آموزش

کروز کنترل و کروز کنترل هوشمند چیست و چگونه کار می‌کند؟

کروز کنترل در دهه ۱۹۴۰ توسط جیمز وات مخترع و مهندس مکانیک اختراع شد و کرایسلر ایمپریال اولین خودرویی بود که به کروز کنترل مجهز شد.

امروزه کروز کنترل تبدیل به آپشنی ضروری در خودروها شده زیرا راننده با استفاده از این سیستم خستگی کمتری را در رانندگی‌های طولانی تجربه می‌کند.

کروز کنترل چیست؟

کروز کنترل خودرو

کروز کنترل اجازه حرکت در یک سرعت ثابت را به دلخواه راننده می‌دهد و شما با فشار دادن چند کلید می‌توانید آن را فعال و پدال گاز را فراموش کنید.

کروز کنترل چگونه کار می‌کند؟

کروز کنترل سرعت حرکت خودروی شمارا با تنظیم وضعیت دریچه گاز کنترل می‌کند یعنی کروز کنترل دریچهٔ گاز را به‌جای فشار دادن یک پدال با یک کابل متصل به یک محرک کنترل می‌کند و سوپاپ، دریچه کنترل قدرت و سرعت موتور را با محدود کردن میزان هوا کنترل می‌کند یعنی با کنترل میزان هوای ورودی به محفظه احتراق به وظیفه‌اش عمل می‌کند.

کروز کنترل هوشمند از کجا آمد؟

اما در دهه ۱۹۹۰ به دلیل افزایش میزان خودروها کروز کنترل به دست خودروسازان ژاپنی تغییر کرد و تبدیل به کروز کنترل هوشمند یا تطبیق‌پذیر شد که اولین بار بر روی مرسدس بنز کلاس اس نصب شد.

کروز کنترل هوشمند چیست؟

کروز کنترل هوشمند هیوندای

کروز کنترل هوشمند مشابه به کروز کنترل‌های معمولی سرعت خودرو را بر اساس سرعت موردنظر راننده تنظیم می‌کند اما با تفاوت اینکه این سیستم با سنسورهایی که در جلوی خودرو نصب شده سرعت خودروی شما را با خودروی جلویی تنظیم می‌کند. ازاین‌رو اگر فاصله خودروی شما با خودروی روبرو کم شود به راننده هشدار می‌دهد و اگر راننده نسبت به هشدار عکس‌العملی نشان ندهد از ترمزهای اضطراری استفاده می‌کند و سرعت خودرو را کم می‌کند.

کروز کنترل هوشمند

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. شاهرخ

    ۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (263 ديدگاه)

    عالی بود بیشتر بزارید

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۲
    1. سینا

      ۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (26 ديدگاه)

      بله درست میگند این مقاله ها باید بیشتر باشه

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۵
    2. کیان

      ۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (990 ديدگاه)

      این کروز کنترل هوشمند همون رادار اکتیو جلو هست دیگه ؟! راداری ک همیشه حالت استند بای داره و حتی وقتی روی کروز هم ماشین نیست در صورت تشخیص حاس پرتی راننده الارم میده ؟!
      من این و روی لکسوس es 2012 تست کردم، خیلیم خوب بوده، تو شهر ک کروز معنی نداره ولی رادار اکتیوش واقعا موقع حواس پرتی خیلی هوشمندانه الارم میده
      بخث رادار هم خیلی بالاتر از چندتا سنسور ساده هست چون مکانیزم ترمز هم تفاوت زیادی پیدا میکنه با این رادار

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۲
      1. Ali

        ۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (24 ديدگاه)

        Nx هم داره

        موافقم ۲
        مخالفم ۲
  2. TML BN

    ۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (709 ديدگاه)

    یادش بخیر یک مدت عجب آپشن عجیبی بود و همه باهاش پز میدادن و حتی خیلی نمیدونستن چیه و حتی الان هم خیلی آپشن خیلی خارق‌العاده میدوننش
    از نظر من آپشن بدرد نخوری چون آدم زیاد نمیتونه بهش اعتماد کنه😂😂😂

    موافقم ۳
    مخالفم ۳۰
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (7479 ديدگاه)

      اتفاقاً برعکس
      به شدت آپشن مورد نیازیه !

      اکثر جاده‌های کشور و جهان داره به سمت بزرگراهی شدن پیش میره که با سرعت مناسب و امنیت بیشتر به مقصد رسید ، در این بین داشتن کروز کنترل بسیار سفر را لذت بخش و ایمن میکنه که از سرعت مطمئنه بالاتر یا پائینتر نره و اگر هم سنسور فاصله و تشخیص داشته باشه که دیگر چه بهتر !

      موافقم ۲۵
      مخالفم ۴
      1. TML BN

        ۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (709 ديدگاه)

        بله ولی منظور من در ایران بود

        موافقم ۵
        مخالفم ۱۱
        1. TML BN

          ۶ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (709 ديدگاه)

          و خود کلارکسون هم حتی گفته نمیشه هرگز به یک کروز کنترل اعتماد کرد

          موافقم ۲
          مخالفم ۸
        2. Erfan

          ۶ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (235 ديدگاه)

          الان مردم دیگه دارن به ماشین خودران اعتماد می‌کنند شما میگید نمیشه به کروز کنترل اعتماد کرد.
          یه تنه همه تلاش های کمپانی های بزرگ برای توسعه این فناوری رو زیر سوال بردید.

          موافقم ۱۸
          مخالفم ۲
        3. NAVID۰۰۹۸

          ۷ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (7479 ديدگاه)

          اتفاقاً برای ایران خوبه با این جاده‌ها و بزرگراه‌های طولانی !
          قرار نیست تو ترافیک کروز بزنیم !

          موافقم ۶
          مخالفم ۱
        4. کاربر

          ۷ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (11 ديدگاه)

          کلارکسون که حرفهاش سند نیست
          من خودم فن کلارکسون هستم اما یک مجری دیپلمه هست. زمانی هم از خودروی برقی بیزار بود اما بعد از سواری تسلا از کل حرفاش برگشت

          موافقم ۳
          مخالفم ۱
    2. JDM lover

      ۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (656 ديدگاه)

      در واقع شما نمیتونید بهش اعتماد کنید
      بعدشم وقتی یه ماشین داره بهت نزدیک میشه خودت ترمزو میگری دیگه حالا اگه حواست پرت بود این سیستم کارشو انجام میده
      بنظرم خیلی برای بزرگراه ها خوبه

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۱
    3. mahdi-es17

      ۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (191 ديدگاه)

      الانم مایه کلاس گزاشتنه😂

      موافقم ۰
      مخالفم ۱
    4. reza57

      ۷ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (6 ديدگاه)

      چیزی که من تست کردم کروز معمولی زیاد خوب نیست ولی کروز هوشمند در مسافرت خیلی کمک میکنه که کمتر احساس خستگی کنید . معمولا در کروزهوشمند به شما در مورد حساسیت کروز به فاصله با ماشین جلویی حق انتخاب میدهد .

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۷ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (473 ديدگاه)

        شما روی کدوم ماشین کروز هوشمند تست کردین؟

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  3. سینا

    ۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    در ماشین باید کروز کنترل و رادار خطی با هم باشند

    موافقم ۲
    مخالفم ۶
  4. speed-hunter-007

    ۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (37 ديدگاه)

    کروز کنترل چیه، پاتو بزار رو گاز حداکثر سرعت برو
    «البته برای ماشین های ایرانی توصیه نمیشود»

    موافقم ۱
    مخالفم ۲۱
    1. Erfan

      ۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (235 ديدگاه)

      مگه nfsکه پات رو بزار رو گاز برو

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۰
      1. speed-hunter-007

        ۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (37 ديدگاه)

        اینم nsf واقعیه

        موافقم ۱
        مخالفم ۸
  5. ایران فرانسه

    ۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (41 ديدگاه)

    مثل خیلی از دستاوردهای علمی جدید اولا ما ایرانی ها ابتدا در مقابلش مقاومت می کنیم منجمله خودم ،ثانیا با طرز رانندگی خوشگل دیگران تو جاده ها یه جاهایی هی مجبور می شید ازش خارج بشید ‌من چندی قبل از بعد از قزل حصار تا تبریز ازش استفاده کردم با میانگین ۱۲۰ بعضی جاها دستی کمش می کردم مصرف ۷/۶ ثبت کرد برگشت بدون کروز اومدم با همین حول و حوش سرعت ،چون دوربین زیاد داره، ۱۰/۲ شد، اون زمان که ویتارا داشتم مصرف اش تو شهر ۱۲ ، ۱۳ بود یکبار تهران تا مشهد کروز استفاده کردم حدود ۸/۵ مصرف شد .البته به نظرم بدرد جاده های سه باندی و یا دو باندی کفی غیر شلوغ می خوره و تو جاده های کوهستانی نمیشه ازش استفاده کرد

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۲
  6. زیزیگولو

    ۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3153 ديدگاه)

    با عرض پوزش این مقاله ناقص بود و خیلی از چیزا در مورد ماشینایی که به آپشن کروز کنترل مجهز هستن و عملکردشون تقریباً تو همه ماشینایی که به کروز کنترل مجهز هستن یکسان هستش گفته نشد …. مقاله میتونست خیلی بهترو کاملتر باشه

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۱
    1. JDM lover

      ۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (656 ديدگاه)

      اره ، میتونستن توضیحات بیشتری در موردش بدن
      و جای کار بیشتری داشت این مطلب ، یجورایی انگار خلاصه بود

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
      1. زیزیگولو

        ۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (3153 ديدگاه)

        کسایی که ماشین خارجی سوار میشن دقیقاً متوجه حرفم میشن

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
  7. JDM lover

    ۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (656 ديدگاه)

    مقاله نسبتا خوبی بود بنظرم اینجور مقالات اموزشی خیلی خوب و مفیده و باعث افزایش اطلاعات میشه
    هر روز یا یه روز در میون یدونه مقاله اموزشی بزارید خیلی عالی میشه

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  8. نیما

    ۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    باز هم از این نوع مقاله بنویسید

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
  9. ماشین باز

    ۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (74 ديدگاه)

    یکی به من بگه کاربرد قفل دیفرانسیل چیه

    موافقم ۱
    مخالفم ۲
    1. مازیار

      ۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1295 ديدگاه)

      قفل دیفرانسیل درواقع خاصیت دیفرانسیل رو از بین میبره
      یعنی پلوس چپ و راست باهم قفل میشه برای مواردی که یک چرخ چسبندگی خودش رو از دست داده و لازمه که با چرخ دیگه قفل بشه یعنی سرعت حرکتش برابر بشه تا از هرزگردی جلوگیری کنه
      به عنوان مثال وقتی یه چرخ داخل کانال بیوفته و چرخ سمت دیگه از زمین بلند بشه اگه دیفرانسیل قفل نشه چرخ توی کانال نمی چرخه و چرخ روی هوا هرز میچرخه
      ناگفته پیداست که این مورد فقط در آف رود و شرایط خاص باید استفاده بشه مثلا اگه شما در جاده آسفالت دیفرانسیل رو قفل کنی ماشین بسختی و با کشیده شدن چرخ خارج پیچ می پیچه
      و این قفل دیفرانسیل میتونه جدا از چرخهای دو طرف دیفرانسیل های عقب و جلو رو هم باهم قفل کنه که در اون صورت چهارچرخ باهم قفل میشه یعنی سرعتهاشون یکی میشه

      موافقم ۸
      مخالفم ۰
      1. کاربر

        ۷ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (11 ديدگاه)

        توضیح شما عالی بود
        فقط راجع به جمله ی آخر (۴چرخ با هم قفل بشن) مربوط به خودرویی هست که ۳ قفل دیفرانسیل داره مثل بنز G
        در خودروهای ۲ دیفلاک چرخهای عقب با هم و چرخهای جلو با هم قفل میشن

        موافقم ۴
        مخالفم ۰
    2. نیما

      ۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (11 ديدگاه)

      انشالله در مقاله های بعدی بهش می پردازیم

      موافقم ۴
      مخالفم ۲
  10. Aliakbarkhoei

    ۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (96 ديدگاه)

    مقاله عالی بود اما کامل نه.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا