آموزشمقالات

رادار نقطه کور BSD چیست؟ نحوه عملکرد، مزایا و کاربردها

رادار نقطه کور یا سیستم تشخیص نقاط کور خودرو BSD جزو ویژگی‌های کاربردی خودروست که نقش به سزایی در بهبود ایمنی حمل‌ونقل ایفا می‌کند. پدال به معرفی این سیستم و کاربردها و مزایای آن می‌پردازد.
رادار نقطه کور BSD

سیستم‌های مدرن خودرو از جمله رادار نقطه کور Blind Spot Detection نقشی کلیدی در ارتقای ایمنی ترافیکی ایفا می‌کنند. این سیستم با بهره‌گیری از رادارهای خود می‌تواند نواحی کوری را که از دید راننده پنهان هستند بررسی نموده و با هشدار دادن به او از تصادفات ناشی از تغییر خطوط ناگهانی جلوگیری کند. تحلیل داده‌های این سیستم با الگوریتم‌های پیشرفته باعث افزایش دقت عملکرد شده و واکنش سریع‌تری را ممکن می‌سازد و به همین خاطر سیستمی کاربردی در شهرهای بزرگ و شلوغ کشورمان است. این تکنولوژی با کاهش خطای انسانی یک گام مهم در کاهش آمار سوانح رانندگی به شمار می‌رود.

رادار نقطه کور BSD چیست؟

این سیستم با استفاده از سنسورها و رادارهای امواج رادیویی نواحی کور دیده راننده در اطراف خودرو را شناسایی می‌کند. این نقاط کور مناطقی هستند که آینه‌های جانبی و داخلی نمی‌توانند آن‌ها را به‌طور کامل پوشش دهند و شامل بخش‌هایی در کناره‌ها و عقب خودرو می‌شوند. تکنولوژی موردبحث با ارسال امواج و تحلیل بازتاب آن‌ها، حضور خودروها، عابران و موانع را تشخیص داده و از طریق هشدارهای بصری، صوتی و یا لمسی به راننده اطلاع می‌دهد. رادار نقطه کور به‌طور خاص در بزرگراه‌ها و هنگام تغییر لاین حرکتی نقش مهمی در کاهش تصادفات دارد.

ایده اولیه رادار نقطه کور یا تشخیص نقاط کور خودرو به دهه ۹۰ میلادی بازمی‌گردد یعنی زمانی که مهندسان برای بهبود ایمنی رانندگی به دنبال راه‌حلی به منظور رفع محدودیت دید رانندگان در خودروها بودند. شرکت ولوو سوئد در سال ۱۹۹۵ سیستمی آزمایشی را روی خودروی S80 معرفی کرد. این سیستم با نصب سنسورهای ساده در کنار آینه‌بغل‌ها می‌توانست حضور خودروهای دیگر را در نقاط کور تشخیص دهد و با روشن کردن چراغ هشدار راننده را آگاه نماید. اختراع موردبحث به دلیل ویژگی‌های خود سریعاً موردبحث توجه قرار گرفت. پس از موفقیت ولوو بود که شرکت‌هایی همچون مزدا و فورد نیز توسعه آن را ادامه دادند. مزدا با استفاده از سنسورهای بهتر و افزایش شعاع تشخیص توانست BSD را ارتقا دهد. فورد نیز سیستم خود با نام سیستم اطلاعات نقاط کور BLIS را معرفی کرد و قابلیت هشدار صوتی و همگام‌سازی با ترمز را به آن افزود. این تکنولوژی در برخی محصولات با مخفف BSI هم شناخته می شود.

با پیشرفت تکنولوژی رادارهای موج میلی‌متری جایگزین سنسورهای اولیه شدند تا دقت و برد بهتری داشته باشند. در عصر دیجیتال کنونی شاهد ادغام رادار نقطه کور با هوش مصنوعی و دوربین‌ها هستیم تا علاوه بر خودروها اشیای دیگری هم تشخیص داده شوند. این سیستم با برخی تکنولوژی‌های دیگر از جمله رادار بین خطوط و ترمز خودکار ترکیب شده است.

نحوه عملکرد رادار نقطه کور

همان‌طور که گفتیم، سیستم یاد شده از سنسورهای امواج میلی‌متری استفاده می‌کند. این سنسورها که در کنار آینه‌بغل و یا عقب خودرو نصب شده‌اند امواجی با فرکانس بالا (معمولاً ۲۴ تا ۷۷ گیگاهرتز) را ارسال می‌کنند. امواج پس از برخورد با اشیا بازتاب شده و توسط سنسورها تحلیل می‌شوند تا فاصله و سرعت آن‌ها محاسبه و تعیین شود. از جمله ویژگی سنسورها می‌توان به دقت بالا در آب‌وهوای نامساعد، برد تشخیص چند متری و مقاومت در برابر گردوغبار اشاره کرد. داده‌های حاصل از این سنسورها توسط پردازشگر مرکزی بررسی شده و در صورتی که شی در ناحیه کور تشخیص داده شود سیستم فعال می‌شود.

انواع هشدارهای رادار نقطه کور شامل چراغ‌های هشدار زرد یا نارنجی روی آینه‌های بغل، سیگنال‌های صوتی کوتاه و در مدل‌های پیشرفته‌تر حتی شامل لرزش فرمان یا صندلی است که راننده را از وجود خودرو یا عابر یا مانع در نقاط کور آگاه می‌سازد. چنین مکانیسمی با کاهش خطای انسانی به ویژه در بزرگراه‌ها و جاده‌های شلوغ نقش مهمی در جلوگیری از تصادفات ایفا خواهد کرد.

انواع رادار نقطه کور

پس از آشنایی با خود این سیستم و نحوه عملکرد آن می‌خواهیم به نسخه‌های موجود از رادار نقطه کور بپردازیم.

BSD غیرفعال (Passive)

در این نوع سیستم‌ها که جزو رادارهای نقطه کور پایه و ساده‌تر هستند سیستم فقط هشدارهای بصری و صوتی را ارائه می‌کند و با تکنولوژی‌های دیگر ترکیب نشده است. رادار نقطه کور غیرفعال در خودروهای ارزان‌تر و اقتصادی از جمله محصولات تویوتا و فولکس‌واگن بکار رفته است.

BSD فعال (Active)

این نوع سیستم با سایر سیستم‌های خودرو از جمله ترمز اضطراری و تغییر لاین حرکتی جهت جلوگیری از تغییر مسیر ناگهانی همکاری می‌کند و بنابراین نسخه‌ای پیشرفته‌تر با سنسورهای بهتر است. سیستم موردبحث در خودروهای گران‌تر و لوکس‌تر از جمله مدل‌های گوناگون مرسدس بنز و بی ام و بکار می‌رود. در جدول زیر مقایسه بین رادارهای نقطه کور غیرفعال و فعال را مشاهده می‌کنیم.

ویژگی

رادار غیرفعال

رادار فعال

تعریف

سیستمی که فقط هشدار می‌دهد و دخالتی در کنترل خودرو ندارد

سیستمی که علاوه بر هشدار، مداخله فیزیکی در رانندگی دارد

فناوری اصلی

استفاده از سنسورهای راداری امواج میلی‌متری

ترکیب رادار با سیستم‌های کنترل الکترونیکی، ترمز اضطراری و خروج از لاین

عملکرد

با تشخیص جسم، هشدار بصری یا صوتی می‌دهد

علاوه بر هشدار، فرمان یا ترمز را برای جلوگیری از تصادف تنظیم می‌کند

برد تشخیص

معمولاً ۳ تا ۴ متر برای هشدار اولیه

معمولاً ۵ تا ۶ متر با قابلیت مداخله در سرعت‌های بالاتر

هشدارها

نوری و صوتی

نوری، صوتی و لرزشی

کاربرد اصلی

خودروهای اقتصادی و میان رده

خودروهای لوکس و اسپرت با نیاز به ایمنی پیشرفته

مزایا

هزینه پایین و نصب آسان

کاهش تصادفات با مداخله فعال

معایب

وابسته به واکنش راننده و بدون مداخله

هزینه بالاتر و نیاز به کالیبراسیون دقیق

مزایا و معایب رادار نقطه کور

مزایا

مهم‌ترین مزایای سیستم موردبحث شامل کاهش تصادفات ناشی از تغییر لاین حرکتی (تا ۱۴ درصد بر اساس مطالعات) و افزایش آگاهی از نقاط کور است که با هشدارهای بصری و صوتی ریسک خطای انسانی را کم می‌کند. همچنین در نسخه‌های فعال رادار نقطه کور، مداخله در کنترل خودرو از شدت تصادفات می‌کاهد.

معایب

مهم‌ترین معایب این تکنولوژی می‌تواند دربرگیرنده هزینه بالای نصب و نگهداری به ویژه در خودروهای اقتصادی و نیاز به کالیبراسیون پس از تعمیرهای احتمالی باشد. علاوه بر این، امکان کاهش دقت عملکرد این تکنولوژی در شرایط نامساعد آب‌وهوایی وجود دارد؛ اما با این حال باید اذعان کرد رادار نقطه کور گام مهمی را در ارتقای ایمنی جاده‌ها برداشته است.

کاربرد رادار نقطه کور

اکثر خودروهای سواری مدرن از این تکنولوژی بهره می‌برند. با استقبال قابل‌توجه مشتریان از شاسی بلندها و کراس اورها و همچنین با توجه به ابعاد بزرگ‌تر این خودروها، رادار نقطه کور فقط منحصر به خودروهای سدان و سواری سنتی نمانده و قدبلندهای بازار نیز به آن مجهز شده‌اند. تکنولوژی موردبحث در دسته دیگری از وسایل نقلیه بسیار کاربردی نشان داده و آن هم کامیون‌های سنگین است که از دیرباز با معضل نقاط کور زیاد مواجه بوده‌اند.

خودروهای مجهز به BSD در ایران

اکثر خودروهای لوکس موجود در کشورمان به رادار نقطه کور مجهز هستند. از جمله این خودروها می‌توان به محصولات مرسدس بنز، بی ام و، آئودی و… اشاره کرد. همچنین خودروهای چینی مونتاژی و وارداتی به کشورمان از جمله تیگو ۸ پرو مکس، اکستریم و… نیز به این سیستم مجهز هستند. در بین وارداتی‌ها به کشورمان نیز می‌توان به اکثر محصولات تویوتا، هیوندای و کیا اشاره کرد که این سیستم ایمنی را در محصولات خود ارائه می‌کنند. کامیون‌های مدرن موجود در کشورمان از جمله ولوو و داف نیز دارای رادار نقطه کور هستند. بد نیست بدانید امکان نصب این سیستم به‌صورت متفرقه روی خودروهای ایرانی نیز وجود دارد هرچند باید از صحت عملکرد و دقت آن اطمینان حاصل کنید.

نکات استفاده و نگهداری رادار نقطه کور

به منظور استفاده حداکثری از این تکنولوژی رانندگان باید از فعال شدن آن در سرعت‌های بالای ۱۰ کیلومتر در ساعت اطمینان حاصل نمایند چراکه در سرعت‌های پایین یا توقف این سیستم معمولاً غیرفعال می‌شود. همچنین در شرایط آب‌وهوایی نامساعد همچون بارش شدید باران یا برف، تمیز نگه داشتن سنسورهای راداری ضروری است زیرا تجمع آلودگی و رطوبت می‌تواند دقت آن را کاهش دهد.

برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم، بررسی دوره‌ای آن توسط تکنسین‌های مجاز توصیه می‌شود. این موضوع به ویژه پس از تصادف یا تعمیر خودرو مهم خواهد بود تا به این ترتیب از کالیبراسیون صحیح سنسورها اطمینان حاصل شود. اجتناب از نصب برچسب روی سنسورها و استفاده از مواد شوینده مخصوص بدنه خودروها جزو نکات مهمی است که از آسیب دیدن رادار نقطه کور جلوگیری می‌کند.

سؤالات متداول

  • رادار نقطه کور BSD چیست و چگونه کار می‌کند؟

این سیستم با استفاده از سنسورها و رادارهای امواج رادیویی نواحی کور دیده راننده در اطراف خودرو را شناسایی می‌کند.

  • تفاوت BSD فعال و غیرفعال چیست؟

در نسخه فعال علاوه بر هشدارهای صوتی، بصری و لرزشی شاهد دخالت خودرو در کنترل اوضاع و ترمز و کاهش سرعت هستیم اما در نسخه غیرفعال سیستم دخالتی در رانندگی ندارد و تنها هشدارهای صوتی و بصری را به اطلاع راننده می‌رساند.

  • چه خودروهایی در ایران BSD دارند؟

اکثر خودروهای لوکس وارداتی از جمله مرسدس بنز و بی ام و به همراه مدل‌های چینی و مونتاژی همچون تیگو ۸ پرو مکس دارای BSD هستند.

  • مزایا و معایب BSD چیست؟

کاهش تصادفات ناشی از تغییر لاین حرکتی، افزایش آگاهی از نقاط و همچنین مداخله در کنترل خودرو و کاستن از شدت برخوردها جزو مزایای رادار نقطه کور هستند درحالی‌که هزینه نصب بالاتر، کاهش کارایی در آب‌وهوای نامساعد و نیاز به کالیبراسیون دقیق جزو معایب آن به شمار می‌روند.

  • چگونه از BSD در شرایط جوی بد استفاده کنیم؟

در چنین شرایطی باید از تمیز بودن سطح سنسورها و جلوگیری از تجمع آلودگی و رطوبت اطمینان حاصل کنید.

نتیجه‌گیری

رادار نقطه کور از جمله مؤثرترین سیستم‌های ایمنی بکار رفته در خودروهاست که با مطلع کردن راننده از نقاط کور مانع تغییر لاین حرکتی در حضور سایر وسایل نقلیه شده و ایمنی جاده‌ها را افزایش می‌دهد. با تمیز نگه داشتن سنسورها و بررسی دوره‌ای آن‌ها توسط تکنسین‌ها می‌توان از صحت عملکرد چنین سیستمی اطمینان حاصل کرد. اگر خودروی شما به BSD مجهز است و یا تجربه خاصی از کار با آن را دارید خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما و کاربران پدال به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. 2646.1

    ۱۷ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (155 ديدگاه)

    ” BSD فعال (Active)
    این نوع سیستم با سایر سیستم‌های خودرو از جمله ترمز اضطراری و تغییر لاین حرکتی جهت جلوگیری از تغییر مسیر ناگهانی همکاری می‌کند و بنابراین نسخه‌ای پیشرفته‌تر با سنسورهای بهتر است. سیستم موردبحث در خودروهای گران‌تر و لوکس‌تر از جمله مدل‌های گوناگون مرسدس بنز و بی ام و بکار می‌رود.”

    شاهین عزیز
    با سلام و درود

    با توجه به سیک رانندگی مزخرف لایی کشان و خاموش کردن دائم تمام رادارها جز BSD، حقیقتا من تا به حال ندیدم که این سیستم دخالت مستقیمی، حتی در بحرانی ترین شرایط در خودروهای مختلف BMW و Benz داشته باشد. ته داستان روی حالت بحرانی (چراغ قرمز ممتد) موقع راهنما زدن شروع می کنه به چشمک زدن چراغ قرمز و بوق اخطار.

    تنها راداری که من دیدم اعمال نفوذ کند در فرمان تغییر لاین، رادار Lane keeping assist است که به صورت جزئی سعی می کند خودرو را در مسیر بین دو خط نگه دارد.

    شما مطمئن هستید که BSD می تونه جلوی تغییر لاین را بگیرد؟ آزمایش کنم؟ ;)

    1. شاهین

      ۱۷ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (4799 ديدگاه)

      سلام و عرض ادب
      عرض شد که اگه این سیستم با اون یکی سیستم ها ادغام شده باشه همگی باهم میتونن دخالت کنن تو کار و سرعت رو کاهش بدن و یا ماشینو تو لاین نگه دارن.

      1. 2646.1

        ۱۷ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (155 ديدگاه)

        شاهین جان

        بله، فرمایش شما رو خوندم. بحث ما سر واحد عملگرا نیست، چون وقتی LKA وجود داره، بالاخره یک واحد عملگرا دستورات ecu را برای اصلاح فرمان اجرا می کند.
        بحث ما تاثیر داده های BSD است که آیا می تواند موجب دستور تغییر لاین (ولو در حد چند درجه) شود؟

        نکته دیگری که باید دقت شود، عدم همپوشانی دائمی BSD با LKA است، به زبان ساده تر وقتی خودرویی در حال لایی کشیدن است، ممکنه دقیقا روی خط باشه و دو تا دوربین زیر آیینه LKA اصلا خطی رو دیتکت نکنند، رادار BSD ممکن است به واسطه خودروی بغلی در وضعیت قرمز باشد (متاسفانه این وضعیت زیاد برای من پیش می آید یا شاید بهتره بگم خودم پیش میارم)، در چنین شرایطی BSD هیچ واکشنی ندارد، جز همان مواردی که عرض شد.

        پس با استناد به این وضعیت، من فکر می کنم BSD در خودروهایی که من روندم، قابلیت اصلاح مسیر ندارد.

    2. KOP

      ۱۷ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (111 ديدگاه)

      باید به لیست تجهیزات ایمنی ماشین مراجعه کنی که آیا به تجهیزات فعال جلوگیری از برخورد نقاط کور فعال است یا خیر. اگر دسترسی ندارید، با دادن کد خودرو به سایت کمپانی در کشور عرضه شده میتونید لیست تجهیزات نصب شده را که معمولا بصورت پی دی اف است پیدا کنید. در مورد وارداتی ها به ایران نمیدونم همچین امکانی وجود دارد یا نه!
      در تنظیمات خودرو میتونید این قابلیت ها را پیدا کنی که آیا سیستم فعال است یا فقط اخطار، میزان دخالت چقدر باشد و … .
      بسته به مدل و سال خودرو در گوگل اطلاعات دقیق نحوه تنظیم و دسترسی به قابلیت های ایمنی فعال وجود دارد. فیلم متن عکس
      Activating the BSI system and collision avoidance control in the 2018 BMW 530i
      How do I activate or deactivate the Side Collision Mitigation in my BMW
      جملات به این شکل یا جزئیات بیشتر گوگل کن
      برای BMW مثلا این مسیر پیشنهاد میدهد
      Perform the following in the iDrive menu to turn the side collision warning on/off:
      Apps menu
      “Vehicle”
      “Driving settings”
      “Driver Assistance”
      “Safety and warnings”
      “Side collision warning”
      Select the desired setting.

  2. M

    ۱۷ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (91 ديدگاه)

    خیلی ممنون داداش شاهین

  3. DNA

    ۱۷ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (304 ديدگاه)

    این نقطه کور خیلی خوبه کاش افتر مارکتی با نصب آسان هم بود مث سنسور دنده عقب

  4. ناشناس

    ۱۷ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (579 ديدگاه)

    الان دیگه حتی ارزون ترین ماشین های چینی هم پکیج نسبتا کاملی از رادار ها و سیستم های پیشگیری از تصادف رو دارن که این خودش واقعا چیز خوبیه چون نشان از پایبندی شرکت ها به ایمنی خریداران و از همه مهم تر راحتی اونها داره ، مخصوصا adaptive cruise control که من اولین بار روی جنسیس سدان ۲۰۱۲ تست کردم و واقعا تو جاده همین که مطمئن بودی با سرعت مجاز میری و از طرف ماشین خودش همه کار ها تنظیم سرعت و فاصله با بقیه ماشین ها رو انجام میده ، خیلی لذت بخش بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا