آموزش

سردکن صندلی خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

تهویه کابین خودروها از همان ابتدا مورد توجه خودروسازان قرار داشته است. امروزه خودروسازان در تلاش‌اند تا بتوانند با سیستم‌های جدید و به‌روز، دمای محیط داخل کابین را به‌گونه‌ای قابل تنظیم قرار دهند تا سرنشینان با رفاه و آسایش کامل به مقصد برسند. کولر و بخاری چندکاناله، گرم‌کن و سردکن صندلی، گرم‌کن فرمان و… مهم‌ترین سیستم‌ها برای تهویه کابین هستند.

در این سری از مقالات آموزش مجله پدال سراغ بررسی نحوه عملکرد سردکن صندلی رفته‌ایم. با پدال همراه باشید

همچنین بخوانید: گرم‌کن صندلی خودرو چگونه کار می‌کند؟

همچنین بخوانید: بخاری خودرو چگونه کار می‌کند + تاریخچه استفاده از بخاری در خودروها

سردکن صندلی چگونه کار می‌کند؟

بسیاری از افراد گمان می‌کنند سردکن صندلی، مانند گرم‌کن آن دمای صندلی را تغییر می‌دهد؛ اما در اکثر موارد این‌طور نیست؛ زیرا از نظر پزشکی اگر کمر و نشیمنگاه بدن انسان به مدت طولانی با جسمی سرد در تماس باشد، فرد به‌مرور زمان دچار بیماری‌های مختلف می‌شود.

سردکن صندلی خودرو

همان‌طور که در مقاله گرم‌کن صندلی توضیح داده شد، در این سیستم المنت‌های داخل صندلی باعث بالارفتن دمای آن می‌شوند؛ اما سردکن صندلی خودروها معمولاً دمای صندلی را پایین نمی‌آورد؛ بلکه با چند فن که داخل قسمت پشتی و نشیمنگاه صندلی قرار دارد هوای پشت کمر و زیر پای سرنشین را تهویه و از عرق‌کردن آن جلوگیری می‌کند. به همین علت خودروهایی که مجهز به سردکن هستند، روزنه‌هایی ریز بر روی روکش صندلی‌شان دارند تا فن زیر صندلی قادر به جابه‌جایی هوا باشد. (البته ممکن است خودرو صندلی‌های سوراخ‌دار داشته باشد؛ اما از سردکن بی‌بهره باشد). ازاین‌رو اگر خودروی شما مجهز به سردکن است به‌هیچ‌عنوان پس از خرید خودرو اقدام به نصب روکش صندلی نکنید؛ زیرا این کار نه‌تنها عملاً عملکرد سردکن را دچار اشکال می‌کند؛ بلکه ممکن است باعث سوختن فن‌های زیر صندلی نیز شود؛ زیرا در این حالت فن‌ها در حال کارکردند اما به دلیل جریان‌نداشتن هوا در زیر صندلی نمی‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند و در نهایت می‌سوزند.

در برخی از خودروهای لوکس‌تر مانند بی ام و سری ۷ یا مرسدس‌بنز S کلاس علاوه بر فن‌، لوله‌هایی از جنس مس نیز در زیر صندلی قرار دارند. داخل این لوله‌ها گاز فریون و هلیوم به‌صورت فشرده قرار داده شد که در صورت وصل‌شدن جریان برق به این سیستم، لوله‌ها خنک و در نهایت باعث خنک‌شدن باد فن‌ها و سردشدن صندلی‌ها می‌شود. البته همان‌طور که پیش‌تر گفته شد استفاده از این نوع سیستم در خودروها چندان مرسوم نیست و بیشتر از همان فن تنها استفاده می‌شود.

سردکن صندلی خودرو

چه خودروهایی مجهز به سردکن صندلی هستند؟

همان‌طور که معمولاً خودروهای سفارش عمان و امارات (کشورهای عربی) به دلیل اقلیم گرم و خشک منطقه از گرم‌کن صندلی بی‌بهره هستند، خودروهای سفارش اروپا نیز معمولاً سردکن ندارند. اما در بازار ایران خودروهایی نظیر هیوندای الانترا ۲۰۱۸، سوناتا ۲۰۱۸، لکسوس GS250 2014 و تقریباً اکثر خودروهای چینی بالای ۱.۵ میلیارد از این سیستم بهره می‌برند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. همه چیز دان ۲

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (70 ديدگاه)

    این آپشن جهت کشور بزرگ و پهناور و زیبای ایران به درد نمی خوره ، اینجا از آپشن بالش روی صندلی و دو تا متکی این ور و اون ور باید استفاده کرد ، تا چاله چوله های آزاد راه های بین المللی رو متوجه نشی

    موافقم 13
    مخالفم 27
    1. مزدا

      ۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2041 ديدگاه)

      تو ایران سردکن صندلی واجب‌تر از گرمکن هست.
      از عید تا اوایل مهر ک هوا گرم هست یک ساعت رانندگی میکنی کمر عرق میکنه.

      موافقم 25
      مخالفم 0
  2. Hamid3x

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (403 ديدگاه)

    برای مناطق ساحلی و شرجی عالیه

    موافقم 32
    مخالفم 1
  3. حسین

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (785 ديدگاه)

    بنظر من گرم کن کاربردی نداره
    مگر تو سیبری زندگی کنی
    تجربه شخصیم تو سرد ترین شرایط
    این بود ک بدن خودم بعد از چند ثانیه
    با توجه به اینکه داخل ماشین هم محوطه بسته هست گرما رو ذخیره میکنه
    و من با روشن کردن گرم کن فقط اذیت شدم
    حالا شاید بگید من گرمایی باشم
    ولی در کل صندلی ماشین گرمای بدن رو نگه میداره واسه همین زمستون راحتی
    اما تابستون بیچاره
    و اینجاست که سرد کن صندلی از نظر بنده بهترین آپشن محسوب میشه حتی برای اروپایی ها
    چون در کل بعد یه مدت احساس گرما
    و تعریق رو حس میکنید
    حالا چند نفر با کامنت بنده موافقن
    خدا داند

    موافقم 57
    مخالفم 7
    1. Hamilton1970

      ۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (530 ديدگاه)

      شما وسط زمستون برو دیزین بعد ۲۴ ساعت بشین تو ماشین. اگه یخ نزد کمرت
      بحث گرمایی بودن یا نبودن هم نیست چون من خودم گرمایی ام ولی یک دفعه با ماشین یکی از دوستان که سوناتا ۲۰۱۴ بود رفتیم و بعد حدود ۷,۸ ساعت که صندلی ماشین به طرز فجیعی سرد بود گرمکن رو روشن کردیم و کاملا مناسب بود در عرض ۳,۴ دقیقه همه اوکی شدیم و خاموشش کردیم
      توی طبیعت پهناور ایران که همه‌چی توش پیدا میشه از کوه و صحرا و ساحل تا جنگل و دشت سبز هر دوشون نیاز هستند

      موافقم 11
      مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا