هواکشهای کاپوت نقش مهمی در بهبود عملکرد موتور ایفا میکنند. از هدایت هوای خنک به سیستم ورودی تا خنکسازی توربوشارژر، این هواکشها کاربردی فراتر از زیبایی دارند.
هواکش کاپوت چیست و چرا اهمیت دارد؟
هواکشهای کاپوت دههها است که در خودروهای اسپرت و ماسل کارها، حضوری پررنگ دارند. این قطعه با هدایت هوای خنک و پرفشار به موتور، عملکرد آن را بهبود میبخشد. برخلاف تصور، هواکشهای کاپوت تنها برای زیبایی نیستند و عمدتاً بهعنوان یک ورودی هوای سرد عمل میکنند و هوای خنکتر و متراکمتر را جایگزین هوای گرم محفظه موتور میکنند. هوای خنک به دلیل چگالی بالاتر، مولکولهای اکسیژن بیشتری برای احتراق فراهم میکند و درنتیجه، قدرت موتور را اندکی افزایش میدهد. البته، همه هواکشهای کاپوت کاربردی نیستند. برخی خودروها از هواکشهای تزئینی استفاده میکنند که صرفاً برای تقویت ظاهر اسپرت طراحی شدهاند. در این مقاله، تمرکز ما بر هواکشهای کاربردی و اجزای مشابه روی کاپوت است که عملکرد واقعی ارائه میدهند.
هواکش کاپوت چگونه کار میکند؟
هواکش کاپوت به بخشی از کاپوت گفته میشود که بالاتر از خط طبیعی آن قرار دارد و هوای خنک را به سیستم ورودی موتور هدایت میکند. در خودروهای قدیمی، با نگاه به داخل هواکش میتوانید فیلتر هوای کاربراتور را ببینید. در برخی خودروها هم کانالهای خاصی زیر کاپوت طراحی میشود تا هوای جمعآوریشده را به سیستم ورودی یا اجزای دیگر منتقل کنند. این هواکشها بهعنوان ورودی هوای سرد عمل میکنند و با تأمین هوای خنکتر، عملکرد موتور را بهینه میکنند. انواع مختلفی از هواکشهای کاپوت وجود دارند که بسته به طراحی خودرو متفاوتاند:
رمایر (Ram Air): این هواکشها فشار جریان هوا را تغییر میدهند تا هوای بیشتری به موتور برسد. برای مثال، در خودروهایی مانند پونتیاک GTO دهه ۱۹۶۰ از این سیستم استفاده شده است.
شیکر (Shaker Hood): این نوع هواکش بهطور مستقیم به موتور متصل است و همراه با لرزش موتور حرکت میکند، مانند آنچه در دوج چلنجر کلاسیک دیده میشود. شیکر اگرچه از نظر فنی هواکش کاپوت محسوب نمیشود اما عملکرد مشابهی دارد.
القای کول (Cowl Induction): این هواکشها معکوس طراحی میشوند و رو به شیشه جلو قرار میگیرند. این نوع هواکش از جریان پرفشار هوای پایه شیشه جلو برای مکش هوا استفاده میکند. برخی از این سیستمها ثابتاند و برخی مانند شورلت کامارو Z28 دهه ۱۹۷۰ با فشار پدال گاز باز میشوند. این طراحی آیرودینامیکتر است و فضای بیشتری در محفظه موتور فراهم میکند.
هواکشها در خودروهای توربوشارژ و سوپرشارژ
در خودروهای مجهز به سیستمهای پرخوران (توربوشارژ یا سوپرشارژ)، هواکشهای کاپوت نقش متفاوتی ایفا میکنند. برای مثال، نیسان 300ZX توربوشارژ از یک هواکش جداگانه روی کاپوت استفاده میکند که هوای خنک را به توربو میرساند. خودروهایی مانند سوبارو ایمپرزا، فورد موستانگ SVO و دیگر مدلهای مشابه نیز از هواکشهایی برای خنکسازی توربو یا هدایت هوا به اینترکولر بهره میبرند. این هواکشها با تأمین هوای خنک، دمای سیستم پرخوران را کاهش میدهند و عملکرد موتور را بهبود میبخشند.
دریچههای کاپوت و سیستمهای مشابه
برخی خودروها بهجای هواکشهای برجسته، از دریچههایی استفاده میکنند که همسطح با کاپوتاند. این دریچهها که تحت عنوان کانال NACA شناخته میشوند، بهصورت فرورفتگیهای آیرودینامیک طراحی شدهاند و هوای خنک را به بخشهای موردنیاز، هدایت میکنند. کانالهای NACA که در خودروهایی مانند فورد GT40 یا برخی مدلهای مدرنتر دیده میشوند، عملکردی مشابه هواکشها دارند اما ظاهر ظریفتری ارائه میدهند. همچنین، برخی دریچههای برجسته، مانند آنچه روی کاپوت نیسان اسکایلاین GT-R R34 نیسمو R-Tune دیده میشود، بهصورت رو به عقب طراحی شدهاند. این دریچهها هوای گرم را از محفظه موتور خارج میکنند و برخلاف هواکشهای سنتی، هوای خنک وارد نمیکنند. هرچند ظاهر این دریچهها شبیه هواکش است اما هدف اصلی آنها خنکسازی موتور از طریق تخلیه گرما است.
آریا
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴واقعا هواکش روی کاپوت جذابیت خاصی به ماشین میده مخصوصا روی عضلانی آمریکاییها
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/04/Hood-Scoop-4.jpg
چلنجر شیکر خوبه البته بعد از هلکت🤤
net
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴هواکش روی کاپوت چهره کاپوت رو بد میکنه
ممد
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴هلکت هم بعد از دیمن
(Ali(chevynova
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴فقط اون هواکشهای روی کاپوت آمریکاییهای دهه ۶۰ و ۷۰ که بالای ۴۰۰ اسب قدرت داشتن
بابا مرحبا ۶۰ سال پیش و موتور ۴۰۰ اسبی در تولید انبوه
R@min
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴البته NACA DUCT با S-DUCT تفاوت زیادی در آیرودینامیک دارن.
سوپراسپرت های امروزی و نمونه های مسابقه ای قدیم مثل همین GT40 و جدید از ساختار S-DUCT استفاده می کنن.
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴خفنترین رم ایر تاریخ هم میرسه به چلنجر دیمون که بی نظیره کاپوت دیمون خودش یک مهندسیه جذابه کانال کشیها و انتقال هوا داخل کاپوت.بعدیش هم رم تیرکس و جیپ رانگلر ۳۹۲ که آنقدر جذاب طراحی شده که وقتی ماشین میره زیر آب بسیار جالب آب رو جدا میکنه تا وارد هواکش موتور نشه
P.sh
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴اره
Taha Ayoobi
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴تی آر ایکس تا ناموس فیلتر و محفظه جدا کننده هوا داره که آب و گرد و خاک و اینا نره تو موتور
Taha Ayoobi
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴مقاله عالی بود
واقعا ماشالا به اون چلنجر
خندان
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴اینا که چیزی نیستن ۲۰۶ ماهم هواکش داره ولی خب پلاستیکیه🗿👍🌚
ممد بالا
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴اتفاقاً اونم به نوبهی خودش خیلی ماشین رو جذّاب میکنه. درحد یه ماشین ایرانی…
ممد پایین
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴اون چیزی که پراید های کاربراتی هم القای کوئل هست؟؟
سامان میردورقی
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴نظرتون چیه واسه پژو پارس هم هواکش بزاریم تا موتور راحت خنک تر بشه و کمتر واشر بزنه
سهیل
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴اگر اسنورکل را هم یک جورایی هواکش روی کاپوت حساب کنیم تجربه شخصی بنده این است که برای ماشین های کاربراتوری ورود هوای متلاطم که مدام هم تند و کند می شود گاهی برای کاربراتور ازار دهنده است و بهتر است که دهانه اسنورکل با زاویه و نه کامل رو به باد ایستاده باشد. در یوتیوب ماشین را با کیت مکش ! یعنی همان پروانه کدایی و لوله خرطومی به قول سازنده توربو الکتریکی !! و دینامومتر تست می کنند و نتیجه افت اسب بخار نسبت به حالت ساده است و البته یکی دو اسب بیشتر نیست ولی نهایتا اصافه هم نمی شود