قانون تصادف با موتور سیکلت؛ بررسی جامع حقوقی و مسئولیت موتورسواران

سه‌شنبه 2 دی 1404 - 10:00
مطالعه 7 دقیقه
تصادف ماشین با موتور از عقب
موتور سیکلت به عنوان وسیله نقلیه‌ای پرکاربرد از قانون تصادف مشابه با سایر وسایل نقلیه پیروی می‌کند اما در این مقاله جزئیات مربوط به آن را بررسی می‌کنی
تبلیغات

در دهه اخیر افزایش مستمر تعداد موتورسیکلت‌ها در معابر شهری و برون‌شهری ایران به یکی از مهم‌ترین تحولات حوزه حمل‌ونقل تبدیل شده است. بالا رفتن هزینه خرید و نگهداری خودرو، ترافیک سنگین کلان‌شهرها، مصرف سوخت کمتر و دسترسی آسان، سبب شده است که موتورسیکلت به انتخاب اول بسیاری از شهروندان، به‌ویژه جوانان و شاغلان حوزه خدمات، تبدیل شود. این افزایش جمعیت موتورسواران، اگرچه مزایای اقتصادی و ترافیکی دارد، اما هم‌زمان با خود رشد نگران‌کننده آمار تصادف موتور با ماشین و حوادث منجر به جرح و فوت را نیز به دنبال داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش قابل‌توجهی از این حوادث ناشی از ناآگاهی نسبت به قانون تصادف با موتور و عدم شناخت دقیق حقوق و تکالیف قانونی رانندگان خودرو و موتورسواران است. بسیاری از افراد در زمان بروز حادثه نمی‌دانند بر اساس قانون تصادف با موتور سیکلت چه کسی مقصر شناخته می‌شود، دیه چگونه محاسبه می‌گردد و نقش بیمه در جبران خسارت چیست. از سوی دیگر، تصورات نادرستی مانند موتورسوار همیشه مقصر است یا در تصادف ماشین با موتور، راننده خودرو محکوم می‌شود باعث بروز اختلافات حقوقی و پرونده‌های قضایی طولانی شده است.

در چنین شرایطی، پرداختن دقیق و شفاف به قانون تصادف ماشین با موتور، به‌ویژه در موارد خاصی مانند خط ویژه، تصادف از عقب، یا برخورد با موتورسواران زیر ۱۸ سال، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. در این مقاله تلاش کرده‌ایم ابعاد مختلف قوانین مرتبط با تصادفات موتورسیکلت در ایران را بررسی کنیم و به این پرسش پاسخ دهیم که در تصادف موتور با ماشین، مقصر کیست؟

تشریح قانون تصادف با موتور سیکلت

بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی کشورمان موتورسیکلت یک وسیله نقلیه موتوری محسوب می‌شود و مشمول تمامی مقررات ترافیکی است. موتورسوار موظف است گواهینامه معتبر داشته باشد، از کلاه ایمنی استفاده کند، در مسیرهای مجاز حرکت نماید و سرعت مطمئنه را رعایت کند. در قانون تصادف با موتور سیکلت، اصل اساسی بر تخلف مؤثر است؛ به این معنا که مقصر حادثه فردی است که تخلف او نقش مستقیم در وقوع تصادف داشته باشد.

در صورت وقوع تصادف، کارشناس پلیس راهور با بررسی صحنه، محل برخورد، آثار ترمز، جهت حرکت وسایل نقلیه و اظهارات طرفین، اقدام به تنظیم کروکی می‌کند. این کروکی، مهم‌ترین سند در تعیین مسئولیت حقوقی و پرداخت خسارت از سوی شرکت‌های بیمه است. نکته قابل‌توجه آن است که نداشتن بیمه یا گواهینامه توسط موتورسوار، الزاماً به معنای مقصر بودن او در تصادف نیست، اما می‌تواند پیامدهای قانونی جداگانه‌ای برای وی ایجاد کند.

قانون تصادف ماشین با موتور در خط ویژه

خطوط ویژه اتوبوس و سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی از جمله نقاط پرحادثه برای موتورسواران هستند. طبق قانون، تردد خودروهای شخصی در خط ویژه ممنوع است و موتورسیکلت‌ها نیز تنها در صورت وجود تابلو یا مجوز قانونی حق ورود به این مسیرها را دارند.

در قانون تصادف ماشین با موتور در خط ویژه، اگر خودروی شخصی به‌طور غیرمجاز وارد این مسیر شود و با موتورسیکلت برخورد کند، در اغلب موارد راننده خودرو مقصر شناخته می‌شود؛ حتی اگر موتورسوار مرتکب تخلفات جزئی شده باشد. دلیل این امر آن است که ورود غیرمجاز خودرو به خط ویژه، تخلفی مؤثر و مستقیم در وقوع حادثه تلقی می‌شود.

در مقابل، اگر موتورسیکلت بدون مجوز در خط ویژه در حال تردد باشد و با وسیله نقلیه مجاز مانند اتوبوس شهری تصادف کند، احتمال مقصر شناخته شدن موتورسوار بسیار بالا خواهد بود. با این حال، در تمامی این موارد، تشخیص نهایی بر عهده کارشناس تصادفات و بر اساس شرایط دقیق حادثه است.

تصادف با موتور زمانی که موتورسوار زیر 18 سال است

طبق مقررات، رانندگی موتورسیکلت مستلزم داشتن گواهینامه و رسیدن به سن قانونی است؛ بنابراین، رانندگی افراد زیر ۱۸ سال تخلف محسوب می‌شود. با این حال، در قانون تصادف با موتور، سن پایین موتورسوار به‌تنهایی معیار تعیین تقصیر نیست.

اگر موتورسوار زیر ۱۸ سال مرتکب تخلفی مانند عبور از چراغ قرمز، حرکت خلاف جهت یا عدم رعایت حق تقدم شود و این تخلف عامل اصلی تصادف باشد، مسئولیت حادثه متوجه وی خواهد بود. در این حالت، ولی یا سرپرست قانونی او مسئول پیگیری امور حقوقی و پرداخت خسارت خواهد شد؛ اما اگر راننده خودرو مرتکب تخلف مؤثر شده باشد، حتی در صورت نداشتن گواهینامه توسط موتورسوار، راننده خودرو مقصر شناخته می‌شود و موظف به جبران خسارت خواهد بود.

بررسی تصادف موتور با ماشین از عقب

تصادف موتور با ماشین از عقب یکی از شایع‌ترین انواع تصادفات شهری است. بر اساس اصول کلی راهنمایی و رانندگی، راننده وسیله نقلیه‌ای که از عقب برخورد می‌کند، موظف به رعایت فاصله طولی مناسب بوده و در اغلب موارد مقصر شناخته می‌شود.

اگر موتورسیکلت از عقب با خودرو برخورد کند، معمولاً موتورسوار مقصر است؛ زیرا نتوانسته فاصله ایمن را رعایت کند. با این حال، اگر راننده خودرو بدون دلیل موجه ترمز ناگهانی بگیرد یا چراغ ترمز معیوب باشد، ممکن است بخشی از تقصیر متوجه راننده خودرو شود. در حالتی که خودرو از عقب با موتورسیکلت برخورد کند، اصل بر مقصر بودن راننده خودرو است؛ مگر آنکه ثابت شود موتورسوار به‌طور ناگهانی و غیرقانونی وارد مسیر شده یا تغییر مسیر خطرناک داده است.

دیه تصادف موتور با ماشین در حالت پنجاه پنجاه

در برخی تصادفات، کارشناسی به این نتیجه می‌رسد که هر دو طرف به یک میزان در بروز حادثه نقش داشته‌اند. در این حالت که به‌عنوان تقصیر مساوی یا پنجاه پنجاه شناخته می‌شود، مسئولیت پرداخت دیه و خسارت نیز به همان نسبت تقسیم می‌شود.

در قانون تصادف با موتور سیکلت، اگر تقصیر میان موتورسوار و راننده خودرو به‌صورت مساوی تقسیم شود، هر یک موظف به پرداخت ۵۰ درصد از دیه یا خسارت هستند. این پرداخت معمولاً از طریق بیمه شخص ثالث انجام می‌شود. در صورتی که یکی از طرفین فاقد بیمه باشد مسئولیت مالی نهایی همچنان بر عهده فرد مقصر باقی می‌ماند.

در تصادف موتور با ماشین مقصر کیست؟

پاسخ به این سؤال به شرایط حادثه بستگی دارد. در تصادف موتور با ماشین، عواملی مانند رعایت قوانین، محل حادثه، جهت حرکت، سرعت، سن موتورسوار و نوع تخلف نقش تعیین‌کننده دارند. هیچ‌یک از طرفین به‌طور مطلق مقصر یا بی‌تقصیر نیستند و هر پرونده به‌صورت موردی بررسی می‌شود.

جمع‌بندی

با افزایش روزافزون موتورسیکلت‌ها در ایران، آگاهی از قانون تصادف با موتور به یک ضرورت اجتماعی تبدیل شده است. شناخت دقیق قانون تصادف با موتور سیکلت و قانون تصادف ماشین با موتور می‌تواند از بروز اختلافات حقوقی، پرداخت‌های سنگین دیه و آسیب‌های جبران‌ناپذیر جلوگیری کند. رعایت قانون، افزایش فرهنگ ترافیکی و احترام متقابل میان رانندگان خودرو و موتورسواران، تنها راه کاهش تصادفات و حفظ جان شهروندان است.

سوالات متداول

  • در تصادف موتور با ماشین از سمت راست مقصر کیست؟

    در صورتی که خودرو از مسیر خود خارج نشده باشد، در تصادف با موتور از سمت راست این موتور سیکلت است که مقصر محسوب می‌شود زیرا از مسیر خود منحرف شده است.

  • در تصادف موتور با ماشین از عقب مقصر چه کسی است؟

    در اغلب تصادفات از عقب این موتور است که مقصر شناخته می‌شود زیرا فاصله ایمن را رعایت نکرده است.

  • قانون تصادف ماشین با موتور بدون گواهینامه چگونه است؟

    اگر موتورسوار فاقد گواهینامه باشد و در تصادف مقصر شناخته شود امکان دریافت دیه را نخواهد داشت و باید خسارت طرف مقابل را نیز بپردازد اما در صورتی که موتورسوار مقصر نباشد حتی در صورت نداشتن گواهینامه نیز خواهد توانست خسارت خود را مطالبه کند.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.