تویوتا برای چندین دهه یکی از اصلیترین بازیگران بازار خودروی کالیفرنیا بوده است. در سهماههٔ دوم سال 2017، این شرکت ژاپنی با فروش 90 هزار دستگاه، بر بازار خودروی کالیفرنیا سلطه داشت درحالیکه تسلا تنها 4,300 دستگاه فروخته بود. در سهماههٔ دوم سال جاری اما شرایط بسیار فرق کرده است. فروش تویوتا در این ایالات، بیش از 20 هزار دستگاه نسبت به سال 2017 کاهش پیدا کرده و به 67,482 دستگاه رسیده درحالیکه فروش تسلا با افزایش 1,515 درصدی، به 69,212 دستگاه رسیده است. همچنین تسلا مدل Y هم به پرفروشترین خودروی کالیفرنیا تبدیل شده است.
این یک تغییر تاریخی در بازار محسوب میشود و همانطور که در کالیفرنیا رخ داده، در کل آمریکا هم رخ خواهد داد. بخشی از چالش تویوتا همان چیزی است که دیگر خودروسازان قدیمی هم با آن مواجه هستند. تسلا خودرو را به یک گجت هوشمند روی چرخها تبدیل کرده که مملو از هوش مصنوعی و بهروزرسانیهای نرمافزاری از راه دور است. بهعنوانمثال، بهروزرسانیهای مکرر سیستم تمام خودران تسلا میتواند بهبود قابلتوجه آن را در مقابله با برخی شرایط رانندگی به دنبال داشته باشد. این یک تغییر الگو است که دیگر خودروسازان هنوز در تلاش هستند تا به آن دست پیدا کنند.
نشریات ژاپنی از چالشهای تویوتا آگاه هستند و میدانند بزرگترین خودروساز جهان در سال 2022 به دلایل غیرقابل درک، در برابر تغییر به سمت خودروهای الکتریکی مقاومت کرده است. برخی کارشناسان هشدار دادهاند که تویوتا اگر به سمت انرژی و نرمافزارهای جدید حرکت نکند، ممکن است به همان سرنوشت برخی تولیدکنندگان بزرگ در صنعت تلفن همراه دچار شود که پس از ظهور آیفونهای اپل بهسرعت از صحنهٔ رقابت کنار رفتند.
اندیشکدهٔ پابلیک سیتیزن نیز ادعا میکند تلاشهای تویوتا برای ساخت خودروهای الکتریکی نصفه و نیمه است و بخش عمدهای از تولیدات این شرکت هنوز از پیشرانههای بنزینی استفاده میکنند:
بیش از 50 درصد از خریداران جهانی خودرو به سمت بازار الکتریکی حرکت کردهاند. تویوتا باید به تولید خودروهای سوخت فسیلی مثل مدلهای هیبریدی بنزینی-الکتریکی پایان دهد تا به اهداف آبوهوایی دست پیدا کند.
در حال حاضر، تنها مدل تمام الکتریکی تویوتا در بازار آمریکا کراساوور bZ4X است. ادموندز پس از آزمایش یک bZ4X فول آپشن 50 هزار دلاری آن را خودرویی توصیف کرد که اصلاً ارزش این قیمت را ندارد و در برابر رقبایی مثل هیوندای آیونیک 5 و فورد موستانگ Mach-E بشدت مغلوب میشود. همچنین کراساوور الکتریکی تویوتا هرگز فنّاوریای قابلمقایسه با اتوپایلوت تسلا ندارد.
دلیل کمکاری تویوتا در زمینهٔ توسعهٔ مدلهای الکتریکی را میتوان مدیرعامل سابق شرکت «آکیو تویودا» (رئیس کنونی هیئتمدیره) دانست. وی معتقد بود موتورهای الکتریکی نباید تنها گزینه برای نسل بعدی خودروها باشند. مدل هیدروژنی میرای یکی از راهحلهای جایگزین تویوتا برای خودروهای الکتریکی است که در بازار کالیفرنیا کاملاً شکست خورد. البته به نظر میرسد مدیرعامل جدید شرکت «ساتو کوجی» به دنبال سرعت بخشیدن به توسعهٔ خودروهای الکتریکی و نرمافزارهای مرتبط است. بااینحال، مشکل فوریتر و بزرگتر تویوتا، رقابت با تسلا است یعنی شرکتی که قصد دارد تا سال 2030 به بزرگترین خودروساز جهان تبدیل شود و این هدف هرسال بیشتر و بیشتر واقعبینانهتر به نظر میرسد.