آموزش

چگونه به یک ژورنالیست خودرو تبدیل شویم

دیدگاه ویراستار نشریه MOTOR، اندی اِنرایت، برای تبدیل‌شدن به یک خبرنگار و ژورنالیست موفق در حوزه خودرو

ابتدا برای روشن شدن مسئله باید بگویم که من همه قوانین را نمی‌دانم. اگر هم می‌دانستم باز چیزی نزدیک به ۲۰ سال برایم طول می‌کشید تا به ویراستاری و نویسندگی مجله برسم. در طول این سفر زمانی اما توانستم نکاتی را جمع‌آوری کنم که امیدوارم بتواند شما را راهنمایی کرده و جهت درست را نشانتان دهد.

صنعت به‌سرعت در حال تغییر بوده و نویسندگی در حوزه خودرو از همیشه جذاب‌تر شده است، پس بدون معطلی به سراغ ۲۰ نکته مهم برای شروع می‌پردازیم:

۱- ژورنالیسم بودن مهم است

بسیاری از بهترین خبرنگاران و نویسندگان حوزه خودرو از طریق مسیر سنتی وارد این حوزه شده‌اند: آن‌ها برای دریافت یک مدرک ژورنالیسم معتبر تلاش می‌کردند و سپس به مطبوعات محلی یا مجلات تخصصی وارد می‌شدند.

درک این صنعت که می‌تواند دشوار هم باشد بسیار مهم است. نویسندگان بزرگ بسیاری وجود دارند که از طریق راه مرسوم موجود وارد این صنعت نشده‌اند اما یادگیری راه و اصول اصلی باعث به‌وجودآمدن یک نقطه قوت می‌گردد.

۲- شما ایده‌ها و دیدگاه‌های خود هستید

اگر تاکنون هیچ‌گونه مدرک ژورنالیستی نداشتید یا در صنعت رسانه نبوده‌اید، باید بدانید که برخورداری از یک ذهن سریع و دقیق، انگیزه کاری محکم و مهم‌تر از همه، دسترسی به چشمه‌ای ذهنی از ایده‌های نو باعث می‌شود ویراستارهای تشنه مطلب، به‌خوبی شما را بشناسند. همه ما قصد آسان‌سازی زندگی‌مان را داریم؛ پس اگر بتوانید ایده‌هایی داشته باشید که توجهات را جلب کند قطعاً شانس خوبی خواهید داشت. این مورد ما را به سوی نکته بعدی سوق می‌دهد… .

۳- بنویسید، بنویسید و بازهم بنویسید

شما نمی‌توانید از خود انتظار داشته باشید که در نخستین تلاش خود، همه چیز را به درستی انجام دهید. درک و فهم لحن درست و مناسب برای یک مقاله به‌خصوص می‌تواند نیازمند دقت بالا باشد.

اگر کاری را ارائه می‌کنید و رد می‌شود، از ارائه خود بیش‌ازحد دفاع نکرده و سعی کنید بازخوردهایی از اشکالات آن دریافت کنید. اگر قرار نباشد نقاط ضعف خود را بشناسید هیچ‌گاه موفق نخواهید شد. نوشتن را تمرین کرده و سخت‌گیرانه آن را ویرایش کنید.

۴- گردن‌کلفت باشید

طردشدن همواره دردناک است پس بازهم ادامه دهید. در دفتر کاریمان افرادی را داریم که سه یا چهار بار رد شده‌اند اما همچنان به تلاش ادامه دادند. هنگامی هم که فکر می‌کنید پیشروی خوبی دارید می‌توانید با نگاهی به بخش کامنت‌های پدال، خود را به مرحله «من هنوز نیاز به تمرین دارم» برسانید!

مطلب شما هیچ‌گاه موردپسند همگان قرار نمی‌گیرد. بسیاری از افرادی که در این صنعت با آن‌ها برخورد می‌کنید انسان‌های حرفه‌ای و سازنده‌ای هستند، اما افرادی هم وجود دارند که سعی در پایین کشاندن شما خواهند داشت؛ آن‌ها را نادیده بگیرید!

۵- از ابزار موجود استفاده کنید

اگر می‌خواهید کار ارائه‌شده توسط شما به‌طورجدی مورد توجه قرار بگیرد، بهتر است به نکات آسان توجه کنید. نام ویراستار یا دبیر بخش را بدانید. کپی ارسالی را از لحاظ قواعدی و تصحیح املا مورد بررسی قرار داده و به خود اطمینان داشته باشید. نیازی نیست که توقع بیش‌ازاندازه از خود داشته باشید. فراموش نکنید که حتماً پیوست‌ها را ضمیمه و ارسال کنید.

۶- نیاز نیست بتوانید مانند کریس هریس دریفت بکشید

البته که این امر مفید است اما رانندگان حرفه‌ای بسیاری وجود دارند که به بهترین نحو خودرو را کنترل می‌کنند اما از پس تکمیل یک جمله با مفهوم درست برنمی‌آیند. تا زمانی که عملکردتان پشت فرمان خودرو درحد «فاجعه» نباشد، می‌توانید ارزش‌های ذهنی متفاوت را به مخاطب خود برسانید.

۷- شاید بپرسید: اگر دست‌فرمان فاجعه‌باری داشته باشم چه؟!

اگر این‌گونه است، شاید شما مناسب تست جاده‌ای نباشید. به‌هرحال سرخورده نشوید؛ همچنان می‌توانید به کارهایی از قبیل نویسندگی اخبار، نوشتن داستان‌هایی درباره صنعت خودرو، کار بر روی پروفایل، خبرنگار نشریه در رویدادهای متعدد و… بپردازید. حتی می‌توانید به یک زیردست ویراستار تبدیل شوید. ژورنالیسم و خبرنگاری خودرو تنها در بررسی‌های جاده‌ای خلاصه نمی‌گردد.

۸- با خودروی قرض‌گرفته شده مجله تصادف کردم، آیا باید این کار را کنار بگذارم؟!

خیر. شما تنها همه چیز را برای خودتان سخت‌تر کرده‌اید. اگر با ماشین خودروساز یا نمایندگی تصادف کردید، نصیحت من به شما این است: آن را بپذیرید.

هرچه بهانه‌ها و دلایل بیشتری برای این کار بیاورید، در درازمدت وضعیتتان بدتر می‌شود. همه ما اشتباهاتی داشتیم و خواهیم داشت اما ذکاوت اینجاست که نشان دهید از همه‌ چیز نکته‌ای را دریافت کرده‌اید؛ به‌ویژه اگر تجربه گران‌قیمتی بوده باشد.

۹- خبر خوب: صنعت رسانه تغییر کرده است

شبکه قدیمی خوشبختانه کاملاً در این صنعت از میان رفته است. امروزه اگر به‌اندازه کافی خوب باشید، راه‌های بسیاری برای تبدیل‌شدن به یک خبرنگار خودرو وجود دارد.

یک وبلاگ را راه‌اندازی کنید، در بخش نظرات وب‌سایت «پدال» خود را مطرح کنید، به ویراستارها یا نویسندگان پیغام بدهید، در صفحاتی که علاقه‌مندان در آن‌ها حضور دارند فعال باشید و… . راه‌های متفاوتی وجود دارند پس چرا معطل می‌کنید؟!

۱۰- چیزی را که داریم به ما نفروشید

تصور کنید توانسته‌اید تجربه رانندگی یک ۹۱۱ جدید را داشته باشید. تلاش نکنید که یک داستان را به ما بفروشید چراکه ۵۰ نویسنده دیگر داریم که تجربه بیشتری از شما دارند و کارشان هم از شما بهتر است. می‌توانیم به‌راحتی از میان آن‌ها یک مطلب را انتخاب کنیم.

به دنبال داستان‌هایی بروید که ویراستارها به دنبال آن‌ها نمی‌روند؛ مثلاً مصاحبه با افراد جالب، یک آنالیز جذاب از صنعت یا یک راهنمای خاص استفاده از یک خودروی دست‌دوم که بتواند توجه تصمیم‌گیرنده را به خود جلب کند.

۱۱- تصویرسازی حیاتی است

ممکن است بهترین داستان را داشته باشید اما تا زمانی که نتوانید آن را شرح داده و تصویرسازی کنید یعنی فاصله زیادی با موفقیت دارید. یکی از مهم‌ترین و سریع‌ترین راه‌های موفقیت همکاری با یک عکاس یا فیلم‌ساز است تا بتوان در نهایت به سردبیر نشریه یک پکیج کامل را ارائه کرد.

کار اصلی یک فریلنسر یا آزادکار این است که زندگی سردبیرها و ویراستارها را آسان‌تر کند. همیشه دقت کنید که بیش از حد روی کارهای خود ارزش‌گذاری نکنید.

۱۲- خانم باشید

برخلاف تصور این یک تبعیض مثبت نیست. اگر در این صنعت و در میان ژورنالیسم‌های مرد بتوان شاهد کارهای متعدد از خانم‌ها هم بود، اثرات مثبت بسیاری مشاهده خواهد شد. همه نشریات معتبری که به آن‌ها فکر می‌کنم حاضرند تا یک نویسنده خانم توانا داشته باشند. اگر خانم هستید، دست به کار شوید.

۱۳- شبکه خود را بزرگ کنید

تا جایی که می‌توانید شبکه مخاطبان خود را افزایش دهید. برای یک یا دو هفته به‌صورت کارآموز در تصویربرداری‌ها کار کنید. این‌گونه متوجه کار با کیفیت یک تصویربردار خواهید شد و در ضمن آن، از پشت‌صحنه تمام محصولات نهایی هم باخبر می‌شوید.

یا مثلاً در قبال یک مبلغ مناسب ماشین‌های مطبوعات را بازگردانید. کیفیت و مقدار ارتباطات خود با عکاسان و فیلم‌برداران را بیشتر کنید. آنگاه خواهید دید که دیگران چگونه برای ساخت پورتفولیو به شما یاری می‌رسانند.

۱۴- از نحوه فروش خودروها آگاه باشید

در اغلب مواقع، خبرنگاران خودرو دوست دارند تا از واقعیت‌های تبلیغاتی بازار استفاده کنند. در حقیقت بسیاری هستند که خبری از دلیل فروش خودروشان توسط خودروساز آگاهی ندارند.

اگر به‌عنوان نویسنده بدانید که چرا یک نوع خودرو را چه نوع افرادی می‌خرند آنگاه درک بهتری از مناسب بودن آن خودرو برای مصرف‌کنندگان خواهید شد.

۱۵- روی مهارت ارائه دادن کار کنید

آیا می‌توانید در یک ویدئو بایستید و ارائه‌ای را انجام دهید؟! اگر این‌طور است، شما هم‌اکنون بر افرادی که این توانایی را ندارند برتری چشم‌گیری دارد. خودتان برای این دسته از وظایف بسازید. خوبی این کار در این است که شما زمان لازم برای برطرف کردن مشکلات خود را دارید، پس با یک فیلم‌بردار همراه شده و به نشریات نشان دهید چه در چنته دارید!

۱۶- انتظار متمول‌ شدن را نداشته باشید

به‌طورکلی، نویسندگی و ژورنالیسم خودرو راه اصلی پولدار شدن نیست. بیشتر ویراستارها در خارج از ایران سالانه بین ۷۰ تا ۹۰ هزار دلار درآمد دارند که مبلغ نسبتاً خوبی تلقی می‌شود. اما آن‌ها در حال بررسی خودروهایی هستند که هیچ‌گاه بازار هدف مناسبی ندارند! حقیقت این صنعت این‌چنین است اما درازای آن شما افرادی را که توانایی خرید این خودروها را دارند ملاقات می‌کنید. اگر بتوانید کسی باشید که در کنار این شغل به درآمد بالا هم برسید جای تبریک دارد چون در هردو زمینه موفق شده‌اید.

۱۷- آن نکته معروف درباره عشق به کار…

«به کاری که علاقه دارید بپردازید. آنگاه حتی یک روز هم کار نمی‌کنید» همه ما با این‌گونه پست‌های انگیزشی برخورد داشته‌ایم. اگر تمام کار ما راندن ابرخودروها و سوپراسپرت‌ها در مکان‌های بی‌نقص بود همه این کار را انجام می‌دادند؛ اما تصویر حقیقی با این گفته تفاوت زیادی دارد.

بسیاری از روزها باید ساعت ۴ صبح کار را شروع کرد. آن هم پس از استراحت در هتل‌های کوچک و گذراندن شبی طولانی در حال انجام کپی‌ها، دنبال کردن مشخصات، حضور در دیدارهای مجازی. منتظر نشستن در ایستگاه‌های اتوبوس و فرودگاه‌ها هم پیش از پاندمی بخشی از کار محسوب می‌شد. اگر تنها انتظار انجام کارهای خاصی را داشته باشید، به شکلی سخت با حقیقت روبه‌رو خواهید شد.

۱۸- سعی کنید دست‌هایتان روغنی شود

بسیاری از ژورنالیست‌های حوزه خودرو دارای پس‌زمینه مکانیکی یا مهندسی مناسبی هستند درحالی‌که باقی آن‌ها حسرت داشتن این تجربه را دارند. اگر می‌توانید چگونگی عملکرد خودرو را خوب درک کنید پس این مورد می‌تواند به یک برتری طبیعی شما بدل گردد.

۱۹- این صنعت کوچک است

شمار افراد ایرانی که هم‌اکنون در این حوزه مشغول‌اند حدود چند صد تن می‌شود و تمام. اطمینان می‌دهم تعداد افرادی که در فروشگاه‌های محلی محل زندگی‌تان کار می‌کنند بیشتر از این است.

در این صنعت همه یکدیگر را می‌شناسند و شایعات اصلاح‌ناپذیر هم وجود دارند. قضاوت نکردن به‌سختی فراموش می‌شود و دشمنی‌های شخصی برای مدت طولانی می‌تواند بر روی کار تأثیر بگذارد. تلاش کنید تا با همکاران خود صمیمی باشید.

۲۰- کنجکاوی خود را حفظ کنید

شمار زیادی از خبرنگاران خودرو دوست دارند درباره مشکل‌دار بودن مسائل، شکوه و گلایه کنند و بگویند اگر شرایط بهتر بود پس ما هم بهتر می‌بودیم. آن‌ها خسته می‌شوند و تنها از استعداد و برتری‌هایشان تقدیر می‌کنند. این‌گونه نباشید! چراکه اگر خسته و درمانده باشید، این مورد در مطالب شما نیز هویدا و آشکار می‌شود و مخاطبان خود را از دست می‌دهید.

همیشه سعی در کنجکاوی داشته باشید تا بتوانید از این شغل لذت ببرید و مطالب جذاب بنویسید.

آیا آماده‌اید؟!

اگر پس از خواندن همه این مطالب گمان می‌کنید که آنچه را که برای شروع لازم است دارید و به‌قدر کافی هم خوب هستید، پس به جلو قدم بردارید.

موفق باشید

منبع
whichcar

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (299 ديدگاه)

    سال ۹۲ یه پیج تو فیسبوک داشتم که بصورت تخصصی درباره موتور سیکلت و خصوصا موتور سنگین مینوشتم
    با توجه به اینکه حرفه من هم مربوط به موتور سنگین بود،کاملا موفق بودم و.پیجم پر مخاطب بود
    کاوازاکی h2,h2r و هوندای گلدوینگ رو به جرات میتونم بگم اولین نفری بودم که تو ایران ازش مطلب نوشتم
    به فاصله کمتر از ۳ ساعت از معرفی
    حتی کاوازاکی zh2 رو بعد از ۱۵ دقیقه از معرفی
    از یه نشریه تماس گرفتن و کلی هندوانه زیر بغلم گذاشتن و خواستن یه مطلب در مورد موتور سیکلتی بنویسم که اگر مقبول شد،باهاشون ادامه همکاری بدم
    نوشتم….خوندن….مقبول نشد
    دوماه بعد…به نام یه نفر دیگه…فقط با جابجایی یک پاراگراف….تو همون مجله چاپ شد

    تو دوره گرانی کاغذ هم،،،مثله خیلیای دیگه محو شد!!!

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۴
    1. Farzad

      ۷ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (2496 ديدگاه)

      خوشحال میشیم برای پدال هم مطلب بنویسید ، عشق موتور اینجا کم نداریم یکیش خودمم که عاشق دوکاتی ام .

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۴
      1. MƛӇƳƛƦ (Ninja سابق)

        ۷ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (1143 ديدگاه)

        اچ ۲ ار

        موافقم ۳
        مخالفم ۳
      2. محمد

        ۷ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (299 ديدگاه)

        ممنونم فرزاد عزیز
        این موضوع بستگی به نظر موافق پدال داره
        در خصوص دوکاتی هم بگم،،،به شخصه خصوصا در مورد پانیگال،،،،اونو بهترین مهندسی در طراحی موتور سیکلت میدونم
        اگر دوست داشتی یه تحقیق انجام بده و تصاویر لخت این موتور سیکلت رو ببین
        چیزی به اسم شاسی نداره
        قطعات منفصله هستن که روی انجین سوار میشن
        کرپی و دو شاخ فرمان،،،اکسل دوشاخ عقب و فریم نشیمنگاه،،،،،،۳تا قطعه ای که روی انجین سوار میشن
        بقیه موتورها،،،،همشون شاسی مستقل دارن
        اینه که دوکاتی همیشه سبکترینه

        موافقم ۷
        مخالفم ۳
        1. viper

          ۷ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (490 ديدگاه)

          میتونید به پدال ایمیل بزنید و بگید که میخواید مقاله نویسی کنید
          توی ایران سایتی که به طور کاملا دقیق موتور های خاص رو مورد بررسی قرار بده خیلی کمه و اصلا نیست (یه carnp بود که خدا بیامرزتش) . اگه واقعا بشه موتور های روز جهان و موتور های خاص موجود در ایران و همچنین موتور های کلاسیکی که باهاشون خاطره داریم رو به طور مو به مو بررسی کنیم واقعا عالی میشه خیلی خوشحال میشیم.

          من خودم عشق کاوازاکی ام مخصوصا مدل ها kz1300
          gto 125
          kx 450 f
          zx10
          z1000
          zx14
          و…..
          آخه مگه کسی هم هست که این عروسکا رو دوست نداشته باشه؟؟؟؟

          موافقم ۳
          مخالفم ۲
        2. Farzad

          ۸ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (2496 ديدگاه)

          محمدجان معلومه دانش بالایی از موتور سیکلت ها داری همین چند خط که درباره دوکاتی نوشتی واقعا کیف کردم دمت گرم ، حتما مقاله بنویس برای پدال .

          موافقم ۷
          مخالفم ۲
  2. محمد

    ۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (299 ديدگاه)

    از آقای صفرپور هم ممنونم بابت مطلب بسیار عالی و مفیدی که منتشر کردن

    موافقم ۳
    مخالفم ۴
    1. محمد

      ۸ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (299 ديدگاه)

      مخاطب عزیز viper
      در مورد مقاله نویسی که فرمودین،،،،از مجله محترم پدال،لطف کردن و راهنمایی کردن در خصوص ارسال مطلب
      در مورد تخصصی بودن سایت یا مجله ای در حوزه موتور سیکلت،،،، بله،،،،فعلا نداریم و یا اگه هست،،،اطلاعاتی که میدن،،،،اصلا درست نیست
      مدتی مجله ماشین نسخه اخنصاصی موتور سیکلت رو منتشر کرد که به علت تحریم و گرانی کاغذ نتونست ادامه بده،،،،حتی خود مجله اصلی مدتی دوماه یکبار چاپ میشد
      مدلهای کاوازاکی که فرمودین رو،،،،کاملا باهاشون اشنا هستم،،،،خصوصا نسخه gtoکه تمام رنگهاشو داشتم و اینکه این برند یکی از تاثیرگذارترین برندهای این صنعت هست و در چندسال اخیر پرچمدار نوآوری این صنعت بوده

      موافقم ۲
      مخالفم ۲
      1. viper

        ۸ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (490 ديدگاه)

        کاملا صحیح خیلی ممنون . چه سعادتی داشتید که صاحب کاوازاکی بودید . امیدوارم که به هر مدلی که میخواید برسید .

        موافقم ۲
        مخالفم ۲
      2. محمد

        ۸ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (299 ديدگاه)

        سپاسگذارم farzad و viper عزیز🌸🌸🌸

        موافقم ۳
        مخالفم ۱
      3. برقیه جارو برقی

        ۹ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (164 ديدگاه)

        اقا محمد خودت یه سایت تخصصی برسی موتور بساز مثل پدال

        حتما موفق میشی

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  3. Aboalfazl demon

    ۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (401 ديدگاه)

    مرحله اول
    پول داشته باشین
    پول خیلی مهمه . پولی که بودنش خوشبختی نیست
    اما نبودش بدبختیه
    همه چی پول میخواد

    موافقم ۵
    مخالفم ۶
  4. Swedish Arrogant Tiger

    ۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1776 ديدگاه)

    مطلب جالبی بود.

    موافقم ۲
    مخالفم ۳
  5. حسین

    ۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (933 ديدگاه)

    چطور باید لینک فرستاد؟
    من می‌خواهم یکی از پست های پدال رو لینک کنم بفرستم توی یه پست دیگه.باید چه کار کنم؟

    موافقم ۳
    مخالفم ۲
  6. [email protected]!n

    ۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (2125 ديدگاه)

    همه این مطالب تو دنیای امروز هیچ ارزشی نداره. چه راننده با تجربه باشی چه یه مبتدی. تمام کانال هایی که معروف میشن یا هستن و تمام سایت ها تحت نظارت و سلطه برندهاست.
    ژورنالیست هم صرفا مترسکی هست که مشخصات ماشین رو قرقره می‌کنه و یا در بهترین حالت یه دور میزنه چیزی جز تمجید نمی بینیم. اصلا هم مهم نیست ماله کجاس همه عالی شدن همه بی نقص همه بهترین.

    آخرین نمونش سایت موتور وان که نسبتا بی پروا تر عمل می کنه اما اونم زورش در حدی نیست که روی حرفش وایسته. برای اولین بار بود دیدم یه ماشین دوبار تست شه (جیپ گرندواگونییر). عملا یه غلط کردیم به تمام معنا بود. یا کانال TFL OFFROAD که اوایل یه کانال آفرودی نسبتا حرفه ای بود الان شده ویترین تبلیغه محصولات.

    موافقم ۴
    مخالفم ۴
  7. NAVID۰۰۹۸

    ۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (6910 ديدگاه)

    در یک کلام پُرو باشید !

    اما در ایران رشوه‌بگیر باشید و از همه‌ی خودروها به دروغ تعریف کنید یا بخشی از حقیقت را بیان نکنید که باز هم میشه دروغ ، مثل همین کاری که اُستادان اسب‌بخار انجام میدهند و با قدرت از خودروهای چینی تصویرسازی هم میکنند اما پُشت صحنه با لندکروزر سری ۱۰۰ و ماکسیما همه کارهایشان را جلو میبرند !

    اونجا که گفت خانوم باشید 😂😂😂 ، یاد دانشگاه افتادم از دَم درس‌ها را پاس میکردند چون خانوم بودن !

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۵
    1. mohamadreza

      ۷ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (465 ديدگاه)

      من خودم از اطلاعات فنی تفضلی واقعا استفاده میکنم اما اون قسمتش رو کاملا موافقم
      یعنی جوری از لگ.نی مث تارا تعریف کردن که نگووو
      تازه هر از گاهی که میبینن دیگه خیلی تابلو میشه یه ایرادکوچولو و در قالب طنز میگیرن و زود ماسمالیش میکنن تا بره
      یعنی خیلی هوشمندانه و کارگردانی شده بررسی میکنن و حرف میزنن تا به اصطلاح ن سیخ بسوزه نه کباب
      ن شرکت ازشون ناراضی باشه و بتونن ازشون پول بگیرن و هم اینکه در مقابل مردم هم حرفی برا گفتن داشته باشن که بیا آقا مثلا ایرادش رو هم گفتیم ….
      البته توصیه میکنم حتما بررسی اسب بخار از مرسدس cla45 amg رو ببینید واقعا محشره !

      موافقم ۳
      مخالفم ۵
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۸ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (6910 ديدگاه)

        تا قبل از بستن واردات خودرو ، کارهاشون خوب بود اما جدیداً مشخصه پول میگیرند تا نقد نکنند !

        موافقم ۴
        مخالفم ۲
        1. دکتر

          ۸ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (75 ديدگاه)

          افتضاح شدن واقعا جانبدارانه صحبت میکنند،برسی یواز پاتریوت دروغ محض بود،من تجربه رانندگی رو باش دارم،همین و بس که شیشه جلوش بخاطر وجود گرم کن ها کاملا کدر هست،و جنس ادوات داخل افتضاح است

          موافقم ۳
          مخالفم ۱
        2. NAVID۰۰۹۸

          ۸ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (6910 ديدگاه)

          کاربر دکتر
          دقیقاً درست میفرمایید و بررسی یوآز پاتریوت از اسب‌بخار یکی از قدرتمندترین تبلیغات اسب‌بخار برای این خودرو بود اما خریدارهای این دست هز خودروها داناتر از این حرف‌ها هستند و به این راحتی‌ها دُم به تَله‌ی سروش دیزل نمیدهند مگر اینکه بیسواد و آفرود‌باز باشند .

          البته از حق نگذریم ، پاتریوت در بخشی از بازار وارد شده که در ایران عملاً هیچ رقیبی نداره و چینی‌ها هم که به درد نمیخورند اما پاتریوت گویی فسیل زنده هست ، زشت هست اما کار راه می‌اندازد !
          یکی از دلایل گرانی پرادو و هایلوکس‌ها‌ی مدل پائین در بازه‌ی یک میلیارد و آمدنشان به بالای ۱/۵ میلیارد ، همین چینی‌ها و پاتریوت بوده که خریداران دانا را هنوز پس از حدود دو دهه به سمت خود میکشانند چون درست حسابی آفرودر و قابل اعتماد با لوازم فراوان هستند اما سمت یک خودرویرصفر کیلومتر چینی و روسی نمیروند که خودش گویای همه چیز است !

          موافقم ۲
          مخالفم ۱
  8. M.Kkarimi

    ۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (773 ديدگاه)

    هعیییی… این مطلب دست گذاشت رو آروز هام… 🥺😍😍

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  9. RKH7787

    ۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (266 ديدگاه)

    خیلی چیز جالبی بود
    ولی آخه تو کشور ما که ماشین درست و حسابی وجود نداره
    نمیتونیم بریم پراید و دنا بررسی کنیم که!

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  10. ماکان

    ۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (32 ديدگاه)

    سلام . من با اینکه مثل خیلی از افراد دیگر عشق برخی از ماشین ها هستم ، اما دوست دارم که فقط انشاالله برخی از ماشین ها را بخرم و بعد هم همزمان مالک چندتا ماشین باشم انشاالله .

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  11. حسن

    ۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (496 ديدگاه)

    توی کل دنیا بعد سیاست و دین و مواد مخدر فاسد ترین سیستم و مکانیزمهای مدیریتی و کنترلها برای خودرو سازیه.

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  12. یه بابایی که ماشین دوست داره

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (5 ديدگاه)

    چگونه ژورنالیست خودرو بشیم ؟

    با انتقاد تند و بی معنی تعصبی کاملا سلیقه ای

    مقایسه کادیلاک و بی ام وه که این کار ژورنالسیت های حرومزاده باعث تغیر کلی و از دست رفتن شخصیت ماشین آمریکایی شد و نظم طراحی خودرو تو دنیا بهم خورد

    چرت و پرت گفتن بیش از حد و استفاده از کلماتی مانند کیفیت ضعیف داشبورد

    بهم زدن نظم بازار با نظرات سلیقه ای و گمراه کردن ملت

    گمراه کردن خودروساز ها و بهم زدن سلیقه ملت و جذب اون ها به کراس اوور

    کلا بعد از سیاست مدار ها این ژورنالیست های خودرو اند که ریدن تو این دنیا

    موافقم ۰
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا