حالت رانندگی با یک پدال چیست و چرا در چین ممنوع شد؟
دولت چین در اقدامی مهم و تأثیرگذار بر صنعت خودروهای برقی، قانونی جدید وضع کرده که بر اساس آن، قابلیت رانندگی با یک پدال دیگر نمیتواند بهعنوان حالت پیشفرض در این خودروها فعال باشد. این تصمیم که توسط اداره دولتی تنظیم بازار و اداره استانداردسازی چین اتخاذ شده، به دنبال نگرانیهای جدی در مورد ایمنی و احتمال خطای رانندگان، بهویژه در شرایط اضطراری، گرفته شده است.
حالت رانندگی با یک پدال چیست؟
رانندگی تک پدالی، یکی از نوآوریهای جذاب در دنیای خودروهای برقی و هیبریدی است. با این فناوری، راننده برای کاهش سرعت یا توقف کامل، تنها کافی است پای خود را از روی پدال گاز بردارد. در این حالت، سیستم احیای انرژی ترمز بهطور خودکار وارد عمل شده و علاوه بر کاهش سرعت، انرژی جنبشی را به الکتریسیته تبدیل و در باتریها ذخیره میکند. این مکانیزم نهتنها به افزایش ۲۰ درصدی بُرد پیمایش خودرو کمک میکند، بلکه استهلاک لنتها و قطعات سیستم ترمز سنتی را نیز بهشدت کاهش میدهد تا جایی که ایلان ماسک مدعی شده لنتهای ترمز در کشندههای برقی تسلا عملاً تا ابد دوام خواهند آورد.
دلیل محدودیت رانندگی تک پدالی در چین
مقامات چینی معتقدند که اتکای بیشازحد به این سیستم ممکن است زمان واکنش راننده را در مواقعی که نیاز به استفاده فوری از ترمز سنتی وجود دارد، افزایش دهد. علاوه بر این، گزارشهایی از تصادفات شدید، بهخصوص با رانندگانی که سالها به رانندگی با دو پدال عادت داشتهاند، ثبت شده است. در این حوادث، راننده در لحظهای حساس، پدال گاز را با ترمز اشتباه گرفته و بهجای توقف، بر سرعت خودرو افزوده است.
عادت جدید برای رانندگان
هرچند این فناوری برای بسیاری از طرفداران خودروهای برقی جذاب است اما نیاز به یک دوره عادتپذیری دارد. بسیاری از رانندگان در روزهای اول، با برداشتن ناگهانی پا از روی پدال، توقفهای تند و ناخوشایندی را تجربه میکنند. درواقع، این سیستم راننده را مجبور میکند تا حافظه عضلانی سالها رانندگی با دو پدال را کنار بگذارد و کنترل نرم و دقیقی بر پدال گاز داشته باشد. کارشناسان توصیه میکنند برای بهرهوری حداکثری از این سیستم، رانندگان باید مانند یک تخممرغ زیر پای خود با پدال گاز رفتار کنند و از مدتها قبل از رسیدن به مقصد، با برداشتن تدریجی پا از روی پدال، به سیستم احیای انرژی ترمز اجازه دهند خودرو را بهآرامی متوقف کند. البته تصمیم جدید چین ممنوعیت کامل حالت رانندگی تک پدالی نیست، بلکه یک اقدام پیشگیرانه است. رانندگان همچنان میتوانند این قابلیت را بهصورت دستی فعال کنند اما خودروسازان دیگر مجاز نیستند آن را بهعنوان گزینهٔ پیشفرض به مشتریان عرضه کنند.