آشنایی با قوانین آلایندگی جدید و سختگیرانه یورو 7 اروپا
در این مطلب میخواهیم شما را با قوانین جدید و سختگیرانه یورو 7 در اروپا آشنا کنیم. از سال 2025 به بعد خودروهای بنزینی و هیبریدی در اروپا باید بهصورت استاندارد از کاتالیستیک های جدیدی سود ببرند. این کاتالیست های جدید که بهصورت برقی گرم میشوند تا 30 ثانیه روند استارت خودروهای جدید را به تأخیر خواهند انداخت. قطعات یاد شده به خاطر همخوانی با قوانین جدید استارت در هوای سرد خودروها که بخشی از قوانین جدید یورو 7 است نصب خواهند شد. بر این اساس میزان آلایندگی خودروها باید در مسیری فراتر از 10 کیلومتر از حد مجاز فراتر نرود. هیتر برقی کاتالیست های جدید با یک پروانه کوچم همراه خواهد شد که شبیه سشوار است. این قطعه هوای داغ را به درون کاتالیست خواهد فرستاد تا دمای آن را افزایش دهد. این فرایند بین 20 تا 30 ثانیه رخ خواهد داد.
شرکت ماله دراینباره میگوید:
به منظور جلوگیری از هرگونه تأخیر در راهاندازی این قطعه، شرکتهای خودروسازی در حال بررسی روشهای جدیدی هستند که از جمله آنها میتوان به تکنولوژی اتصال فرستنده کلید از راه دور یا برنامههای موبایلی اشاره کرد که قبل از ورود راننده به خودرو میتوانند کاتالیست را گرم کنند.
البته حتی درصورتیکه این تکنولوژی عملیاتی نیز شود راننده با تأخیر 50 تا 10 ثانیهای قبل از استارت خودرو مواجه خواهد شد. قوانین آلایندگی یورو 7 مرحله آخر از قوانین مربوط به خودروهای درونسوز خالص و محصولات هیبریدی بوده و پس از شاهد ممنوعیت فروش این دسته از خودروها بین سالهای 2030 تا 2035 خواهیم بود. شرکت ماله خاطرنشان میسازد:
هدف اصلی از وضع این قوانین پاکتر شدن حداکثری خودروهای درونسوز است و به همین منظور قوانین یورو 7 برای اولین بار محدودیتهای آلایندگی جدیدی را برای پیشرانههای بنزینی و دیزلی در نظر گرفته است.
بر همین اساس میزان تولید کربن مونوکسید نصف خواهد شد و آلایندگی ذرات نیز تا 30 درصد کاهش خواهد یافت. محدودیت مربوط به اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربنها و ذرات دیگر نیز مشابه جدیدترین قوانین یورو 6 است و همین موضوع سؤالاتی را درباره میزان مؤثر بودن قوانین یورو 7 به وجود میآورد. شرکت ماله میگوید:
اما یکی از جدیدترین موضوعهای مربوط به این قوانین مفهوم "بودجه آلایندگی" است که هدف از آن کاهش آلایندگی خودروها در زمان استارت در هوای سرد است. این آلایندهها شامل مونوکسید کربن، اکسید نیتروژن، هیدروکربنها، آمونیاک و ذرات مختلف خواهند بود.
برای مثال میزان تولید مونوکسید کربن به 5000 میلیگرم و اکسید نیتروژن به 600 میلیگرم محدود شده است. این رقم برای هیدروکربنها و ذرات آلاینده به ترتیب برابر با 1000 و 45 میلیگرم خواهد بود. این میزان آلایندهها در مسیر تست 10 کیلومتری بررسی خواهند شد. البته احتمال دارد برخی شرکتها از هیتر متفاوتی استفاده کنند که شاید در زمان کارکرد صدای بیشتری داشته باشند و روی میزان آلایندگی و مصرف سوخت تأثیر بگذارند. دیگر قانونی که برای اولین بار در ذیل قوانین یورو 7 وضع شده به گردوغبار ترمزها مربوط میشود که از سال 2025 تا 2035 باید 7 میلیگرم در هر کیلومتر باشد. این میزان در سال 2035 به 3 میلیگرم در هر کیلومتر کاهش خواهد یافت؛ اما بزرگترین تغییر به استراتژی تشخیص OBD مربوط میشود که بهصورت زنده آلایندههای کلیدی را بررسی خواهد کرد و درصورتیکه میزان تولید آنها از حد مجاز بیشتر شود چراغ مدیریت پیشرانه روشن خواهد شد.
خودروهایی که از جولای 2025 تولید میشوند باید قوانین یورو 7 را رعایت کنند. البته این قوانین دو سال زودتر از انتظارات عملیاتی میشوند و نشان دهنده حرکت پرشتاب دنیای خودرو به سمت الکتریکی سازی است. در حالت عادی میبایست استانداردهای یورو 6 تا سال 2025 معتبر میبود. شرکت ماله خاطرنشان میسازد:
این یک تغییر بزرگ و تاریخی است زیرا پیشرانهها باید سریعاً با قوانین جدید هماهنگ شوند.
البته فرصت بیشتری برای خودروسازان تیراژ محدود که تولید سالانه آنها زیر 10 هزار دستگاه است وجود خواهد داشت و آنها باید این قوانین را از جولای 2030 رعایت کنند. از جمله این شرکتها میتوان به استون مارتین، فراری و مک لارن اشاره کرد. البته بنتلی، لامبورگینی و رولزرویس به عنوان بخشی از گروههای خودروسازی بزرگ که دارای منابع مهندسی مشترک هستند شامل استثنای یاد شده نمیشوند و باید از جولای 2025 قوانین یورو 7 را رعایت کنند. این قانون جدید هزینههای مهندسی و تحقیق و توسعه زیادی را به شرکتها تحمیل خواهد کرد. معمولاً تولید یک پیشرانه درونسوز جدید حدود 4 سال طول میکشد و این در حالی است که شرکتها حدود 2.5 سال زمان دارند تا بتوانند خود را با این قوانین جدید وفق دهند. البته در پشتصحنه تلاشهای زیادی وجود داشته و هماکنون نیز خودروسازان در حال بررسی امکانات نرمافزاری و سختافزاری خود برای توسعه پیشرانههای هماهنگ با قوانین یورو 7 هستند.