آموزشمقالات

علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو و روش حل آن

سنسور اکسیژن خودرو که با عنوان سنسور O2 نیز شناخته می‌شود، یکی از اجزای مهم سیستم تزریق سوخت موتور خودرو است. این قطعه عمدتاً در خودروهای دارای موتور بنزینی با سیستم تزریق الکترونیکی سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موتور خودرو برای عملکرد صحیح خود اطلاعات گوناگونی را از سنسورها یا حسگرهای گوناگون می‌گیرد و یکی از این سنسورها با نام سنسور اکسیژن شناخته می‌شود. در جدیدترین مقاله آموزشی پدال می‌خواهیم به نقش این قطعه در خودرو، علائم خرابی و روش‌های حل آن بپردازیم پس همراه ما باشید.

سنسور اکسیژن چیست؟

این سنسور در لوله خروجی از محفظه سوخت در موتور نصب شده و غلظت اکسیژن در دودهای خروجی از موتور را اندازه‌گیری می‌کند. این اطلاعات به کامپیوتر موتور (ECU) ارسال شده که با استفاده از آن‌ها می‌تواند مقدار مناسبی از سوخت را تزریق کرده و عملکرد موتور را بهینه کند. با توجه به اینکه غلظت اکسیژن در دودهای خروجی موتور وابسته به میزان سوخت مصرفی است، سنسور اکسیژن به عنوان یک عامل کنترلی برای میزان مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌های هوا تلقی می‌شود.

سنسور اکسیژن به شکل یک سنسور الکتروشیمیایی طراحی شده است که با اعمال ولتاژ الکتریکی برای ایجاد جریان الکتریکی مناسب به کار می‌رود. این جریان الکتریکی با توجه به غلظت اکسیژن موجود در دودهای خروجی از موتور تغییر می‌کند. با توجه به نوع سنسور اکسیژن (تک نقطه‌ای یا دونقطه‌ای)، حساسیت و عملکرد آن متفاوت است. سنسور اکسیژن تک نقطه‌ای فقط یک سیگنال خروجی تولید می‌کند و سنسور اکسیژن دونقطه‌ای دارای دو سیگنال خروجی است. بعد از تولید سیگنال خروجی، این اطلاعات به یک واحد کنترل (ECU) ارسال می‌شود. در این مرحله، ECU با استفاده از الگوریتم‌های خود، میزان سوخت مصرفی را تنظیم کرده و همچنین می‌تواند نشان‌دهنده‌هایی مانند چک موتور را فعال یا غیرفعال کند. درصورتی‌که سنسور اکسیژن درست‌ کار نکند، می‌تواند مشکلاتی مانند افزایش مصرف سوخت، کاهش قدرت موتور، افزایش آلاینده‌های هوا و حتی خرابی موتور را ایجاد کند؛ بنابراین، تعمیر یا تعویض سنسور اکسیژن در صورت بروز مشکلات بسیار حائز اهمیت است.

تعداد سنسور اکسیژن در خودرو

تعداد سنسور اکسیژن موجود در یک خودرو بستگی به نوع و حجم و دیگر مشخصات موتور آن دارد. خودروهایی با موتورهای کوچک یا متوسط معمولاً فقط یک سنسور اکسیژن دارند، اما خودروهای دارای موتور بزرگ‌تر ممکن است دارای دو یا چندین سنسور اکسیژن باشند. به عنوان مثال، خودروهایی با موتورهای ۴ و ۶ سیلندر معمولاً یک سنسور اکسیژن دارند، درحالی‌که خودروهای دارای موتورهای ۸ سیلندر یا بزرگ‌تر ممکن است دارای دو یا چندین سنسور اکسیژن باشند. لازم به ذکر است که تعداد سنسورهای اکسیژن در یک خودرو به دلیل داشتن موتورهای هیبریدی و الکتریکی نیز ممکن است متغیر باشد.

زمان تعویض سنسور اکسیژن خودرو

تعویض سنسور اکسیژن در خودرو به‌صورت منظم و هنگامی‌که موردنیاز است، باید انجام شود. گرچه هیچ زمانی دقیق و مشخصی برای تعویض سنسور اکسیژن وجود ندارد، اما علائم مشکلات سنسور اکسیژن می‌تواند نشان دهنده نیاز به تعویض آن باشد. بعضی از علائم دیده شده در صورت نیاز به تعویض سنسور اکسیژن عبارت‌اند از:

کاهش قدرت موتور

افزایش آلاینده‌های هوا

تولید دود و گاز خروجی بیش از حد

راندن نامنظم موتور

روشن شدن چراغ چک موتور

به عنوان یک روش پیشگیرانه، برخی تولیدکنندگان خودرو پیشنهاد می‌کنند که سنسور اکسیژن را به‌طور منظم بین ۶۰،۰۰۰ تا ۹۰،۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید؛ اما نیاز به تعویض سنسور اکسیژن با توجه به شرایط و میزان استفاده خودرو ممکن است متفاوت باشد. درهرصورت، در صورت بروز علائم مشکلات فوق، بهتر است به زودی به فکر تعوض سنسور اکسیژن خودرو باشید.

علائم خرابی سنسور اکسیژن

این علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

افزایش مصرف سوخت: سنسور اکسیژن به کنترل میزان سوخت مصرفی موتور کمک می‌کند. در صورت خرابی یا نامنظم بودن سنسور اکسیژن، میزان سوخت موردنیاز به‌صورت نامنظم و بیش از حد مصرف می‌شود.

کاهش قدرت موتور: سنسور اکسیژن موجود در دودهای خروجی موتور، کنترل تزریق سوخت را بهینه می‌کند و در صورت خرابی، عملکرد موتور کاهش می‌یابد.

افزایش آلاینده‌های هوا: در صورت خرابی سنسور اکسیژن، میزان آلاینده‌های هوا افزایش می‌یابد. این مشکل می‌تواند باعث عدم پاس کردن تست های مربوط به دریافت معاینه فنی خودرو شود.

تولید دود و گاز خروجی بیش از حد: در صورت خرابی سنسور اکسیژن، مقدار مناسبی از سوخت به موتور تزریق نمی‌شود و باعث تولید دود و گاز خروجی بیش از حد می‌شود.

کارکرد نامنظم موتور: در صورت خرابی یا معیوب بودن سنسور اکسیژن، موتور به‌صورت نامنظم کار می‌کند که این امر باعث افزایش هزینه‌های مصرف سوخت و خرابی سایر قطعات موتور می‌شود.

روشن شدن چراغ چک موتور: در صورت خرابی سنسور اکسیژن، دستگاه کامپیوتری خودرو نمی‌تواند مقدار مناسبی از سوخت را تزریق کند لذا چراغ چک موتور روشن خواهد شد. اگر شما هر یک از علائم فوق را مشاهده کردید، بهتر است به یک تکنسین خودرو معتبر رجوع کنید.

علت خرابی سنسور اکسیژن

علت خرابی سنسور اکسیژن خودرو ممکن است به دلایل مختلفی باشد، از جمله:

آلودگی: یکی از اصلی‌ترین علل خرابی سنسور اکسیژن، آلودگی آن است. آلودگی می‌تواند از روغن‌موتور، آب، گاز‌های سوخت ناخالص و ذرات جامد باشد که به خروجی موتور وارد می‌شوند.

خرابی سیم‌های برق: در برخی موارد، سیم‌های برقی که به سنسور اکسیژن متصل می‌شوند، معیوب هستند و ممکن است خراب شوند.

خرابی ECU :ECU چیپ برنامه‌ریزی شده‌ای است که وظیفه کنترل تزریق سوخت به موتور و تنظیم عملکرد سنسور اکسیژن را برعهده دارد. در صورت خرابی ECU ممکن است سنسور اکسیژن هم خراب شود.

راندن خودرو با سوخت دارای ناخالصی: راندن با سوخت ناقص می‌تواند سبب آلودگی و خرابی سنسور اکسیژن شود.

خرابی خود سنسور: در برخی موارد، ممکن است خود سنسور اکسیژن خراب شده باشد به دلیل عیب دستگاه یا به دلیل سایر مشکلات. تعمیر یا تعویض سنسور اکسیژن بستگی به علت خرابی و میزان خرابی آن دارد. درصورتی‌که علت خرابی قابل تعمیر باشد، تعمیر سنسور اکسیژن انجام خواهد شد. درصورتی‌که سنسور اکسیژن جایگزین باید شود، بهتر است از سنسور اصلی و با کیفیت استفاده شود.

قیمت سنسور اکسیژن پژو ۴۰۵

قیمت سنسور اکسیژن پژو ۴۰۵ به مدل و سال تولید خودرو بستگی دارد، همچنین قیمت‌ها در نقاط فروش مختلف نیز ممکن است متفاوت باشد. بااین‌حال، برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به فروشگاه‌های قطعات خودرو، کارشناسان خودرو یا سایت‌های مربوط به خرید قطعات خودرو مراجعه کنید. به‌طورکلی، قیمت سنسور اکسیژن پژو ۴۰۵ در بازار بین ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان است. توصیه می‌شود که برای تهیه سنسور اکسیژن، از قطعات اصلی و با کیفیت و همچنین در فروشگاه‌های معتبر خرید کنید.

حذف سنسور اکسیژن خودرو چه معایبی دارد؟

حذف یا غیرفعال کردن سنسور اکسیژن در خودرو، باعث افزایش آلاینده‌های زیست محیطی و کاهش کارایی موتور خودرو می‌شود؛ بنابراین توصیه نمی‌شود که سنسور اکسیژن را حذف یا غیرفعال کنید. معایب حذف سنسور اکسیژن عبارت است از:

افزایش مصرف سوخت: سنسور اکسیژن به کنترل میزان سوخت مصرفی موتور کمک می‌کند. درصورتی‌که سنسور اکسیژن حذف شود، میزان سوخت مصرفی خودرو افزایش پیدا می‌کند.

کاهش قدرت و کارایی موتور: حذف سنسور اکسیژن می‌تواند باعث کاهش عملکرد موتور و کاهش قدرت آن شود.

افزایش آلاینده‌های هوا: حذف سنسور اکسیژن می‌تواند باعث افزایش آلاینده‌های هوا شود و به‌طورکلی به منظور حفظ محیط‌زیست توصیه نمی‌شود.

جریمه: در برخی کشورها از جمله کشور ما، حذف یا غیرفعال کردن سنسور اکسیژن با جریمه همراه است. به علاوه، حذف سنسور اکسیژن امری غیرقانونی است و باعث خرابی قطعات دیگر موتور نیز می‌شود؛ توصیه می‌شود که هرگز سنسور اکسیژن را حذف یا غیرفعال نکنید و در صورت خرابی، به تعمیر یا تعویض آن فکر کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۶۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶۱ دیدگاه‌ها

  1. mercedes

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (300 ديدگاه)

    تو پراید بیستر شایس

    موافقم 24
    مخالفم 15
  2. بهنام

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (808 ديدگاه)

    یه وانت نیسان دارم الان هشت ساله چراغ چک اون روشنه و کسی نتونسته مشکلش رو حل کنه . یکی میگه از سنسور اکسیژنه ، دیگری میگه اینا همینن درست نمیشه .

    موافقم 63
    مخالفم 12
    1. سعید

      ۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      فقط بلدن جریمه کنن

      موافقم 61
      مخالفم 5
    2. محمد

      ۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آقا بهنام ببرید پیش تنظیم موتور تا مکش سوپاپ از زیر شمع ها(شمع باز میکنه و استارت میزنه قدرت سوپاپ امتحان میکنه)چک شود.

      موافقم 15
      مخالفم 3
    3. فری

      ۹ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خب برو از تو سیستم ecuecuکلا حذفش کنن با برنامه
      اگه سنسور دوم اکسیژنتم باشه ک ماشینت باید مدام خود ب خود خاموش بشه

      موافقم 18
      مخالفم 2
    4. سلطون خان

      ۹ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ماشین منم که پژو اس ال ایکس تی یو ۵ هست ، اکثرا این مشک رو داشت که اکثر مکانیک ها و برق خودرویی ها می‌گفتند که این مشکل این نوع خودرو هاس درست هم نمیشه .
      اما بردم همدان روبروی استخر الوند ، پیش برق کار بنام علی آقا که سر در مغازه هم نوشته ایسیو و برق خودرو ،
      ایشون تو ده دقیقه یه دستی کشید و الان ۳ ساله که دیگه چراغ چک روشن نشده.

      موافقم 25
      مخالفم 9
      1. ISTANBUL

        ۱۰ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        شما بیشتر داری تبلیغ میکنی تا عیب یابی

        موافقم 26
        مخالفم 3
      2. یوسف رحمت زهی

        ۱ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        من الان مشکل شما رو دارم سه تا سنسور اکسیژن عوض کردم بازم خرابه

        موافقم 2
        مخالفم 0
      3. محسن

        ۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        علی آقا داری تبلیغ مغازه خودت رو میکنی؟

        موافقم 2
        مخالفم 0
    5. ی

      ۹ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      لطف کنی د سنسور میل سوپاپ رو چک کن اگه ریپ نمیزنه از سنسور میل سوپاپه

      موافقم 5
      مخالفم 0
    6. مهدی

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      تیبا من هم همینطور هست.
      صفر خریدم الان 9 سال هست چراغ چک روشنه و خطای سنسور میده
      یه مدت که بنزین یورو4 میزدم چراغ چک خاموش میشد ، الان دیگه گیرم نمیاد

      موافقم 3
      مخالفم 1
  3. علی

    ۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ef7 مدل 90 دوگانه موتور بوش روی سوخت گاز نمیره و چراغ چک روشن نمیشه میشه راهنمایی بفرمایید چون چند نفر از تعمیرکار ها نتونستن درستش کنند دو سه بار هم سنسور عوض کردم چند روز خوب بود بعدش خراب شد.

    موافقم 16
    مخالفم 5
    1. Real

      ۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (38 ديدگاه)

      سنسور اکسیژن خراب بشه رو cng نمیره از برند بوش استفاده نکنین که تقریبا همشون تقلبیه ntk اصلیش گیر میاد و عالی کار میکنه

      موافقم 21
      مخالفم 0
      1. سعید

        ۸ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        احسنت ntk
        انداختم مشکل حل شد

        موافقم 11
        مخالفم 0
    2. مهدی

      ۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام ،دوست عزیز این مشکل شما ارتباطی به سنسور اکسیژن نداره ولی با تعویض سنسور یک باگی روی ecu شما میوفته چند روز کار میکنه بعد برمیگردد به حالت قبل ،،، سمند ef7 دوگانه کارخانه اگر آینه سمت راست یعنی شاگرد آسیب دیده یا تعویض شده باشد با غیر اصلی هیچ وقت روی گاز نمیره و خطایی هم نشون نمیده چون داخل آینه شاگرد یک سنسور دمای هوا وجود داره که هیچ کس نمیدونه مال سیستم cng هست آینه رو کامل با جنس اصلی شرکتی تعویض کنید صد در صد مشکلتون حل میشود ،در صورت حل مشکلتون بنده رو دعا کنید کار بلد هستم ولی بیکار ، ممنون

      موافقم 82
      مخالفم 5
      1. کمال

        ۱۰ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام آقا مهدی ،پراید دارم همیشه تا همیشه امپر بالا میاد تا یک شماره به اخر ،تابستان و زمستان فرقی نداره بعضی اوقات روی حالت اول یعنی خط اولی میمونه بعضی اوقات که خوب میشه همون خط دومی میمونه سر رادیاتور هم باز میکنی اب اصلا تکون نمیخوره فشنگی چندین بار عوض کردم فقط یکیش تقریبا یه دو ماه خوب بود بعد دیگه هیچی ،کاتالیزور خالی کردن رادیاتور عوض کردم فن ازمایش شد دمای اب پایین اوردن فیلرگیری کردن و … ولی باز همون جوری هست بنظرت مشکل از چی هست ؟؟؟ خدا میدونه چقدر هزینه دادم و درست نشد اگه کسی میدونه راهنمایی کنه ممنون

        موافقم 4
        مخالفم 0
        1. جلال زارع

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          سلام دوست عزیز من مکانیکم .برو یه تعمیر گاه بگو یه اتصال بدنه موتور واست ببندن مشکلت صددرصد حل میشه

          موافقم 13
          مخالفم 0
        2. جواد

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          سلام، شما یه اتصال بدنه ببندید، ان شاء الله به احتمال 90 درصد درست میشه، ماشین منم همینطور بود، درست شد با اتصال بدنه

          موافقم 8
          مخالفم 0
        3. همایون

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          سلام سیم اتصال بدنه باطری یا شل شده یا نیاز به افزایش داره، یه سیم از منفی باطری به بدنه اضافه کنید مشکلتون حل خواهد شد، البته امیدوارم.

          موافقم 4
          مخالفم 0
        4. شاپور

          ۹ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          سلام دوستان منم ماشینم ۴۰۵هستش مدل ۸۵ ایرادش اینه که شتابش هم در بنزین وهم گاز تعریفی ندارد .برعکس کل ماشینا ،وقتی چراغ چک روشن میشه ،ماشین مثل شیر حرکت می‌کنه ولی خاموش میشه ماشین از جون میافته گاز نمیخوره انگارم کسی ماشینو گرفته ،به زور حرکت می‌کنه ،بعضی وقتا هم درست کار می‌کنه دو سه روز ,هرجا بردم کارساز نبود بعضی موقع سنسور ناک میگه خطا داره ,یه روز سنسور مپ ایراد میده ،یه روز هیچ خطایی ندارد .ممنون از راهنماییتون

          موافقم 4
          مخالفم 0
    3. محمد

      ۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام ماشین منم این مشکل رو داشت علت فشنگی آبه باید عوض بشه

      موافقم 4
      مخالفم 2
    4. سیدعباس

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز ماشینت پایه گازسوزه، احتمال داره اختلال یا قطعی تو سیستم دماسنج داخل یا خارج کابین که داخل آیینه های بغل میباشد، بوجود اومده باشه وتا رفع نشه سیستم سوخت گاز فعال نمیشه.

      موافقم 2
      مخالفم 0
    5. رضا

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام رفیق من همین مشکل رو داشت تو زمستون
      رفته بود یه نمایندگی معتبر تو مشهد که بنده خدا مسلط به انگلیسی بوده وبهش گفته باید اینت عوض شه چون سنسور تو اینه جا گذاری میشه
      واینش رو که عوض کرده بود مشگل حل شد

      موافقم 3
      مخالفم 2
    6. Milad

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام منم دقیقا همین مشکل رو دارم تا حالا ۳تا سنسور عوض کردم ۱هفته کار میکنه دوباره همونجوری میشه اگه مشکل شما برطرف شده ممنون میشم بنده هم راهنمایی کنی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. ارسلان

    ۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. پارس دوگانه سوز کارخانه مدل۹۸دارم. چراغ چک روشن شد گفتن سنسوراکسیزن خرابه. عوض کردم. چندساعت بعد روشن شد و میگن خطای کاتالیزور میده. کاری به سنسور نداره. کسی میدونه لطفا راهنمایی کنید؟!

    موافقم 13
    مخالفم 0
    1. وحید

      ۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      کاتالیزور عوض کن که گرونه به صرفه نیست ولی میتونی بری کاتالیزور خالی کنی و خاکش رو بفروشی و ماشینت رو ریمپ کنی و خطای،کاتالیزور پاک کنی . با خالی کردن کاتالیزور هیچ اطفاقی هم نمیفته من ۲ ساله خالی کردم معاینه فنی هم میگیرم مصرف سوختم هیچ فرقی نکرده تازه شتابش بهتر شده اینا اومدن مثلا موتور یورو ۴ کردن ولی بنزین یورو ۴ ندارن فقط خرج کاتالیزور و سنسور اکسیژن دوم گذاشتن رو دست مردم

      موافقم 34
      مخالفم 4
    2. ایلیا

      ۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      دوستان خواستم مطلبی را عرض کنم خدمتون عیب های که در خود روی های سایپا و ایران خودرو کلا خودرو های داخلی میفته عیب های ساده هستند بنده تعمیر کار نیستم اما سالهاست دارم از خودرو های داخل استفاده میکنم اینو با اطمینان میگم 99درصد عرض میکنم ما تعمیر کار که واقعا تعمیر کار باشه نداریم نمیتونند عیب های خیلی ساده و پیش پا افتاده را پیداکنند این اقیایون در حد لامپ عوض کردن یا ذغال عوض کردن یا سوکت عوض کردن بلد هستند خطا های دیاگ را نمیتونند تشخیص بدن بگند عیب از کدوم قطعه هست بنده تا الان توی تهرا ن و کرج پیش کلی برق کار خودرو رفتم تقریبا همشون شبیح هم عمل میکنند بنده عیب در خودرو داشتم بارها رفتم اخرش هم دست خودم حل شده در مجوع تعمیر کار متخصصصصص نیست

      موافقم 63
      مخالفم 3
      1. علیرضا اصلانی

        ۳ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        جناب ایلیا و همه عزیزان
        یه آدرس میدم حتما پیشش برید، نظرتان تغییر میکنه

        اندیشه شهریار فاز ۳ خیابان توحید پایین تر از میدان توحید انژکتور و ecu کورش آقای فلاحی

        خدا حفظش کنه

        موافقم 3
        مخالفم 1
  5. فردین

    ۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سمند ef7 دوگانه دارم چراغ چکش روشن شده تنظیم‌موتوری بردم گفتن از سنسور اکسیژن دومه . سنسور دوم اگه حذف بشه مشکلی داره ؟

    موافقم 5
    مخالفم 7
    1. مجتبی

      ۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      منم به همین درد دچار شدم حذف کردم رو گاز نمیره میگن باید دانلود بشه برنامه اولش پیاده بشه حالا طرف نمیتونه این کارو بکنه میگه ایسی میخواد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. علی

    ۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    توی مملکتی که حتی نمایندگی ها هم قطعات قلابی با قیمت بالا می فروشن، شما به فکر آلودگی هوا هستی؟ متاسفانه دیگه به هیچی اعتماد نیست.

    موافقم 56
    مخالفم 1
  7. نورعلی آذری فرد

    ۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خودرو سمند ef7مدل ۹۰ دوگانه کارخانه دارم در گاز ریپ می زند آمپر بیشتر پایین می‌آید لطفا راهنمایی بفرمایید شماره موبایل۰۹۱۴۹۷۸۰۷۴۶ آذری هستم از ارومیه

    موافقم 5
    مخالفم 0
  8. حسین شرافت ،

    ۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ی. پراید با بدبختی خریدم و کلی هم خرجش کردم سنسورش را عوض کردم ولی سوختش ۱/۵برابره پرایدای دیگه اس و هر جا رفتم درست نشد درضمن تسمه هاش جیغ میکشید عوض کردم هرکاری کردم ولی بازم وقت روشن کردن جیغ میکشه ممنون میشم راهنمایی کنید ،

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. علی بچکل

      ۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      جیغ کشیدن مال شل بودن یا فرسودگی تسمه دینامه.باید توسط مکانیک خوب سفت شود.مصرفتو خارج از شهر چک کن.هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۶ لیتر بنزینه.پراید مدل ۹۲ داشتم داخل شهر حدود ۱۳ لیتر هم مصرف میکرد.مشکلی واسش هم پیدا نشد.عادیه.

      موافقم 10
      مخالفم 0
    2. مکانیکال

      ۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام. حسین جان. این که تسمه هات صدات میدن یا شل بسته شدن یا پولی تسمه هات خرابه. و راجع به سوختت انژکتور رو بده سرویس کنن برات احتمالا درست بشه

      موافقم 7
      مخالفم 2
    3. رسول

      ۹ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام رفیق
      برای رفع مشکل جیغ تسمه حتما به تعمیر کار بگو تسمه را برات سفت کنه .
      شمع ها و وایرهای شمع را هم تست کن وخراب بود تعویض کن.
      همیشه یادتون باشه هر مشکلی تو ماشین برطرف میکنی حتما باید پیام بزنی و خطا هارو پاک کنی چون درسیستم ECU خطا میمونه.
      فیلترها هم همیشه تمیز باشه تو مصرف سوخت خیلی مهمه .

      موافقم 4
      مخالفم 0
    4. اکبر شاهد

      ۹ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      احتمالا صدای پلاستیک های روی تسمه تایم هست میگیره به پولی واتر پمپ از منم همین صدا رو داشت فکر میکردم تسمه هست باز کردم پلاستیک باد کرده بود
      بریدمشون صدا رفع شد

      موافقم 1
      مخالفم 3
    5. فری

      ۱۰ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      برو پروانه موتور رو نگاه کن ببین همش سالمه و شکسته ولب پریده نداره.
      اگر بود که عوض کن جیغش حل میشه.
      تسمه دینام هم شل باشه جیغ میز نه.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  9. عبدالرضا فاضلی

    ۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام پژو۴۰۵ مدل ۱۳۸۸ دارم مدتیه توحرکت یه دفعه کپ میکنه البته هرچندروزیه یا دوباراینجورمیشه خصوصا روزای بارونی ووقتی ازروی سرعت گیرباسرعت عبورمیکنم اگه کسی اطلاعی داره ممنون میشم درضمن پژوخطیه

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سنسور اکسیزن با برنامه غیرفعال کن مشکل حل میشه من پارس دارم چقدرپول سنسور اکسیژن و ریمپ و… دادم الان دشواری ندارم خیلی هم عالی…

      موافقم 12
      مخالفم 1
      1. اایاس

        ۹ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        من سمند ای اف سون این کارو انجام دادم رو گاز نمیره

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. ایمان

      ۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام برادر فاضلی
      عیب احتمالا از سیم دریچه گازت باشه و سبمهای کنار ایسیو
      بنده همین مشکل داشتم رله دوبل و وایرشمع وکویل و اینا رو همشو عوض کردن الکی بود ولی یه برق کار دیگه سیم دریچه گاز رو نگا کرد قط و وصل میشد با سیمهای متصل به ایسیو
      خدارو شکر دیگه رو دست انداز و سرعت دل وریپ نمیزنه
      انشا الله که تنظیم موتوریها و برقکار ها یاد بگیرن که خودشون قطعه یدک داشته باشن اول امتحان کنن بعد تعویض

      موافقم 6
      مخالفم 4
    3. مهدی

      ۹ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام دور موتور رو نگا کن اگه از دور موتور آمپر از۳بالا میره کپ میکنه از سنسور کیلومتره که آب میره تو سنسور،باید با چسب بپوشونی مشکل حل میشه

      موافقم 5
      مخالفم 0
    4. ISTANBUL

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اگر از سنسور اکسیژن نباشه حتما از پمپ بنزینه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  10. محمد

    ۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من پراید مدل ۹۱ سنسور وسیستم بوش دارم چند وقته چراغ چک روشن شده ماشین گازش بالا پایین میشه بعضی وقتا گاز نمیخوره ریپ میزنه پیش هرکسی رفتم نتونستن درستش کنن

    موافقم 4
    مخالفم 4
    1. مهرداد

      ۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ناموسن فهمیدی ب منم بگو منم همین مشکلات دارم همشم دستم بنده خرجش میکنم تازه رسیدم ب سنسور اکسیژن اون هم عوض کنم ببینم چی میشه اینم شمارم
      (حذف شماره تماس به دلیل مقررات ایمنی)

      موافقم 4
      مخالفم 0
  11. کاظم وظیفه دان

    ۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان عزیز ال۹۰ مدل۸۸ ایی صفر دارم مدتی است وقتی شیشه ماشین پایین میدم بوی خیلی بدی مثل خام سوزی وارد اطاق میشه و پشت لوله اگزوز هم که وای می ایستی بوی بدی میده میشه از سنسور اکسیژن باشه ضمنا چند سال پیش کاتالیزور اونو دزدیدن اگزوز ساز. ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.

    موافقم 5
    مخالفم 2
  12. داود ستاره

    ۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام تنظیم موتوری هستم سوالی داشتید هستم خدمتتون

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. Bagher

      ۹ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام وقت بخیر پژو ۲۰۶ دارم من مصرف خیلی بالا شده با اینکه سنسور اکسیژن رو عوض کردم راهنمایی کنید متشکرم

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. امیر

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام رانا ۴۰۰ دارم چراغ چکش روشنه
      دیاگ زدم میگه از سنسور اکسیژنه
      ایا با تعویض سنسور درست میشه ؟؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. شعیب اربابی

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام داداش علایم خراب بودن سنسور اکسیژن چیه پژو پارس دوگانه دارم یک سنسور حذفه و150هزار کاره ماشین انگار یکی از پشت نگه داشته

      موافقم 1
      مخالفم 2
    4. اریا

      ۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام وقتت بخیر ببخشید من یه ۴۰۵ مدل ۸۹ دارم چند روز پیش موتورشو باز کردم دسته موتور هارو عوض کردم بعد اینکه بستم زدم روی سرعت گیر چراغ چک روشن شد ماشین ۱۴۰ تا بیشتر نمیره چند جا هم رفتم گفتن مشکل سنسور اکسیژن بالایی هست
      حالا احتمال داره سوکتش در اومده باشه یا سیم هاش قطع شده باشه
      یا بدم کلا عوضش کنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. Amir

    ۹ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من یک تیبا صندوق دار دارن مدل ۹۴ کاتالیزور از کار افتاده بعدا هر از گاهی دور موتور از ۳ میخواد بالا بره گاز نمیخوره و بشدت بنزین مصرف میکنه بردم تست میگه سنسور اکسیژن و دور موتور یا باید عوض کنی که گرون یا حذف کنیم نمیدونم چیکار کنم شتابش پایین اومده و به موتور زور زیاد وارد میشه آیا از سنسور اکسیژن هست لطفا خواهش میکنم راهنمایی کنید چه کنم چون وضعیت مالی بدی دارم آیا عوض کنم؟

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      تیبا93 من هم همینطوره و وقتی دور موتور به چهار میرسه ، ریپ میزنه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  14. کسرا

    ۹ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ماشین پارس تی یو فایو موقع خاموش کردن ماشین لرزش میکنه بعد خاموش میشه کسی میدونه مشکل چیه راهنمایم کنه تعمیرگاه بردم هر کدوم یه چیزی میگن ،شمع.کویل.سنسور و…ممنون میشم راهنماییم کنید با تشکر

    موافقم 3
    مخالفم 0
  15. علی

    ۹ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام منم مدتیه این مشکل رودارم اماهنوزحل نشده تعمیرکارمیگه ازکاتالیز سنسورهست مناسفانه هنوزدرست نشده..دوستان اشاره کردن ریمپ خوبه

    موافقم 2
    مخالفم 2
  16. حسن حسینی

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام ،لطفا بعد از تعمیر ماشین به هر دلیلی ،قطعه های تعویض شده را جا نزارید چرا که شرکتهایی هستند که قطعه های تعویضی معیوب رو بصورت ضایعات از مکانیکها میخرند و تمیز وعیب گیری می‌کنند و بسته بندی شده وارد بازار می‌کنند ، با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 2
  17. امیر

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.سمندمدل 82 تیپ x7 دارم که گاز سوز بوده از نوع گاز مایع . یه مدته ماشین دود سیاه بسیار شدید میکنه .با دنده 1 یه مقدار که گاز میدم که شتاب بگیره . ماشین کله های بسیار بدی میزنه و ضربه های شدید به پلوس و چرخها وارد میشه. بردم مکانیکی و گفت دیسک و صفحه نداری . سنسور مپ خرگوشی همراه با استپر هم تعویض میکنم و سیستم گاز مایع هم حذف میکنم و ماشین عین ساعت بهت تحویل میدم . بردم گذاشتم مکانیکی علاوه بر اینها سنسور دور موتور و 4 تا شمع نو آلمانی هم که نو بود و نیاز نبود تعویض بشه. تعویض کرده بود و 9 میلیون خرجش گذاشتم گردنم .خلاصه ماشین رو سوار شدم دیدم باز هم مشکل سابق رو داره و دود شدید میده و کله میزنه و دوباره بردم پیشش و گفت نمیدونم دیگه ایراد از چیه سیم کشی بخر بیار عوض کنم شاید سیم کشی ها خرابه در حالی که ماشین مشکل برقی نداره . منم واقعاً سر در گم هستم نمیدونم ایراد از چی هست ؟ آیا ایراد از خرابی سنسور اکسیژن هست یا سنسور دریچه گاز؟ چون خودم به اینها مشکوکم و مکانیک هم بررسیشون نکرد و جوری مکانیک بی وجدان 9 میلیون پول گرفت و ماشین رو همونجوری خراب بهم تحویل داد که دیگه پولی ندارم که خرجش کنم . نمیدونم دیگه باید با این مشکل چکار کنم . مشکل هم از زمانی شروع شد که از هراز میومدم تو گردنه پلور ماشین کله زد و دود سیاه افتاد و بردم مکانیکی و اورینگ های سوزن انژکتورو را تعویض کرد و سوزن ها رو شست و شو کرد و بست.ولی خب از اون به بعد ماشین دیگه مثل سابق نشد همش دود سیاه بسیار زیاد میده و هنگام شتاب گیری کله میزنه و گازخوری هم نداره انگار روی ساسات هست و خفه کار میکنه .آیا کسی اوستا کار هست و با این مشکل دست و پنجه نرم کرده که تجربه داشته باشه ؟ لطفاً کمکم کنه که حسابی عاجز و درمونده شدم . انقدر که ماشین دود میده نمیتونم بیرون ببرم میترسم توقیف کنن .تعمیرگاه هم میبرم اینجوری پول میگیرن و ماشین رو خراب تحویل میدن :(

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. فری

      ۱۰ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      یاالله
      مشکلت اگر رو هر دو سوخت هست یعنی هم گاز و بنزین و ماشین دل می نه رو دنده یک ،که مشکل برق داری اول شمع ووایر شمعها رو چک کن.
      شمعها که گفتی نو کردی میمونه وایرها ،ماشین روشن وایرها را دونه دونه در بیار،با درآوردن هر کدام باید ماشین ۳ کار کنه وبلرزه موتور وبزن سر جاش و وایر بعدی رو چک کن،اگر واریری رو در آوردی ولی هیچ تغییر در موتور ندیدی ،یعنی وایرشمعت مشکل داره وبرق درست نمی رسونه.ی نگاهی هم به دهنه شمعها بنداز اگر زیاد باز باشه هم مشکل دل زدن ماشین تو دنده سنگین داره،اگر نو هست که هیچی.
      در مورد دود سیاه اگزوز برمیگرده به سنسور اکسیژن یا دریچه گاز یا نشتی سوزن انژکتور و بنزین پاشی بیش از حد سوزنها.
      برای تست هرکدام اگر واردی خودت باید انجامش بدی یا دستگاه دیاگ بگزاری که عیب مشخص شود.
      دور بدنه سوزنهای انژکتور نگاه کن ببین قرمز رنگ نشده،اگر شده که نشتی داری وبا اورینگ هم کارت نمیشه،باید سوزن عوض کنی.
      با نشانی که دادی که تو گردنه ماشین مشکل به هم زده احتمال زیاد سنسور میل بادامک مشکل داره.
      یا حق

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. سراج

    ۲۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من هر کار میکنم ماشین ۴۰۵ من به درستی سنسور مپ خرگوشی رو نمیخونه چند ساله ریپ میزنه اگه سنسور اکسیژن خراب باشه مال اون میشه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  19. محمد

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    206 تیپ 5 ecu 7.4.5 ماشین صبح تو سرما که روشن میکنی بعد از 5 دقیقه کارکردن پت پت میکنه و صاف کار نمیکنه و چک روشن میشه
    ماشینو که خاموش و روشن میکنم درست میشه چکم خاموش میشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا