قانون تصادف با عابر پیاده؛ بررسی سناریوهای مختلف عبور و مرور عابران

یک‌شنبه 16 آذر 1404 - 13:00
مطالعه 7 دقیقه
تصادف خودرو با عابر
قانون تصادف با عابر پیاده دارای جزئیات و پیچیدگی‌های خاصی است که مطالعه دقیق آن را ضروری می‌سازد.
تبلیغات

سیستم برقی و ترافیکی شهری بخشی از حقوق و تکالیف شهروندی است که رعایت آن هم برای ایمنی فردی و هم برای نظم عمومی ضرورتی انکارناپذیر دارد. در پهنه ترافیک شهری، عابران پیاده به‌عنوان گروهی آسیب‌پذیر، از حمایت‌های قانونی و مقرراتی ویژه‌ای برخوردارند؛ این حمایت‌ها از جمله شامل تعیین مسیرها و گذرگاه‌های مخصوص، الزام رانندگان به رعایت حق تقدم در خطوط عابر پیاده و مقررات رفتاری عابران است.

طبق مقررات و رویه‌های اعلام ‌شده از سوی مراجع ذی‌ربط ترافیکی، اجزای اصلی این چارچوب عبارت‌اند از: استفاده اجباری عابران از پیاده‌روها در صورت وجود، عبور از عرض معابر تنها از نقاط مشخص‌ شده (خط‌کشی، گذرگاه یا پل/زیرگذر عابر) و ممنوعیت تردد عابران در بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها. در این مقاله به بررسی قانون تصادف با عابر پیاده می‌پردازیم تا جزئیات آن را به‌طور مشخص ارائه کنیم.

محل مجاز عبور عابران پیاده

عابران موظف‌اند در شهر و محل‌هایی که پیاده‌رو طراحی شده و موجود است، صرفاً از پیاده‌رو جهت تردد استفاده کنند و از ورود به سطح سواره‌رو خودداری نمایند؛ در صورت نیاز به عبور عرضی مسیر، عبور باید از گذرگاه‌های مشخص‌ شده (خط‌کشی عابر پیاده، گذرگاه‌های مشخص با تابلو یا چراغ راهنمایی، پل‌ها و زیرگذرهای عابر) انجام گیرد.

در نقاط فاقد پیاده‌رو، قواعد مرسوم و اعلام ‌شده توسط راهنمایی و رانندگی حکم می‌کند عابر پیاده از سمت چپ معبر (روبه‌روی جریان وسایل نقلیه) حرکت کند تا دید و ایمنی او افزایش یابد؛ همچنین رانندگان در مواجهه با عابران در گذرگاه‌های مشخص موظف به تسلیم حق تقدم و توقف پیش از خط عابر پیاده هستند. این رویه و تذکرات در اطلاع‌رسانی‌های پلیس راهور و دستورالعمل‌های ترافیکی تکرار شده‌اند.

نقاط ممنوعه برای عبور و مرور عابران پیاده

عبور عابر پیاده در بزرگراه‌ها، اتوبان‌ها، تونل‌ها، رمپ‌های ورود و خروج آزادراهی، مسیرهای با سرعت مجاز بالا و محل‌هایی که به‌صراحت با تابلو یا موانع منع شده‌اند، قانوناً ممنوع است؛ همچنین در محل‌هایی که پل یا زیرگذر عابر وجود دارد، استفاده از عرض سواره‌رو به‌جای سازه غیر هم‌سطح ممنوع است مگر در موارد اضطراری یا دستورات انتظامی.

عبور از میان یا بین خودروهای ایستاده در تقاطع‌ها، از لبه معابر عریض و از روی پل‌ها یا راه‌آهن نیز ممنوع و پرخطر محسوب می‌شود. رعایت این ممنوعیت‌ها هم برای ایمنی عابر و هم برای اجتناب از مسئولیت‌های مدنی یا کیفری ضروری است.

قانون تصادف با عابر پیاده زیر پل عابر

اگر عابری در محل غیرمجاز از جمله زیر یا اطراف پل عابر، یا در محدوده‌ای که استفاده از پل عابر پیش‌بینی شده حضور یابد و تصادف رخ دهد، وضعیت مسئولیت بر اساس مجموع عوامل تعیین می‌شود: ۱) آیا عابر عملاً از مقررات عبور عدول کرده یا در محل ممنوع حضور داشته است؟ ۲) آیا راننده می‌توانسته با رعایت مقررات و احتیاط از برخورد جلوگیری کند؟ ۳) آیا وجود یا نبود تجهیزات ایمنی همچون روشنایی، تابلو، خط‌کشی در محل مؤثر بوده است؟

در عمل حتی در مواردی که عبور عابر غیرمجاز تشخیص داده شود، مرجع قضائی و کارشناسان تصادفات، نسبت تقصیر را بر اساس شواهد و علت وقوع تعیین می‌کنند؛ بیمه شخص ثالث معمولاً ملزم به پوشش دیه یا جبران خسارت طبق سقف تعهدات است اما میزان پرداخت و تکالیف کیفری یا مدنی بسته به نتیجه کارشناسی و رأی دادگاه متفاوت خواهد بود. به‌عبارت دیگر، ممنوع بودن عبور عابر در آن محل از معافیت کامل راننده جلوگیری نمی‌کند و هرگونه حکم بر مبنای بررسی علل وقوع و نسبت تقصیر صادر می‌شود.

دیه تصادف عابر پیاده در اتوبان

در موارد فوت یا جرح عابر پیاده در اتوبان یا آزادراه، نحوه تعیین و پرداخت دیه مشمول مقررات کیفری و مدنی و قوانین بیمه است. قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری در مقابل شخص ثالث و رویه‌های قضائی اجازه می‌دهد زیان‌دیدگان تصادفات رانندگی برای جبران دیه و خسارات به شرکت بیمه شخص ثالث و صندوق‌های مرتبط مراجعه کنند.

سقف و نحوه پرداخت بسته به نوع آسیب پزشکی ‌قانونی (کشته، نقص عضو، درصد جراحات) و مقدار دیه سال مربوط تعیین می‌شود. همچنین دادگاه‌ها با استناد به شواهد و گزارش کارشناسان، نسبت تقصیر طرفین را تعیین و حکم مقتضی صادر می‌کنند؛ درعین‌حال بیمه‌گر تا سقف تعهدات بیمه‌نامه موظف به ایفای خسارت است و مابقی در صورت وجود بر اساس حکم دادگاه تعیین می‌شود. گفتنی است که قانون اخیر بیمه‌های اجباری تأکید کرده پرداخت خسارت در تصادفات رانندگی بدون لحاظ جنسیت و تا سقف تعهدات بیمه‌نامه انجام شود.

قانون تصادف با عابر پیاده در بزرگراه

قواعد کلی مشابه بندهای فوق در بزرگراه‌ها اعمال می‌شود. حضور عابر پیاده در بزرگراه عملاً ممنوع بوده و چنین حضوری خطرناک و خارج از مقررات است؛ با این حال اگر تصادف رخ دهد، مرجع قضائی و کارشناس تصادفات و در صورت مقصر شناخته شدن راننده می‌توانند او را مسئول پرداخت دیه و خسارت بدانند یا در صورت احراز عدم امکان اجتناب از برخورد با توجه به رفتار منطبق با مقررات رانندگی، ممکن است از نظر کیفری معاف شده یا تقصیر او کاهش یابد.

به‌طور خلاصه باید گفت ممنوعیت تردد عابران در بزرگراه وجود دارد، اما مسئولیت حقوقی در صورت وقوع تصادف بر پایه تبیین واقعیات حادثه و نظریه کارشناسی تعیین می‌شود.

توضیحات تکمیلی و توصیه‌های کاربردی

در هر تصادف با عابر پیاده، بلافاصله گزارش به مأموران راهنمایی و رانندگی، مستندسازی محل (عکس، فیلم، شهادت عابران) و مراجعه به مراکز درمانی و پزشکی قانونی برای تعیین نوع و شدت جراحات ضروری است؛ مدارک پزشکی قانونی نقش محوری در تعیین میزان دیه و ارش دارند.

بیمه شخص ثالث عموماً نخستین مرجع پرداخت خسارت ناشی از تصادفات است؛ زیان‌دیدگان می‌توانند با استناد به قانون بیمه اجباری خسارت خود را مطالبه نمایند. در صورت متواری بودن راننده مقصر، صندوق تأمین خسارت‌های بدنی نیز در موارد معین وارد رسیدگی می‌شود.

برای حفظ ایمنی و کاهش مخاطرات حقوقی، عابران باید از پیاده‌روها و گذرگاه‌های مجاز استفاده کنند و رانندگان نیز همواره آماده کاهش سرعت و ایست کامل پیش از خطوط عابر پیاده باشند؛ مدیریت روشنایی و نصب علائم در نقاط پرخطر از وظایف شهرداری‌ها و مراجع ترافیکی است.

سوالات متداول

  • چه زمانی به عابر پیاده دیه تعلق نمی‌گیرد؟

    در صورتی که عابر پیاده برخلاف مقررات در محل‌های ممنوع مانند بزرگراه، اتوبان یا نقاط فاقد مجوز عبور وارد شود و کارشناسی تصادف، او را به‌طور کامل مقصر تشخیص دهد، دیه به او تعلق نمی‌گیرد. همچنین اگر رفتار عابر به‌گونه‌ای باشد که امکان اجتناب از حادثه برای راننده وجود نداشته باشد، مسئولیت از دوش راننده برداشته می‌شود. با این حال تشخیص نهایی همواره بر عهده مرجع قضائی و نظریه کارشناسان رسمی است.

  • دیه تصادف عابر پیاده در اتوبان پرداخت می‌شود؟

    بله در تصادف عابر پیاده در اتوبان نیز اصل پرداخت دیه برقرار است؛ زیرا قانون بیمه شخص ثالث، جبران خسارت زیان‌دیدگان را حتی در صورت عبور غیرمجاز عابر تا سقف تعهدات بیمه‌نامه الزامی می‌داند. با این حال میزان مسئولیت راننده و عابر بر اساس نظریه کارشناسی و رأی دادگاه تعیین می‌شود و ممکن است درصدی از تقصیر یا تمامی آن به عابر نسبت داده شود، اما اصل پرداخت دیه از سوی بیمه یا راننده در صورت فراتر رفتن از سقف تعهدات پابرجا خواهد بود.

  • قانون تصادف با عابر پیاده زیر پل عابر چگونه است؟

    در صورتی که در محل دارای پل عابر، عابر از عبور غیرمجاز در سطح سواره‌رو استفاده کند و حادثه رخ دهد، رفتار او تخلف محسوب می‌شود اما این موضوع به‌تنهایی مسئولیت راننده را به‌طور کامل از بین نمی‌برد. تشخیص درصد تقصیر بر اساس بررسی کارشناسان تصادفات و شرایط واقعی حادثه شامل دید راننده، سرعت خودرو و امکان اجتناب انجام می‌شود. نهایتاً مرجع قضائی با توجه به این عوامل نسبت تقصیر را تعیین و حکم مربوط به دیه و مسئولیت را صادر می‌کند.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.