آیا تا به حال از خود پرسیدهاید که چرا پشت سپر عقب برخی خودروها خروجی هوا وجود دارد؟ علت نصب این خروجیها در پشت سپر چیست؟
تقریباً هر خودرویی دارای ویژگی خاصی است که شاید همه از آن مطلع نباشند. این ویژگی که خارج کننده هوا، اگزوزهای کابین، سوپاپهای کاهش فشار یا خروجیهای کاهش فشار کابین نامیده میشود معمولاً در پشت سپر خودرو، زیر صندوقعقب و یا پشت پانل عقب خودرو قرار دارد و خیلی در معرض دید نیست. علیرغم پنهان ماندن این خروجی از نظرها، خارج کنندههای هوا نقش مهمی دارند.
بیشتر بخوانید: دیاق سپر چیست؛ انواع، کاربرد و هر آنچه باید بدانید
خارج کنندههای هوا فلاپ های الاستومری محصور در فریمی پلاستیکی هستند و زمانی که فشار هوای داخل کابین بیشتر از بیرون وسیله نقلیه باشد باز میشوند. این اتفاق معمولاً زمانی رخ میدهد که در خودرو بسته شده و یا کولر یا بخاری در حال استفاده هستند. با گردش بیشتر هوا از طریق این خروجیها، رانندگان و سرنشینان میتوانند احساس راحتی بیشتری در کابین حتی با وجود بسته بودن پنجرهها داشته باشند. کم شدن فشار هوای داخل کابین میتواند از پنجرههای خودرو نیز محافظت نماید زیرا گاهی اوقات این پنجرهها در زمان رانندگی در ارتفاعات تحتفشار بیشتری قرار میگیرند و اگر فشار از حد معینی بیشتر باشد امکان متمایل شدن آنها به سمت بیرون خودرو وجود دارد.
اما علت نیاز خودروهای مدرن به این خروجی هوای پشت سپر چیست؟ وظیفه اصلی خارج کنندههای هوا کاهش فشار کابین در زمان بسته شدن درها یا استفاده از سیستم تهویه مطبوع است. با جریان یافتن هوا در بخش پشتی خودرو، خارج کنندههای هوا راحتی بیشتری را برای سرنشینان فراهم کرده و نیروی لازم برای بسته درها را کاهش میدهند. فشاری که در زمان بسته شدن در به وجود میآید با اصطلاح “اتصال هوا” شناخته میشود و میتواند ۴۰ تا ۶۰ درصد نیروی لازم برای بسته شدن درها را به خود اختصاص دهد. فشار هوای بیش از حد گشتاور خاصی را روی در اعمال کرده و میزان حرکات در را کاهش میدهد. خودروسازان به دنبال رفع چنین معضلی بودند مخصوصاً اینکه استفاده از درزگیرها برای کاهش سر و صدای ورودی به کابین باعث شده این مشکل شدت یابد.
بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط فورد و انستیتو سیستمهای دینامیک و دانشگاه فنی لارنس، استفاده از خارج کنندههای هوا ضروری است زیرا کابین خودروهای امروزی به خوبی در برابر ورود هوا آب بندی شدهاند تا سر و صدا وارد کابین نشود و کیفیت سواری خودرو بیشتر شود. بیشک اطلاع از چنین موضوعی برای رانندگان بسیار جالب خواهد بود مخصوصاً اینکه اکثر آنها نمیدانند جلوگیری از ورود هوا به کابین میتواند چنین تأثیری روی فشار داخل آن بگذارد.
جرمی کلارکسون
۳ تیر ۱۴۰۴عالی 💯👏
حمیدرضا
۳ تیر ۱۴۰۴۴۰۵ هم اینو داره
بهراد
۳ تیر ۱۴۰۴نمی دونم 207 داره یا نداره ولی دربش سخت بسته میشه وقتی شیشه ها بالاست.
2646.1
۳ تیر ۱۴۰۴شاهین جان مطلب عالی بود.
جا داره اضافه کنم در گذشته بعضی از خودروها از سوپاپ کاهش فشار به عنوان اِلمانی در طراحی نمای بغل خودرو استفاده می کردند که تا حدی یادآور آبشش های روی گلگیر جلو بود.
مانند
* تویوتا لندکروزر سری 70
* تویوتا لندکروزر سری 100
* بسیاری از خودروهای آمریکایی از جمله شورلت نوا، شورلت رویال و …
مجتبی .
۳ تیر ۱۴۰۴ازسری مطالب مفید.سپاسگذاریم