WiLL Vi، عجیب‌ترین تویوتای تاریخ!

چهارشنبه 10 بهمن 1403 - 10:30
مطالعه 3 دقیقه
Toyota-Will-Vi-2
در سال‌های 2000 و 2001، تویوتا خودرویی را تولید کرد که برای جوان‌های ژاپنی در نظر گرفته شده بود ولی هرگز با استقبال مواجه نشد.
تبلیغات

دههٔ 2000 دوران عجیبی از لحاظ طراحی خودرو بود. خودروهایی مثل شورلت HHR و کرایسلر پی‌تی کروزر، طراحی مدرن و کلاسیک را باهم تلفیق کردند و خودرویی مثل هوندا المنت شبیه جعبه‌ای مقوایی بود که توسط یک کودک ساخته شده است. بااین‌حال، قطعاً عجیب‌ترین خودروی آن سال‌ها را تویوتا ساخت.

کپی لینک

نگاهی به تویوتا WiLL Vi

این خودرو یک کانسپت یا یک مدلی نمایشی نیست. WiLL Vi یک خودروی تولیدی واقعی بود که حتی هنوز هم می‌توان نمونه‌هایی از آن را در حال حرکت در خیابان‌های لندن دید. برای اینکه باور کنید این یک خودروی واقعی است و با هوش مصنوعی درست نکرده‌ایم، مشخصات آن را مرور می‌کنیم. زیر کاپوت WiLL Vi یک پیشرانهٔ 1.3 لیتری چهار سیلندر با 88 اسب بخار قدرت و 123 نیوتن متر گشتاور قرار داشت که این نیرو از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شد.

کپی لینک

برند WiLL

برای پرداختن به این خودرو ابتدا باید داستان برند WiLL را مرور کنیم. این یک جنبش بازاریابی مشترک بود که با مشارکت بیش از 10 شرکت ژاپنی مثل تویوتا، پاناسونیک، کائو (تولیدکنندهٔ مواد شوینده و بهداشتی و لوازم‌آرایش)، آساهی (تولیدکنندهٔ مشروبات الکلی)، شرکت توریستی کینکی نیپون و... شکل گرفت. هدف از این همکاری که از سال 1999 تا 2004 صورت گرفت، ارائهٔ محصولات و خدماتی برای جمعیت جوان ژاپن بود. همهٔ این محصولات با برند WiLL عرضه می‌شدند. به‌عنوان‌مثال، آساهی مشروباتی با هدف جمعیت جوان تولید می‌کرد، کائو خوشبوکنندهٔ هوا می‌ساخت، پاناسونیک برند WiLL را روی جاروبرقی‌ها و کامپیوترهای شخصی خود می‌زد و نهایتاً تویوتا هم خودروهایی را با برند WiLL عرضه کرد.

کپی لینک

جنبش طراحی نئو رترو

در دههٔ 2000 درحالی‌که در اروپا و آمریکا خودروهای رترو مثل فولکس‌واگن بیتل و شورلت SSR با ترکیب طراحی‌های کلاسیک و مدرن خلق شدند، صنعت خودروسازی ژاپن رویکرد خاص خود برای طراحی را داشت که نئو رترو نام گرفت و از خودروهای ژاپنی کلاسیک اواسط قرن بیستم الهام می‌گرفت. WiLL Vi هم مطابق با همین رویکرد طراحی ساخته شد ولی برخلاف خودروهایی مثل بیتل یا مینی که بسیار موفق عمل کردند، بازار هرگز از این تویوتای عجیب استقبال نکرد و تنها حدود 16 هزار دستگاه از آن به فروش رسید.

Vi فقط در دو سال 2000 و 2001 تولید و سپس با مدل دیگری با نام سایفا جایگزین شد که هرچند هنوز هم طراحی عجیبی داشت ولی متعارف‌تر از Vi به نظر می‌رسید. در خانوادهٔ محصولات سری WiLL تویوتا علاوه بر این دو مدل، یک هاچ‌بک کامپکت نسبتاً معمولی‌تر هم با نام VS وجود داشت که از سال 2001 تا 2004 تولید شد. هرچند این خودروها فقط مخصوص بازار ژاپن بودند ولی تعداد اندکی از WiLL Vi به بریتانیا هم راه پیدا کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.