تویوتا 2000GT الکتریکی؛ محرک برقی روی ارزشمندترین خودروی کلاسیک ژاپن
ژاپنیها در سال 1994 موزهای ویژه با نام رسمی موزه صنعت و تکنولوژی تویوتا را تأسیس کردند. در این موزه خودروهای پیشتولیدی و مخصوص تست حضور دارند و طرفداران دو آتشه تویوتا همواره از آن بازدید میکنند. لری چن که در حال حاضر یکی از مشهورترین بلاگرهای حوزه خودروست اخیراً راهی این موزه شده و در جدیدترین ویدئوی منتشر شده او میتوانیم گنجینهای ارزشمند از جمله مدل اسپرت 2000GT کاملاً برقی را تماشا کنیم.
در این ویدئو یک دستگاه 2000GT الکتریکی دیده میشود که از نظر طراحی ظاهری مشابه محصولات برقی نیست اما زیر بدنه آیرودینامیک خودرو قوای محرکه برقی قرار دارد. اگرچه اطلاعات زیادی از جزئیات خودرو منتشر نشده اما کاملاً مطمئنیم که این خودرو همان کانسپت 2000GT سولار الکتریکی است که 50 مهندس تویوتا تولید کردهاند. دلیل اطمینان از این موضوع نوارهای سبزی است که در کابین بکار رفتهاند.
تویوتا 2000GT در حالت اورجینال خود از پوشش سفارشی با لوگوی تمامی کمپانیهایی که در فرایند ساخت شرکت داشتهاند سود میبرد. از جمله این شرکتها میتوان به پاناسونیک، دنسو و گنتکس اشاره کرد. کابین نیز تفاوت زیادی با مدل استاندارد ندارد و در آن صندلیهای چرم مشکی نصب شدهاند. البته برخی ویژگیهای منحصربهفرد 2000GT شامل آینه وسط از نوع دوربین ویدئویی و هفت نشانگر در داشبورد وجود خواهند داشت. این نشانگرها اطلاعات مربوط به شارژ باتری و پرفورمنس را نشان میدهند.
البته بزرگترین تغییر در زیر پوست خودرو رخ داده است. بجای پیشرانه 6 سیلندر 2 لیتری یک موتور برقی قرار دارد که 161 اسب بخار قدرت را راهی چرخهای عقب میکند. باتری 35 کیلووات ساعتی نیز از موتور برقی پشتیبانی میکند. ژاپنیها از این پروژه به عنوان خودروی دیوانهوار نام میبرند. یکی دیگر از ویژگیهای 2000GT برقی را میتوان سیستم صوتی خاصی دانست که باعث میشود عابران پیاده از حضور خودرو آگاه شوند و درعینحال حس سرعت نیز به راننده القا شود. ما نمیدانیم که این ویژگیها هنوز هم فعال هستند یا خیر اما بیشک پروژه موردبحث بسیار جذاب از کار درآمده است.