وصل نشدن دستگاه دیاگ خودرو: دلایل و راهکارهای رفع مشکل

دوشنبه 24 شهریور 1404 - 11:00
مطالعه 8 دقیقه
دلیل وصل نشدن دستگاه دیاگ
در زمان عیب‌یابی خودرو ممکن است با مشکل وصل نشدن دستگاه دیاگ مواجه شوید. ما در پدال به بررسی این موضوع می‌پردازیم.
تبلیغات

خودروهای امروزی فراتر از ماشین‌آلات مکانیکی ساده‌اند؛ آن‌ها شامل تعداد زیادی از حسگرها، عملگرها، سیستم‌های الکترونیکی (مثل ECU یا کامپیوتر موتور)، شبکه‌های ارتباطی داخلی (CAN Bus، LIN Bus و غیره) و سیستم‌های کنترلی (پمپ سوخت، توربو، ترمز ضد قفل، کنترل پایداری، سنسورهای آلایندگی و...) هستند. وقتی یکی از این قطعات یا سیستم‌ها دچار مشکل می‌شود، نشانه‌هایی مثل روشن شدن چراغ چک، کاهش کارایی موتور، مصرف بالاتر سوخت یا حتی خاموش شدن موتور در شرایط خاص بروز می‌کند.

برای تشخیص دقیق مشکل در این سیستم‌ها، مکانیک‌ها و تعمیرکاران از دستگاه دیاگ استفاده می‌کنند. دیاگ (Diagnostic Tool) وسیله‌ای است که با اتصال به کامپیوتر خودرو خطاها را می‌خواند، داده‌های زنده را تحلیل می‌کند، وضعیت حسگرها و عملگرها را نمایش می‌دهد و در بعضی موارد امکان پاک کردن خطا یا اعمال تنظیمات را دارد؛ اما گاهی وصل نشدن دستگاه دیاگ رخ می‌دهد؛ یعنی دستگاه قادر نیست ارتباط با ECU خودرو برقرار کند. این وضعیت مانع از تشخیص مشکل خودرو شده و باعث تأخیر در تعمیر و افزایش هزینه می‌شود.

کپی لینک

دستگاه دیاگ چیست؟

دستگاه دیاگ یا عیب‌یاب خودرو (Diagnostic Scanner / Diagnostic Tool) دستگاه الکترونیکی است که برای برقراری ارتباط با سیستم‌های کنترلی خودرو طراحی شده است. وظایف اصلی دیاگ شامل موارد زیر است:

  • خواندن کدهای خطای ECU
  • نمایش داده‌های زنده (پارامترهایی مانند دور موتور، دمای آب، دمای هوا، فشار هوا، میزان پاشش سوخت و غیره)
  • بررسی وضعیت حسگرها و عملگرها
  • پاک کردن خطاها بعد از رفع عیب

در برخی مدل‌ها امکان انجام تنظیمات، تست اجزای عملگر یا قطع وصل سیستم‌ها برای تست عملکرد وجود دارد. این دستگاه‌ها معمولاً با استفاده از پورت OBD (On-Board Diagnostics) اتصال برقرار می‌کنند. در خودروهای جدید معمولاً استاندارد OBD-II یا پروتکل‌های مشابه وجود دارند که امکان عیب‌یابی دقیق‌تر را فراهم می‌کنند.

کپی لینک

انواع دستگاه دیاگ خودرو

در بازار و بین تعمیرکاران انواع مختلفی از دستگاه دیاگ وجود دارد که بسته به نیاز، قیمت، قدرت و کاربری متفاوت‌اند. در زیر به مهم‌ترین انواع دستگاه دیاگ پرداخته می‌شود:

نوع دستگاه

توضیح

مزایا و معایب

دیاگ ثابت (Workshop / Bench-type Diagnostic System)

این دستگاه‌ها معمولاً در تعمیرگاه‌ها با کابل‌ها و سخت‌افزار قوی، صفحه‌نمایش بزرگ یا متصل به رایانه مرکزی به‌صورت ثابت قرار دارند. دیاگ ثابت قادر به عیب‌یابی دقیق و کامل، پشتیبانی از خودروهای متعدد و انجام تنظیمات تخصصی‌ است

مزایا: قدرت بالا، اتصال قوی، امکانات کامل/ معایب: هزینه زیاد، عدم حمل‌پذیری، نیاز به فضا و تجهیزات جانبی

دیاگ پرتابل (Portable Scanner)

دستگاه‌هایی هستند قابل‌حمل با صفحه‌نمایش جداگانه که با کابل به OBD خودرو وصل می‌شوند. امکانات متوسط تا پیشرفته را دارند

مزایا: قابل‌حمل بودن، مناسب تعمیرگاه‌های سیار یا استفاده شخصی/ معایب: معمولاً امکانات محدود‌تر نسبت به دیاگ ثابت دارند و کیفیت یا دقت ممکن است کمتر باشد

دیاگ بلوتوثی / وای-فای / دانگل‌ها

رابط‌هایی کوچک که به پورت OBD اتصال یافته و از طریق بلوتوث یا وای-فای به گوشی، تبلت یا رایانه متصل می‌شوند. نرم‌افزار عیب‌یابی روی این دستگاه‌ها یا اپلیکیشن نصب شده روی تلفن هوشمند است

مزایا: هزینه کمتر، حمل آسان، قابلیت به‌روزرسانی نرم‌افزار/ معایب: تأخیر در پاسخ، گاهی مشکلات سازگاری با انواع ECU یا پروتکل‌ها، ضعف در کیفیت اتصال بی‌سیم یا تأثیر نویز الکترومغناطیسی

دیاگ‌های تخصصی / شرکتی (OEM Diagnostic Tools)

ابزارهایی که مخصوص یک برند یا مدل خاص خودرو طراحی شده‌اند. این دستگاه‌ها دسترسی کامل به همه یونیت‌ها، امکانات خاص برند، پارامترهای فنی عمیق، برنامه‌ریزی یا تنظیمات کارخانه‌ای دارند

مزایا: دقت بسیار بالا، پوشش کامل امکانات مخصوص برند/ معایب: هزینه بسیار زیاد، مخصوص بودن به برند و مدل، نرم‌افزار محدود ممکن است فقط از خود نمایندگی قابل تأمین باشد

کپی لینک

دلایل وصل نشدن دستگاه دیاگ به خودرو

منظور از وصل نشدن دستگاه دیاگ یعنی اینکه وقتی دستگاه را به سوکت OBD متصل می‌کنید، ارتباط برقرار نشده و داده‌ها منتقل نمی‌شوند و یا دستگاه خطا می‌دهد که اتصال برقرار نشد. این مشکل می‌تواند از دلایل سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، یا هر دوی آن‌ها باشد. در زیر مهم‌ترین دلایل وصل نشدن دستگاه دیاگ به خودرو و توضیح هر یک آمده است:

کپی لینک

سوئیچ خودرو باز نباشد / حالت ON نباشد

برای وصل شدن دستگاه دیاگ، معمولاً باید سوئیچ در حالت ON (خاموش کردن موتور ولی برق‌رسانی به ECU) باشد. اگر سوئیچ بسته باشد یا در موقعیتی باشد که برق آن بخش‌ها فعال نیست، دستگاه دیاگ سیگنال برق نمی‌گیرد. این علت یکی از اولین چیزهایی است که باید بررسی شود.

کپی لینک

مشکل در سوکت OBD / کانکتور دیاگ خودرو

سوکت ارتباط دیاگ (OBD-II یا OBD-I بسته به خودرو) ممکن است خراب شده باشد: پین‌ها خم شده یا شکسته‌اند، اتصالات پایه‌های برق یا ارت بد مشکل دارد، یا کانکتور کثیف یا زنگ‌زده است. در این حالت وصل نشدن دستگاه دیاگ به خودرو رخ می‌دهد.

کپی لینک

کابل، رابط یا کانکتور دستگاه دیاگ خراب باشد

کابل‌ها ممکن است بر اثر کشیدگی، پیچ‌خوردگی، حرارت، رطوبت و عوامل مشابه دیگر فرسوده شوند. در دستگاه‌های پرتابل یا ثابت، آسیب کابل یا کانکتور رابط می‌تواند مانع از انتقال داده شود.

کپی لینک

فیوز مربوط به OBD / مدار قدرت دیاگ سوخته باشد

برق‌رسانی پورت OBD معمولاً از طریق یک فیوز خاص صورت می‌گیرد. اگر این فیوز خاک گرفته، سوخته یا قطع شده باشد، دستگاه دیاگ برق دریافت نمی‌کند و ارتباط برقرار نمی‌شود.

کپی لینک

عدم انتخاب نرم‌افزار یا پروتکل هماهنگ با ECU خودرو

ECU خودروها گوناگون‌اند و پروتکل‌های ارتباطی مختلفی دارند که می‌تواند شامل CAN، ISO9141، KWP2000، SAE J185 و... باشد. اگر دستگاه دیاگ نرم‌افزار یا سخت‌افزار پشتیبانی آن پروتکل را نداشته باشد، وصل نشدن دستگاه دیاگ رخ می‌دهد. همچنین اگر نرم‌افزار ECU به درستی نصب نشده باشد یا نسخه نرم‌افزاری هماهنگ نباشد، اتصال میسر نخواهد بود.

کپی لینک

مشکلات در ECU خودرو (خرابی داخلی یا زمان پاسخ‌دهی زیاد)

ECU ممکن است دچار خرابی داخلی شده باشد (آی‌سی خراب، حافظه معیوب، برد آسیب دیده)، یا پس از روشن شدن سوئیچ، پاسخ‌دهی آن به دستگاه دیاگ به دلیل داغ بودن، خطا در منبع تغذیه یا مشکلات نرم‌افزاری زمان‌بر باشد. اگر زمان پاسخ‌دهی زیاد باشد و دستگاه دیاگ زمان انتظار کمی داشته باشد، وصل نشدن دستگاه دیاگ به خودرو رخ می‌دهد.

کپی لینک

مسائل نرم‌افزاری در خود دستگاه دیاگ

نرم‌افزار دستگاه ممکن است خراب یا از نسخه قدیمی بوده و یا دارای باگ باشد. همچنین در دستگاه‌های بلوتوثی یا رایانه‌ای ممکن است نرم‌افزار رابط یا اپلیکیشن به درستی نمایشگر ECU را نشناسد یا دستورات را ارسال نکند.

کپی لینک

عدم هماهنگی نمایشگر یا برد رابط (Interface / دانگل) با دستگاه دیاگ

در دستگاه‌هایی که به گوشی یا تبلت یا رایانه وصل می‌شوند، ممکن است برد رابط یا دانگل نتواند برد ECU را به درستی شناسایی کند یا کابل رابط یا ماژول بلوتوث/وای‌فای اختلال داشته باشد. در نتیجه دستگاه دیاگ به خودرو وصل نمی‌شود.

کپی لینک

ولتاژ پایین باتری یا مشکل تغذیه برق

اگر باتری ماشین ضعیف باشد یا برق موردنیاز برای راه‌اندازی مدارهای الکترونیکی ECU تأمین نشود، دستگاه دیاگ نمی‌تواند ارتباط برقرار کند. همچنین سیم ارت ناکافی یا مقاومت بالای آن نیز می‌تواند باعث وصل نشدن دستگاه دیاگ گردد.

کپی لینک

مشکلات فیزیکی محیطی

گردوغبار، زنگ‌زدگی، رطوبت در سوکت یا کابل، شوک حرارتی، ضربه مکانیکی می‌تواند باعث وصل نشدن دستگاه دیاگ شود.

دلیل

دسته نرم افزاری/سخت افزاری

توضیح

سوئیچ خودرو در حالت OFF یا برق‌رسانی فعال نیست

سخت‌افزاری

چون برق لازم ECU و پورت دیاگ تأمین نمی‌شود

خرابی یا آسیب پورت OBD / کانکتور دیاگ

سخت‌افزاری

پین‌ها، اتصالات برق یا ارت معیوب

کابل/رابط دیاگ خراب باشد

سخت‌افزاری

قطعی سیم، خرابی کانکتور، فرسودگی

فیوز مربوط به پورت OBD سوخته باشد

سخت‌افزاری

قطع جریان برق دستگاه دیاگ

نرم‌افزار یا پروتکل ECU با دیاگ همخوانی ندارد

نرم‌افزاری

تفاوت در پروتکل‌ها، برند یا مدل خودرو

ECU خراب (خرابی آی‌سی یا مدار داخلی)

سخت‌افزاری

اشکال در بلوک‌های سخت‌افزاری ECU

زمان پاسخ‌دهی ECU زیاد باشد

سخت‌افزاری/نرم‌افزاری

تأخیر باعث تایم اوت اتصال می‌شود

نرم‌افزار دستگاه دیاگ مشکل داشته باشد

نرم‌افزاری

نسخه قدیمی، باگ، ناسازگاری

برد رابط / دانگل شناسایی نشود

سخت‌افزاری/نرم‌افزاری

مشکلات در اینترفیس یا دانگل بی‌سیم

ولتاژ پایین باتری یا ارت ضعیف

سخت‌افزاری

منابع تغذیه کامل و صحیح ضروری‌اند

محیط فیزیکی نامناسب (رطوبت، گردوغبار، زنگ‌زدگی)

سخت‌افزاری

باعث اختلال سیگنال یا اتصال فیزیکی می‌شود

کپی لینک

نتیجه‌گیری

وصل نشدن دستگاه دیاگ یکی از مشکلات رایج در عیب‌یابی خودرو است که می‌تواند از ساده‌ترین دلایل (مثل سوئیچ بسته بودن یا فیوز سوخته) تا پیچیده‌ترین موارد (خرابی ECU یا مشکل نرم‌افزاری) گسترده باشد. برای رفع عیب مؤثر، باید ابتدا از بررسی‌های سخت‌افزاری ساده کار را آغاز کرد.

مطمئن شدن از برق‌رسانی، سالم بودن کابل و سوکت، بررسی وضعیت باتری و سپس سراغ نرم‌افزار و پروتکل‌ها رفتن برای رفع مشکل ضروری هستند. استفاده از دستگاه دیاگ مناسب برای برند و مدل خودرو نیز بسیار مهم است. همچنین نگهداری تجهیزات دیاگ (کابل، کانکتور، رابط بی‌سیم) در شرایط مناسب و به‌روزرسانی نرم‌افزارها از عوامل کلیدی در کاهش احتمال وصل نشدن دستگاه دیاگ به خودرو است.

سوالات متداول

  • چرا بعد از وصل کردن دستگاه دیاگ به خودرو دستگاه خطا می‌دهد؟

    معمولاً علت آن خاموش بودن سوئیچ، نبود برق در پورت OBD، کابل یا کانکتور آسیب‌دیده، یا عدم سازگاری پروتکل/نرم‌افزار است.

  • آیا دستگاه دیاگ پرتابل برای ماشین مناسب است؟

    باید مطمئن شوید دستگاه دیاگ از پروتکل ECU خودرو، سال ساخت، برند و مدل آن پشتیبانی می‌کند؛ اگر نه احتمالاً مشکل وصل نشدن دستگاه دیاگ را خواهید داشت.

  • آیا اگر باتری ضعیف باشد دستگاه دیاگ وصل نخواهد شد؟

    بله ولتاژ پایین یا برق‌رسانی ناقص به ECU و پورت OBD می‌تواند مانع از برقراری ارتباط شود.

  • آیا استفاده از دانگل بلوتوثی بجای دیاگ با کابل خطرناک است؟

    لزوماً خیر اما ممکن است مشکلاتی مثل تأخیر، ناپایداری اتصال، نویز یا عدم سازگاری نرم‌افزاری بیشتر باشد که به وصل نشدن دستگاه دیاگ منجر می‌شود.

  • اگر ECU خودرو خراب باشد چه باید کرد؟

    باید از متخصص الکترونیک خودرو کمک گرفت؛ ممکن است نیاز به بررسی برد ECU، تعویض آی‌سی ارتباطی یا تعمیر سخت‌افزاری باشد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.