تویوتا ونزا هیبرید؛ مشخصات و قیمت وارداتی ماهان صنعت / ایرتویا

جمعه 9 خرداد 1404 - 16:30
مطالعه 10 دقیقه
venza air toya 2025
ونزا جدید، یک شاسی‌بلند خانوادگی با فناوری هیبرید است که امکانات قابل قبول و طراحی مدرن فراهم می‌کند. شرکت ماهان صنعت پارس (ایرتویا)، به تازگی...
تبلیغات

ونزا جدید، یک شاسی‌بلند خانوادگی با فناوری هیبرید است که امکانات قابل قبول و طراحی مدرن فراهم می‌کند. شرکت ماهان صنعت پارس (ایرتویا)، به تازگی ونزا هیبرید 2025 را وارد ایران کرده است تا از طریق سامانه جانبازان عرضه کند.

طی ۴۰ سال اخیر، تویوتا در گروه پرفروش‌ترین خودروسازان جهان دیده می‌شود و معمولا، رتبه‌ی اول را کسب می‌کند. حتی محصولات ارزان‌قیمت تویوتا که توسط کارخانه‌های فعال در کشورهای کمتر توسعه یافته مثل تایلند، کنیا، ونزوئلا  و پاکستان تولید می‌شوند؛ قیمت رقابتی و کیفیت قابل قبول فراهم می‌کنند. در سمت دیگر ماجرا، کشور ایران هرگز نتوانست مونتاژکار تویوتا شود و صرفا وارد‌کننده‌ی محدود، باقی ماند.

بیشتر بخوانید:

قدمت تویوتا در حدود 87 سال است و امروزه نزدیک به 11 میلیون دستگاه در سال، تیراژ تولید دارد. تقریبا در هر کلاس بدنه، محصولی مطرح از تویوتا در سراسر جهان فروخته می‌شود و بیشترین سهم فروش به کرولا و کمری و راوفور اختصاص دارد.

اولین ونزا سال 2008 معرفی شد و اساسا خودرویی ساخت امریکا مخصوص این منطقه بود. نسل دوم از سال 2020 تاکنون فقط در ژاپن و چین مونتاژ می‌شود. بعضی کشورهای دنیا، ونزا را با نام هریر (Toyota Harrier) و چهره‌ی متفاوت می‌شناسند. سازنده‌ی تویوتا ونزا در چین، شرکت گک اتو (GAC) است. پلتفرم و تجهیزات فنی این خودرو، اشتراکات پرشماری با لکسوس NX و تویوتا راوفور دارند.

کپی لینک

طراحی تویوتا ونزا هیبرید وارداتی

آنچه به وضوح برای تویوتا ونزا جدید در مقایسه با نسل‌های قبل ایجاد شده، حس اسپرت و تهاجمی است. چراغ‌های باریک و کشیده، همراه جلوپنجره‌ی داخل سپر، کراس‌اور تویوتا را انتقام‌جو نشان می‌دهد.

ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ در نمای اصلی تویوتا ونزا، نقش پررنگی دارند. علاوه‌بر بخش‌هایی از سپر جلو حتی قاب مه‌شکن‌ها در طرفین نیز، پلاستیکی هستند. از دید روبرو، خط لبه‌ی کاپوت تا جلوپنجره کشیده نشده که نکته‌ی منفی مهم در طراحی ونزا محسوب می‌شود.

نمای جانبی تویوتا ونزا 2025، برجستگی‌های واضح دارد و خط عمیق نزدیک چراغ عقب را نشان می‌دهد که مشابه لکسوس NX است. ونزا نسبت به راوفور وارداتی، وابستگی کمتری به ادوات پلاستیکی دارد و در ناحیه‌ی گلگیرها و رکاب لوکس‌تر دیده می‌شود. از دید بغل، ونزا حالت اسپرت و آیرودینامیک را به خوبی القا می‌کند.

در نمای پشت ونزا هیبرید، باوجود سپر پلاستیکی و ادوات سیاه‌رنگ، طراحی جذاب برای چراغ‌ها وجود دارد. شیب شیشه‌ی عقب و بال انتهای سقف نیز، نکات مثبت در طراحی ونزا هستند. حجم‌دهی بدنه و محل نصب پلاک نیز برای این خودرو، بهتر از نسل‌های عقب دیده می‌شوند.

تویوتا ونزا وارداتی، طول 4740 و عرض ۱,۸۵۵  و ارتفاع 1675  و فاصله محوری ۲,۶۹۰  میلی‌متر دارد. با این شرایط، تفاوت‌خاصی بین ابعاد ونزا 2025 و نسخه‌ی ۲۰۱۷ تویوتا راوفور موجود در ایران، دیده نمی‌شود و صرفا طول بدنه‌ی ونزا 17 سانتی‌متر بیشتر است.

کپی لینک

طراحی داخلی تویوتا ونزا هیبرید وارداتی

ورود به اتاق تویوتا ونزا، حس یک کراس‌اور مدرن 2025 را القا نمی‌کند؛ اما مشابه راوفور، مناسب علاقه‌مندان خودروهای اسپرت است. فرمان ساده و داشبورد پلاستیک خشک با کمی تزئینات چرم، این مدل از کراس‌اور تویوتا را نسبت به رقبا، شامل نیسان X تریل و هوندا H-RV و هیوندای سانتافه، قدیمی جلوه می‌دهد.

ونزا 2025 در غالب نقاط جهان، فاقد پنل دیجیتال پشت فرمان است و صرف بین عقربه‌های مربوط به سرعت / دور موتور المان‌های گرافیکی نمایش می‌دهد. نسخه‌ی پایه نمایشگر ایستاده روی داشبورد با اندازه‌ی ۱۰/۲۵ اینچ دارد. دسته‌دنده، بسیار ساده است و در حالت‌های مختلف مثل R و P و D و N، جابه‌جا می‌شود. بسیاری از خودروهای مدرن، شامل کراس‌اورهای چینی موجود در ایران، دسته‌دنده‌ی الکترونیک دارند و راننده برای تغییر عملکرد گیربکس اتوماتیک، راحت‌تر است.

صندلی‌های چرم با طراحی اسپرت و ساده در ردیف جلوی ونزا نصب شده‌اند. در عقب، صندلی‌ها کاملا ساده و تخت وجود هستند اما راحتی مورد انتظار از یک خودروی امروزی را فراهم می‌کنند. ونزا هیبرید برای چهار سرنشین بلندقد، مناسب و جادار است. در صندوق عقب از کف تا سقف، 816 لیتر فضای قابل استفاده برای حمل بار وجود دارد که برای کراس‌اور اندازه متوسط، بسیار خوب به نظر می‌رسد. با جمع‌کردن صندلی‌های عقب، 1560 لیتر برای جاسازی وسایل، فراهم می‌شود.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی تویوتا ونزا هیبرید وارداتی

ونزا هیبرید وارداتی از راوفور هیبرید وارداتی، ضعیف‌تر است. تویوتا ونزا وارداتی نیروی خود را از پیشرانه 2 لیتر چهار سیلندر تنفس طبیعی تامین می‌کند که با کمک موتور برقی، 171 اسب‌بخار قدرت و 206 نیوتن‌متر گشتاور دارد. نیروی تولید شده به گیربکس CVT و سیستم تک دیفرانسیل محرک جلو منتقل می‌شود. میانگین مصرف سوخت ونزا وارداتی 7 لیتر در صد کیلومتر است.

عدد دقیقی برای سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت اعلام نشده اما باتوجه به اطلاعات فنی مربوط به قدرت و گشتاور و گیربکس CVT، می‌توان انتظار داشت این شاسی‌بلند ۱۵۷۵ کیلوگرمی در زمان 10 تا 11 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.

فهرست تجهیزات و امکانات تویوتا ونزا 2025:

  • ساختار بدنه مستحکم با قابلیت جذب و توزیع انرژی برخورد.
  • مجموعه کامل کیسه‌های هوا: کیسه هوای دو مرحله‌ای SRS برای راننده و سرنشین جلو. کیسه هوای زانویی SRS برای راننده. کیسه‌های هوای جانبی SRS برای سرنشینان جلو (نصب‌شده در صندلی‌ها). کیسه‌های هوای پرده‌ای جانبی SRS برای محافظت از سر سرنشینان در هر دو ردیف.
  • نقاط اتصال استاندارد ایزوفیکس (ISOFIX) برای نصب صندلی کودک.
  • کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده نیرو برای سرنشینان جلو.

ایمنی فعال (Active Safety) و سیستم‌های کنترل خودرو:

  • پایش فشار باد تایرها (TPWS) با نمایش عددی فشار هر تایر.
  • کنترل پایداری خودرو (VSC) برای بازگرداندن پایداری در شرایط لغزش.
  • کنترل کشش (TRC) برای جلوگیری از هرزگردی چرخ‌ها.
  • کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC).
  • کمکی ترمز (BA) برای کاهش مسافت توقف در ترمزگیری اضطراری.
  • ترمز ضد قفل (ABS) به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD).

سیستم‌های امنیتی و کمکی:

  • ایموبلایزر موتور و دزدگیر.
  • تماس اضطراری (eCall) برای ارتباط با مراکز امدادی (وابسته به زیرساخت کشور).
  • قفل خودکار درب‌ها هنگام شروع حرکت.
  • دوربین دنده عقب برای پارک.

مجموعه ایمنی پیشرفته Toyota Safety Sense  / TSS:

  • ایمنی پیش از برخورد (PCS) با قابلیت تشخیص عابر پیاده و ترمز اضطراری خودکار.
  • کروز کنترل راداری دینامیک (DRCC) با عملکرد در تمامی سرعت‌ها.
  • هشدار خروج از خط (LDA).
  • ردیابی خط هوشمند (LTA) برای حفظ حرکت بین خطوط.
  • کنترل خودکار نور بالا (AHB)
کپی لینک

قیمت تویوتا ونزا هیبرید در چین و پیش‌بینی برای ایران

نسخه‌ی وارداتی با سیستم تک دیفرانسیل محرک جلو در چین، حدود 27 تا 30 هزار دلار قیمت دارد. بر این اساس، هزینه‌ی خرید برای مشتری اول در سامانه جانبازان، ۳ تا ۳/۵ میلیارد تومان خواهد بود. جالب است بدانید هم‌اکنون اندک‌ نمونه‌های وارد شده از راوفور 2024 در بازار آزاد حدود 9 میلیارد تومان قیمت دارند.

براساس اعلام رسمی شرکت وارد کننده در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۴، جانبازان بالای ۵۰ درصد می‌توانند تویوتا ونزا لاکچری فول را به قیمت 3,265,643,700 تومان ثبت نام کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.