از زمان قدیم همواره نکات و مشکلاتی درباره مهندسی و طراحی خودروها وجود داشته است. ازجمله در مورد پیشرانهها و چگونگی جایگذاری آن به همراه جعبهدنده درون خودروها؛ هم در گذشته و نیز هماکنون.
نزدیک به 60 سال پیش، کرایسلر از پیشرانههای کلاس G و RG در برخی خودروهایش مانند نیویورکر نسل یازدهم استفاده میکرد که 30 درجه از خط عمود به راست، کج بودند. همچنین پلیموث باراکودا نسل یک نیز به سبب استفاده از پیشرانه کرایسلر 225 شش سیلندر 3.7 لیتری، با نام باراکودا Slant Six شناخته شده بود.
ناگفته نماند که پیشرانههای V و W را نیز میشود بهنوعی Slant حساب کرد ولی این مقاله درباره پیشرانههای خطی است.
این نوع پیشرانهها بهمرورزمان به Slant Six، در مدلهای شش سیلندر خطی و Slant Four، در مدلهای چهار سیلندر خطی معروف شدند.
حتی داج نیز در چلنجر مدل 1970 و 1971 از Slant Six استفاده میکرده است.
وقتیکه کمی در زمان سفر کنیم، میفهمیم که خودروسازان بسیاری از پیشرانههای کج (Tilted, Slant) استفاده کرده و میکنند.
مشهورترین آنها، شهروند ایالت باواریا، بامو است که هماکنون مدلهای M Power سری 2 و 3 و 4 را با پیشرانههای N55 و S55 میفروشد که آنها نیز مانند کرایسلر 30 درجه به راست کجاند.
از دیگر خودروهایی که به این شکل طراحی شدهاند میتوان هوندا S2000 (F20C و F22C1)، نیسان اسکایلاین (سری RB)، مرسدس 300SL (50 درجه چرخش (، برخی مدلهای قدیمی واکسهال، لوتوس، ساب و پیکان و همچنین پیشرانههای سری XU پژو (30 درجه چرخش) که هماکنون روی 405 و زانتیا نصب هستند، را نام برد.
حالا پرسشی که پیش میآید این است که مزایا و معایب این نوع طراحی چیست؟
در حقیقت، در بیشتر موارد به سبب بلند بودن بلوک پیشرانه، بهویژه در آنهایی که میللنگ یا کورس پیستون بلندی دارند، برای کاهش ارتفاع درب صندوق پیشرانه این کار انجام شده که البته با مزایا و معایبی نیز همراه بوده است.
پیشرانههای با کورس پیستون بیشتر میتوانند گشتاور بیشتری را در دورهای کمتر به دست دهند و این مزیت بزرگی برای رانندگی بلندمدت، شتابگیری اولیه و حرکت در جادههای شیبدار محسوب میشود.
از طرفی، مهندسان با این روش میتوانند مرکز ثقل پیشرانه را کاهش دهند، و همچنین فضای کافی را برای نصب تجهیزات بیشتر با دسترسی بهتر، به وجود آورند.
البته دلیل نیسان برای کج کردن، مشکلات طراحی مربوط به جعبه فرمان بوده است.
با این حال، این کار باعث میشود به مقدار کمی، وزن پیشرانه به یک سو متمایل شود که درنتیجه اندکی بر خوشدستی خودرو اثر میگذارد.
یک سری موارد نیز به موضوع روانکاری آنها مربوط میشود که محل اختلافات بسیار است. به همین علت آن را بازگو نمیکنم. اگر شما اطلاعات بیشتری دارید، لطفاً در کامنتها به اشتراک بگذارید.
گردآورنده: آرین (twt: ronin27th)