معرفی تمامی عوامل نشتی روغن موتور خودرو + راهکارهای رفع نشتی

پنج‌شنبه 8 آبان 1404 - 11:00
مطالعه 5 دقیقه
قطره روغن موتور در حال چکیدن از واشر فرسوده موتور
با اطلاع از عوامل نشتی روغن موتور خودرو و رفع آن‌ها در اسرع وقت می‌توانید از هزینه‌های سنگین تعمیرات وسیله نقلیه جلوگیری کنید.
تبلیغات

روغن موتور به‌عنوان یکی از حیاتی‌ترین سیالات در خودرو، وظیفه‌ روان کاری، خنک کاری، کاهش اصطکاک، پاک‌کنندگی و جلوگیری از سایش قطعات متحرک موتور را بر عهده دارد. سیستم روان کاری خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده است که روغن از کارتل به کمک پمپ به مسیرهای مختلف موتور فرستاده شده و سپس دوباره به مخزن بازمی‌گردد.

هرگونه نشتی روغن موتور می‌تواند این چرخه را مختل کرده و باعث کاهش سطح روغن، افت فشار، افزایش حرارت و در نهایت آسیب‌های شدید و پرهزینه به اجزای داخلی موتور شود. بی‌توجهی به نشتی، حتی اگر جزئی باشد، در بلندمدت می‌تواند منجر به خرابی یاتاقان‌ها، سوختن واشر سرسیلندر، یا حتی قفل کردن کامل موتور شود. به همین دلیل، شناسایی سریع منبع نشتی و رفع اصولی آن از مهم‌ترین وظایف نگهداری خودرو محسوب می‌شود. در ادامه، جدولی جامع از تمام عوامل محتمل نشتی روغن موتور همراه با دلایل، تبعات و راهکارهای رفع آن‌ها ارائه شده است.

عامل نشتی روغن موتور

دلایل ایجاد نشتی

تبعات بی توجهی به نشتی

راهکارهای رفع نشتی روغن موتور

واشر درپوش سوپاپ (Valve Cover Gasket)

فرسودگی لاستیک، فشار بیش از حد یا نصب نادرست

چکه روغن روی منیفولد، بوی سوختگی، کاهش سطح روغن

تعویض واشر، تمیز کردن محل نشتی، استفاده از واشر سیلیکونی مناسب

واشر کارتل (Oil Pan Gasket)

ضربه از زیر خودرو، خشک شدن یا ترک خوردن واشر

نشت گسترده زیر موتور، کاهش سریع سطح روغن

تعویض کامل واشر، بازبینی پیچ‌های کارتل و سفت‌کردن با گشتاور استاندارد

کاسه‌نمد میل‌لنگ جلو و عقب (Crankshaft Seals)

سایش در اثر حرارت، نصب نادرست یا فشار کار بالا

نشت از قسمت جلو یا انتهای موتور، روغنی شدن تسمه‌ها و کلاچ

تعویض کاسه‌نمد با نمونه اصلی، بررسی تهویه کارتل

فیلتر روغن (Oil Filter)

سفت شدن بیش از حد، خرابی اورینگ یا نصب نادرست

چکه روغن هنگام روشن بودن موتور، افت فشار روغن

تعویض فیلتر، اطمینان از چرب بودن اورینگ در نصب

درب فیلتر روغن یا هوزینگ فیلتر (Oil Filter Housing)

ترک خوردگی بدنه، واشر آسیب‌دیده

نشت در محل اتصال به بلوک موتور

تعویض واشر یا خود هوزینگ، بررسی ترک‌ها با فشار هوا

درپوش پرکن روغن (Oil Filler Cap)

خرابی واشر درپوش یا بسته نشدن کامل

روغنی شدن اطراف درپوش، بخار روغن در موتور

تعویض واشر یا درپوش، تمیز کردن محل نشتی

لوله تنفس کارتل (PCV Valve / Breather Hose)

گرفتگی سوپاپ تهویه، فشار بیش از حد در کارتل

افزایش فشار داخلی و بیرون‌ زدن روغن از درزها

تعویض یا تمیز کردن سوپاپ PCV و لوله‌ها

واشر قالپاق سوپاپ دوم یا سیستم VTEC / DOHC

فشار زیاد روغن یا فرسودگی لاستیک

چکه در بخش بالایی موتور

تعویض واشر، بررسی تهویه مناسب موتور

واشر درپوش دلکو یا محل نصب سنسورها

فرسودگی یا نصب نادرست سنسور دور موتور / میل‌سوپاپ

نشتی جزئی در نواحی خاص موتور

تعویض واشر یا درزگیر مخصوص

اویل پمپ (Oil Pump Seal / Gasket)

خرابی واشر پمپ یا شل شدن پیچ‌ها

افت فشار روغن، روشن شدن چراغ اخطار روغن

بازبینی پمپ، تعویض واشر یا درزگیر، بررسی فشار سیستم

درب گیج روغن (Dipstick Tube / Cap)

عدم چفت شدن کامل یا خرابی واشر

پاشش روغن در اطراف لوله

تعویض درپوش یا لوله، بررسی تهویه کارتل

آسیب کارتل روغن (Oil Pan Crack or Damage)

ضربه مکانیکی از زیر خودرو یا خوردگی فلز

نشت شدید و سریع روغن، خطر خشک شدن موتور

جوشکاری آلومینیوم یا تعویض کامل کارتل

واشر سرسیلندر (Head Gasket)

حرارت زیاد، پیچیدگی سرسیلندر یا فشار بالا در مدار

نشت روغن و آب به یکدیگر، دود سفید، افت فشار روغن

تراش سرسیلندر، تعویض واشر با نمونه اصلی

محل اتصال توربوشارژر (Turbo Oil Line)

ترک خوردگی، شل شدن بست‌ها

چکه روغن هنگام کارکرد موتور

تعویض شیلنگ یا بست فلزی

نشتی از سنسور فشار روغن (Oil Pressure Sensor)

شکستگی بدنه یا اورینگ سنسور

نشت از بدنه سنسور، افت فشار لحظه‌ای

تعویض سنسور، استفاده از اورینگ نو

درپوش تخلیه کارتل (Drain Plug)

رزوه معیوب، واشر مسی کهنه

چکه از زیر موتور پس از سرویس

تعویض واشر، استفاده از گشتاور دقیق در بستن پیچ

بدنه آلومینیومی موتور (Porosity / Microcrack)

ترک‌های ریز در اثر ضربه یا حرارت زیاد

نشت آرام اما مداوم روغن

ترمیم با اپوکسی صنعتی یا تعویض پوسته موتور

واشر خنک کن روغن (Oil Cooler Gasket / Line)

خرابی واشر بین خنک کن روغن و فیلتر یا ترک در لوله‌ها

نشت در اطراف فیلتر روغن، آلودگی روغن با آب

تعویض واشر و شلنگ، شست‌وشوی مسیر روغن

درپوش تهویه میل‌سوپاپ (Camshaft Plug)

خشک شدن پلاگ لاستیکی پشت سرسیلندر

نشت از پشت موتور روی گیربکس

تعویض پلاگ با نمونه سیلیکونی مقاوم به حرارت

نشتی روغن موتور یکی از مهم‌ترین علائم هشداردهنده سلامت سیستم روان کاری خودرو است. این مشکل اگرچه گاهی با چند قطره روغن در زیر خودرو آغاز می‌شود، اما در صورت بی‌توجهی می‌تواند به خرابی جدی موتور منجر شود. کاهش سطح روغن موجب اصطکاک بالا، افزایش دما، قفل کردن یاتاقان‌ها و حتی سوختن کامل موتور می‌شود.

پیشگیری از نشتی با بازبینی منظم، استفاده از واشرها و درزگیرهای اصلی و کنترل فشار تهویه کارتل (PCV) ممکن است. در هنگام مشاهده‌ کوچک‌ترین آثار نشت، باید محل دقیق بازرسی شود و تعویض قطعه معیوب در اسرع وقت انجام گیرد. در نهایت، توجه به سلامت روغن و مسیرهای گردش آن نه‌تنها عمر موتور را افزایش می‌دهد بلکه از هزینه‌های سنگین تعمیرات پیشگیری می‌کند چراکه نشتی جزئی امروز، می‌تواند به معنی خرابی کامل موتور در آینده باشد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.