خودروهای کمپر و به ویژه انواع وانت آن در سالهای اخیر طرفداران فراوانی پیدا کردهاند و ما میخواهیم به نکات ضروری در زمان انتخاب یک وانت پیکاپ مناسب برای تبدیل کردن به کمپر اشاره کنیم.
برای بسیاری از افراد، دوری از هیاهوی شهر و گشتوگذار در طبیعت راهی مناسب برای آرامش خاطر و بازسازی روحی و روانی است. البته افراد گوناگون با درآمدهای مختلف از روشهای متنوعی برای تفریح خود سود میبرند به گونهای که برخی از ثروتمندان آخر هفته را در قایقهای لوکس خود سپری میکنند و برخی نیز با خودروهای آفرود به دل کوه و مناطق صعب العبور میزنند. برخی افراد هم شاید دوست داشته باشند در جنگلها حضور یابند هرچند افراد زیادی هم هستند که دوست دارند با یک خودروی خانهبهدوش راهی مقصد موردعلاقه خود شده و با همان خودرو به خانه بازگردند.
همچنین بخوانید: جذابترین خودروهای کمپر، اورلندر و خانهبهدوش
سفر آخر هفته با خودروی کمپر تفاوتهای زیادی با سایر گزینهها همچون موتورهوم های واقعی و یا تریلر کمپر دارد. تراک کمپرها یا وانتهایی که به چنین محصولاتی تبدیل شدهاند با کفپوش ویژه و آپشن های متنوع تولید میشوند و معمولاً فضای داخلی و تجهیزات سورپرایز کنندهای دارند. همچنین بسته به تنظیمات انتخابی، وانتهای کمپر میتوانند بهصورت مستقل یا ترکیبی تولید شوند و وانت را به یک گزینه کارآمد جهت تفریح تبدیل نمایند؛ اما زمانی که برای اولین بار بخواهید یک وانت پیکاپ را به کمپر تبدیل کنید باید موارد زیادی را در نظر بگیرید.
آیا وانت کمپر گزینه مناسبی برای شماست؟
خرید وانت پیکاپ یا کمپر نیازمند سرمایهگذاری قابلتوجهی است. برای هر بودجهای طیف وسیعی از آپشن های کمپینگ و تفریح در نظر گرفته میشود و افرادی که به دنبال خرید چنین محصولاتی هستند قبلاً از ایده خرید یک چادر لوکس عبور کرده و به وانت کمپر رسیدهاند. موتورهوم ها میتوانند گزینهای راحت و کاربردی برای سفر باشند و درعینحال فضای داخلی زیاد و تجهیزات فراوانی را ارائه کنند اما اگر میخواهید از مسیرهای خشن و کوهستانی عبور کنید، موتورهوم ها گزینه مناسبی نیستند. تریلرهای کمپر هم فضا و تجهیزات خوبی دارند اما کشیدن یک تریلر با چالشهای فراوانی همراه است. در این میان وانت کمپر میتواند بهترین گزینه باشد. با اینکه وانت کمپر فضای زیادی ندارد اما ترکیبی مناسب از یک وانت پیکاپ و کمپر است و امکان دسترسی بهتر به پارکینگ و کمپینگ وجود دارد. به این مزایا باید مصرف سوخت مناسب و محدودیتهای کاربری کمتر را اضافه کرد.
مقصد سفر کجاست و تعداد نفرات چقدر است؟
مقصد احتمالی نقش مهمی در انتخاب وانت کمپر دارد چراکه در این صورت میتوانید از بین مدلهای چهار چرخ محرک یا تک دیفرانسیل یکی را انتخاب کنید. این مورد روی مصرف سوخت نیز تأثیر زیادی دارد. نکته دیگر تعداد اعضای خانواده است و هرچقدر تعداد نفرات کمتر باشد امکان انتخاب وانتهای تک کابین و یا اکستندد وجود دارد. اگر هم افراد زیادی را حمل میکنید میتوانید به وانتهای دو کابین فکر کنید. همچنین هنگام خرید این محصول به مواردی همچون راحتی ورود و خروج به کابین و بخش کمپر هم فکر کنید.
انتخاب اول کدام است: وانت پیکاپ یا کمپر؟
در سناریوی مشابه مرغ و تخممرغ، شما میتوانید وانت پیکاپ را برای کمپر و یا کمپر را برای وانت پیکاپ انتخاب کنید. یک استثنای بزرگ این است که شما قبلاً کمپری را خریداری کرده باشید و حالا به دنبال یک وانت پیکاپ بگردید. واضح است که این مورد گزینههای شما را محدود میسازد. کمپرها در ابعاد مناسب برای وانتهای میان سایز، فول سایز و یا فضای بار تخت ساخته میشوند و وانت تک کابین طویلترین فضای ممکن را ارائه میکند. البته کمپرها را میتوان حتی برای کمترین فضای بار نیز طراحی کرد. درصورتیکه نه وانت و نه کمپر در اختیار دارید بیشترین میزان انعطاف هنگام خرید آنها وجود خواهد داشت. مهمترین نکته در این زمینه هماهنگی کامل وانت و کمپر با یکدیگر است و باید به ابعاد فضای بار، ظرفیت بارگیری وانت، تعداد سرنشینان قابلحمل و… توجه کرد.
برند و بودجه
برخی افراد از یک برند خاص خرید میکنند و برای آنها هیچ گزینه دیگری قابلقبول نیست. وفاداری به یک برند چیز بدی نیست اما محصولات جالب و ارزشمند زیادی در بازار وجود دارند که ارزش بررسی را خواهند داشت. باید به این نکته اشاره کنیم که معمولاً وانتهای برقی مناسب کمپر نیستند و در بخش مدلهای درونسوز نیز گزینههای زیادی در بازارهای جهانی وجود دارند اما در کشور ما تعداد گزینهها بسیار محدودتر است و به وانتهایی همچون زامیاد، کاپرا، جک و… محدود میشود. هرچند برای خرید یک چنین محصولی در کشورمان نیز باید بودجه قابلتوجهی را کنار بگذارید.
وانت کمپر بنزینی یا دیزلی
یکی از مهمترین تصمیمها در هنگام انتخاب وانت مناسب برای کمپر نوع پیشرانه آن است. اگر تجهیزات و افراد زیادی را حمل میکنید و در مسیرهای سرسخت حضور پیدا می کنید، وانت دیزلی با گشتاور بیشتر خود انتخاب بهتری خواهد بود. از طرفی وانتهای دیزلی معمولاً قیمت بیشتری داشته اما در عوض مصرف سوخت بهتر را ارائه میکنند. اگر وسیله نقلیه خود را به مدت طولانی نگه خواهید داشت پیشرانه دیزلی انتخاب بهتری است.
سیستم چهار چرخ محرک
این مورد به برنامهریزی سفرهای شما بستگی خواهد داشت. با اینکه وانتهای چهار چرخ محرک تواناییهای بیشتری دارند اما برای برخی افراد شاید انواع تک دیفرانسیل گزینه بهتری باشند. اگر به دنبال عبور از طبیعت وحشی و مسیرهای خشن هستید، وانت چهار چرخ محرک گزینه بهتر و ضروری است اما اگر هر از گاهی به بیراهه میروید و اکثراً در مسیرهای مشخص و آسفالت رانندگی میکنید وانت تک دیفرانسیل انتخاب معقولتری است. باید دانست سیستم چهار چرخ محرک وزن بیشتری داشته و ظرفیت بارگیری وانت را کاهش میدهد. این وانتها گرانتر هم هستند.
وانت کمپر کارکرده
نکته آخر اینکه همیشه لازم نیست به دنبال خرید وانت و کمپر صفرکیلومتر باشید بلکه میتوانید در بازار دستدومها نیز گزینههای مطلوبی را پیدا کنید. اگرچه خرید وانت پیکاپ نو و یافتن کمپر مناسب آن روش ایده آل افراد زیادی است اما با توجه به بودجه میتوان سراغ گزینههای کارکرده رفت. در زمان انتخاب مدلهای دستدوم باید تاریخچه سرویسها را بررسی نمود و با کمک گرفتن از یک کارشناس حرفهای تمامی ایرادات احتمالی خودرو و کمپر را یافت. باید دقت داشت که بازار وانت پیکاپ های کمپر بسیار محدود است و اگر در آینده نزدیک به دنبال فروش آن باشید شاید نتوانید سریعاً آن را به پول نقد تبدیل کنید. از آنجایی که چنین محصولاتی همواره وزن بالایی را حمل میکنند بنابراین بخشهایی همچون پیشرانه، گیربکس و سیستم تعلیق در معرض استهلاک بالایی هستند و باید آنها را به دقت بررسی کنید.
Mohsen68
۲۰ آبان ۱۴۰۳به اینکه این وسیله برا رفتن تو دل طبیعت و سفر جاده ای هست نه اینکه بیای پارکش کنی جلو رستوران و کافی شاپ و واسه ما سیس مارکوپولو بگیری…
۲۰ آبان ۱۴۰۳درود بر شما به دلیل نظر حقتون♥️
عباس
۲۰ آبان ۱۴۰۳کاملا موافقم
تنها کمپری که پول زیادی هم برای جمع کردنش نمیخواد از این دسته مدل هاست.
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/11/truck-camper-5.webp
یه وانت قدیمی سالم مثل تصویر بالا، البته تو ایران بلیزر یکم گرونه که من جیپ سیمرغ رو پیشنهاد میکنم برای وانت کمپر. ارزون ، دو دیفرانسیل ، شاسی مستقل گردن کلفت، دنده دستی و پرسرعت.
۲۰ آبان ۱۴۰۳میخوام یه هایما 7x رو کمپر کنم و کل دنیا رو باهاش بگردم ولی حیف پولش ندارم😞😞😞
۲۰ آبان ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/11/almoga-Mornine-fownix-2.jpg
یه ون یا وانت کمپر باید این هم داشته باشه..
علی Shelby
۲۰ آبان ۱۴۰۳رباته چرا قسمت پایین شکمش اون شکلیه🤣🤣🤣🤣🤣
Boss 429
۲۰ آبان ۱۴۰۳پشت نیسان یه اتاق مناسب نصب میکنی مجهز به سرمایشی گرمایشی یخچال کوچک دارای نوشیدنی غیرمجاز و یک تخت دو نفره مناسب،،سپس مردم خسته دو به دو میروند استراحت میکنند هر دو نفر یکساعت،،،میگویی سر و صدا نکنید که تابلو نشود منظورم خروپف است،،بعد یکساعت انها میروند دونفر بعدی میایند و تکرار،،،از هر دو نفر ۲۰۰ تومان بگیری و روزی هم کلا ۱۰ ساعت کارکنی میشود روزی ۲ تومن ماهی ۶۰ تومن،،،تف به هایما بیا برویم همین نیسان را راه بندازیم الان که میبینم چقدخوب است،،پرایدت را اب کن همین را راه بیندازیم.،، دو سه سال اینطور کار کنیم میرویم روسیه
بهروز خمسه
۲۱ آبان ۱۴۰۳دوستان نویسنده مطلب پیشنهاد داده از خودروی با سوخت دیزلی یا گازوئیلی استفاده کنید را داد باید بگویم من مهندس مکانیک هستم و اصلا سوخت دیزلی برای یک کمپر در ایران بخصوص که دربیابان سفر کردن اصلا کزینه خوبی نیست به دلیل اینکه سوخت های دیزلی در ایران از استاندار پایینی برخوردار است و اغلب آلوده به آب هستن و چنانچه از این سوخت استفاده کنید ممکناست انژیکتورهای آن زنگ بزند و چون کمتر از کمپر استفاده میشود دچار خرابی شود و مکانیکهای وارد به خودروهای گازوئیلی کمتر و دردسترس هستن لذا حتما به شما توصیه میشود.در ایران از خودرو های بنزینی جهت کمپر استفاده شود