آکیو تویودا، رئیس تویوتا، با وجود کاهش ۱۰ درصدی سود شرکت، در سال مالی ۲۰۲۴ رکورد حقوق ۱.۹۵ میلیارد ین (۱۳.۵ میلیون دلار) را ثبت کرد و بالاترین دستمزد تاریخ تویوتا را گرفت.
آکیو تویودا هرچند بیش از دو سال پیش از مدیرعاملی تویوتا کنارهگیری کرد اما همچنان بهعنوان رئیس شرکت، مسئولیت زیادی دارد و البته درآمد زیادی هم به جیب میزند. در سال مالی منتهی به ۳۱ مارس، تویودا مبلغ قابلتوجه ۱.۹۵ میلیارد ین (حدود ۱۳.۵ میلیون دلار) دریافت کرد و بهاینترتیب، پردرآمدترین مدیر در تاریخ تویوتا شد. حقوق او در مقایسه با سال مالی ۲۰۲۳، حدود ۲۰ درصد افزایش یافت که همزمان با تغییر سیاست تویوتا برای تعیین دستمزد بر اساس استانداردهای جهانی بود. این افزایش چشمگیر حقوق تویودا در حالی رخ داد که سود عملیاتی تلفیقی تویوتا ۱۰ درصد کاهش یافت و به ۴.۸ تریلیون ین (۲۸ میلیارد دلار) رسید. همچنین، هزینههای بزرگترین خودروساز جهان افزایش یافته و تولید کاهش پیدا کرده است. برای مقایسه، رئیس و مدیرعامل کنونی تویوتا، کوجی ساتو، مبلغ بسیار کمتری، یعنی ۸۲۶ میلیون ین (۵.۶۷ میلیون دلار) دریافت کرده است. برای درک بهتر وضعیت مدیران ارشد تویوتا، گزارش مالی نشان میدهد که دستکم هفت مدیر ارشد، ازجمله یکی از اعضای بازنشسته هیئتمدیره، هرکدام بیش از ۱۰۰ میلیون ین (حدود ۶۸۷ هزار دلار) دریافت کردهاند.
هرچند حقوق تویودا از نگاه افراد عادی سرسامآور به نظر میرسد اما در مقایسه با استانداردهای صنعت چندان غیرعادی نیست. درواقع، این مبلغ از برخی رقبا کمتر است. برای مثال، مری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز، سال گذشته ۲۹.۵ میلیون دلار دریافت کرد درحالیکه جیم فارلی، مدیرعامل فورد، ۲۴.۹ میلیون دلار به دست آورد. کارلوس تاوارس، مدیرعامل سابق استلانتیس، در سال ۲۰۲۴ مبلغ ۲۳.۹ میلیون دلار برای هدایت شرکت دریافت کرد اما پیش از پایان قراردادش به دلیل عملکرد ضعیف شرکت استعفا داد. جانشین او، آنتونیو فیلوسا، ممکن است در اولین سال فعالیتش تا ۱۰.۲ میلیون دلار درآمد داشته باشد. همین حقوقهای گزاف برای مدیران خودروسازان اروپایی و کرهای هم دیده میشود. برای مثال، اولیور بلوم، مدیرعامل فولکسواگن، سال گذشته حدود ۱۰.۳۵ میلیون یورو (حدود ۱۱.۸ میلیون دلار) درآمد داشت، یوسان چونگ از هیوندای حدود ۱۱.۵ میلیارد وون (حدود ۸.۸ میلیون دلار) به دست آورد و لوکا دو مئو، مدیرعامل گروه رنو که ماه آینده شرکت را ترک میکند، ۵.۵ میلیون یورو (۶.۲ میلیون دلار) دریافت کرد.
شهروند ایرانی
۱ تیر ۱۴۰۴نوش جونش با این ماشین های که تویوتا ساخته و تقریبا تو همه لیست ها کم استهلاک بوده و قابلیت اطمینان بالایی داشته به نسبت اروپایی ارزونتر بودن اینجا به لطف مدیریت جهادی ها هر سال بی کیفیت تر اشعال تر و گرونتر از دیروز و تازه به هزار منت ولی تویوتا هر چی ساخته همشون عشق بودن از fj کروز تا لند کروز پرادو سوپرا الی اخر امیدوارم برای ملت ما که روزی قشر کم درآمد جامعه تویوتا سوار بشن بجای پراید لگن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ تیر ۱۴۰۴مدیران بسیاری از شرکت های دنیا که اصلا سودآوری تویوتا ندارن، 50 تا 100 میلیون دلار حقوق سالانه میگیرن
واقعا 13/5 میلیون دلار برای مدیرعامل یک برند جهانی و بزرگترین خودروساز دنیا خیلی خیلی کمه
تاوارس پارسال 24 میلیون دلار حقوق گرفت و رفت
Iman 007
۱ تیر ۱۴۰۴دیتر زتچه مدیر عامل سابق دایلمر با اون سیبیالای خوشگلش در سال ۲۰۱۴ ۱۴.۴ میلیون یورو گرفت
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ تیر ۱۴۰۴این عدد معادل 17 میلیون دلار هست و 25 درصد حقوق بیشتر نسبت به مدیر عامل تویوتا نشون میده
به نظر من باتوجه به تعداد کارخانه ها و پرسنل سراسر دنیا مدیر تویوتا نسبت به مرسدس بنز، کار بسیار سخت تری داره
R
۱ تیر ۱۴۰۴مدیرعامل های ایرانخودرو و سایپا دیسلایکت کردن
net
۱ تیر ۱۴۰۴تویوتا مثل هیوندای و کیا و فولکس واگن و رنو و نیسان و سیتروئن و پژو و میتسوبیشی در دسته نیمه لوکس اقتصادی قرار دارد
! i M α η δ υ α R
۱ تیر ۱۴۰۴آکیو تویودا رئیس تویوتا با اون طمطراق ، در سال فقط 13.5 میلیون دلار دستمزد میگیره !!!
در کشور ما یه کارگر ساده ، ماهی 14 میلیون حقوق می گیره …
💪💪💪