تویوتاچشم انداز

تویوتا بلتا و تویوتا یاریس 2025؛ مشخصات و قیمت وارداتی هما تلکام 

از دیدگاه فنی، تویوتا بلتا و سوزوکی سیاز تفاوت خاصی ندارند. این محصولات با برندهای مختلف وارد ایران می‌شوند و قیمت مشابه در محدوده‌ی ۱/۷ میلیارد تومان خواهند داشت. از سویی دیگر، یاریس ۲۰۲۴ سدان، برای مشتری ایرانی بیش از ۲ میلیارد تومان قیمت‌گذاری خواهد شد.

هما تلکام، تویوتا کرولا کراس‌ را پیش‌تر برای بازار ایران معرفی کرده بود. حالا یاریس و بلتا هم توسط این شرکت با برند تویوتا وارد کشورمان شده است.  سه محصول دیگر تویوتا با پیشرانه‌ی هیبرید شامل کرولا، کرولا کراس و کمری هم توسط شرکت نگین تندیس الماس رونمایی شدند که مربوط به سامانه جانبازان نیستند و برای عموم عرضه می‌شوند. در سال ۱۴۰۲ شرکت توسعه معین خودرو هم از کرولا کراس هیبرید و کرولا هیبرید برای بازار ایران رونمایی کرده بود.

بیشتر بخوانید:

قدمت تویوتا در حدود ۸۰ سال است و امروزه به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز دنیا از نظر تعداد تولید شناخته می‌شود. این گروه عظیم صنعتی، ظرفیت نزدیک به ۱۷ میلیون دستگاه در سال دارد و تقریبا در هر کلاس بدنه، محصولی مطرح با استاندارد جهانی تولید می‌کند. آمار خیره‌کننده‌ی تویوتا، جای شکی باقی نمی‌گذارد که هر مدلی از این برند، شایسته‌ی بررسی است و باید به‌عنوان رقیبی برای دیگر خودروهای دنیا، مورد توجه قرار گیرد.

یاریس برای مردم ایران شناخته شده است و در بسیاری نقاط دنیا، ارزان‌ترین محصول تویوتا محسوب می‌شود. نسل دوم و سوم با بدنه‌ی هاچبک و سدان، بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ به بازار کشورمان رسید. نسل چهارم، از سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان دیده می‌شود و انواع مختلف با ظاهر متفاوت دارد. ظاهرا شرکت هما تلکام (توسعه ارتباطات هما) یاریس سدان را در بازار ایران عرضه می‌کند.

از دیدگاه فنی، سوزوکی سیاز مشابهت بسیاری با تویوتا بلتا (Belta) دارد و اساسا طراحی تویوتا محسوب می‌شود.  اولین مدل تویوتا بلتا و سوزوکی سیاز (Ciaz)، سال ۲۰۱۴  تولید شد. این خودرو، چند تغییر چهره (فیس لیفت) پشت سر گذاشته و همچنان با نسل اول عرضه می‌شود. سوزوکی سیاز در هند، تایلند، چین، میانمار و الجزایر، خط مونتاژ دارد اما بیشترین تیراژ آن مخصوص هندوستان است. با توجه به شرایط تولید و ساختار فرمان راست در هند، احتمالا نسخه چینی وارد ایران خواهد شد.

طراحی بدنه و نمای بیرونی تویوتا یاریس و بلتا

در مقایسه با خودروی مدرن جهان، بلتا به وضوح از سبک طراحی قدیمی و آسیایی استفاده می‌کند. چراغ‌های بزرگ، جلوپنجره‌ی پلاستیک و حفره‌های حجیم داخل سپر با مه‌شکن‌های ارزان‌قیمت دایره‌ای، مهم‌ترین ادوات در نمای اصلی تویوتا بلتا هستند.

مدل ۲۰۲۳ دو نوار LED روشنایی روز (Day light) در طرفین کاسه چراغ دارد. چند قطعه کروم در طرفین جلوپنجره و پیرامون مه‌شکن، با هدف کاهش سادگی در نمای جلوی بلتا نصب شده‌اند. حجم‌دهی کاپوت جلو و سپر نیز حس اسپرت خودرو را بهبود می‌دهند تا با کمترین هزینه، جذابیت برای مخاطب ایجاد شود. همچنین ادوات پلاستیکی در نمای اصلی، ارزان‌قیمت و کم‌کیفیت به‌نظر می‌رسند.

نمای پشت تویوتا بلتا، مدل‌های قدیمی هوندا سیویک سدان را یادآوری می‌کند. برآمدگی لبه درپوش صندوق، برای این خودروی اقتصادی مخصوص رانندگی شهری، صرفا با هدف جلب توجه اضافه شده است و تاثیر خاصی بر آیرودینامیک ندارد. از سویی دیگر، طراحی چراغ‌های عقب و حجم‌دهی بدنه، چشم نواز به نظر می‌رسد؛ ضمن اینکه باوجود قیمت پایین، سپر تمام فلزی رنگ بدنه برای تویوتا بلتا وجود دارد.

یاریس وارداتی از نوع سدان، طراحی مشابه تویوتا کمری دارد که البته ابعاد کوچک‌تر نسبت به کرولا فراهم می‌کند. بخش بزرگی از وسط سپر، فضای خالی با شبکه‌ای پلاستیکی است. این ترفند، قیمت تمام‌شده‌ی خودرو برای تولیدکننده را کاهش می‌دهد و حس اسپرت یاریس سدان را بهبود می‌دهد. در لبه‌ی پایین سپر هم، ادوات پلاستیکی، چندان زیاد نیستند و برخلاف دیگر خودروهای ارزان‌قیمت شرق آسیا، توی ذوق نمی‌زنند. حجم‌دهی طرفین بدنه قابل قبول است؛ اما خط لبه‌ی کاپوت نکته‌ی منفی محسوب می‌شود.

برتری ظاهری یاریس سدان نسبت به سیاز (بلتا) از نمای جانبی واضح است. خط ظریف بین چراغ‌های جلو و عقب، جذاب دیده می‌شود و بخش پایین درها نیز هماهنگ با دیگر اجزا است. یاریس ۲۰۲۴ وارداتی از رینگ‌های ۱۵ اینچ با تایرهای ۱۹۵ میلی‌متر استفاده می‌کند و از این نظر، کاملا معمولی به نظر می‌رسد. ستون‌های سیاه و پلاستیکی، نکته‌ی منفی در این خودرو است که البته با توجه به کلاس قیمتی، عجیب نیست.

در نمای پشت، طراحی متعادل و قابل قبول وجود دارد. حجم‌دهی کاپوت عقب و درپوش صندوق یاریس سدان،  بسیار خوب است. ادوات پلاستیکی در سپر هم، ناچیز هستند. جاسازی مناسب پلاک، استفاده از آنتن کوسه‌ای کوچک و طرح جذاب چراغ عقب، نکات مثبت یاریس سدان وارداتی هستند.

طراحی داخلی و نمای کابین تویوتا یاریس و بلتا

مطابق انتظار از یک خودروی اقتصادی، مواد پلاستیک خشک در سراسر داشبورد و تودری  بلتا دیده می‌شوند. از سوی دیگر، نمایشگر لمسی ۷ اینچ، استارت دکمه‌ای و تهویه مطبوع اتوماتیک، امکانات جالب در تویوتا بلتا هستند؛ اما در مجموع می‌توان کابین این خودرو را صرفا کمی زیباتر از سایپا شاهین توصیف کرد.

در کمال تعجب، صندوق عقب تویوتا بلتا ۵۱۰ لیتر است و مشابه سمند یا ۴۰۵ محسوب می‌شود. این خودرو قابلیت جمع‌شدن صندلی عقب ندارد و به عنوان یک سدان کوچک، فضای کافی برای ۴ سرنشین بالغ فراهم می‌کند. بلتا برای ردیف جلو، متفاوت از مدل‌های اقتصادی ساخت ایران، دارای صندلی راحت با لبه‌های جانبی است.

کابین یاریس با تزئینات چرم برای بخش میانی داشبورد، جذاب‌تر از بلتا دیده می‌شود. دسته‌دنده‌ی بزرگ و قدیمی، توی ذوق می‌زند؛ اما ترمز دستی دکمه‌ای و استارت الکترونیک، نکات مثبت این خودرو هستند. داخل تودری‌ها نیز، کم و بیش، مواد نرم مبله دیده می‌شوند.

فرمان دایره‌ای و نمایشگر ۶ اینچ روی داشبورد، کاملا معمولی هستند. کیفیت صندلی‌ها با پوشش چرم مصنوعی بسیار خوب است و راحتی مناسب ۴ سرنشین که قامت متوسط داشته باشند را تامین می‌کند.  صندوق عقب تویوتا یاریس سدان، ۴۷۰ لیتر است و نسبت به ابعاد بدنه، قابل قبول محسوب می‌شود.

پیشرانه و تجهیزات فنی تویوتا یاریس و بلتا

تویوتا بلتا برای بازار ایران، موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی با گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته خواهد داشت. این مدل، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۶ نیوتن‌متر گشتاور دارد. براساس اطلاعات موجود در سایت‌های هندی و چینی، بلتا ۱/۵ لیتری در زمان ۱۳ تا ۱۴  ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۶۵ کیلومتر برساعت دارد. میانگین مصرف سوخت، ۶ تا ۷  لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.

پیشرانه‌ی تویوتا یاریس وارداتی با بلتا و سوزوکی سیاز، تفاوتی ندارد. اعداد ۱۰۵ اسب بخار و ۱۳۶ نیوتن‌متر برای این خودروها مشابه هستند؛ اما یاریس سدان از گیربکس CVT استفاده می‌کند. وزن خالص این مدل هم ۱۰۳۵ کیلوگرم است. از این شرایط می‌توان نتیجه گرفت که مصرف سوخت، شتاب‌گیری و نهایت سرعت یاریس سدان وارداتی با سوزوکی سیاز و تویوتا بلتا فرقی نداشته باشد.

قیمت جهانی تویوتا یاریس و بلتا و پیش‌بینی برای ایران

در حالی که سوزوکی سیاز دنده اتوماتیک در کشورهای عرب خلیج فارس به قیمت ۱۴ تا ۱۵ هزار دلار فروخته می‌شود؛ احتمالا تویوتا بلتا هم شرایط مشابه خواهد داشت. هم‌اکنون سوزوکی سیاز توسط شرکت واردکننده، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

برای تویوتا یاریس سدان در امارات، آستانه قیمت ۱۸ هزار دلار دیده می‌شود. این شرایط، ضمن توجه به نرخ دلار بالای ۷۰ هزار تومان در بازار آزاد، احتمالا هزینه خرید تویوتا یاریس وارداتی برای اولین مشتری را به ۲/۵ میلیارد تومان می‌رساند. هم‌اکنون برای مدل دسته دوم ساخت ۲۰۱۶ با کارکرد ۱۰۰ هزار کیلومتر،  حدود قیمت ۱/۸ تا ۲ میلیارد تومان وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۶ رای

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. hosen

    ۲۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (949 ديدگاه)

    یه ماشین اقتصادی و ارزون قیمت رو باید بخری ۲ میلیاد و نیم! بنظر من اصلا ارزش نداره

    موافقم 83
    مخالفم 3
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۷ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2999 ديدگاه)

      پول ماست که ارزش نداره

      موافقم 101
      مخالفم 9
      1. حسین

        ۲۷ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (171 ديدگاه)

        برای پولی که شما میگی ارزش نداره جوونای ما دارن عمرشون رو از بین میبرند

        موافقم 81
        مخالفم 8
        1. سالار فصل

          ۲۷ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (401 ديدگاه)

          خوب چه‌کنه؟ بگه پولمون ارزش داره که عمر جوونامون از بین نره؟

          موافقم 63
          مخالفم 7
        2. مهراد

          ۲۷ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (898 ديدگاه)

          حسین دست به جایی زدی که از قبل خونیه

          موافقم 37
        3. SMS

          ۲۸ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (657 ديدگاه)

          یک زمانی اعتبار و ارزش پول بالایی داشتیم
          ولی الان
          چین نمی خواد پول مارو پس بده این آشغالا رو غالب ما می کنه
          گرچه برای این ملت حکم طلا رو داره

          موافقم 18
          مخالفم 2
        4. تیمور قبادی

          ۵ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          سالاد فصل

      2. Cehx

        ۲۷ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (178 ديدگاه)

        بی ارزش بودن پول هم تا یه جایی
        مشکل اصلی گمرک هستش که چنین تعرفه ی بالایی دارد این ماشین در امارات 18 هزارتاست این ماشین ها قاچاق وارد امارات نمیشن فکر کنم قانونی وارد می شن پس چرا اینجا وارد می شن دو برابر اندازه قیمت ماشین روش گمرک و مالیات می گیرن ولی اونجا نه دیگه حق مطلب رو خودت بگیر این دولت همین الان هم براساس مالیات و گمرک سرپا هست الان همه نفتشون رو از اعراب می خرند و ماهم یک استقلال بی پایه اساس و اقتصادی که بر مبنای نفت نیست داریم

        موافقم 32
        مخالفم 4
      3. شهروند ایرانی

        ۲۸ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (90 ديدگاه)

        اگه گمرگ تعرفه انحصار نباش حتی با وجود بی ارزش بودن پول ما گزینه اقتصادی زیادی داریم از ماشین هندی که شما تعریفشون میکنی تا ماشین چینی تایلندی اندونزی مالزی کلی ماشین هست که حتی زیر ۱۰ هزار دلار یعنی ۷۰۰ میل ما

        موافقم 12
    2. مهراد

      ۲۷ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (898 ديدگاه)

      رفیق اگر ۲.۵ بهت دادن و تونستی بخری رو هوا بزن چون توی بازار بیشتر از ۳ تومن مایه باید بدی ، قیمت هایی که پدال میده خیلی مهربونانست

      موافقم 25
      مخالفم 8
    3. Nismo

      ۲۷ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1664 ديدگاه)

      برای جایگزینی با پراید و پژو ارزش دارن
      فقط همین

      موافقم 22
      مخالفم 6
    4. ۲۷ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (5273 ديدگاه)

      سوزوکی رو آرم تویوتا زدن بهش نمیاد

      موافقم 15
      مخالفم 1
  2. Ali

    ۲۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دلسرد کننده

    موافقم 27
  3. سعید

    ۲۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دلسرد کننده

    موافقم 17
    مخالفم 1
  4. shetab-car

    ۲۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (269 ديدگاه)

    سوزوکی فروش نرفت اومدن نسخه ای که آرم تویوتا روشه آوردن اینا در تویوتا نیستن فقط بازار هند می پسنده

    موافقم 27
    مخالفم 3
    1. ۲۷ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (5273 ديدگاه)

      در تویوتا نیستن❌ در ژاپن نیستن ✔️

      موافقم 24
      مخالفم 2
  5. Hamidrez

    ۲۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    با این پول لاماری بخری شرف داره ، باز ۱۹۰ اسب چینی بهتره تا ۱۰۰ اسب هندی با گیربکس ۴ دنده !

    موافقم 28
    مخالفم 14
  6. A.R.A.S.H

    ۲۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (421 ديدگاه)

    پدال یه سوالی ازت دارم؟
    شما که میدونید هیچ کس نمیتونه این هارو بخره
    پس چرا وقتتون رو حیف میکنید تا همچین مقاله هایی رو بنویسید
    اخه با این حقوق جوون های ایرانی
    شاید فقط توی خواب بتونن این رو سوار شن!

    موافقم 6
    مخالفم 20
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۷ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2999 ديدگاه)

      کسی نمی‌تونه بخره؟ فونیکس تیگو ۸ بالای ۲ میلیارد کسی نخرید؟

      موافقم 45
      مخالفم 3
      1. هراکلیوس

        ۲۸ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (313 ديدگاه)

        تعداد تیگو 8 چندتاست تو کل ایران تعدادپراید و پرشیا و سمند چندتاست تو کشور جناب اشتری عزیز اون کسی که شما می گید تو دوران ممنوعیت ورادات خودرو هم ماشین خوب داشتن منظور دوستمون 50درصد جامعه بود

        موافقم 11
        مخالفم 8
      2. گاس فرینگ

        ۲۸ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (501 ديدگاه)

        مردم ایران ترجیح میدن پول میلیاردی شونو خرج یه ماشین بزرگ و پر آپشن کنن تا کوچیک همونطوری که دفعه قبلی واردات هاچ بک های نقلی نظیر یاریس آی 20 و پیکانتو شکست خورد و ملت به جاش ایکس 33 و ایکس 60 و سراتو و رنو سیمبل میخریدن ولی بازم اون زمان یاریس چون تویوتا بود بهتر از بقیه شون فروخت یا همونطوری که سالای اول واردات دوره قبل سوناتا با سانروف و رینگ اسپرت و صندلی برقی و… 10 میلیون ارزون تر از کمری سقف فلز با قالپاق بدون اون آپشن ها بود و محبوب شد در حالی که تا قبلش اوج نگرش ایرانی ها از کره پراید 141 بود
        اینا چون سدانن شاید به نسبت خوب بفروشن ولی احتمالا میرن زیر سایه کرولا و لوین

        موافقم 11
        مخالفم 3
  7. نانو

    ۲۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (202 ديدگاه)

    این تویوتا بلتا مثل اینکه شرکت تویوتا یواشکی تولید کرده بخاطر زشت بودن روش نشده عکساش تو جایی نشر بده هیچ سایت خارجی توش مشخصاتش نیست

    موافقم 9
    مخالفم 3
  8. مصطفی

    ۲۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    نتیجه می گیریم
    تویوتا از شاهین در طراحی داخلی کمی قوی تر هست
    در مقابل سمند و ۴۰۵ حرفی برای گفتن نداره
    این است خودرو ملی
    فقط اینکه تویوتا کل دنیا می‌شناسن این لگن ها گمنام ماندند ونزوئلا مجانی هم دادن کسی سوار نشد

    موافقم 3
    مخالفم 3
  9. محمد

    ۲۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1341 ديدگاه)

    واردات بدون قید و شرط هم آزاد شود باز هم مردم توانایی خرید خودرو ندارند‌‌.
    بروید خودرو های پرفروش در آمریکا در سه ماهه اول ۲۰۲۴ را ببنید.
    معمولی ترین خودرو در آمریکا ۳۰ هزار دلار قیمت دارد.
    با دلار ۷۰ تومانی می شود ۲۱۰۰،و این قیمت یک خودرو معمولی است.

    موافقم 9
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا