سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC چیست و چگونه کار می‌کند؟

چهارشنبه 25 تیر 1404 - 15:00
مطالعه 4 دقیقه
کنترل حرکت در سراشیبی
در بسیاری از شاسی بلندهای آفرود امروزی سیستم بسیار کاربردی و مفید کنترل حرکت در سراشیبی HDC بکار رفته است و ما می خواهیم به معرفی آن بپردازیم.
تبلیغات

تصور کنید در یک ماجراجویی خارج از جاده هستید و با یک شیب تند و سنگلاخی در مسیر شاسی‌بلند خود مواجه می‌شوید. این موقعیت حساسی است که یک فشار اشتباه روی ترمز می‌تواند باعث از دست دادن چسبندگی یا لغزش از مسیر شود. در اینجا سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (Hill Descent Control یا HDC) وارد عمل می‌شود، فناوری هوشمندی که به شما کمک می‌کند به‌طور ایمن از شیب‌ها و مسیرهای ناهموار پایین بیایید.

کپی لینک

نحوه عملکرد سیستم کنترل حرکت در سراشیبی

این سیستم ابتدا توسط لندروور در دهه ۱۹۹۰ توسعه یافت و اکنون در بسیاری از خودروهای خارج از جاده و اکثر شاسی‌بلندهای مدرن که عملکرد بهتری در مسیرهای ناهموار دارند، استفاده می‌شود. می‌توان آن را نسخه سراشیبی سیستم کروز کنترل دانست، هرچند از نظر فنی پیچیده‌تر است. به جای اینکه راننده به‌طور دستی ترمزها را تنظیم کند و امیدوار باشد که خودرو در مسیر باقی بماند، این سیستم کار را به عهده می‌گیرد. HDC با استفاده از مجموعه‌ای از حسگرهای داخلی، سیستم ترمز ضدقفل (ABS) و کامپیوترهای خودرو، ترمز هر چرخ را به‌طور ملایم اعمال می‌کند تا حرکت در سرازیری را به‌صورت کند، نرم و کنترل‌شده انجام دهد.

وقتی پشت فرمان نشسته‌اید، استفاده از HDC بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما آنچه در پشت صحنه رخ می‌دهد بسیار پیچیده‌تر است. برخی خودروها از همان ابتدا برای رانندگی خارج از جاده آماده‌اند و برخی دیگر خیر، بنابراین ابتدا مطمئن شوید که شاسی‌بلند شما این قابلیت را دارد. پس از فعال‌سازی HDC، معمولاً با فشار دادن دکمه‌ای نزدیک دسته‌دنده یا روی صفحه سرگرمی، سیستم شروع به کار می‌کند و به‌طور مداوم سرعت، چرخش چرخ‌ها و زاویه شیب را بررسی می‌کند. یک کامپیوتر این داده‌ها را در زمان واقعی نظارت می‌کند، کنترل کشش و ABS را تعدیل می‌کند و مقدار مناسب ترمز را به هر چرخ اعمال می‌کند تا شیب‌دار شدن به‌صورت پایدار انجام شود.

مشابه کروز کنترل معمولی، هدف سیستم کنترل حرکت در سراشیبی حفظ سرعت ثابت خودرو است، با این تفاوت که این سیستم تلاش می‌کند سرعت را تا حد ممکن کم نگه دارد. اکثر سیستم‌ها به راننده اجازه می‌دهند سرعت شیب‌دار شدن را با استفاده از دکمه‌های کروز کنترل یا پدل شیفترها تنظیم کند که معمولاً در محدوده ۳ تا ۸ کیلومتر بر ساعت بسته به خودرو متغیر است. برخی برندها مانند سوبارو، دریچه گاز و گیربکس را نیز تنظیم می‌کنند تا لایه‌ای از نرمی اضافی در مسیرهای دشوار ایجاد کنند.

کپی لینک

نحوه استفاده

استفاده از سیستم کنترل حرکت در سراشیبی معمولاً به‌سادگی فشار دادن یک دکمه است، اما بهره‌برداری کامل از آن نیازمند آگاهی است بنابراین ابتدا سرعت خود را کاهش دهید. باید دانست این تکنولوژی برای حرکت آهسته طراحی شده، نه حرکت آزادانه و اکثر سیستم‌ها حتی اگر خودرو کاملاً متوقف نشده باشد، فعال نمی‌شوند. اگرچه ضروری نیست، اما بهتر است از حالت رانندگی مناسب برای مکمل آن استفاده کنید که ممکن است شامل حالت کم‌سرعت، چهارچرخ محرک یا تنظیمات اختصاصی خارج از جاده بسته به شاسی‌بلند شما باشد.

هنگام حرکت به سمت پایین، HDC کنترل را به دست می‌گیرد. احساس خواهید کرد که هر چرخ به‌طور ملایم و بر اساس نیاز ترمز می‌گیرد تا سرعت شما کنترل شود، درحالی‌که شما روی هدایت تمرکز دارید. در بهترین خودروهای خارج از جاده مانند تویوتا ۴ رانر، جیپ رانگلر یا لندروور دیفندر، HDC اغلب با ویژگی‌های دیگر خارج از جاده مانند کرال کنترل یا حالت‌های زمین هماهنگ می‌شود و ابزاری دقیق‌تر و کنترل‌شده‌تر برای پیمایش مسیرهای دشوار ایجاد می‌کند. پس از اتمام شیب، باید سیستم را غیرفعال کنید تا رانندگی عادی ادامه یابد.

با این حال، HDC را جایگزین توجه و رانندگی محتاطانه ندانید. اگر با یک پیچ یا مانع غیرمنتظره مواجه شوید، ممکن است نیاز باشد با استفاده از ترمز یا گاز کنترل را به دست بگیرید. بسته به خودرو، سیستم معمولاً با فشار دادن پدال‌ها غیرفعال می‌شود و کنترل را فوراً به شما بازمی‌گرداند؛ بنابراین، این سیستم به‌ویژه برای رانندگان جدید خارج از جاده بسیار مفید است، اما بهترین رویکرد همچنان مشارکت فعال و آمادگی برای مداخله است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.