقم 18
    مخالفم 2
  10. سامورايي

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دست LG رو باید ببوسن
    یکم دیگه بفروشن میرسن به تسلا
    درود بر ارتش سامورایی

    موافقم 5
    مخالفم 14
  11. Dark Knight

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (580 ديدگاه)

    چی شد اینا که تو برقی سازی ضعیف بودن و میگفتین حتی از چین هم ضعیف تر هستن ! 🤣😂

    موافقم 18
    مخالفم 4
    1. Amirmohammad

      ۲۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (561 ديدگاه)

      یعنی فکر میکنی از چین قوی ترن تو الکتریکی؟!!

      موافقم 4
      مخالفم 10
      1. Dark Knight

        ۲۱ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (580 ديدگاه)

        تو واقعا یعنی اسباب بازی چینی رو با ماشین ژاپنی مقایسه میکنی ! 🤣🤣

        موافقم 10
        مخالفم 3
        1. Amirmohammad

          ۲۱ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (561 ديدگاه)

          حالا این چینی هایی که ایرانن اسباب بازین ولی برقی هایی مثل byd همونطور که قطعا مقالات ترجمه شده تو پدال رو دیدی اسباب بازی نیستن و حرف برای گفتن دارن.تو برترین خودرو های سال چین ۶ تا خودرو برقی نامزد داشت ژاپن هیچی نداشت
          برقیاشون خوبن
          فروشش هزار برابر تویوتاس، بی وای دی امسال تنهایی ١/۵ میلیون فروخت

          موافقم 3
          مخالفم 7
        2. Anti BTS

          ۲۱ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          تویوتا غول دنیای درون سوزه .
          BYD غول دنیای برقی .
          میدونی تفاوت کجاست ؟
          BYD نمیتونه غول دنیای درون سوزا بشه اما تویوتا میتونه در آینده نزدیک غول دنیای برقیا هم بشه .
          موفقیت تو دنیای برقی ساده تر از درون سوزاست . این همه برند های متنوع که یهو ظاهر شدن و خودروی برقی زدن خودش اثبات این موضوعه . اصلا خود چین در دنیای درون سوزا هیچ وقت در حد بزرگان نبود اما الان تو برقیا تسلا رو هم داره پشت سر میزاره .
          دنیای صنعت دنیای برنامه ریزی و استراتژی و پلنه . نباید زودگذر و یک شبه نگاه کرد بهش .
          حتی ممکنه بزرگان خودرو هم با برنامه غلط شکست بخورن مثل فورد و جی ام و … که تو برقیا کاهش فروش و ضررای سنگین داشتن که مقاله شم تو پدال موجوده .
          سال ۲۰۲۶ ، ۱۰ مدل برقی درست حسابی از تویوتا میاد و بعدشم حالت جامد .
          من خودم شخصا به هر چی اعتقاد نداشته باشم ، به مدیریت و برنامه ریزی و دورنگری ژاپنیا اعتقاد راسخ دارم .

          موافقم 8
          مخالفم 1
        3. Amirmohammad

          ۲۱ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (561 ديدگاه)

          درسته،بی وای دی و تسلا،و فولکس و هیوندای و جی ام و غیره هم ترمز میکنن نگاه میکنن تا تویوتا بشه غول برقی ها اونم وقتی که فرسنگ ها عقب ترشونه الان.
          گروه تویوتا با این همه افزایش فروش تازه رسیده به ١۴ هزارتا فروش،یعنی فروش کل این گروه پارسال فقط ١۴٠٠ دستگاه بوده!(فاجعه) بعد میخواد بزنه رو دست تسلا و بی وای دی با فروش ٢ میلیونیشون ؟؟

          همه دارن به جلو حرکت میکنن کسی صبر نمیکنه اگر موفقیت تو برقی اسون بود یه برندی مثل جی ام ضرر نمیکرد اونم با این همه علم و منابع

          موافقم 2
          مخالفم 6
        4. بهزاد

          ۲۱ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (2532 ديدگاه)

          یکی به این امیر محمد بگه تویوتا همین یه مدلو داره و مدلهای بعدی تو راهه!
          نمیدونم چرا بعضی ها دوست ندارن از مغز و منطقشون کار بکشن.
          شاید سخته.

      2. بهزاد

        ۲۱ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2532 ديدگاه)

        مگه قراره تا آخر فقط رو درون سوزها فعال باشند؟!
        تا پایان دهه ی میلادی ده ها مدل برقی از تمامیه برندها قراره عرضه بشه و همین الان هم مشغول توسعه و تحقیق هستند.
        مثلا شرکت هیتاچی یا hitachi astemo سالهاست روی قوای محرکه ی برقی کار کرده و تا یکی دو سال دیگه قراره تامین کننده ی خودروهای برقی نیسان و هوندا و چند برند دیگه بشه:
        https://insideevs.com/news/628579/hitachi-astemo-powertrain-components-honda-nissan/
        اولویت اول توسعه ،کم کردن وابستگی به متریال و فلزات گرانی هست که تحت کنترل چینی هاست و شرکت های خودروساز نمیان از سر اجبار و تعجیل قراردادهایی را ببندن که ممکنه در آینده به ضررشون بشه.
        موفقیت فعلی فروش خودروهای برقی با سوبسیدها و معافیت ها و همچنین موانع فروش خودروهای درون سوز اتفاق افتاده وگرنه طی چند سال دیگه با قطع معافیت ها و کمک ها و ورود بازیگران قدیمی رقابت وارد مرحله ی جدیدی میشه.
        شما در کمتر از ۵ سال دیگه خبر از ادغام بسیاری از شرکت های کوچک و نوپای چینی را با این روند خواهی شنید!

        موافقم 7
        مخالفم 1
  12. Ehsan

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (627 ديدگاه)

    یعنی پارسال کلا ١۴٠٠ تا فروخته بودن؟؟؟؟

    موافقم 2
    مخالفم 2
  13. بهنام

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (888 ديدگاه)

    Killer, پیام، carlove. فشار چیه ؟ ببینید یه دبه ماست دستمونه داریم ماستمالی میکنیم. 😂

    موافقم 9
    مخالفم 1
  14. بهنام

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (888 ديدگاه)

    چوسان فن ها قرین خدارو شکر کنین تویوتا انقدر سرش شلوغه وقتی واسه برقی سازی نداره . فعلا خوش باشین تا سلطان برقی سازی رو طوفانی شروع کنه . اونوقت قیافه ی شماها دیدن داره .😂

    موافقم 7
    مخالفم 1
  15. yaghoub

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (337 ديدگاه)

    تویوتا قواعد بازی رو به خوبی بلده .
    شاید هر از گاهی مثل لاک پشت داستان بیفته عقب .
    ولی یقین داشته باشید در نهایت این تویوتا هست که پیروز میدان میشه.

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. Anti BTS

      ۲۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      احسنت . ژاپن تو دنیا به برنامه‌ریزی ، استراتژی ، آینده نگری ، اخلاق و تعهد معروفه . با عجله و شتاب اکثر مواقع کاریو انجام نمیدن و الانم مشخصه که دارن زیربنای موفقیت آینده رو میچینن . اگه اینطور نبودن که بزرگترین صادر کننده خودرو نبودن و غولایی مثل نیسان و هوندا و تویوتا نداشتن .
      مثل باشگاه فوتبالی میمونه که با تیم دوم و سومش میره مسابقات محلی و جام های کوچیک و شایدم حتی ببازه . اما نهایت توانشو همیشه میزاره برای مسابقات و جام های بزرگ . الانم به صورت کوتاه مدت و گذرا دنیای برقیا رو واگذار کرده به رقبا . اما در آینده نزدیک ، با دست پر وارد میشه و مطمئنم بازیو به نفع خودش عوض میکنه .

  16. ارین صاحب جمعی

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1102 ديدگاه)

    آقای اشتری عزیز شما که میدونین زیر این پست قراره چی بشه چرا همچین خبری رو منتشر میکنید خوب هر کی فن هر برندی باشه میره تو گوگل‌ میزنه میبینه

    موافقم 2
    مخالفم 2
  17. sina

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2656 ديدگاه)

    نه داش شما نمیدونید
    تویوتا قراره مث نوکیا بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا