آموزشمقالات

میل لنگ چیست و چه نقشی در موتور ماشین دارد؟

احتمالاً شما نیز نام میل لنگ را در موتور ماشین شنیده‌اید اما میل لنگ چیست و چه نقشی دارد؟ در جدیدترین مقاله بخش آموزش پدال به بررسی این قطعه مهم خواهیم پرداخت.

مهم‌ترین بخش هر وسیله نقلیه را می‌توان قلب تپنده آن یا پیشرانه دانست. در حقیقت پیشرانه قلب خودروست زیرا هیچ وسیله نقلیه‌ای بدون وجود پیشرانه کار نخواهد کرد. از بین قطعات متنوع بکار رفته در پیشرانه میل لنگ جزو مهم‌ترین قطعات آن محسوب می‌شود؛ اما میل لنگ چیست و چه نقشی دارد؟ انواع مختلف میل لنگ کدام ها هستند؟ در ادامه به بررسی میل لنگ و نقش آن در پیشرانه خواهیم پرداخت پس همراه ما باشید.

میل لنگ چیست و چه نقشی در موتور ماشین دارد؟

میل لنگ ماشین Car crankshaft یک شفت چرخشی است که حرکات خطی پیستون را به حرکات چرخشی تبدیل می‌کند. میل لنگ بخش مهمی از فرایند انتقال قدرت به چرخ‌ها محسوب می‌شود و در داخل بلوک پیشرانه قرار گرفته است. این قطعه مهم با همکاری شاتون سبب انتقال قدرت تولیدی پیشرانه می‌شود. همان‌طور که گفته شد میل لنگ حرکت خطی پیستون را به حرکت چرخشی تبدیل خواهد کرد. این حرکت چرخشی از فلایول عبور می‌کند و نهایتاً باعث به حرکت درآمدن چرخ‌های خودرو می‌شود.

میل لنگ از چندین قطعه تشکیل شده است تا باعث حرکت خودرو شود. برای درک بهتر عملکرد این قطعه بهتر است نقش میل لنگ در یک پیشرانه چهار زمانه را بررسی کنیم. در قدم اول پیستون از نقطه مرگ بالا به نقطه مرگ پایین حرکت می‌کند. در زمان پایین آمدن، پیستون داخل سیلندر از طریق شاتون به میل لنگ متصل شده و بنابراین شاهد تبدیل حرکت خطی به حرکت چرخشی هستیم. همچنین میل لنگ این حرکت چرخشی را به میل بادامک منتقل می‌کند. حرکت چرخشی دریافتی از میل لنگ باز شدن سوپاپ ورودی را تسهیل خواهد کرد و به همین خاطر مخلوط سوخت و هوا وارد محفظه احتراق خواهد شد.

با پر شدن این مخلوط در محفظه احتراق، پیستون از نقطه مرگ پایین به بالا حرکت می‌کند و باعث متراکم شدن مخلوط سوخت و هوا می‌شود. همچنین با حرکت رو به بالای پیستون شاهد بسته شدن سوپاپ‌های ورودی و دود توسط میل لنگ هستیم که باعث تکمیل فرایند کمپرس می‌شود. این فرایند همچنین باعث تکمیل اولین دور میل لنگ می‌شود. در مرحله بعد شاهد جرقه‌زنی هستیم که باعث احتراق شده و گرمای حاصل از آن باعث حرکت پیستون رو به پایین می‌شود. با حرکت پیستون به سمت پایین حرکت خطی آن به حرکت چرخشی تبدیل می‌شود. حرکت چرخشی نیز به فلایول منتقل می‌شود و نهایتاً چرخ‌های خودرو به حرکت درمی‌آیند.

علت بریدن میل لنگ چیست؟

یکی از اصطلاحات رایج بین مکانیک‌ها بریدن میل لنگ است. در ادامه به برخی از عواملی که سبب بریدن میل لنگ می‌شوند اشاره کرده‌ایم:

  • شل بودن میل لنگ
  • استفاده از روغن‌موتور بی‌کیفیت یا روغن‌کاری نادرست
  • وجود مشکل در طراحی پیشرانه و برخورد شاتون
  • فشار کم روغن
  • ورود ذرات و براده‌های آهن به کارتل و روغن‌موتور
  • فرسودگی یاتاقان‌ها
  • استهلاک میل لنگ و شکستگی

علائم خرابی میل لنگ

میل لنگ ماشین جزو قطعاتی با طول عمر بالاست اما به خاطر دلایلی که در بالا به آن اشاره شد امکان خرابی و از کار افتادن آن وجود خواهد داشت؛ اما علائم خرابی میل لنگ چیست؟ در زیر به برخی از این موارد اشاره کرده‌ایم:

  • قفل شدن موتور ماشین
  • شکستگی یا سایش خود میل لنگ
  • صدای شبیه ضربه زدن در زمان گاز دادن
  • روغن‌ریزی دو سر میل لنگ

چه عواملی روی هزینه تعویض میل لنگ تأثیرگذار هستند؟

تعویض میل لنگ کار راحتی نیست و هزینه بالایی دارد. فاکتورهای زیادی روی هزینه تعویض این قطعه تأثیر خواهند گذاشت که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • دستمزد

دستمزد تعمیرکار یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی است که هزینه تعمیر یا تعویض میل لنگ را بالا می‌برد. دلیل این کار نیز تخصص بالایی است که برای تعویض قطعه نیاز خواهد بود. برای تعویض میل لنگ باید پیشرانه پیاده شود. البته که چنین کاری زمان‌بر است و تخصص بالایی می‌خواهد.

  • وضعیت پیشرانه

وضعیت پیشرانه نیز روی هزینه تعویض میل لنگ اثرگذار است. در اکثر موارد علاوه بر میل لنگ باید برخی قطعات دیگر نیز تعویض شوند. برای مثال شاید مجبور به تعویض یاتاقان‌ها، شاتون و حتی میل بادامک نیز شوید. برخی مکانیک‌ها نیز در زمان تعویض میل لنگ توصیه می‌کنند سیلندرها یا برخی قطعات دیگر نیز تعمیر یا تعویض شوند.

  • هزینه میل لنگ

معمولاً میل‌لنگ‌ها توسط خود شرکت‌های خودروسازی عرضه می‌شوند و به‌ سختی می‌توان نمونه‌های متفرقه آن‌ها را پیدا کرد. قطعات فابریک تولیدی قیمت بالاتری دارند و بنابراین روی هزینه تعویض قطعه تأثیر می‌گذارند. این موضوع به ویژه درباره خودروهای لوکس که خریدار کمتری دارند خودش را نشان می‌دهد. البته درباره خودروهای ارزان‌قیمت و پرفروش شاهد توزیع گسترده‌تر قطعات افترمارکتی هستیم.

یاتاقان میل لنگ چیست؟

یاتاقان‌ در قطعات مختلفی از جمله میل‌لنگ‌ها بکار می‌رود و یک نوع بیرینگ ورقه فلزی نسبتاً باریکی است که علاوه بر تنظیم میزان لقی میل لنگ و شاتون سبب کاهش اصطکاک و روان شدن حرکت آن‌ها می‌شود.

معایب تراش میل لنگ

اکثر مکانیک‌ها توصیه می‌کنند در صورت آسیب دیدن و خرابی میل لنگ نسبت به تعویض آن اقدام شود اما گاهی اوقات این قطعه تراش داده می‌شود که اگرچه هزینه کمتری نسبت به تعویض کلی میل لنگ خواهد داشت اما باعث از بین رفتن بالانس استاندارد اصلی قطعه می‌شود. کاهش ضخامت و عمر مفید میل لنگ، افزایش فرسایش خود قطعه و سایر قطعات و افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری جزو دیگر معایب تراش میل لنگ هستند.

میل لنگ موتور

یکی از اصلی‌ترین قطعات موتور ماشین میل لنگ است که حرکت خطی پیستون را به حرکت چرخشی تبدیل می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. حمید

    ۱۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    یه سوال: چندتا خبر قبلی اومده بود«ایرانخودرو تارا و هایما را ویژه متقاضیان مرحله دوم سامانه یکپارچه به فروش می‌رساند.»
    ولی ایرانخودرو اصلا تو مرحله دوم شرکت نکرده بود، چطوری داره خودرو ارائه میده؟ نویسنده سایت اطلاعی داره؟ یا خبر درسته یا اشتباهه؟

    موافقم 0
    مخالفم 2
  2. Enzo Ferrari 2008

    ۱۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    سوال یاتاقان از هیوندای بپرسید 😂😂
    اما اگه ماشین یاتاقان بزنه اشک صاحبشو درمیاره

    موافقم 8
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا