انواع چراغ چک خودرو و دلایل روشن شدن آن

شنبه 15 دی 1403 - 14:30
مطالعه 5 دقیقه
Car-1
وقتی چراغ چک روشن می‌شود، نشانگر وجود مشکلی در یکی از قسمت‌های فنی خودرو خواهد بود. در این مطلب اصلی‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک را معرفی می‌کنیم.
تبلیغات

احتمالاً تاکنون هنگام رانندگی با خودرو با روشن شدن چراغ چک مواجه شده‌اید. این چراغی است که نشان می‌دهد ایرادی در قسمتی از خودرو وجود دارد. رنگ این چراغ معمولاً نارنجی بوده و شکل آن شبیه پیشرانه خودرو است. البته در صورت روشن شدن چراغ چک معمولاً لازم نیست خودرو را فوراً متوقف کنید و می‌توانید به حرکت ادامه دهید. اگر بعداً چراغ چک خاموش شد و دیگر روشن نشد، مشکلی وجود ندارد اما اگر همواره روشن ماند از پیمودن مسافت طولانی با خودرو خودداری کرده و حتماً به مکانیک مراجعه کنید. در این مطلب اما قصد داریم اصلی‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک را بررسی کنیم.

کپی لینک

خرابی سنسور اکسیژن

رایج‌ترین دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو خرابی سنسور اکسیژن است. خرابی این قطعه می‌تواند به قطعات گران‌قیمتی مثل کاتالیزور که آسیب بزند. همچنین خرابی سنسور اکسیژن باعث می‌شود ECU اطلاعات درستی را دریافت نکند و درنتیجه مصرف سوخت خودرو افزایش خواهد یافت.

کپی لینک

خرابی سنسور جریان هوا

یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ چک مشکل در سنسور هواست. سنسور هوا با بررسی مقدار هوای ورودی به موتور، اطلاعات لازم را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند تا در کنار دیگر اطلاعات، میزان پاشش سوخت توسط انژکتورها را مشخص کند.

کپی لینک

ایراد مبدل کاتالیزوری

کاتالیزور قطعه‌ای گران‌قیمت در سیستم اگزوز خودرو است که گازهای مضر و سمنی را به گازهای کم‌خطر تبدیل می‌کند. اگر این قطعه خراب شود، چراغ چک روشن خواهد شد. البته خرابی کاتالیزور بیشتر در خودروهای قدیمی و فرسوده دیده می‌شود.

کپی لینک

ایراد کوئل

کوئل برق لازم برای جرقه زدن شمع‌ها را تأمین می‌کند و در صورت خرابی چراغ چک روشن خواهد شد. همچنین اگر کوئل خراب شود، شمع‌ها هم به‌درستی کار نمی‌کنند.

کپی لینک

خرابی شمع‌ها و وایرها

وظیفهٔ شمع‌ها ایجاد جرقه و محترق کردن مخلوط سوخت و هوا است. زمانی که شمع‌ها به هر دلیل مشکل داشته باشند، جرقه نخواهند زد و درنتیجه در کارکرد پیشرانه اختلال ایجاد می‌شود. وایرهای معیوب نیز نه‌تنها جریان برق موردنیاز شمع‌ها را تأمین نمی‌کنند بلکه می‌توانند باعث خرابی کوئل هم بشوند. یکی از دلایل شایع روشن شدن چراغ چک مشکلی در شمع‌ها و وایرها است.

کپی لینک

خرابی ترموستات

ترموستات قطعه‌ای است که با حفظ جریان آب داخل پیشرانه و جلوگیری از ورود آب رادیاتور، به سریع گرم شدن موتور در هوای سرد کمک می‌کند. اگر ترموستات خراب شود، هنگام داغ شدن آب داخل پیشرانه، باز نمی‌شود و اجازهٔ عبور آب را نمی‌دهد که در این صورت می‌تواند آسیبی جدی به موتور خودرو وارد شود. خرابی ترموستات می‌تواند چراغ چک را روشن کند.

کپی لینک

مشکلی در فن

اگر فن خودرو به هر دلیلی روشن نشود، چراغ چک روشن خواهد شد. روشن نشدن فن می‌تواند به دلیل ایرادی در مقاومت فن یا سیم و سوکت مربوطه باشد و یا موتور فن خراب شده باشد؛ بنابراین، اگر چراغ چک روشن شد و هم‌زمان آمپر آب به‌طور غیرطبیعی بالا رفت، فن مشکل پیدا کرده و باید فوراً خودرو را متوقف کنید.

کپی لینک

مشکلی در استپر موتور

این قطعه در خودروهای مجهز به دریچه گاز سیمی است که هوای موردنیاز پیشرانه را در حالت دور آرام و یا هنگام برداشتن پا از روی پدال گاز و بسته شدن دریچه گاز، تأمین می‌کند. اگر استپر موتور خراب یا کثیف شده باشد، چراغ چک روشن می‌شود و خودرو هم درست کار نخواهد کرد. در صورت مشکل استپر، ممکن است خودرو خیلی گاز بخورد و یا هنگام برداشتن پا از روی پدال گاز در آستانه خاموش شدن قرار گیرد.

کپی لینک

خرابی سنسور دمای آب

این سنسور میزان دمای آب را اندازه‌گیری و به ECU ارسال می‌کند. در صورت خرابی این سنسور، دمای آب به‌صورت صحیح توسط آمپر نشان داده نمی‌شود، در عملکرد فن رادیاتور مشکل ایجاد می‌شود و درنهایت چراغ چک روشن خواهد شد.

کپی لینک

درست نصب نکردن دزدگیر

اگر دزدگیر به‌درستی نصب نشود می‌تواند چراغ چک را روشن کند زیرا در این حالت، ECU خودرو دزدگیر را به‌عنوان یک عامل مخرب و ایراد شناسایی می‌کند.

کپی لینک

مشکل سنسور دور موتور

سنسور دور موتور روی پوسته گیربکس در قسمت فوقانی فلایویل قرار می‌گیرد. این سنسور وضعیت میل‌لنگ و سرعت دوران آن را به‌صورت لحظه‌ای به ECU ارسال می‌کند. ECU نیز پس از دریافت اطلاعات سنسور دور موتور و سایر سنسورها، تداوم کار پمپ بنزین، استپر موتور، زمان پاشش سوخت و... را تحت کنترل خود نگاه می‌دارد. در صورت وجود مشکلی در سیم و سوکت مربوطه و یا خرابی خود سنسور دور موتور، چراغ چک روشن خواهد شد.

کپی لینک

مشکل انژکتور

انژکتور وظیفه پاشش سوخت در داخل سیلندرها را بر عهده دارد. خرابی انژکتور مشکل خیلی رایجی نیست اما در صورت بروز می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک شود. با خرابی انژکتور، کارکرد پیشرانه هم دچار اختلال خواهد شد.

چراغ چک چیست؟

این چراغی در صفحه آمپر خودرو و معمولاً به رنگ نارنجی است که با دستور ECU روشن می‌شود و نشان می‌دهد ایرادی در قسمتی از خودرو وجود دارد.

رایج‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک چیست؟

رایج‌ترین دلیل روشن شدن چراغ چک خرابی سنسور اکسیژن است. مشکل استپر موتور، روشن نشدن فن و ایراد شمع‌ها و وایرها هم از دیگر دلایل مهم روشن شدن این چراغ هستند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.