نشانه W روی اهرم دنده خودروهای اتوماتیک به چه معنی است؟

سه‌شنبه 2 تیر 1405 - 11:04
مطالعه 3 دقیقه
حرف W گیربکس اتوماتیک
با دقت در اهرم تعویض دنده برخی خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، حرف W را خواهید دید که در مواقع خاصی باید به کار گرفته شود.
تبلیغات

اگر با ماشین اتوماتیک رانندگی می‌کنید، احتمالاً نیازی به توضیح حروف P، R، N یا D ندارید، اما همه خودروها اهرم دنده را به همین چهار حرف ختم نمی‌کنند. بعضی گیربکس‌های اتوماتیک حروف و نمادهای دیگری هم دارند که فراتر از این چهار حرف استاندارد است. مثلاً در بسیاری از مدل‌ها وجود حالت‌های D/S رایج است و همین موضوع درباره حرف W نیز صدق می‌کند. حرف W مخفف زمستان (Winter) بوده و قابلیتی است که به بهبود چسبندگی خودرو کمک می‌کند و خطر لیز خوردن در جاده‌های برفی یا یخ‌زده را کاهش می‌دهد.

در شرایط عادی جاده، واضح است که باید از حالت D استفاده کنید؛ اما در جاده‌های یخ‌زده، رانندگی عادی می‌تواند باعث گیر کردن خودرو شود. در زمستان، باید عادت‌های رانندگی را تغییر دهید و حالت زمستانی دقیقاً برای همین موضوع است. به جای اینکه با حداکثر گشتاور شروع به حرکت کنید، خودروی شما در دنده دو یا حتی سه حرکت را شروع می‌کند. شتاب گرفتن با گشتاور کمتر به جلوگیری از چرخیدن بیش از حد لاستیک‌ها در جاده‌های لغزنده کمک می‌کند.

بعضی خودروها همچنین حالت زمستانی را با پاسخ دریچه گاز ملایم‌تری همراه می‌کنند. این کار به شما کمک می‌کند از آن تکان‌های ناگهانی که می‌تواند منجر به سر و لیز خوردن بشود، جلوگیری کنید. در خودروهای مدرن یک نماد دانه برف روی داشبورد ظاهر می‌شود تا به شما یادآوری کند که در حالت زمستانی هستید. این حالت همیشه از طریق اهرم دنده قابل انتخاب نیست و گاهی دکمه‌ای زیر اهرم دنده است.

اما برخی رانندگان در مورد زمان درست برای تعویض به حالت زمستانی سردرگم هستند. باید گفت تعویض به حالت W بیشتر از همه زمانی به کار می‌آید که می‌خواهید از پشت چراغ راهنمایی یا تابلو ایست، بعد از بارش برف، حرکت کنید، مخصوصاً در جاده‌هایی که هنوز نمک نپاشیده‌اند یا برف‌روبی نشده‌اند. همین‌طور برای رانندگی در هنگام باران یخ‌زده نیز می‌توان از این حالت استفاده کرد. زمانی که هوا زمستانی است و احتمال دارد با گاز دادن لاستیک‌های خودرو بچرخند، حالت W بهترین گزینه است. اگر یک جفت لاستیک خوب زمستانی هم به خودرو اضافه کنید، اوضاع بسیار بهتر خواهد بود.

البته باید دانست با اینکه حالت زمستانی قطعاً چسبندگی خودرو را بهبود می‌بخشد اما قرار نیست در تمامی روزهای زمستان از آن استفاده کرد زیرا به علت اینکه سیستم موردبحث دنده‌های پایین‌تر را دور می‌زند بنابراین ممکن است خودرو احساس کند برای بالا رفتن از تپه یا شتاب گرفتن سریع تقلا می‌کند. ذکر این نکته مهم است که در سربالایی‌های تند، گشتاور کاهش یافته موتور می‌تواند حفظ حرکت رو به جلو را برای خودرو سخت‌تر کند. اگر برف شدیدی نمی‌بارد، دمای بیرون بالای صفر است و جاده‌ها به قدری خوب نمک‌پاشی شده‌اند که خودروها به راحتی تردد می‌کنند، احتمالاً می‌توانید بدون حالت زمستانی هم از پس رانندگی ایمن برآیید.

نظرات

تبلیغات

©1405 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.