ونزا جدید، یک شاسیبلند خانوادگی با فناوری هیبرید است که امکانات قابل قبول و طراحی مدرن فراهم میکند. شرکت ماهان صنعت پارس (ایرتویا)، به تازگی ونزا هیبرید ۲۰۲۵ را وارد ایران کرده است تا از طریق سامانه جانبازان عرضه کند.
طی ۴۰ سال اخیر، تویوتا در گروه پرفروشترین خودروسازان جهان دیده میشود و معمولا، رتبهی اول را کسب میکند. حتی محصولات ارزانقیمت تویوتا که توسط کارخانههای فعال در کشورهای کمتر توسعه یافته مثل تایلند، کنیا، ونزوئلا و پاکستان تولید میشوند؛ قیمت رقابتی و کیفیت قابل قبول فراهم میکنند. در سمت دیگر ماجرا، کشور ایران هرگز نتوانست مونتاژکار تویوتا شود و صرفا واردکنندهی محدود، باقی ماند.
بیشتر بخوانید:
قدمت تویوتا در حدود ۸۷ سال است و امروزه نزدیک به ۱۱ میلیون دستگاه در سال، تیراژ تولید دارد. تقریبا در هر کلاس بدنه، محصولی مطرح از تویوتا در سراسر جهان فروخته میشود و بیشترین سهم فروش به کرولا و کمری و راوفور اختصاص دارد.
اولین ونزا سال ۲۰۰۸ معرفی شد و اساسا خودرویی ساخت امریکا مخصوص این منطقه بود. نسل دوم از سال ۲۰۲۰ تاکنون فقط در ژاپن و چین مونتاژ میشود. بعضی کشورهای دنیا، ونزا را با نام هریر (Toyota Harrier) و چهرهی متفاوت میشناسند. سازندهی تویوتا ونزا در چین، شرکت گک اتو (GAC) است. پلتفرم و تجهیزات فنی این خودرو، اشتراکات پرشماری با لکسوس NX و تویوتا راوفور دارند.
طراحی تویوتا ونزا هیبرید وارداتی
آنچه به وضوح برای تویوتا ونزا جدید در مقایسه با نسلهای قبل ایجاد شده، حس اسپرت و تهاجمی است. چراغهای باریک و کشیده، همراه جلوپنجرهی داخل سپر، کراساور تویوتا را انتقامجو نشان میدهد.
ادوات پلاستیکی سیاهرنگ در نمای اصلی تویوتا ونزا، نقش پررنگی دارند. علاوهبر بخشهایی از سپر جلو حتی قاب مهشکنها در طرفین نیز، پلاستیکی هستند. از دید روبرو، خط لبهی کاپوت تا جلوپنجره کشیده نشده که نکتهی منفی مهم در طراحی ونزا محسوب میشود.
نمای جانبی تویوتا ونزا ۲۰۲۵، برجستگیهای واضح دارد و خط عمیق نزدیک چراغ عقب را نشان میدهد که مشابه لکسوس NX است. ونزا نسبت به راوفور وارداتی، وابستگی کمتری به ادوات پلاستیکی دارد و در ناحیهی گلگیرها و رکاب لوکستر دیده میشود. از دید بغل، ونزا حالت اسپرت و آیرودینامیک را به خوبی القا میکند.
در نمای پشت ونزا هیبرید، باوجود سپر پلاستیکی و ادوات سیاهرنگ، طراحی جذاب برای چراغها وجود دارد. شیب شیشهی عقب و بال انتهای سقف نیز، نکات مثبت در طراحی ونزا هستند. حجمدهی بدنه و محل نصب پلاک نیز برای این خودرو، بهتر از نسلهای عقب دیده میشوند.
تویوتا ونزا وارداتی، طول ۴۷۴۰ و عرض ۱,۸۵۵ و ارتفاع ۱۶۷۵ و فاصله محوری ۲,۶۹۰ میلیمتر دارد. با این شرایط، تفاوتخاصی بین ابعاد ونزا ۲۰۲۵ و نسخهی ۲۰۱۷ تویوتا راوفور موجود در ایران، دیده نمیشود و صرفا طول بدنهی ونزا ۱۷ سانتیمتر بیشتر است.
طراحی داخلی تویوتا ونزا هیبرید وارداتی
ورود به اتاق تویوتا ونزا، حس یک کراساور مدرن ۲۰۲۵ را القا نمیکند؛ اما مشابه راوفور، مناسب علاقهمندان خودروهای اسپرت است. فرمان ساده و داشبورد پلاستیک خشک با کمی تزئینات چرم، این مدل از کراساور تویوتا را نسبت به رقبا، شامل نیسان X تریل و هوندا H-RV و هیوندای سانتافه، قدیمی جلوه میدهد.
ونزا ۲۰۲۵ در غالب نقاط جهان، فاقد پنل دیجیتال پشت فرمان است و صرف بین عقربههای مربوط به سرعت / دور موتور المانهای گرافیکی نمایش میدهد. نسخهی پایه نمایشگر ایستاده روی داشبورد با اندازهی ۱۰/۲۵ اینچ دارد. دستهدنده، بسیار ساده است و در حالتهای مختلف مثل R و P و D و N، جابهجا میشود. بسیاری از خودروهای مدرن، شامل کراساورهای چینی موجود در ایران، دستهدندهی الکترونیک دارند و راننده برای تغییر عملکرد گیربکس اتوماتیک، راحتتر است.
صندلیهای چرم با طراحی اسپرت و ساده در ردیف جلوی ونزا نصب شدهاند. در عقب، صندلیها کاملا ساده و تخت وجود هستند اما راحتی مورد انتظار از یک خودروی امروزی را فراهم میکنند. ونزا هیبرید برای چهار سرنشین بلندقد، مناسب و جادار است. در صندوق عقب از کف تا سقف، ۸۱۶ لیتر فضای قابل استفاده برای حمل بار وجود دارد که برای کراساور اندازه متوسط، بسیار خوب به نظر میرسد. با جمعکردن صندلیهای عقب، ۱۵۶۰ لیتر برای جاسازی وسایل، فراهم میشود.
پیشرانه و تجهیزات فنی تویوتا ونزا هیبرید وارداتی
ونزا هیبرید وارداتی از راوفور هیبرید وارداتی، ضعیفتر است. تویوتا ونزا وارداتی نیروی خود را از پیشرانه ۲ لیتر چهار سیلندر تنفس طبیعی تامین میکند که با کمک موتور برقی، ۱۷۱ اسببخار قدرت و ۲۰۶ نیوتنمتر گشتاور دارد. نیروی تولید شده به گیربکس CVT و سیستم تک دیفرانسیل محرک جلو منتقل میشود. میانگین مصرف سوخت ونزا وارداتی ۷ لیتر در صد کیلومتر است.
عدد دقیقی برای سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت اعلام نشده اما باتوجه به اطلاعات فنی مربوط به قدرت و گشتاور و گیربکس CVT، میتوان انتظار داشت این شاسیبلند ۱۵۷۵ کیلوگرمی در زمان ۱۰ تا ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.
فهرست تجهیزات و امکانات تویوتا ونزا ۲۰۲۵:
- ساختار بدنه مستحکم با قابلیت جذب و توزیع انرژی برخورد.
- مجموعه کامل کیسههای هوا:
- کیسه هوای دو مرحلهای SRS برای راننده و سرنشین جلو.
- کیسه هوای زانویی SRS برای راننده.
- کیسههای هوای جانبی SRS برای سرنشینان جلو (نصبشده در صندلیها).
- کیسههای هوای پردهای جانبی SRS برای محافظت از سر سرنشینان در هر دو ردیف.
- نقاط اتصال استاندارد ایزوفیکس (ISOFIX) برای نصب صندلی کودک.
- کمربندهای ایمنی پیشکشنده و محدودکننده نیرو برای سرنشینان جلو.
ایمنی فعال (Active Safety) و سیستمهای کنترل خودرو:
- پایش فشار باد تایرها (TPWS) با نمایش عددی فشار هر تایر.
- کنترل پایداری خودرو (VSC) برای بازگرداندن پایداری در شرایط لغزش.
- کنترل کشش (TRC) برای جلوگیری از هرزگردی چرخها.
- کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC).
- کمکی ترمز (BA) برای کاهش مسافت توقف در ترمزگیری اضطراری.
- ترمز ضد قفل (ABS) به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD).
سیستمهای امنیتی و کمکی:
- ایموبلایزر موتور و دزدگیر.
- تماس اضطراری (eCall) برای ارتباط با مراکز امدادی (وابسته به زیرساخت کشور).
- قفل خودکار دربها هنگام شروع حرکت.
- دوربین دنده عقب برای پارک.
مجموعه ایمنی پیشرفته Toyota Safety Sense / TSS:
- ایمنی پیش از برخورد (PCS) با قابلیت تشخیص عابر پیاده و ترمز اضطراری خودکار.
- کروز کنترل راداری دینامیک (DRCC) با عملکرد در تمامی سرعتها.
- هشدار خروج از خط (LDA).
- ردیابی خط هوشمند (LTA) برای حفظ حرکت بین خطوط.
- کنترل خودکار نور بالا (AHB)
قیمت تویوتا ونزا هیبرید در چین و پیشبینی برای ایران
نسخهی وارداتی با سیستم تک دیفرانسیل محرک جلو در چین، حدود ۲۷ تا ۳۰ هزار دلار قیمت دارد. بر این اساس، هزینهی خرید برای مشتری اول در سامانه جانبازان، ۳ تا ۳/۵ میلیارد تومان خواهد بود. جالب است بدانید هماکنون اندک نمونههای وارد شده از راوفور ۲۰۲۴ در بازار آزاد حدود ۹ میلیارد تومان قیمت دارند.
براساس اعلام رسمی شرکت وارد کننده در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۴، جانبازان بالای ۵۰ درصد میتوانند تویوتا ونزا لاکچری فول را به قیمت ۳,۲۶۵,۶۴۳,۷۰۰ تومان ثبت نام کنند.
Hamid
۹ خرداد ۱۴۰۴س. شرکت سازنده، با تمام هزینه های تولید، شامل مالیات دولتی، مالیات ارزش افزوده، سود زنجیره تولید، سود شرکت مادر، هزینه حمل و … بهای تحویل را حدود ۲/۴ میلیارد تومان دست مشتری می رساند. دولت مکرمه اسلامی ما، حدود ۲/۶ میلیارد تومان، یعنی بیشتر از تولید کننده محصول به عنوان حقوق گمرکی می گیرد. مصرف کننده اول (ثبت نام کننده) با ۵ میلیارد سود تحویل مشتری دوم، همان مصرف کننده نهایی می دهد. خدا شاهده اینو به هر کسی بگی، فکر میکنه، دیوانه ای، مگر امکان پذیره؟؟؟؟!!!!
SS
۹ خرداد ۱۴۰۴تا وقتی که امکان واردات گسترده و شخصی وجود نداشته باشه متاسفانه وضعیت همین هست
تازه عوارض گمرکی هیبریدی ها ۱۵ درصد و نه ۱۰۰ درصد مثل بنزینی ها هست و با ارز با نرخ بسیار پایینتر از نرخ بازار وارد میشن
خود سازنده نهایت ده درصد سود داره و دلال های بازار ایران ۴۰۰-۵۰۰ درصد روی هر ماشین میخورن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۰ خرداد ۱۴۰۴اون ۱۵ درصد که فرمودید به پلاگینهیبریدی میرسه و هیبریدی ساده مثل ونزا و کمری و کرولا مثل تمامبنزینی عوارض مالیات میدن
البته ظاهرا افزایش ۱۵ درصد به ۱۰۰ درصد برای تمام خودروها اعمال شده و شاهد هستیم که برقیها در بازار خیلی گران شدند
خودمَم
۹ خرداد ۱۴۰۴قشنگ گفتی خوشم اومد ولی چیزی که من شنیدم اینه که مشتری دوم باید بیشتر از این هزینه کنه
جرمی کلارکسون
۹ خرداد ۱۴۰۴میرن اون ماشینیو که اسمشو هیچکس تاحالا نشنیده رو وارد میکنن
تویوتا ونزا
هوندا وزل
Taha Ayoobi
۹ خرداد ۱۴۰۴دقیقا
من یه عمو دارم آمریکاس، یبار داشتم باهاش حرف میزدم، گفت از ونزا خوشش اومده، من هرچی فکر کردم دیدم ونزا شبیه هیچکدوم از اسم هایی که از ماشینا میدونم نیست، رفتم دیدم بله جزو جدید های تویوتاس.
کوشا
۹ خرداد ۱۴۰۴بازار خودروی ایران عملا نابود شده. این چند سال پیش رو دست و پا زدن های آخره. هیچ خودروساز معتبری نمیتونه خودرویی متناسب با بضاعت مالی ایرانی ها تولید کنه. همین خودرو های هفت هزار دلاری داخلی هم دیگه قابل خریداری نیستند. فقط دو تا سناریو رو میشه تصور کرد. یا مثل خیلی از کشور های از توسعه مانده باید بازار موتورسیکلت و موتور سه چرخ توسعه داده بشه یا اینکه بلایی که سر کوبا اومد این دفعه با شدت خیلی فاجعه بار تری سر خودمون بیاد. خودروهایی که اونجا فسیل شدن حداقل آمریکایی بودن ولی ما باید با پراید و پژو های فرسوده طی کنیم!!
۹ خرداد ۱۴۰۴تویوتا فیل
Lyting
۹ خرداد ۱۴۰۴طراحی بیرونیش😎
طراحی داخلش 🤡
.
۱۰ خرداد ۱۴۰۴همه چیز خوب بود تا عقب ماشین رو دیدم.
۹ خرداد ۱۴۰۴خدایی بدرد نمیخوره اونم این قیمت
چرا هرچی ماشین اشغال گیرتون میاد وارد میکنین
پویا
۱۰ خرداد ۱۴۰۴بیچاره مردم ایران! مغول اینگونه غارتشان نکرد.
ارسلان
۱۰ خرداد ۱۴۰۴کثافت تر از اینا تاریخ جهان به خودش ندیده….
داریوش
۱۰ خرداد ۱۴۰۴ایرتویا (حدادزاده)هشت سال پیش پول هزازان نفر رو در قالب ثبت نام گرفت و هنوز ماشین تحویل نداده!!! شکایت و حکم از دادگاه هم با توجه به نفوذ و فساد موجود نتیجه ای نداشته!!! مردم رو آگاه کنین که دوباره سرمایه شون نابود نشه!! گروه های زیادی در قالب واتساپ و اینستاگرام وجود داره که هنوز پیگیری حق و حقوق 8 سال پیش هستن!!!
علی
۱۰ خرداد ۱۴۰۴ما ایرانیا وقتی یه چیزی به نفع مون باشه حتی اگر به ضرر بقیه باشه ازش تعریف و تمجید میکنیم چه دکتر باشیم چه مردم عادی متاسفانه آفتاب پرست هستیم از نسل ۵۷ به این طرف اینجوری شد
حالا اینایی و طرفداری میگیرن از اینکه گمرکی ۲× برابر قیمت هرچیزی میخوره هم جریانشون همینه