جک زدن زیر ماشین؛ روش‌های کاربردی برای رانندگان

پنج‌شنبه 15 آبان 1404 - 15:00
مطالعه 7 دقیقه
نقاط مخصوص جک
جک زدن زیر ماشین قوانین و فوت‌وفن‌های خاص خود را دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
تبلیغات

جک زدن زیر ماشین یکی از مهارت‌های اساسی است که هر راننده‌ای باید با آن آشنا باشد. آیا تا به حال با پنچری ناگهانی در جاده خلوت روبرو شده‌اید و نیاز به تعویض لاستیک پیدا کرده‌اید؟ یا شاید بخواهید در خانه روغن‌موتور را عوض کنید و جک زدن زیر رام خودرو را امتحان کنید. این عمل ساده به نظر می‌رسد، اما بدون دانش کافی، می‌تواند به فاجعه‌ای تبدیل شود.

به عنوان مثال، جک زدن 207 سقف شیشه‌ ای که یکی از مدل‌های محبوب پژو در ایران است نیازمند دقت در نقاط جک است تا وزن خودرو به‌طور ایمن توزیع شود و سقف شیشه‌ای آسیب نبیند. در همین حال، جک زدن نیسان وانت، با توجه به وزن سنگین بار و ساختار فریم‌دار، چالش‌های متفاوتی دارد و می‌تواند برای تعمیرات تعلیق یا تعویض چرخ عقب حیاتی باشد.

ضرورت آشنایی رانندگان با جک زدن زیر ماشین از آنجایی ناشی می‌شود که بیش از 70 درصد تعمیرات خانگی یا اضطراری جاده‌ای، بدون ابزار حرفه‌ای و فقط با جک هیدرولیکی یا مکانیکی انجام می‌شود. طبق گزارش‌های معتبر، مانند مطالعه NHTSA سالانه هزاران حادثه ناشی از استفاده نادرست از جک رخ می‌دهد که منجر به جراحات شدید یا حتی مرگ می‌شود. لزوم دقت در این کار، به دلیل وزن متوسط یک خودرو (حدود 1200 تا 2000 کیلوگرم) است.

حتی یک اشتباه کوچک مانند قرار دادن جک در نقطه نامناسب، می‌تواند باعث سقوط خودرو و آسیب شدید اندام‌ها شود. عدم استفاده صحیح از جک نه تنها خطر جانی دارد بلکه می‌تواند به ساختار خودرو آسیب بزند و عواقبی همچون خم شدن فریم یا ترک خوردن پنل‌های بدنه را داشته باشد. در واقع، بخشی از جراحات مرتبط با جک‌ها به دلیل از دست رفتن فشار هیدرولیک یا فروپاشی ناگهانی رخ می‌دهد که اغلب با جک زدن در نقاط ضعیف مانند زیر موتور یا لبه‌های پلاستیکی بدنه همراه است.

نقاط مخصوص چک زدن در زیر خودرو

قبل از هر اقدامی، باید نقاط مخصوص جک زدن را بشناسید. این نقاط، بخش‌های تقویت‌شده بدنه هستند که برای تحمل وزن خودرو طراحی شده‌ و در دفترچه راهنمای خودرو مشخص شده‌اند. استفاده از نقاط اشتباه، مانند زیر درها یا لبه‌های پلاستیکی، می‌تواند به آسیب دائمی منجر شود. نقاط جک معمولاً بر اساس نوع خودرو (سدان، هاچ‌بک، وانت) متفاوت است، اما اصول کلی آن‌ها یکسان است: تمرکز روی لبه جوشکاری‌شده بدنه یا فریم فلزی.

نقاط جک زدن برای خودروهای سدان و هاچ‌بک

در خودروهای سدان و هاچ‌بک، نقاط جک معمولاً چهار نقطه اصلی دارند:

جلو سمت چپ و راست: پشت چرخ‌های جلو، روی لبه فلزی جوش‌خورده زیر درب جلو. این نقطه با فلش یا برآمدگی مشخص شده و حدود 20 تا 30 سانتی‌متر پشت محور چرخ است. برای جک زدن 207 سقف شیشه‌ای، این نقطه حیاتی است زیرا وزن سقف پانوراما را تحمل می‌کند و از خم شدن قاب شیشه جلوگیری می‌کند.

عقب سمت چپ و راست: جلو چرخ‌های عقب، روی لبه فلزی جوش‌خورده مشابه. این نقاط برای بلند کردن یک سمت خودرو (مثل تعویض لاستیک) ایده‌آل هستند.

برای بلند کردن کل خودرو، می‌توانید از زیر رادیاتور یا ساب فریم استفاده کنید، اما فقط برای تعمیرات موقت این کار مجاز است. در برخی خودروها، ساب فریم مرکزی (زیر موتور) برای جک زدن هم‌زمان دو سمت جلو مناسب است، اما باید از پد محافظ لاستیکی استفاده شود تا فلز آسیب نبیند.

نقاط جک زدن برای وانت‌ها و شاسی بلندها

وانت‌ها مانند نیسان وانت زامیاد ساختار بدنه روی دارند، بنابراین نقاط جک محکم‌تر هستند.

جلو: زیر آینه‌های جانبی یا روی بازوی تعلیق پایین، حدود 30 سانتی‌متر داخل از لبه فریم. برای جک زدن نیسان وانت، این نقطه وزن موتور را تحمل می‌کند و برای تعمیرات محور جلو ایمن است.

عقب: مستقیماً زیر محور عقب، پشت اتصالات فنرها. این نقطه برای بلند کردن بار سنگین طراحی شده و به عنوان پایدارترین نقطه برای تعویض چرخ عقب توصیه می‌شود. در وانت‌ها، جک زدن زیر رام (زیر فریم رمپ یا شاسی) رایج است، اما فقط در نقاط تقویت‌شده باید انجام شود؛ برای کامیونت‌های سنگین، از جک‌های با ظرفیت حداقل 2 تن استفاده کنید تا از لغزش جلوگیری شود.

تفاوت نقاط بر اساس نوع خودرو

  • خودروهای شاسی یکپارچه مانند سدان‌ها: تمرکز روی لبه جوشکاری‌شده بدنه برای توزیع وزن.
  • خودروهای بدنه روی فریم مانند وانت‌ها: روی فریم اصلی یا محورها.

شناخت این نقاط، بیش از 90 درصد خطرات را کاهش می‌دهد، زیرا نقاط ضعیف مانند زیر اگزوز یا پنل‌های پلاستیکی، می‌توانند باعث لغزش جک و افتادن خودرو شوند.

روش‌ها و مراحل جک زدن زیر ماشین

جک زدن زیر ماشین فرآیندی است که با ابزارهای ساده مانند جک هیدرولیکی و جک استند انجام می‌شود. روش اصلی شامل ۱۰ مرحله است که ایمنی را در اولویت قرار می‌دهد. ظرفیت جک باید حداقل 1.5 برابر وزن خودرو باشد

ابزارهای لازم

  • جک هیدرولیکی یا مکانیکی (با پد محافظ)
  • جک استندها (حداقل دو عدد، ظرفیت ۲ تن)
  • بلوک آجر برای ثابت کردن
  • آچار چرخ
  • دستکش و عینک ایمنی

مراحل گام‌به‌گام

۱. آماده‌سازی محیط: خودرو را روی سطح صاف و سخت (بتن یا آسفالت) پارک کنید. ترمز دستی را بکشید، دنده را روی P (اتوماتیک) یا خلاص (دستی) بگذارید و چرخ مخالف را با بلوک یا آجر ثابت کنید. این کار از غلتیدن جلوگیری می‌کند.

۲. پیدا کردن نقطه جک: دفترچه راهنمای خودرو را باز کنید و نقطه را پیدا کنید. برای سدان‌ها، لبه جوشکاری شده محکم را لمس کنید.

۳. قرار دادن جک: جک را زیر نقطه قرار دهید و پد را تنظیم کنید. دسته را به آرامی پمپ کنید تا جک تماس بگیرد. هرگز با شدت جک را پمپ نکنید تا از لیز خوردن جلوگیری شود.

۴. بلند کردن خودرو: به آرامی جک را پمپ کنید تا چرخ 5 تا 10 سانتی‌متر از زمین جدا شود. وزن را چک کنید؛ اگر جک کج شد سریعاً کار را متوقف کنید. توصیه می‌شود فقط یک سمت خودرو را بلند کنید مگر اینکه جک مرکزی داشته باشید.

۵. قرار دادن جک استند: استند را زیر نقطه محکم بگذارید و خودرو را آهسته پایین بیاورید تا روی استند بنشیند. استند را با دست تکان دهید تا ثبات چک شود. هرگز بدون استند زیر خودرو نروید.

۶. تعمیر یا تعویض قطعه: حالا می‌توانید کار خود همچون تعویض چرخ را انجام دهید.

۷. پایین آوردن: جک را پمپ کنید تا وزن روی آن بیفتد، استند را بردارید، سپس جک را پایین بیاورید. مهره‌ها را سفت کنید و بلوک یا آجر را بردارید.

این مراحل برای جک زدن زیر رام در وانت‌ها مشابه است اما با جک‌های بلندتر برای ارتفاع بیشتر انجام می‌شود.

نکات ضروری در زمان جک زدن در خودروهای مختلف

  • همیشه روی سطح صاف و سخت (بتن/آسفالت) جک بزنید.
  • ترمز دستی را بکشید و دنده را روی P (گیربکس اتوماتیک) یا دنده+ ترمز دستی (گیربکس دستی) بگذارید.
  • چرخ مخالف را با بلوک یا آجر ثابت کنید.
  • از جک استند (حداقل 2 عدد) استفاده کنید و هرگز فقط با جک زیر خودرو نروید.
  • ظرفیت جک حداقل 1.5 برابر وزن خودرو باشد.
  • از پد لاستیکی روی جک استفاده کنید تا بدنه آسیب نبیند.
  • دفترچه راهنمای خودرو را برای نقاط جک چک کنید.
  • قبل از بلند کردن، مهره‌های چرخ را شل کنید (نه کامل باز).
  • بعد از پایین آوردن، مهره‌ها را با گشتاور استاندارد سفت کنید.
  • در باران و برف و از پد ضد لغزش زیر جک استفاده کنید.
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.