نگاهی به سیستم امتیازدهی یورو انکاپ
غالباً مبحث ایمنی اولویت اول خریداران خودروهای جدید است. بدین ترتیب آزمونهای تصادف یورو انکاپ منبعی اساسی و حیاتی از اطلاعات برای افرادی است که به دنبال خودرویی ایمن میگردند. از سال 1997 تاکنون، این موسسه هزاران خودروی جدید را در تستهای وسیعی آزموده تا ببیند که ایمنی هرکدام در چه سطحی قرار دارد. روشها و نتایج موسسهی یورو انکاپ به عنوان استاندارد صنعت خودرو شناخته میشوند.
بسیاری از دولتها تجهیزات ایمنی پایه برای خودروهای جدید فروخته شده را اجباری کردهاند اما تستهای یورو انکاپ در میان دقیقترین تستها قرار میگیرند. از زمان شروع به کار این موسسه، یورو انکاپ استانداردهایی را وضع کرده که طبق آن قریب به اتفاق خودروهای جدید را دربر میگیرد. هر چند سال یکبار، قوانین یورو انکاپ ارتقا مییابند و به دست آوردن 5 ستارهی ایمنی برای خودروسازان سختتر میشود. خب این موسسه چگونه خودروها را آزمایش کرده و امتیازهای آن به چه معنی است؟
- یورو انکاپ چگونه خودروها را تست میکند؟
یورو انکاپ به منابع مالی دولتهای اروپایی متکی بوده و بدین ترتیب تحقیقات خود را انجام میدهد. در کل خودروهای حاضر در تستها از دو راه به دست میآیند: معمولاً خودروسازها محصول خود را قبل از عرضه به این موسسه میدهند بنابراین میتوان قبل از عرضهی آن امتیازهای ایمنی را مشخص کرد. راه دوم نیز خرید خودرو از سازنده است.
سپس هر خودرو در 4 بخش ایمنی بزرگسالان، کودکان، عابران پیاده و تجهیزات ایمنی تست شده و از 1 تا 5 ستارهی ایمنی به آن تعلق میگیرد.
- ایمنی بزرگسالان
امتیاز این بخش بر مبنای عملکرد خودرو در 6 تست مشخص میشود. دو ارزیابی حفاظت از جلو، یک برخورد به مانعی سخت و دیگری برخورد 40 درصدی بخش جلو به مانعی شکلپذیر (هر دو برخورد با سرعت 64 کیلومتر در ساعت) صورت میپذیرد. تست برخورد کناری نیز شبیهساز برخورد خودرو بوده درحالیکه تست دومی شبیهساز برخورد با یک درخت یا تیر برق است. پنجمین تست که به اصطلاح تست شلاقی نام دارد چگونگی جراحت سر و گردن در برخورد از عقب را شبیهسازی میکند. در نهایت تست ترمز اضطراری خودکار را داریم که چگونگی توانایی خودرو در تشخیص برخورد از جلو و عملکرد خودکار در توقف اضطراری را نشان میدهد.
- ایمنی کودکان
یک صندلی کودک که بهصورت نادرست نصب شده باشد میتواند در زمان تصادف ریسک بزرگی برای کودک به شمار رود. به همین خاطر یورو انکاپ میزان سهولت نصب امن صندلی راننده در خودرو را آزمایش میکند. این موسسه همچنین چگونگی حفاظت از کودک در زمان تصادف و چگونگی نصب تجهیزاتی چون ایزوفیکس (بهصورت استاندارد یا بهصورت آپشن) را تست میکند.
- عابران پیاده
در این بخش عملکرد بخش جلویی خودرو در زمان برخورد با عابر پیاده بررسی میشود. نقاط سخت زیر بدنه که میتوانند باعث ایجاد جراحت شوند باعث پایین آمدن امتیاز میشوند درحالیکه استفاده از ویژگیهایی چون کاپوتهای برآمده یا ایربگ های اضافی میتواند امتیاز اکتسابی را بالا ببرد. اگرچه AEB میتواند غالباً از برخورد خودروها با وسایل نقلیهی دیگر جلوگیری کند اما بهترین سیستمها میتوانند عابران پیاده را نیز تشخیص داده و در صورت عبور ناخواستهی عابر پیاده از جلوی خودرو آن را متوقف کند. خودروهای مجهز به این سیستم بهترین امتیاز این بخش را به دست میآورند.
- تجهیزات ایمنی
یورو انکاپ همچنین امتیاز اضافی را برای تکنولوژیهای هوشمندی که بتواند در رتبهی اول از وقوع تصادف جلوگیری کند در نظر میگیرد. کنترل پایداری الکترونیکی و یادآور کمربند ایمنی از مدتها پیش ویژگی ضروری بخش تجهیزات ایمنی بودهاند. بالاتر از همهی اینها عملکردهای محدودکنندهی سرعت، هشدار خروج خودرو از خط و AEB قرار دارند. اگر قرار است خودرویی 5 ستارهی ایمنی کسب کند باید اکثر این تجهیزات را داشته باشد. این موضوع را میتوان در کسب دو ستارهی ایمنی توسط فورد موستانگ 2017 دید.
یورو انکاپ بیوقفه تستهای خود را ارتقا میدهد تا خودروهای جدید نیز ایمنتر شوند. بدین ترتیب خودرویی که در سال 2012 توانسته 5 ستارهی ایمنی به دست بیاورد شاید نتواند در تستهای امروزی همان عملکرد را داشته باشد بنابراین ضروری است قبل از خرید خودرو حتماً به این موضوع دقت کنید.