تویوتافولکس واگنمقایسه خودروها

نبرد تویوتا پریوس و فولکس‌واگن گلف GTE، کدام خودروی پلاگین‌هیبرید بهتر است؟

آیا یک خودروی پلاگین‌هیبریدی می‌تواند برای ماشین‌بازها جذاب باشد؟ فولکس‌واگن گلف GTE و تویوتا پریوس با عملکرد و کارایی متفاوت و دو رویکرد جذاب به این پرسش ارائه می‌دهند.

آیا یک خودروی پلاگین‌هیبریدی می‌تواند سرگرم‌کننده باشد؟ این سؤالی است که هر ماشین‌بازی با نیم‌نگاهی به صرفه‌جویی در مصرف سوخت دوست دارد پاسخش را بداند. اگر بودجه نامحدود باشد، پاسخ یک «بله» قاطع است زیرا فراری 296 و مک‌لارن آرتورا نشان داده‌اند که ترکیب بنزین و برق می‌تواند نتیجه‌ای هیجان‌انگیز داشته باشد اما در رده‌های قیمتی پایین‌تر، اوضاع چندان ساده نیست. وزن اضافی و پیچیدگی‌های پلاگین‌هیبریدی‌ها اغلب حس خلوص و هیجان را نسبت به خودروهای بنزینی ساده یا حتی مدل‌های تمام الکتریکی کمرنگ می‌کند.

فولکس‌واگن، سازنده گلف GTI افسانه‌ای، در ساخت هاچ‌بک‌های جذاب تبحر دارد. اگر قرار باشد کسی یک پلاگین‌هیبریدی سرگرم‌کننده بسازد، فولکس‌واگن گزینه‌ای محتمل است. جدیدترین گلف GTE با قدرتی بیشتر از GTI، برد الکتریکی طولانی‌تر و رفع برخی ایرادات نسل قبلی، وارد میدان شده است؛ اما باور کنید یا نه، حریف آن تویوتا پریوس است! پریوس جدید از یک خودروی اقتصادی کسل‌کننده به خودرویی با طراحی خیره‌کننده‌ای شبیه به انیمه‌های ژاپنی تبدیل شده و در بریتانیا فقط با پیشرانه پلاگین‌هیبریدی عرضه می‌شود. آیا این تغییر پریوس را به خودرویی برای رانندگان مشتاق تبدیل کرده یا تجربه فولکس‌واگن در ساخت هاچ‌بک‌های اسپرت برتری خواهد داشت؟

فولکس‌واگن گلف GTE

خیلی‌ها آرزوی داشتن گلف GTI را دارند ولی هزینه‌های ناشی از تولید آلایندگی بالا باعث می‌شود قید آن را بزنند. اینجاست که گلف GTE وارد می‌شود؛ ترکیبی از ظاهر هاچ‌بک اسپرت با مالیات کمتر. این مدل همچنین با قیمت پایه ۴۰,۱۴۰ پوند کمی ارزان‌تر از GTI است؛ اما با افزودن آپشن‌هایی مثل روکش چرم با گرم‌کن و سردکن صندلی، سانروف پانورامیک کمک‌فنرهای تطبیقی و موارد دیگر، قیمت خودروی حاضر در این مقایسه به ۴۸,۰۹۵ پوند رسیده است.

تویوتا پریوس

پریوس زمانی یک هاچ‌بک قابل‌اعتماد و کم‌مصرف بود اما نسل پنجم با ظاهری جسورانه، پتانسیل جذب خریدارانی را دارد که به دنبال گزینه‌های هیبریدی اسپرت‌تر مثل گلف GTE هستند. با قیمت پایه ۴۰,۵۴۵ پوند، قیمت آن بسیار نزدیک به رقیبش است. برخلاف گلف، لیست آپشن‌های پریوس قیمت را خیلی بالا نمی‌برد و تنها آپشن این خودرو رنگ خردلی با هزینه ۶۵۵ پوند است. استراتژی تویوتا برای طراحی جسورانه پریوس جالب است. این نام مدت‌ها با خریداران دوستدار محیط‌زیست و عملکرد آرام برای صرفه‌جویی در سوخت همراه بود اما حالا مدل جدید رویکردی رادیکال دارد.

روی جاده

تویوتا شاسی پریوس را به شکلی عالی تنظیم کرده است. سواری در سرعت‌های پایین نرم‌تر از گلف است و در جاده‌های پرپیچ‌وخم، کنترل بدنه فوق‌العاده‌ای دارد. رانندگی با آن سرگرم‌کننده است اما همچنان بسیار نرم و روان عمل می‌کند. پیشرانه گلف عملکرد مشابهی ارائه می‌دهد اما به‌اندازه پریوس نرم نیست. بااین‌حال، کمک‌فنرهای تطبیقی آپشنال گلف عالی هستند؛ در نرم‌ترین حالت، سواری در سرعت‌های بالا راحت است و در حالت سفت‌تر، شاسی چابکی بی‌نظیری دارد.

قوای محرکه

باتری ۱۹.۷ کیلووات ساعتی گلف GTE امکان پیمایش ۱۳۰ کیلومتر در حالت الکتریکی را فراهم می‌کند. این خودرو با ترکیب یک موتور الکتریکی ۱۰۸ اسب بخاری و یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو بنزینی، ۲۶۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. موتور ۱۴۹ اسب بخاری چرخه اتکینسون پریوس برای کارایی طراحی شده و موتور الکتریکی ۱۶۱ اسب بخاری آن قدرت بیشتری ارائه می‌دهد؛ درمجموع ۲۲۰ اسب بخار تولید می‌کند. باتری ۱۳.۶ کیلووات ساعتی پریوس کوچک‌تر است، اما همچنان برد الکتریکی ۷۱ کیلومتری را طبق استاندارد WLTP ارائه می‌دهد. با شارژ منظم گلف در خانه، هزینه‌های رانندگی بسیار پایین خواهد بود، اما پریوس پس از تخلیه باتری، مصرف سوخت بهتری دارد.

کارایی

پیشرانه پلاگین‌هیبریدی حجم صندوق عقب گلف را نسبت به مدل‌های غیرهیبریدی کاهش داده و از ۳۸۱ لیتر به ۲۷۳ لیتر رسانده است اما فضای کابین همچنان جادار است. طراحی کوپه مانند پریوس کارایی داخلی را تحت تأثیر قرار داده؛ خط سقف دسترسی به جلو را دشوار کرده و فضای سر عقب محدود است. بااین‌حال، فضای زانو در پریوس بهتر از گلف است و صندوق ۲۸۴ لیتری آن ۱۱ لیتر بزرگ‌تر از رقیبش است.

مقام اول: تویوتا پریوس

پریوس حالا از همیشه جذاب‌تر است و مهم‌تر اینکه رانندگی با آن لذت‌بخش‌تر شده است. سواری و هندلینگ عالی هستند و پیشرانه پلاگین‌هیبریدی قدرتمند آن عملکردی متناسب با شاسی ارائه می‌دهد که مدل‌های قبلی فاقد آن بودند. مهم‌تر از همه، سیستم هیبریدی پریوس حسی از پیشرفت فناوری خودرو را منتقل می‌کند نه اینکه صرفاً ابزاری برای کاهش مالیات باشد. اگر با فضای سر محدود عقب و صندوق کوچک پریوس کنار بیایید، در حال حاضر هیبریدی جذاب‌تر با این قیمت پیدا نمی‌کنید.

مقام دوم: فولکس‌واگن گلف GTE

برای کسانی که به دنبال کاهش هزینه‌های خودرو هستند، گلف GTE باید در صدر لیست خرید باشد. برد الکتریکی فوق‌العاده‌اش مالیات را به‌شدت کاهش می‌دهد و با شارژ منظم در خانه، هزینه‌های رانندگی را پایین نگه می‌دارد. بااین‌حال، گلف GTE نسبت به پریوس گران‌تر است، به‌ویژه با افزودن آپشن‌ها. فناوری هیبریدی آن به‌اندازه رقیبش روان نیست، اما در سواری و هندلینگ بی‌نقص عمل می‌کند و کابین جاداری دارد. گلف جدید هنوز کامل نیست، اما بهتر از همیشه شده است.

مشخصات فنی

فولکس‌واگن گلف GTE تویوتا پریوس
پیشرانه ۱.۵ لیتری I4 توربو هیبرید ۲.۰ لیتری I4 هیبرید
مجموع قدرت ۲۶۸ اسب بخار ۲۲۰ اسب بخار
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک e-CVT
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۶.۶ ثانیه ۶.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر/ساعت ۱۷۵ کیلومتر/ساعت
ظرفیت باطری ۱۹.۷ کیلووات ساعت ۱۳.۶ کیلووات ساعت
برد تمام الکتریکی ۱۳۰ کیلومتر ۷۰ کیلومتر
طول ۴,۲۸۹ میلی‌متر ۴,۵۹۹ میلی‌متر
عرض ۱,۷۸۹ میلی‌متر ۱,۷۸۲ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۷۸ میلی‌متر ۱,۴۳۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۲۰ میلی‌متر ۲,۷۵۰ میلی‌متر
وزن خالص ۱۶۷۰ کیلوگرم ۱۶۱۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۲۷۳ لیتر ۲۸۴ لیتر
قیمت پایه ۴۰,۱۴۰ پوند ۴۰,۴۵۴ پوند
قیمت تست‌شده ۴۸,۰۹۵ پوند ۴۱,۲۰۰ پوند

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای
منبع
autoexpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. متین

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (371 ديدگاه)

    جدا از بحث مقاله و این مقایسه
    خودرو های گلف به نظرم در دسته اشتباهی قرار گرفتن باید استیشن میبودن چون نسبت به یک هاچبک خیلی فضا دارن، بیش از حد تصور!
    فولکس واگن بعد از نسل ۱ طول این ماشین هارو افزایش داد من سال ۸۹ یدونه نسل ۲ خریدم تو مسافرت ۲ تا چمدون بزرگ تو صندوقش جا میدادم با ۲ تا کوله پشتی و ۳ تا کیسه بزرگ و ۱ کلمن آب متوسط و ردیف صندلی عقب هم ۴ نفر میتونستن سوار شن یادش بخیر اصلا با پژو ۲۰۶ قابل مقایسه نبود خیلی ماشین بی آزار، ساده و پر سرعتی بود.

    موافقم 19
    مخالفم 3
    1. محمدهادی

      ۱۵ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (2644 ديدگاه)

      نسل ۲ معروفه دیگه
      به همین سادگی و بی آزاری
      ولی پرتوان

  2. SepehrV10

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (201 ديدگاه)

    هرجور حساب میکنم گلف بهتره

    موافقم 22
    مخالفم 13
    1. Mahan

      ۱۵ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (169 ديدگاه)

      منم موافقم. فقط ته ماجرا رو بگیری میبینی مهندسی آلمانی ( هرچند ژاپن هم عالیه) یه چیز دیگست. از نظر من کلا این مقایسه اشتباهی بود چون کانسپت پریوس با گلف شباهت خاصی ندارن. حتی شما خریدار هاشون رو هم مقایسه کنی دو قشر متفاوتن. گلف بیشتر همون دسته
      خودرو اسپرت باید مقایسه شه. پریوس خیلی خوبه ولی تهش همون تاکسیه!

      موافقم 8
      مخالفم 17
      1. SepehrV10

        ۱۵ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (201 ديدگاه)

        اصلا گلف هاچ‌بکه پریوس سدانه

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. elijah 2001

          ۱۵ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (212 ديدگاه)

          سدان!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
          به چه جراتی این حرفو زدی؟؟؟
          سدان!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

          این هاچبکه یه حالت کوپه مانند داره

          موافقم 1
          مخالفم 2
    2. cehx

      ۱۵ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (515 ديدگاه)

      روی کاغذ دیمن 170 از کل محصولات پورشه بهتره
      توی متن اشاره شده که پریوس نرم تره و سر پیچ ها هم عملکرد بهتری داره به همین علت پیروزی رو دادن به پریوس
      ولی خب در کل مقایسه اشتباهی بود

      موافقم 12
      مخالفم 6
    3. محمدهادی

      ۱۵ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (2644 ديدگاه)

      آره والا،منم
      زیبایی ظاهریشم باز بالاتره
      البته پریوس اصلا بد نیست
      ولی جذابیت گلف رو که نداره

  3. Yaghoob

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (650 ديدگاه)

    جذاب ترین پریوس تاریخ

    موافقم 19
    مخالفم 1
  4. تا 5 ام تعلی قم

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (12 ديدگاه)

    خط تولید این مدل تویوتا توی، فرانسه هست که اتفاقا کیفیت خوبی داره
    فک کنم شهر ouninng هست

    موافقم 8
    مخالفم 1
  5. بهنام

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (967 ديدگاه)

    از همان ابتدای معرفی پریوس جدید معلوم بود این خودرو خیلی روش کار شده و قراره کارهای بزرگی انجام بده. حالا در کنار تمام خوبی های نسلهای قبلی ، طراحی زیبا و متمایز اون هم از نکات برجسته این مدل هستن.

    موافقم 13
    مخالفم 2
  6. elijah 2001

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (212 ديدگاه)

    گلف با این که هیبریدی شده واقعا خوب ضاهر اسپرت و بنزینی رو حفظ کرده، ولی واقعا پریویس جذاب تره، من باشم صد در صد پریوس میخرم.
    امیدوارم نسل بعد کمری هم مثل پریوس از ماشین کسل کننده به یه ماشین جذاب تغییر کنه

    موافقم 10
    مخالفم 2
  7. M

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (77 ديدگاه)

    پریوس کوپه است و گلف هاچبک طول و عرض و ارتفاع رو نگاه کنید
    انتخاب من گلف هست چون خود متن گفته هندلینگ بی نظیر ولی پریوس هم خوبه

    موافقم 5
    مخالفم 2
  8. KAIZEN

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (430 ديدگاه)

    من پریوس رو ترجیح میدم
    ضمنا کرولا سدان و هاچیک هیبریدی مشخصات فنیش خیلی نزدیک به پریوسه ولی قیمتش حدود ۱۰ هزار دلار پایینتره و فضای داخلی جادارتری هم داره

    موافقم 1
    مخالفم 1
  9. حسام الدین

    ۱۵ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (64 ديدگاه)

    تویوتا یه چیز دیگست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا