تویوتا یاریس قدیمی متعلق به یک دهه پیش برای سومین بار فیس‌لیفت شد

چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 06:30
مطالعه 3 دقیقه
Toyota-Yaris-5
نسخهٔ خاصی از یاریس که با کد XP150 شناخته می‌شود و در سال 2013 مخصوص بازارهای آسیای شرقی معرفی شد، برای سومین بار فیس‌لیفت شده است.
تبلیغات

هرچند تویوتا یاریس یک نام جهانی است اما بسته به بازار، در مدل‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود. یکی از اعضای خانوادهٔ این خودرو سری XP150 است که حالا یک به‌روزرسانی مهم را در تایلند تجربه کرده است. این خودرو با یاریس هاچ‌بکی که بر اساس پلت‌فرم TNGA ساخته شده و در اروپا و ژاپن عرضه می‌شود و همین‌طور سدان یاریس آتیو که بر اساس پلت‌فرم DNGA دایهاتسو شکل گرفته و در تایلند به فروش می‌رسد ارتباطی ندارد.

یاریس X150 روی پلت‌فرم قدیمی و اقتصادی EFC ساخته است. این خودرو ابتدا در سال 2013 معرفی شد و در سال‌های 2017، 2020 و 2023 فیس‌لیفت‌های متوالی را تجربه کرده است. در این فیس‌لیفت آخر، نمای بیرونی این یاریس قدیمی مطابق با زبان طراحی تویوتا موسوم به «سرچکشی» بروز شده است. در این ماشین شاهد چراغ‌های جلوی L شکل باریک‌تری هستیم که در کنار دماغهٔ بیرون زده، تا حدودی نسل قبلی پریوس را به یاد می‌آورند. کمی پایین‌تر نیز روی سپر ورودی هوای بزرگی به همره یک ‌تریم مشکی پهن دیده می‌شود.

در پروفیل جانبی شاهد تغییر قابل‌توجهی نسبت به قبل نیستیم و در عقب هم همین داستان جریان دارد زیرا تغییرات این بخش صرفاً به خروجی‌های هوای تزئینی و دیفیوزر جدید محدود می‌شود. بااین‌حال، تویوتا پکیج‌های ظاهری و کیت‌های بدنهٔ متنوعی را برای این یاریس ارائه کرده است. به‌عنوان‌مثال، پکیج لوسو باله‌های اضافی روی سپر جلو، اسپویلر بزرگ‌تر عقب و یک سر اگزوز مرکزی را به همراه دارد. در نسخهٔ پرستو نیز شاهد اسپلیتر، رکاب‌های اسپرت، بال عقب و دو سر اگزوز در دیفیوزر بزرگی هستیم که ظاهر یک هاچ‌بک داغ را به یاریس بخشیده‌اند.

در داخل یاریس XP150 شاهد نمایشگر لمسی 9 اینچی بزرگ‌تری هستیم که در تیپ‌های بالایی ارائه می‌شود. علاوه بر این، خریداران بسته به تیپ از روکش صندلی باکیفیت‌تر (پارچه و چرم)، دو پورت USB-C برای سرنشینان عقب و یک دوربین داخلی (داش‌کم) بهره‌مند می‌شوند. در بخش ایمنی هم هرچند پکیج Safety Sense در اینجا به‌اندازهٔ محصولات جهانی تویوتا کامل نیست ولی هنوز هم سیستم‌های کمک‌رانندهٔ مفیدی مثل پایش نقاط کور و هشدار عبور و مرور عقب را به همراه دارد.

این فیس‌لیفت در قوای محرکهٔ یاریس تغییری ایجاد نکرده و این هاچ‌بک ژاپنی همچنان با همان پیشرانهٔ 1.2 لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی قبلی ارائه می‌شود که 92 اسب بخار قدرت و 109 نیوتن متر گشتاور دارد. نیرو هم مثل قبل صرفاً توسط یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. فیس‌لیفت یاریس هم‌اکنون در تایلند با قیمت پایهٔ 559 هزار بت معادل 16,220 دلار قابل خریداری است ولی هنوز نمی‌دانیم این فیس‌لیفت در دیگر بازارهای یاریس XP150 مثل اندونزی، ویتنام، فیلیپین و آمریکای لاتین هم ارائه خواهد شد یا نه.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.