خودروی هیبریدی چیست؟ طرز کار، انواع و هر آنچه باید بدانید

سه‌شنبه 20 اردیبهشت 1401 - 10:32
مطالعه 4 دقیقه
Hybrid-Cars-3
از زمان ورود به قرن 21 و عرضه خودروهایی همچون هوندا اینسایت و تویوتا پریوس آمریکایی‌ها با رشدی پایدار اقدام به خرید خودروهای هیبریدی می‌کنند. در...
تبلیغات

از زمان ورود به قرن 21 و عرضه خودروهایی همچون هوندا اینسایت و تویوتا پریوس آمریکایی‌ها با رشدی پایدار اقدام به خرید خودروهای هیبریدی می‌کنند. در سال 2000 کمتر از 10 هزار دستگاه خودروی هیبریدی در این کشور به فروش رفت درحالی‌که این آمار برای سال 2021 بیش از 800 هزار دستگاه بود؛ بنابراین واضح است که خودروهای هیبریدی طرفداران زیادی دارند؛ اما چه چیزی باعث می‌شود یک خودرو هیبریدی باشد و انواع مختلف خودروهای هیبریدی کدام ها هستند؟ برای اینکه بفهمیم چه چیزی باعث می‌شود یک خودرو هیبریدی باشد ابتدا باید بدانید خودروی غیر هیبریدی چیست. به اولین خودرویی فکر کنید که وقتی بچه بودید والدین شما می‌راندند. تا زمانی که سنتان زیر 23 سال نباشد احتمالاً این خودرو از نوع هیبریدی نبوده و از پیشرانه درون‌سوز ICE استفاده می‌کرده است. بخش اعظم خودروهایی که در حال حاضر فروخته می‌شوند از نوع درون‌سوز هستند، از محصولات جمع‌وجور شهری گرفته تا وانت‌های بزرگ. پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی یا دوگانه‌سوز شامل خودروهای درون‌سوز هستند و به عنوان خودروهای غیر هیبریدی شناخته می‌شوند. این خودروها از هیچ‌گونه قدرت الکتریکی استفاده نمی‌کنند.

با وجود نگرانی‌های فزاینده درباره آلایندگی هوا و محیط‌زیست خودروسازان بیشتری روی به تحقیق و توسعه خودروهای الکتریکی آوردند تا به‌ این ‌ترتیب آلایندگی دی‌اکسید کربنی تولیدی توسط محصولات درون‌سوز را کاهش دهند. این خودروها فاقد پیشرانه‌های درون‌سوز هستند و بجای آن از پیشرانه الکتریکی، مجموعه باتری و سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته استفاده می‌کنند تا بتوانند فقط با اتکا به الکتریسیته پیش بروند.

البته باید به این نکته اشاره داشت که خودروهای الکتریکی هزینه تولید و قیمت بالایی دارند. خودروهای تمام الکتریکی همچنین از نظر شعاع حرکتی و زمان شارژ به پای مدل‌های درون‌سوز نمی‌رسند و از این نظر نگرانی برخی مالکان را در پی داشته‌اند. اینجاست که خودروهای هیبریدی وارد میدان می‌شوند. با ترکیب سوخت‌گیری راحت خودروهای درون‌سوز و راندمان بالاتر ناشی از نصب یک پیشرانه الکتریکی و باتری، خودروی هیبریدی می‌تواند مصرف سوخت و آلایندگی کمتری نسبت به مدل‌های درون‌سوز استاندارد داشته باشد. تویوتا پریوس موفق‌ترین خودروی هیبریدی تاریخ است. خودروهای هیبریدی همان‌طور که انتظار دارید فرایند طراحی و تولید پیچیده‌تری نسبت به خودروهای درون‌سوز و یا حتی مدل‌های الکتریکی دارند. به خاطر اینکه خودروهای هیبریدی از پیشرانه‌های درون‌سوز و الکتریکی استفاده می‌کنند به نوعی دو خودرو در یک قالب هستند و تجربه رانندگی مدل‌های درون‌سوز و الکتریکی را در یک پکیج عرضه می‌کنند.

خب حالا که می‌دانیم خودروهای هیبریدی به خاطر ترکیب کردن قوای محرکه درون‌سوز و الکتریکی به این نام شناخته می‌شوند بیایید نگاهی به انواع مختلف آن‌ها بیندازیم. خودروهای هیبریدی معمولاً به دو نوع سری یا موازی دسته‌بندی می‌شوند. خودروی هیبریدی موازی همان چیزی است که احتمالاً در زمان فکر کردن به این نوع خودروها به ذهن می‌رسد. تویوتا پریوس چنین خودرویی است. یک پیشرانه الکتریکی و یک پیشرانه درون‌سوز وجود دارد و هر دو می‌توانند به‌صورت هم‌زمان کار کنند یا اینکه یکی کار کند و دیگری در مدار نباشد. هر دو پیشرانه درون‌سوز و الکتریکی می‌توانند گشتاور کافی برای به حرکت درآوردن خودرو را داشته باشند.

اما خودروی هیبریدی سری را می‌توان به عنوان یک خودروی الکتریکی با ژنراتوری فابریک در نظر گرفت. همانند نسل اول شورولت ولت، خودروی هیبریدی سری از یک پیشرانه درون‌سوز برای شارژ باتری (همانند ژنراتور) استفاده می‌کند و سپس الکتریسیته ذخیره شده در باتری با استفاده از پیشرانه الکتریکی و به منظور حرکت چرخ ها بکار می‌رود.

نهایتاً به خودروهای پلاگین هیبریدی و تفاوت آن‌ها با مدل‌های هیبریدی عادی می‌رسیم. خودروی هیبریدی صرف‌نظر از سری یا موازی بودن می‌تواند پلاگین هیبریدی یا غیر پلاگین هیبریدی باشد. یک خودرو برای پلاگین هیبریدی بودن باید توانایی وصل شدن به پریز برق و شارژ باتری را داشته باشد. هر خودروی هیبریدی فاقد این قابلیت از نوع هیبریدی عادی خواهد بود و برای شارژ باتری فقط به ترمز احیا شونده و پیشرانه درون‌سوز متکی خواهد بود. خودروهای پلاگین هیبریدی به همین خاطر بیشتر شبیه خودروهای الکتریکی هستند تا مدل‌های درون‌سوز. همچنین بسیاری از خودروهای پلاگین هیبریدی دارای شعاع حرکتی ویژه در حالت تمام الکتریکی هستند. امروزه تقریباً تمامی خودروها دارای نسخه‌های هیبریدی هستند، از تویوتا پریوس گرفته تا راو 4 شاسی‌بلند و حتی وانت بزرگ فورد F-150 و شاسی‌بلند آفرود جیپ رانگلر.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.