آموزش

ترمز ضد قفل یا ABS چیست و چگونه کار می‌کند؟

در این مقاله از سری مقاله‌های آموزش مجله پدال سعی داریم تا به بررسی تاریخچه و نحوه عملکرد ای بی اس بپردازیم. با پدال همراه باشید.

آنچه در مقاله ترمز ضد قفل می‌خوانید:

ترمز ضد قفل چیست؟

ترمز ضد قفل یا همان ای بی اس سال ۱۹۲۰ توسط مهندسی فرانسوی به نام گابریل ویسین (Gabriel Voisin) مورد ابداع و توسعه قرار گرفت. این سیستم که امروزه در تمام خودرهای جهان به صورت استاندارد وجود دارد، در اوایل به عنوان آپشنی گران‌قیمت در خودروها شناخته می‌شد.

Anti-Lock-Brakes

همانطور که از نامش پیداست، این سیستم ایمنی باعث می‌شود که هنگام ترمزگیری، چرخ‌های خودرو قفل نکنند زیرا اگر چرخ‌ها به طور کامل قفل شوند خودرو بر روی سطح لیز می‌خورد و راننده هیچ کنترلی بر روی آن ندارد. در جاده‌های بارانی و برفی به دلیل اصتطکاک کمتر احتمال وقوع این اتفاق بیشتر است.

در این مقاله از سری مقاله‌های آموزش مجله پدال سعی داریم تا به بررسی تاریخچه و نحوه عملکرد ای بی اس بپردازیم. با پدال همراه باشید.

همچنین بخوانید: ترمز پارک برقی چیست و چگونه کار می‌کند؟

همچنین بخوانید: سیستم کنترل پایداری چگونه کار می کند؟

اولین خودرویی که به ای‌ بی اس مجهز شد

در سال ۱۹۷۸ یعنی حدود ۴۵ سال پیش سیستم ABS که مخفف Anti-Lock Braking System (سیستم ترمز ضد قفل) است، در مرسدس بنز S کلاس به کار گرفته‌شد. S کلاس اولین خودرویی بود که به این سیستم مجهز شد. مهندسان مرسدس بنز در آن زمان می‌گفتند ۸ سال زمان صرف شده تا بتوانند این سیستم را به تولید انبوه برسانند. البته پش از سال ۱۹۷۸ بسیاری از هواپیماها و قطارها از این این سیستم استفاده می‌کردند.

البته برخی می‌گویند خودروساز انگلیسی جنسن موتورز (Jensen Motors) اولین شرکتی بود که اقدام به نصب ABS بر روی محصولات خود کرد. اما منابع معتبری این ادعا را رد می‌کنند و مرسدس بنز را به عنوان اولین شرکت به کاربرنده این سیستم در خودرو معرفی می‌کنند.

قانون الزام استفاده از ای بی اس در ایران

اما سال ۱۳۸۵ شمسی بود که زمزمه‌های اجباری شدن نصب ای‌ بی‌ اس بر روی محصولات داخلی شنیده می‌شد. ۴ سال بعد یعنی سال ۱۳۸۹ این قانون اجرایی شد و از آن تاریخ به بعد تمام خودروسازان داخلی ملزم به نصب ترمز ای‌ بی‌ اس بر روی محصولات خود شدند.

سیستم ای بی اس چگونه کار می‌کند؟

ای‌ بی‌ اس از سه جز اصلی پمپ ABS، بخش کنترل کننده (Controller) و سنسور سرعت (Speed Sensor) تشکیل شده. سنسور سرعت که هموراه در حال پایش اطلاعات چرخ‌هاست به محض اینکه تشخیص دهد چرخ‌های خودرو در حال حرکت و بر اثر ترمزگیری شدید در حال قفل شدن هستند اطلاعات خود را به بخش کنترل کننده می‌فرستد. پس از اینکه بخش کنترل کننده اطلاعات را دریافت کرد، جریان روغن پشت کلیپر ترمز را به وسیله پمپ ای بی اس قطع می‌کند و به اصطلاح ترمز را آزاد می‌کند و چند دهم ثانیه بعد دوباره جربان روغن را وصل می‌کند. این عمل آنقدر تکرار می‌شود تا خودرو به طور کامل بایستد یا راننده پای خود را از روی پدال ترمز بردارد.

عملکرد ترمز ضد قفل

زمانی که ای بی اس در خودرو فعال شود راننده و سرنشینان از طریق وارد شدن صدا و تقه‌های ریزی به کابین متوجه فعال شدن این سیستم می‌شوند. خودروسازان همواره در تلاشند تا بتوانند صدا و لرزش حاصل از فعالیت ای بی اس را کمتر و کمتر کنند.

ترمز ای بی اس

شاید برخی فکر کنند که ای بی اس فقط در ترمزگیری‌هایی که در مسیر مستقیم انجام می‌شود کاربرد دارد؛ درصورتی که اگر چرخ‌های خودرو هنگام ترمزگیری قفل شوند فرمان‌پذیری خودرو عملا از دست خواهد رفت و راننده نمی‌تواند خودرو را به سمت راست یا چپ حرکت دهد.

اگر خودرومان ای بی اس نداشت چه کنیم؟

با اینکه امروزه حتی در داخل کشورمان هم خودروها بدون ای بی اس ساخته نمی‌شود هنوز خودروهایی هستند که از وجود این سیستم بی‌بهره باشند. رانندگان این خودروها باید هنگامی که جاده لغزنده است ترمزگیری شدید نداشته باشند یا به محض اینکه چرخ‌ها قفل شدند پای خود را از روی پدال ترمز بردارند و مجدد اقدام به ترمزگیری کنند. البته این کار هیچ وقت نمی‌تواند جای سیستم ای بی اس را بگیرد، چون ای بی اس در هر ثانیه جند بار ترمزها را فعال و غیر فعال می‌کند؛ اما مطمئنا هیچ راننده‌ای نمی‌تواند بیش از دوبار در ثانیه این کار را انجام دهد.

ABS Test

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Hope

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    Abs یکبار باعث تصادفم شد
    زمانی که در جاده بین شهری بودم و سرعتم کمتر از60بود (اصلا سرعتی نداشتم)
    ترمز زیر پام کامل خشک شده بود چندین بار پام رو برداشتم دوباره گذاشتم ولی…
    به پشت خاور خوردم
    از اون به بعد یادگرفتم در خودروی ایرانی کاربرد معکوس کشیدن بیشتر از ترمزِ

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. Hamid3x

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (397 ديدگاه)

    ماشین ماهم ای بی اس داره
    ولی موقع فعال شدن کلا ترمز رو قطع میکنه و ماشین تا چند ثانیه ترمز نداره

    مشکل بعدی رو دست اندازه باز چون سنسور اطلاعات اشتباه میده بعد یه صدا شدید ترمز از کار میفته

    موافقم 10
    مخالفم 1
  3. ❤BMW❤

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    چیز خوبیست
    :)

    موافقم 9
    مخالفم 0
  4. زخم خورده

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (173 ديدگاه)

    بیشتر همین بدون ABS ها توی جاده فاز کوسه برمیدارن
    پیر و جوان هم نداره
    کلا ملت مریضی هستیم

    حالا کافیه تصادف کنن
    میفتن عمو عمو با هزار قرآن قسم که ندارم و فقیرم

    یه پیکان بسیار محترم با اقوام تصادف کرده بود
    گفته بود میبرمت صافکاری آشنا ماشینتو درست کنن
    بنده خدا توی شوک بوده قبول کرده اونم جلو صافکاری به بهانه اینکه کارت پول همراهم نیست و اینا فرار کرده بود

    پلاک پیکانم یادش نبود

    اینو گفتم تا بیشتر حواستون باشه گول این بی همه چیزا رو نخورید

    موافقم 5
    مخالفم 0
  5. حمیدرضا

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (158 ديدگاه)

    توی همون سال ۱۹۷۸ تویوتا هم توی مدل کراون نصب کرده.

    موافقم 0
    مخالفم 3
  6. SLR _ 722

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (231 ديدگاه)

    سیستم ای بی اس سمند اکثر وقت ها باعث چوب شدن ترمز زیر پای راننده میشه و عملا دیگه ترمزی وجود ندارد . من دوبار همینطوری به جدول خوردم .‌ حتی ماشین رو پیش مثلا متخصص ای بی اس هم بردم و اون هم با دیاگ شیر ها و پمپ ای بی اس رو تست کرد و درست بنظر می‌رسید اما در عمل همچنان چوب میشه فقط . خلاصه ای بی اس بی کیفیت نبودش بهتر از بودنش هست

    موافقم 5
    مخالفم 0
  7. homayoun

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (576 ديدگاه)

    تو چندتا حادثه فوق العاده خطرناک حدود ده یازده سال پیش تو خودروی پراید که فاجعه امکانات و مهندسی هستش همین ABS جونم رو نجات داد یا باعث شد که با عابر برخورد نکنم با اینکه Abs پرایدم که مدل نود بود بعضی وقتها تو شرایط بسیار عادی با سرعت کم مخصوصا ترافیک سبک یهو باعث میشد ترمز زیر پام خالی کنه و احساس نامطمئنی به وجود بیاره بازم سودش ده برابر عیبهاش بوذ .همین فرمون گرفتنش حین ترمزهای سنگین با سرعت بالا واسه منی که اونموقع رانندگیم در حد خیلی مبتدی بود(البته الانم بهتر نشده😁) نعمت بزرگی بودش چون تو یه سری شرایط امکان داره نتونی عکس العمل مناسب داشته باشی و تیکه تیکه ترمز بگیری تا چرخ قفل نکنه و ماشین لیز نخوره

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا