آموزشهفته نامه

همه‌ آن چیزی که باید درباره باتری خودروهای الکتریکی بدانید

شاید پیشرانه الکتریکی را به عنوان منبعی که خودرو را به پیش می‌برد بشناسیم اما مجموعه باتری هم قلب و روح اصلی یک خودروی الکتریکی است. اگر به دنبال یک خودروی الکتریکی صفرکیلومتر یا کارکرده باشید باید توجه زیادی به مشخصات باتری داشته باشید و از دیگر جنبه‌هایی که می‌توانند روی عملکرد خودرو تأثیر بگذارند آگاه شوید.


خودروهای الکتریکی از باتری‌های لیتیوم-یونی با مشخصات و طراحی‌های گوناگون استفاده می‌کنند. این باتری‌ها مشابه باتری‌های بکار رفته در گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها بوده اما بزرگ‌تر می‌باشند. باتری‌های لیتیوم-یونی تراکم انرژی بالایی دارند و احتمال اینکه در صورت عدم استفاده شارژ خود را از دست دهند کمتر از سایر باتری‌ها می‌باشد.


ظرفیت باتری خودروی الکتریکی با واحد کیلووات ساعت یا KWh بیان می‌شود. با انتخاب خودرویی که ظرفیت باتری بالاتری دارد محدوده‌ی حرکتی بیشتری خواهید داشت. این امر مشابه خرید خودرویی بنزینی با باک بزرگ‌تر است؛ اما باید دانست به خاطر روش کارکرد خودروهای الکتریکی، شما هرگز به ظرفیت کامل باتری دسترسی نخواهید داشت. دلیل این امر به سیستم مدیریت اصلی خودرو مربوط می‌شود که به خاطر حفظ راندمان و افزایش طول عمر باتری از شارژ ۱۰۰ درصدی و خالی شدن کامل باتری جلوگیری می‌کند.

ظرفیت باتری خودروهای الکتریکی کنونی از ۱۷.۶ کیلووات ساعت در اسمارت EQ فورتو تا ۱۰۰ کیلووات ساعت در تسلا مدل S متغیر است. ظرفیت باتری و دیگر مشخصات خودروهای الکتریکی را می‌توان در منابع خودرویی معتبر از جمله پدال جست‌وجو کرد.


شاید مهم‌ترین فاکتور در زمان خرید خودرویی الکتریکی برد یک باتری با شارژ کامل است. این برد یا محدوده حرکتی را آژانس حفاظت محیط‌زیست آمریکا یا EPA تخمین زده و اعلام می‌کند.

2015 Audi Q7 E-TRON TDI
همانند خودروهای درون‌سوز، خودروهای الکتریکی نیز در آزمایشگاه و به‌صورت کنترل شده تست می‌شوند. این خودروها روی داینامومتر رانده می‌شوند. داینامومتر شبیه تردمیل خودروها بوده و در این تست‌ها از چندین روش استاندارد شده برای شبیه‌سازی رانندگی شهری و بزرگراهی سود برده می‌شود. تست خودروی الکتریکی با شارژ کامل باتری شروع می‌شود و تا زمانی که شارژ آن به‌طور کامل تخلیه شود ادامه می‌یابد.

باتری جدید توشیبا
البته برد واقعی یک خودروی الکتریکی می‌تواند بسته به فاکتورهای گوناگون متفاوت باشد. شتاب گیری سنگین و رانندگی با سرعت‌های بالا باعث تخلیه‌ی سریع‌تر شارژ باتری خواهند شد. همچنین زمانی که خودروی الکتریکی پر از افراد و وسایل باشد با تخلیه‌ی سریع‌تر شارژ باتری مواجه خواهد شد. در زمانی که تمامی فاکتورها برابر باشند، خودروی سنگین‌تر انرژی بیشتری برای رسیدن به سرعت مدنظر صرف خواهد کرد.


موضوع مهم اینکه شارژ باتری یک خودروی الکتریکی در آب‌وهوای بسیار سرد یا گرم زودتر تخلیه خواهد شد. دماهای زیر صفر به ویژه می‌توانند عملکرد و توانایی باتری در شارژ شدن را تحت تأثیر قرار دهند. همچنین درحالی‌که پیشرانه‌های بنزینی گرمای زیادی برای بخاری خودرو تولید می‌کنند اما سیستم تهویه مطبوع خودروهای الکتریکی تنها به قدرت باتری متکی است.

مطالعه‌ای جدید نشان داده زمانی که دمای هوای به زیر دمایی مشخص برسد و از بخاری هم استفاده شود برد متوسط خودروی الکتریکی تا ۴۱ درصد کاهش می‌یابد. همین مطالعه نشان داده در دمای بالا و هنگام استفاده از کولر نیز برد متوسط خودرو تا ۱۷ درصد افت را نشان می‌دهد.


اکثر اوقات شارژ خودروهای الکتریکی در خانه و با استفاده از شارژ سطح ۱ یا ۲ انجام می‌شود. بسته به ظرفیت باتری خودرو، شارژ این مجموعه با استفاده از شارژر سطح ۱ از ۸ تا ۱۶ ساعت طول می‌کشد.

اگرچه نصب شارژ سطح ۲ (شارژر ۲۴۰ ولت) چند صد دلاری هزینه در بر خواهد داشت اما زمان شارژ را به ۴ ساعت کاهش خواهد داد.


حتی جایگزین سریع‌تری نیز وجود دارد که شارژ سطح ۳ نام داشته اما خب تعداد آن محدود است و در جایگاه‌های شارژ عمومی بیشتر به چشم می‌خورد. از این نوع شارژر با نام DC هم نام می‌برند که می‌تواند تا ۸۰ درصد ظرفیت باتری را در ۳۰ دقیقه شارژ کند.

البته باید دانست باتری یک خودروی الکتریکی در هوای سردتر دیرتر شارژ خواهد شد.


متأسفانه باتری همه‌ی خودروهای الکتریکی با گذشت زمان از کار خواهد افتاد و توانایی خود برای حفظ شارژ را از دست خواهد داد. البته نباید این موضوع را نگران‌کننده دانست. بنا به گفته‌ی موسسه‌ی Plug آمریکا، برد متوسط تسلا مدل S پس از ۱۶ هزار کیلومتر کارکرد تنها حدود ۳ کیلومتر کاهش می‌یابد. خود تسلا می‌گوید باتری‌ها در شرایط تست کنترل شده ۸۰ درصد برد خود را پس از طی مسافت ۸۰۰ هزار کیلومتر حفظ می‌کنند.


اما خبر خوب اینکه قوانین فدرال می‌گویند مجموعه باتری یک خودروی الکتریکی که قیمتی چند هزار دلاری دارد باید حداقل به مدت هشت سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر گارانتی شود؛ اما خودروهایی همچون کیا نیرو و سول الکتریکی با گارانتی باتری ۱۰ ساله یا ۱۶۰ هزار کیلومتری عرضه می‌شوند.


در نظر داشته باشید که گارانتی خودروهای الکتریکی در مورد طول عمر باتری با استثناهایی همراه هستند. برای مثال برخی خودروسازان تنها باتری را در صورتی تعویض می‌کنند که کل مجموعه از کار افتاده باشد درحالی‌که برخی دیگر همچون ب ام و، شورولت، نیسان، تسلا و فولکس‌واگن مجموعه باتری را در صورتی تعویض خواهند کرد که درصد مشخصی از ظرفیت باتری افت پیدا کرده باشد که معمولاً بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

منبع: myev

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    “باتری‌ها در شرایط تست کنترل شده 80 درصد برد خود را پس از طی مسافت 800 هزار کیلومتر حفظ می‌کنند.”
    جالبه فکر میکردم تعویض باتریها خیلی سریعتر نیاز باشه
    با توجه به اینکه میگن قیمت باتریهاشون هم گرونه
    .
    البته زمانی که شارژ حداقل ۸۰٪ باتری در حدود ۵ دقیقه برسه، قطعا موتورهای الکتریکی فاتحه درون‌سوزها
    و بنزین
    و نفت
    رو خواهند خوند
    زمانی که دور هم نیست شاید کمتر از ۵ سال
    .
    .
    و ۱ سوال :
    دوستان کسی اطلاعی از استهلاک موتورهای الکتریکی در قیاس با بنزینی داره؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. (JONATHAN (TESLA

      ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (302 ديدگاه)

      تنها استهلاک و هزینه جدی که میتونه یه ماشین برقی داشته باشه
      فقط تعویض باتری ها هستش
      اونم هزینش میاد پایین بعد ها
      وگرنه شما 80 درصد قطعاتی که در درون سوز ها استفاده شده
      در الکتریکی ها وجود نداره
      البته به این معنی نیست که علم ساخت ساده تری دارن
      بلکه حتی پیچیده تر هم هستن
      چون شما باید موتور های الکتریکی رو عایق همه چیز بکنید
      برای همین شاید در اینده چیزی به سگ جونی جیپ و تویوتا و پیکاپ های امریکایی دیگه ساخته نشه

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Mercede kaviani

        ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (551 ديدگاه)

        با سلام
        مخصوصا با ورد باتری های تمام گرافنی هزینه تسلا مدل اس برای هر مایل 6 سنت است در صورتی که فورد فیستا 4 دلار
        وتشکر از وقتی که گذاشتید
        مرسده کاویانی

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. SS

        ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (731 ديدگاه)

        البته هزینه نگهداری های معمول خودروهای الکتریکی از خودروهای درونسوز کمتر هست چرا که به تعویض روغن و فیلتر و … نیاز ندارن
        اما حرف شما که تنها مشکلی که میتونه برای خودروهای الکتریکی پیش بیاد باتری هست هم کاملا صحیح نیست
        برای مثال یکی از سایت ها، تاریخچه سرویس یک تسلا مدل اس با کارکرد 200 هزار کیلومتر رو بررسی کرده بود که نشون میداد در این مدت 4 یا 5 بار موتورهای الکتریکی تعویض شدن که اگر این اتفاق در خارج از گارانتی رخ بده هزینه بالایی رو به مالک تحمیل میکنه. البته ممکنه این مشکل مخصوص این سری خاص بوده باشه اما به طور کلی این که گفته بشه خودرو الکتریکی فقط نیاز به تعویض باتری داره هم درست نیست
        به طور کلی بعید میدونم با ظهور خودروهای الکتریکی شرایط امروز رو که یک خودرو تا 20 سال هم استفاده میشه داشته باشیم و احتمالا با افت کارکرد مجموعه باتری ها تعمیر خودرو صرفه اقتصادی نداشته باشه و از رده خارج بشه.

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. کوروش

      ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      قابل مقایسه مستقیم نیست بخصوص اینکه بسیار تازه وارد هستند اما بطور کلی فناوری الکتریکی در ساخت و نگهداری ساده تر و قطعا در اینده کم هزینه تر هم خواهند بود سیستم ها و اپشن ها هم بدلیل فضای بسیار زیاد و توانایی دسترسی مناسب قطعا بر خودرو های درون سوز برتری داره ، تقسیم وزن و جایگذاری موتور ها و باتری ها هم بازم بر درون سوز ها برتری داره

      در کل ایینده خودرو سازی خودرو های برقی هستند اما چگونه شارژ کردنشان هنوز هم جای بحث داره چون مثلا هیدوژنی ها و هیبرید ها ، خورشیدی ها هم هستن ه، هیدروژنی ها بنظر من ایده ال ترین خودرو های اینده هستند و منبع نا محدود برای برداشت دارند و تنها خروجی شان هم اب اشامیدنی است و سرعت سوخت گیری بالا و ایمنی نسبتا خوبی هم دارند

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. (JONATHAN (TESLA

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (302 ديدگاه)

    تنها مشکل
    فقط هوای سرد هست
    اگه تسلا کاری کنه عایقی بسازه که این مشکل حل کنه
    و یه راه برای شارز سریع تر پیدا کنن
    دیگه هیچی جلوی تسلا رو نمیتونه بگیره
    هزینه ساخت باتری ها و هزینه کلی ساخت
    ماشین برقی هم بعد ازافزایش تولید و تقضا حل میشه
    برد هم که خدا خیر بده تسلا رو تسلا رودستر 1000 تا خواهد بود

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. کوروش

      ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      خیلی ساده نگاه می کنید مشکلات تولید هزینه باتری ، تامین برق ، بازیافت باتری ، هزینه و نیاز بازار برای قطعات الکتریکی و …. هر کدامشان بدون کمک دولت ها ،سوبسید و حمایت مالی شرکت های بزرگ قطعا باعث میشه بعد از مدتی خودرو های برقی شکست بخورند خودرو های درون سوز بیش از صدو خورده ای در بازار هستند هنوز مشکلات خاص خودشان را دارند برقی ها که تازه اول راه هستند کل محصولات تولید شده و فروخته شده تسلا ، نیسان ، بیمر و فورد حتی ۵ درصد بازار هم نیستند

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. (JONATHAN (TESLA

        ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (302 ديدگاه)

        اینکه اول راه هستن درسته
        ولی همین اول راه تقریبا همه رو راضی کردن که
        اینده یعنی الکتریکی ها
        تولید برق میشه به جای استفاده مستقیم از نفت
        از فراورده ثانویه اون یعنی برق استفاده کرد
        نفت تبدیل به برق کرد و بعد استفاده کرد
        به طور کلی هم اگه حساب کنیم برقی ها مصرف انرزی کمتری نسبت به بنزینی ها دارن
        تازه برای تولید برق راه های دیگه سبز هم هست مثل خورشید یا غیره
        هزینه تولید هم بعد از تولید انبوه خودکار میاد پایین بدون شک
        الودگی باتری ها چون ماده هستن و گاز نیستن
        مثل خروجی درون سوز ها
        پس قابل کنترل هستن و شاید بعد ها بازیافت هم بشن
        فقط باید صبر کرد تا زیرساخت ها بیشتر بشه در دنیا
        مثل جایگاه های شارز گسترش پیدا کنن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. کوروش

          ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
          سوابق: (1125 ديدگاه)

          کاملا درسته باید صبر کرد دید چگونه رقم خواهد خورد

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. SS

          ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
          سوابق: (731 ديدگاه)

          با تکنولوژی فعلی باتری ها که از منابع محدود تولید میشن و نقاط ضعف دیگری هم دارند امکان شکست خوردن خودروهای الکتریکی وجود داره. از نقطه نظر مثبت با افزایش فروش برقی ها سرمایه گذاری در تحقیق باتری افزایش پیدا میکنه که ممکنه باتری های کربنی یا حتی ابرخازن ها و… رو جایگزین باتری های لیتیومی که آسیب زیادی به طبیعت میزنن بکنه.
          همونطور که دوستمون هم گفتن خودروهای درونسوز برای مدت 100 سال بازار رو کاملا در اختیار داشتن در حالی که خودروهای برقی با وجود قدمت برابر تنها چند سال هست که به طور جدی مورد توجه قرار گرفتن پس دلیلی نداره که همیشه همینطور بمونه. یکی از رقبای جدی خودروهای برقی که اتفاقا با انرژی های تجدیدپذیر هم قابل تامین هست اما با سر وصدای زیاد خودروهای برقی خیلی ها از اون غافل شدن خودروهای پیل سوختی هستن که البته شرکت های آینده نگر مثل تویوتا همچنان به تحقیق در مورد اونها ادامه میدن.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. me84

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    بنظر من اینکه تویوتا تمرکز و هدف اصلیشو رو فناوری هیدروژنی گذاشته کار خوبیه. فعلا الکتریکی رو بورسه اما خودروهای هیدروژنی هم از موتور الکتریکی استفاده میکنن با این تفاوت که بجای باتری برای ذخیره برق، از تانک ذخیره هیدروژن استفاده میکنن.
    من نظرم اینه که آینده بر خلاف آنچه که الان بنظر میرسه، برای خودروهای است که از هیدروژن برای تولید الکتریسیته استفاده میکنن نه باتری.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Kato

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (446 ديدگاه)

    مشک آن است که خود بگوید نا آنکه عطار بگوید

    باید ببینیم آمار فروشش در آینده چطوره ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا