معرفی همه قطعات موتور خودرو: از عملکرد تا نشانه‌های خرابی و راهکارهای تعمیر

پنج‌شنبه 24 مهر 1404 - 12:00
مطالعه 9 دقیقه
همه قطعات موتور خودرو
پدال در مقاله‌ای جامع به سراغ معرفی همه قطعات موتور خودرو رفته است.
تبلیغات

موتورهای درون‌سوز یا احتراق داخلی Internal Combustion Engines که بر پایه سوزاندن سوخت داخل محفظه‌های بسته عمل می‌کنند، یکی از مهم‌ترین اختراعات قرن نوزدهم هستند. ریشه‌های این قلب‌های آهنین به سال 1794 بازمی‌گردد، زمانی که توماس مید اولین پتنت موتور گازی را ثبت کرد.

در سال 1807، فرانسوا آیزاک دو ریواز موتوری بر پایه هیدروژن ساخت و در سال 1860، اتین لنویر اولین موتور گازی کاربردی را معرفی کرد. نقطه عطف موتورهای درون‌سوز در سال 1876 و با اختراع موتور چهارزمانه توسط نیکولاس اتو رخ داد که پایه موتورهای مدرن شد. در سال 1885، کارل بنز اولین خودرو عملکردی با موتور احتراق داخلی را ساخت و تولید تجاری آن یک سال بعد آغاز شد که انقلاب حمل‌ونقل را رقم زد.

این موتورها نقش محوری در وسایل نقلیه ایفا می‌کنند؛ آن‌ها انرژی شیمیایی سوخت را به حرکت مکانیکی تبدیل کرده و امکان جابه‌جایی سریع، کارآمد و گسترده را فراهم می‌آورند. از خودروهای شخصی تا کامیون‌ها، هواپیماها و کشتی‌ها، موتورهای احتراق داخلی بیش از 100 سال تسلط بر بازار داشته‌اند و همچنان بیش از 90 درصد وسایل نقلیه جهان را قدرت می‌بخشند، هرچند با چالش‌های زیست‌محیطی روبرو هستند.

اهمیت موتورهای احتراق داخلی در اقتصاد، صنعت و زندگی روزمره غیرقابل‌انکار است، اما نگهداری دقیق قطعات برای جلوگیری از خرابی ضروری است. بر همین اساس تصمیم گرفتیم در مقاله‌ای جامع تمامی قطعات اصلی موتورهای درون‌سوز را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

کپی لینک

معرفی همه قطعات موتور خودرو

در جدول زیر، تمامی قطعات اصلی و فرعی موتور احتراق داخلی (با تمرکز بر موتورهای بنزینی رایج در خودروها) فهرست شده‌اند. لیست شامل بیش از 80 قطعه است و حتی اجزای کوچک مانند واشرها و آب‌بندها را پوشش می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید علاوه بر نام و نقش قطعه، توضیحات مختصری درباره نشانه‌های خرابی و راهکارهای رفع مشکل نیز درج شده است.

نام قطعه (فارسی/ انگلیسی)

نقش قطعه در موتور

نشانه های خرابی قطعه

دلایل خرابی قطعه

راهکارهای رفع مشکل

بلوک موتور / Engine Block

ساختار اصلی موتور؛ خانه سیلندرها و میل‌لنگ

دود از اگزوز، نشت مایعات، صدای غیرعادی، گرمای بیش از حد

کمبود روغن، ضربه، ترک حرارتی

تعویض بلوک یا تعمیر ترک‌ها؛ بررسی روغن

سر سیلندر / Cylinder Head

تشکیل محفظه احتراق؛ نصب سوپاپ‌ها

نشت خنک‌کننده، دود سفید، کاهش قدرت

گرمای بیش از حد، واشر معیوب، ضربه

تعویض سر سیلندر یا واشر؛ بررسی سیستم خنک‌کننده

سیلندر / Cylinder

محفظه احتراق؛ هدایت پیستون

کاهش قدرت، مصرف سوخت بالا، صدای تق‌تق

سایش دیواره، آلودگی

تعمیر یا تعویض سیلندر؛ تمیزکاری منظم

پیستون / Piston

فشرده‌سازی هوا-سوخت؛ انتقال نیرو

دود آبی، صدای تق‌تق، کاهش قدرت

سایش رینگ‌ها، کمبود روغن، گرما

تعویض پیستون و رینگ‌ها؛ بررسی روغن

رینگ پیستون / Piston Ring

آب‌بندی سیلندر؛ کنترل روغن

مصرف روغن بالا، دود آبی، کاهش کمپرس

سایش، آلودگی

تعویض رینگ‌ها؛ تمیزکاری سیلندر

شاتون / Connecting Rod

اتصال پیستون به میل‌لنگ

صدای تق‌تق، فشار روغن پایین، لرزش

کمبود روغن، ضربه، سایش یاتاقان

تعویض شاتون و یاتاقان؛ تعویض روغن

میل‌لنگ / Crankshaft

تبدیل حرکت خطی به چرخشی

فشار روغن پایین، صدای تیک‌تیک، لرزش

سایش یاتاقان، کمبود روغن

تعویض میل‌لنگ یا یاتاقان؛ بررسی روغن

میل‌سوپاپ / Camshaft

کنترل باز و بسته شدن سوپاپ‌ها

صدای تق‌تق، کاهش قدرت، ناهماهنگی

سایش لوب‌ها، تسمه تایم پاره

تعویض میل‌سوپاپ؛ تنظیم تایمینگ

سوپاپ ورودی / Intake Valve

ورود مخلوط هوا-سوخت

کاهش قدرت، مصرف سوخت بالا

سایش، کثیفی، گرمای بیش از حد

تعویض یا تعمیر سوپاپ؛ تمیزکاری

سوپاپ خروجی / Exhaust Valve

خروج گازهای احتراق

دود سیاه، کاهش قدرت

سایش، رسوب کربن

تعویض سوپاپ؛ تمیزکاری منیفولد

فنر سوپاپ / Valve Spring

بستن سوپاپ‌ها؛ کنترل زمان‌بندی

لرزش موتور، صدای تق‌تق

خستگی فلزی، گرما

تعویض فنرها؛ تنظیم سوپاپ ها

نگهدارنده سوپاپ / Valve Keeper

ثابت نگه داشتن سوپاپ

افتادن سوپاپ، آسیب به سیلندر

سایش، ضربه

تعویض نگهدارنده؛ بررسی سوپاپ ها

اسبک/ Rocker Arm

انتقال حرکت میل‌سوپاپ به سوپاپ

صدای تق‌تق، کاهش کمپرس

سایش، کمبود روغن

تعویض اسبک؛ روغن‌کاری

پوش‌رود / Pushrod

انتقال نیرو در سوپاپ ها OHV

صدای تق‌تق، ناهماهنگی سوپاپ

خمیدگی، سایش

تعویض پوش‌رود؛ تنظیم سوپاپ ها

تسمه تایم / Timing Belt

همگام‌سازی میل‌لنگ و میل‌سوپاپ

توقف ناگهانی، صدای بلند

پوسیدگی، عدم تعویض

تعویض هر ۶۰-۱۰۰ هزار کیلومتر

زنجیر تایم / Timing Chain

همگام‌سازی (جایگزین تسمه)

صدای زنجیر، از دست دادن تایمینگ

سایش، کشیدگ.

تعویض زنجیر و کشنده

شمع / Spark Plug

جرقه‌زنی مخلوط هوا-سوخت

احتراق ناقص، لرزش، بوی بنزین

کثیفی، سایش الکترود

تعویض هر ۳۰-۱۰۰ هزار کیلومتر

کویل احتراق / Ignition Coil

تولید ولتاژ بالا برای شمع

از دست دادن جرقه، توقف موتور

گرمای بیش از حد، سایش

تعویض کویل؛ بررسی سیم‌ها

دلکو/ Distributor

توزیع جرقه به شمع‌ها در موتورهای قدیمی

احتراق نامنظم، توقف

سایش روتور، کثیفی

تعویض یا تنظیم؛ استفاده از ECU مدرن

انژکتور سوخت / Fuel Injector

پاشش دقیق سوخت

مصرف سوخت بالا، احتراق ناقص

گرفتگی، نشت

تمیزکاری یا تعویض؛ فیلتر سوخت

کاربراتور / Carburetor

مخلوط‌سازی هوا-سوخت در موتورهای قدیمی

شتاب ضعیف، افزایش مصرف سوخت

کثیفی، تنظیم نادرست

تمیزکاری یا تعویض با انژکتور

دریچه گاز / Throttle Body

کنترل جریان هوا

شتاب ضعیف، دور آرام نامنظم

کثیفی، سنسور معیوب

تمیزکاری؛ تعویض سنسور

منیفولد ورودی / Intake Manifold

توزیع هوا-سوخت به سیلندرها

نشت خلا، کاهش قدرت

ترک، واشر معیوب

تعویض واشر یا منیفولد

منیفولد خروجی / Exhaust Manifold

جمع‌آوری گازهای خروجی

نشت، صدای بلند

ترک، واشر سوخته

تعویض یا جوشکاری

کارتل روغن / Oil Pan

ذخیره روغن؛ خنک‌سازی

نشت روغن، فشار پایین

ضربه، واشر معیوب

تعویض واشر؛ بررسی ضربه

پمپ روغن / Oil Pump

گردش روغن برای روان‌کاری

فشار روغن پایین، صدای تق‌تق

سایش، کمبود روغن

تعویض پمپ؛ تعویض روغن

فیلتر روغن / Oil Filter

تمیز کردن روغن

آلودگی موتور، سایش

گرفتگی، عدم تعویض

تعویض هر ۵-۱۰ هزار کیلومتر

واتر پمپ / Water Pump

گردش مایع خنک‌کننده

گرمای بیش از حد، نشت

سایش بلبرینگ، تسمه شل

تعویض پمپ و تسمه

ترموستات / Thermostat

کنترل دمای مایع خنک‌کننده

گرمای بیش از حد یا سرد ماندن

گیر کردن به حالت باز/بسته

تعویض ترموستات

رادیاتور / Radiator

خنک‌سازی اجزای موتور

گرمای بیش از حد، نشت

گرفتگی، ضربه

تمیزکاری یا تعویض

شیلنگ‌ها / Hoses

انتقال مایعات

نشت، گرمای بیش از حد

پوسیدگی، گرما

تعویض شیلنگ‌ها

فلایویل / Flywheel

نقش در چرخش؛ اتصال به گیربکس

لرزش، صدای تق‌تق

سایش، عدم تعادل

تعویض یا بالانس

استارت / Starter Motor

چرخاندن موتور برای استارت

صدای کلیک، عدم استارت

سایش برس، باتری ضعیف

تعویض استارت؛ شارژ باتری

دینام/ Alternator

شارژ باتری؛ برق‌رسانی

خاموش شدن ناگهانی، چراغ‌های ضعیف

سایش دیود، تسمه شل

تعویض دینام؛ تنظیم تسمه

تسمه‌ها / Belts

انتقال نیرو به پمپ‌ها

صدای جیغ، عدم کارکرد سیستم ها

پوسیدگی، شل شدن

تعویض تسمه‌ها

واشر سر سیلندر / Head Gasket

آب‌بندی سر سیلندر و بلوک

نشت مایع خنک‌کننده به روغن، دود سفید

گرمای بیش از حد

تعویض واشر؛ تعمیر سر سیلندر

یاتاقان اصلی / Main Bearing

حمایت از میل‌لنگ

فشار روغن پایین، صدای تق‌تق

کمبود روغن، سایش

تعویض یاتاقان؛ تعویض روغن

یاتاقان شاتون / Rod Bearing

حمایت از شاتون

صدای تق‌تق، لرزش

کمبود روغن

تعویض یاتاقان

آب بندها/ Seals

جلوگیری از نشتی

نشت روغن یا مایع خنک‌کننده

پوسیدگی، گرما

تعویض آب بندها

سنسور اکسیژن / O2 Sensor

نظارت بر احتراق؛ کنترل آلایندگی

مصرف سوخت بالا، روشن شدن چراغ چک

آلودگی، سایش

تعویض سنسور

سنسور جریان هوا / MAF Sensor

اندازه‌گیری هوای ورودی

شتاب ضعیف، روشن شدن چراغ چک

کثیفی

تمیزکاری یا تعویض

واحد کنترل موتور / ECU

مدیریت الکترونیکی موتور

عملکرد نامنظم، روشن شدن چراغ چک

اتصال کوتاه، آسیب

دیاگ و تعمیر؛ تعویض ECU

توربوشارژر / Turbocharger

افزایش فشار هوا برای قدرت بیشتر

دود سیاه، از دست دادن بوست

نشت روغن، سایش

تعویض توربو؛ بررسی روغن

محفظه احتراق / Combustion Chamber

محل سوزاندن سوخت

احتراق ناقص، ناک یا ضربه

رسوب کربن، تنظیم نادرست

تمیزکاری؛ تنظیم تایمینگ

پورت‌ها (در موتور دو زمانه) / Ports

ورود/خروج در موتورهای دو زمانه

کاهش قدرت، دود

سایش، کثیفی

تمیزکاری یا تعویض سیلندر

روتور (در موتور وانکل) / Rotor (Wankel)

چرخش برای احتراق در موتور روتاری

نشت، کاهش قدرت

سایش نوک روتور

تعویض روتور

نازل پیشران / Propelling Nozzle (جت)

خروج گاز در موتورهای جت

کاهش رانش

گرفتگی، گرما

تمیزکاری

سیستم استارت هوا فشرده / Compressed Air Starter

استارت در موتورهای بزرگ

عدم استارت

کمبود هوا

شارژ سیستم

سپر حرارتی / Heat Shield

حفاظت از اجزا در برابر گرما

آسیب به قطعات حساس

سایش، گرما

تعویض سپر حرارتی

سیستم روان‌کاری / Lubrication System

روغن‌کاری اجز.

سایش کلی، توقف

کمبود روغن

تعویض روغن و فیلتر

سیستم کنترل / Control System

مدیریت سرعت و قدرت

عملکرد نامنظم

سنسور معیوب

دیاگ و تعمیر

سیستم تشخیص خطا / Diagnostic System (OBD)

نظارت بر خطاها

چراغ چک دائمی

سنسور خراب

خواندن کد و تعمیر

مهره‌ها و پیچ‌ها / Nuts and Bolts

اتصال ایمن قطعات

لرزش، نشت مایعات

شل شدن، خوردگی

تعویض مهره‌ها؛ بررسی اتصالات

واشرهای کوچک / Small Gaskets

آب‌بندی اتصالات کوچک

نشت روغن یا مایع خنک‌کننده

پوسیدگی، گرما

تعویض واشرها

سنسور کنترل دور آرام / Idle Air Control Sensor

کنترل دور آرام

دور آرام نامنظم، روشن شدن چراغ چک

آلودگی، خرابی الکتریکی

تعویض سنسور؛ دیاگ

سنسور موقعیت میل‌سوپاپ / Camshaft Position Sensor

تنظیم زمان‌بندی جرقه

احتراق ناقص، کاهش قدرت

خرابی الکتریکی، گرما

تعویض سنسور؛ بررسی سیستم

سنسور موقعیت میل‌لنگ / Crankshaft Position Sensor

نظارت بر موقعیت میل‌لنگ

لرزش، توقف موتور

خرابی الکتریکی، آلودگی

تعویض سنسور؛ بررسی سیستم

سنسور دمای مایع خنک‌کننده / Coolant Temperature Sensor

اندازه‌گیری دمای مایع خنک‌کننده

نمایش نادرست دما، گرمای بیش از حد

خرابی الکتریکی

تعویض سنسور؛ بررسی سیستم خنک‌کننده.

سوپاپ EGR / EGR Valve

بازگرداندن گازهای خروجی برای کاهش آلایندگی

کاهش قدرت، دود بیش از حد

گرفتگی، رسوب

تعویض سوپاپ یا تمیزکاری

فیلتر هوا / Air Filter

تصفیه هوای ورودی

کاهش قدرت، مصرف سوخت بالا

گرفتگی، کثیفی

تعویض فیلتر؛ تمیزکاری سیستم

پمپ سوخت / Fuel Pump

انتقال سوخت به انژکتورها

عدم سوخت‌رسانی، توقف موتور

سایش، گرفتگی

تعویض پمپ؛ بررسی لوله سوخت

فیلتر سوخت / Fuel Filter

تصفیه سوخت ورودی

احتراق ناقص، کاهش قدرت

گرفتگی

تعویض فیلتر؛ تمیزکاری سیستم

سیستم PCV / PCV System

بازیافت بخارات سوخت

کاهش قدرت، دود بیش از حد

نشت، گرفتگی

تعویض یا تعمیر سیستم

کاتالیزور / Catalytic Converter

کاهش آلاینده‌های خروجی

افزایش آلایندگی، کاهش قدرت

گرفتگی، رسوب کربن

تعویض یا تمیزکاری

سفت کن تایمینگ / Timing Belt/Chain Tensioner

تنظیم کشش تسمه یا زنجیر تایم

صدای زنجیر، ناهماهنگی تایمینگ

سایش، شل شدن

تعویض سفت کن؛ تنظیم تسمه/زنجیر

گاید تسمه/زنجیر / Timing Belt/Chain Guide

هدایت تسمه یا زنجیر تایم

صدای غیرعادی، ناهماهنگی تایمینگ

سایش

تعویض گاید؛ بررسی تسمه/زنجیر

بوش‌ها / Bushings

کاهش اصطکاک در نقاط اتصال

صدای تق‌تق، لرزش

سایش، کمبود روغن

تعویض یا تعمیر بوش‌ها

سوپاپ تخلیه فشار / Blow-off Valve (توربو)

کنترل فشار گازهای خروجی

کاهش قدرت، دود بیش از حد

گرفتگی، رسوب

تعویض یا تنظیم سوپاپ

اینترکولر / Intercooler

خنک‌سازی هوای ورودی توربو

کاهش قدرت، صدای غیرعادی

گرفتگی، خرابی پره‌ها

تعویض یا تعمیر

پمپ تزریق سوخت / Fuel Injection Pump (دیزل)

تأمین فشار بالا برای انژکتورهای موتور دیزل

فشار سوخت ناکافی، احتراق ناقص

سایش، گرفتگ.

تعویض پمپ؛ بررسی لوله سوخت

شمع گرمکن / Glow Plug (دیزل)

پیش‌احتراق در موتورهای دیزلی

احتراق ناقص، استارت سخت

رسوب، سایش

تعویض شمع؛ بررسی سیستم

سنسور فشار منیفولد / MAP Sensor

اندازه‌گیری فشار هوای ورودی

شتاب ضعیف، روشن شدن چراغ چک

خرابی الکتریکی، آلودگی

تعویض یا تعمیر سنسور

سوپاپ کنترل EGR / EGR Control Valve

کنترل جریان گازهای خروجی در سیستم EGR

افزایش آلایندگی، کاهش قدرت

گرفتگی، خرابی

تعویض یا تعمیر سوپاپ

چرخ‌دنده‌های تایمینگ / Timing Gears

انتقال حرکت در سیستم تایمینگ

صدای غیرعادی، ناهماهنگی تایمینگ

شل شدن، سایش

تعویض یا تنظیم

تایپیت / Tappet (Lifter)

کاهش اصطکاک در حرکت سوپاپ‌ها

صدای تق‌تق، کاهش عملکرد

سایش، کمبود روغن

تعویض یا روغن‌کاری

دریچه کنترل هوا / Air Control Valve

تنظیم جریان هوای ورودی

کاهش جریان هوا، مصرف سوخت بالا

گرفتگی، رسوب

تعویض یا تمیزکاری

جداکننده روغن / Oil Separator

مدیریت بخارات روغن

کاهش قدرت، دود بیش از حد

نشت، گرفتگی

تعویض یا تعمیر

سنسور ناک / Knock Sensor

تشخیص ضربه موتور

ضربه یا ناک، کاهش قدرت

خرابی الکتریکی

تعویض یا تعمیر سنسور

رگولاتور فشار سوخت / Fuel Pressure Regulator

تنظیم فشار سوخت

کاهش جریان سوخت، احتراق ناقص

گرفتگی، رسوب

تعویض یا تمیزکاری

سوپرشارژر / Supercharger

افزایش فشار هوا در موتورهای سوپرشارژ

صدای غیرعادی، کاهش قدرت

سایش، خرابی بلبرینگ

تعویض یا تعمیر

پولی میل‌لنگ / Crankshaft Pulley

انتقال نیرو به اجزای کمکی

لرزش، صدای غیرعادی

شل شدن، سایش

تعویض یا تنظیم

مخزن مایع خنک‌کننده / Coolant Reservoir

ذخیره و توزیع مایع خنک‌کننده

گرمای بیش از حد، نشت مایع خنک‌کننده

نشت، گرفتگی

تعویض یا تعمیر

فن رادیاتور / Radiator Fan

گردش هوا برای خنک‌سازی رادیاتور

صدای غیرعادی، گرمای بیش از حد

گرفتگی، خرابی

تعویض یا تمیزکاری

ماژول کنترل احتراق / Ignition Control Module

مدیریت سیستم احتراق

استارت سخت، توقف موتور

خرابی الکتریکی

تعویض یا تعمیر

لوله های روغن / Oil Lines

توزیع روغن به اجزای موتور

کاهش فشار روغن، صدای تق‌تق

نشت، گرفتگی

تعویض یا تعمیر

لوله های خنک‌کننده / Coolant Lines

توزیع مایع خنک‌کننده

گرمای بیش از حد، نشت

گرفتگی، خرابی

تعویض یا تمیزکاری

شفت تعادل / Balance Shaft

انتقال حرکت در سیستم تایمینگ

صدای غیرعادی، ناهماهنگی تایمینگ

سایش، شل شدن

تعویض یا تنظیم

سوپاپ وست‌گیت / Wastegate Valve (توربو)

مدیریت گازهای خروجی در توربو

کاهش قدرت، دود بیش از حد

خرابی، گرفتگی

تعویض یا تعمیر

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.