شناسایی سیلندر شماره یک موتور خودرو با اینکه در نگاه اول خیلی ضروری به نظر نمیرسد اما میتواند فواید زیادی داشته باشد.
شناخت محل سیلندر شماره یک در موتور خودرو در شرایط متعددی، بهویژه برای علاقهمندان به تعمیرات خودرو در خانه اهمیت دارد. این موضوع صرفاً یک نکته جزئی نیست، بلکه برای تشخیص نقصهای احتراق، تعویض شمعها یا انژکتورها، تنظیم زمانبندی احتراق، یا یافتن نقطه مرگ بالایی (TDC) در تعمیرات موتور ضروری است. موقعیت این سیلندر بسته به نوع موتور (خطی، V6 یا V8)، جهتگیری نصب موتور و سیستم شمارهگذاری خاص تولیدکننده متفاوت است. در موتورهای خطی، این سیلندر معمولاً نزدیکترین سیلندر به جلوی موتور است، جایی که کاور تسمه یا زنجیر تایم، همراه با تسمههای جانبی و پولیها قرار دارد. در موتورهای V شکل، سیلندر موردبحث اغلب نزدیکترین سیلندر به میللنگ، در بانک جلویی که کمی جلوتر از بانک دیگر به نظر میرسد، قرار دارد. در بسیاری از موتورهای V8 آمریکایی، سیلندر شماره ۱ در بانک سمت چپ (سمت راننده) قرار دارد، درحالیکه سیلندر شماره ۵ در سمت راست است.
در مقایسه با موتورهای خطی، موتورهای بوکسور با دو بانک متقابل از سیلندرهای مسطح و افقی شناخته میشوند که اغلب بهعنوان موتورهای «چهار مسطح» نامیده میشوند. سیلندر شماره ۱ در این موتورها در سمت راست جلوی موتور، نزدیک به زنجیر تایم، قرار دارد. با این حال، استثناهایی وجود دارد و همه موتورها از شمارهگذاری متداول پیروی نمیکنند. در موتورهای V شکل فورد، سیلندر شماره ۱ در سمت راست (نه چپ) قرار دارد. همچنین، در مدلهای قدیمیتر شش سیلندر خطی جگوار مثل XK6، زمانبندی از سیلندر شماره ۶ انجام میشود که باید بهعنوان نقطه مرجع در نظر گرفته شود.
چرا یافتن سیلندر شماره ۱ اهمیت دارد؟
آگاهی از شمارهگذاری سیلندرهای موتور، بهویژه در تشخیص مشکلات موتور، بسیار مفید است. فرض کنید از اسکنر دیاگ استفاده نموده و کد خطای خاصی را دریافت کردهاید که نشاندهنده نقص احتراق در سیلندر شماره ۲ است. برای رفع این مشکل، باید محل سیلندر شماره یک را بدانید تا بتوانید بهدرستی شمارهگذاری کرده و سیلندر معیوب را پیدا کنید. شمارهگذاری سیلندرها همچنین هنگام دریافت کدهای خطا مرتبط با انژکتور یا شمع معیوب اهمیت دارد. شناسایی دقیق محل سیلندر موردبحث تضمین میکند که قطعه صحیح تعویض شود تا به این ترتیب در زمان صرفهجویی شده و از تعمیرات غیرضروری جلوگیری شود. نمونه دیگر، خودروهایی هستند که نیاز به تنظیم دستی زمانبندی احتراق دارند که اغلب بر اساس موقعیت احتراق سیلندر یاد شده انجام میشود، زیرا این سیلندر بهعنوان نقطه مرجع عمل میکند.
برای سهولت کار، برچسبگذاری روی سر سیلندر یا پکهای کویل را بررسی کنید. برای مثال، در کاربردهای فورد، بهویژه موتور ۳.۰ لیتری V6 در رنجر، شمارهگذاری یا برچسبهای سیلندر وجود دارد که به صاحبان یا مکانیکها کمک میکند تا در حین تعمیر یا تشخیص، هر سیلندر را بهراحتی شناسایی کنند. همچنین میتوانید به دفترچه راهنمای خودرو یا نمودار شمارهگذاری سیلندرها در اینترنت برای مدل خاص خود مراجعه کنید. انجمنهای خودرویی نیز منبع مفیدی هستند و اغلب راهنماهای تعمیر یا نمودارهای برچسبگذاریشدهای توسط صاحبان و تکنسینها ارائه میدهند.
حمیدرضا
۱۵ تیر ۱۴۰۴اضافه کنم که شمارش سیلندر محصولات پژو سیتروئن از سمت فلایویل هست
2646.1
۱۵ تیر ۱۴۰۴احسنت، به نکته فوق العاده عالی اشاره کردی.
PSA ترتیب سیلندرهاش برعکس آدمیزاده :))
amirboss
۱۵ تیر ۱۴۰۴«این موضوع صرفاً یک نکته جزئی نیست، بلکه برای تشخیص نقصهای احتراق، تعویض شمعها یا انژکتورها، تنظیم زمانبندی احتراق، یا یافتن نقطه مرگ بالایی (TDC) در تعمیرات موتور ضروری است.»
داداش شناخت سیلندر شماره یک موتور چه ربطی به نقطه TDC داره؟؟؟؟؟؟
مختصات نقطه TDC و BTDC تو همه سیلندر ها یکیه و نیاز نیست حتما از سیلندر شماره یک فاکتور بگیریم.