اکثر رانندگان میدانند که باید روغن پیشرانه را بهصورت منظم بررسی و در صورت نیاز آن را تعویض کنند یا تا حد معین به پیشرانه اضافه نمایند اما اکثر آنها بررسی روغن گیربکس را فراموش میکنند. درست همانند پیشرانه، گیربکس دستی یا اتوماتیک نیز برای روان کاری به روغن خاص خود متکی است و خالی شدن گیربکس از روغن میتواند بسیار خطرناک باشد و هزینههای زیادی را به مالک تحمیل کند. در ادامه میخواهیم شما را با چگونگی بررسی میزان روغن گیربکس خودرو آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.
ما نمیتوانیم افرادی که را بهصورت منظم روغن گیربکس خودروی خود را بررسی نمیکنند سرزنش کنیم. در بسیاری از خودروها این کار سختی خواهد بود مگر اینکه شما یک تکنسین ماهر و آموزش دیده برای این کار باشید. برخی خودروهای مدل جدید دارای لوله و میله اندازهگیری روغن گیربکس هستند اما خب این میله چیزی نیست که شما در گاراژ خانه داشته باشید. البته میتوانید این میله اندازهگیری را از نمایندگی تهیه کنید اما واقعیت این است که راه ارزانتر و راحتتر برای بررسی روغن گیربکس مراجعه به تعویض روغن و تعمیرگاه خواهد بود. همچنین برخی خودروها دارای دستگاه اندازهگیری سطح روغن الکترونیکی هستند و این میزان در داشبورد به نمایش درمیآید هرچند تعداد آنها در کشور ما زیاد نیست.
خودروهای دارای میله اندازهگیری
در برخی خودروها شاهد روش سادهای هستیم. برخی گیربکسها دارای میله اندازهگیری مشابه آن چیزی است که برای اندازهگیری روغن پیشرانه بکار میرود. اگر خودروی شما چنین حالتی دارد بررسی میزان روغن گیربکس چند دقیقه بیشتر طول نخواهد کشید.
ابتدا میله اندازهگیری روغن گیربکس را پیدا کنید. این میله شبیه میلهای خواهد بود که برای روغن پیشرانه بکار میرود اما در بخش پشتی یا پیشرانه یا کنار آن قرار دارد. اگر میله را پیدا کردید خودرو را روی سطح صافی پارک کنید. اگر سطح صاف نباشد میله اندازهگیری میزان درست روغن را نشان نخواهد داد. در این حالت گیربکس را در حالت پارک یا خلاص قرار دهید و البته ترمزدستی را نیز بکشید. در این حالت اجازه دهید پیشرانه در دور آرام گرم شود. زمانی که پیشرانه گرم شد با دقت میله اندازهگیری را بیرون بکشید، آن را تمیز کنید و سپس دوباره به لوله بازگردانید. به آرامی میله را دوباره بیرون بکشید و میزان روغن را از روی آن تشخیص دهید.
اگر میزان روغن گیربکس کم باشد نیازمند قیف و نوع مناسب روغن گیربکس خواهید بود تا بر میزان آن اضافه کنید. البته فراموش نکنید که قبل از این کار پیشرانه را حتماً خاموش کنید. روغن گیربکس معمولاً درست به لوله میله اندازهگیری ریخته میشود و این کار به آرامی انجام میشود. در این مدت میزان روغن اضافه شده را با استفاده از میله اندازهگیری بررسی کنید تا از حد معینی بیشتر نشود.
قبل از آنکه روغن را به گیربکس اضافه کنید دقت داشته باشید به رنگ روی میله اندازهگیری در بار اول دقت کنید. رنگ روغن گیربکس باید قرمز تیره یا قهوهای روشن باشد. در صورتی که رنگ قهوهای تیره یا سیاه را دیدید بهتر است به دنبال تعویض روغن گیربکس و فیلتر آن در آینده نزدیک باشید. اگر روغن بوی سوخته میدهد احتمالاً مشکلی در گیربکس وجود دارد.
خودروهای بدون میله اندازهگیری
در حالت کلی باید دانست روش استفاده از میله اندازهگیری شامل خودروهایی است که از گیربکس اتوماتیک استفاده میکنند؛ و بهصورت کلی خودروهای گیربکس دستی فاقد چنین چیزی هستند هرچند برخی استثناها برای هر دو دسته وجود دارد. اگر خودروی شما گیربکس دستی دارد احتمالاً بررسی میزان روغن گیربکس زمان بیشتری خواهد خواست.
البته این کار غیرممکن نیست. ابتدا خودرو را روی سطح صافی پارک کنید و با استفاده از جک بخش جلو و عقب خودرو را بالا ببرید یا اینکه خودرو را روی چاله تعویضروغنی پارک کنید. مطمئن شوید بخش جلو و عقب خودرو در یک سطح و بهصورت تراز قرار دارند. در زیر خودرو محل گیربکس و پیچ فیلر را پیدا کنید. این پیچ در کنار گیربکس قرار دارد. البته این پیچ را نباید با پیچ تخلیه اشتباه بگیرید چراکه پیچ تخلیه هم در وضعیتی مشابه است اما در بخش پایینتری نصب میشود.
با استفاده از یک آچار پیچ را باز کنید و در نظر داشته باشید که شاید روغن گیربکس بیرون بیاید بنابراین توصیه میکنیم همراه خود یک دستمال داشته باشید و زیر گیربکس دهان خود را باز نکنید! وقتی پیچ را باز کردید به داخل گیربکس نگاه کنید. میزان روغن باید درست در پایین سوراخ فیلر باشد. اگر نمیتوانید آن را ببینید از انگشت خود استفاده کنید تا محل نشستن آن را ببینید.
وقتی کار بررسی میزان روغن گیربکس تمام شد در صورت نیاز واشر پیچ را تعویض و پیچ را سفت کنید و جکها را پایین بیاورید. اگر میزان روغن گیربکس کم باشد باید به آن اضافه کنید که کار سختی است و این کار را نمیتوانید بهصورت مستقیم انجام دهید به همین خاطر سرراستترین کار استفاده از پمپ برای اضافه کردن روغن گیربکس خواهد بود تا در نهایت میزان آن به پایین سوراخ پیچ فیلر برسد.
شاهرخ
۲۴ خرداد ۱۴۰۱مفید
datsun
۲۴ خرداد ۱۴۰۱گیربکس دستی اگه از جایی نشتی نداشته باشه تا ۵۰ هزار هم نیازی به بازدید نداره
NAVID۰۰۹۸
۲۴ خرداد ۱۴۰۱Datsun جان
باورتان میشود برای خودروهای دندهای که داشتم و دارم تا به حال هیچ روغن یا واسگازین گیربکسی عوض نکردم و خودرویی که بارها ذکرش را کردم وانت مزدایی هست که حدود ۷۰۰ هزارتا کار کرده و درسته که روغن موتور و فیلترها را هر ۵ هزارتا عوض میکنم ولی واسگازینش هنوز برای کارخانه هست و بر اساس تجربهی مکانیکهای متعدد که به من گفتهاند تا مشکلی نداشته و صدایی نکرده دست به تعویض واسگازین گیربکس نزن و خودم هم در عجبم چطور هنوز مثل روز اول دنده عوض میشه حتی نرمتر و روانتر 😂 ، درود بر ژاپن ، درود بر بهمنخودروی اون زمان و نه امروز که همه چیزش شده چینی !
نکته : اینهایی که الان مینویسم را از مکانیکهای متخصص گیربکس و تعمیرکاران نمایندگیها فهمیدهام و خودم هیچ تخصصی ندارم و اگر هر کدام شما شک داشتید میتوانید بروید و تحقیق کنید و خوشحال میشوم چیزی از شما دوستان یاد بگیرم و در نگهداری خودرو به کارم بیاید !
اما در مورد گیربکس اتوماتیک وضع کاملاً متفاوته و از هر ۳۰ هزار کیلومتر گرفته تا ۸۰ هزار کیلومتر متفاوت هست !
اما اگر خودرو در ترافیک زیاد استفاده میشود بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تا و حتماً حتماً حتماً روغن اصلی استفاده شود و اگر خودرو فقط در جاده و سفر استفاده میشود هر ۶۰ هزارتا روغن عوض شود که گیربکس اتومات به داغی روغن و حرارت بسیار حساس هست و در جریان باشید نیاز نیست هر دفعه فیلتر عوض شود و در اکثر خودروهای کرهای و ژاپنی فیلتر در کارتر جایگذاری شده که باید کل کارتر عوض شود در کیلومترهای بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار کیلومتر بر اساس تعویضهای روغن موتور در طول دورهی تعویض !
در جریان باشید اگر روغن تَقَلُبی ریختید و لذت بردید از اینکه روغنی را ارزان خریدید ، پس منتظر گریه خودتان باشید که هزینههای تعمیر و تعویضات گیربکس اتومات وحشتناک بالاست !
در جریان باشید که ساعت گیربکسهای خودروهای ۶ و ۸ سیلندر بسیار دچار مشکل میشوند و هزینههایش هم بسیار زیاد هست بخصوص محصولات قدیمی bmw و جنسیسهای سدان ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ در ایران !
در جریان باشید که گیربکسهای CVT شرایط متفاوتی دارند و روغن مخصوص خودشان را حتماً باید استفاده کرد و در کیلومترهای پائین و اگر نه حسابش با بانک مرکزی هست !!!
تا میتوانید هم سمت خرید خودروهایی که دوکلاجه و CVT هستند در ایران نروید که شرایط خاص و هزینههای خاص خودشان را شامل میشود و کلاً در این شرایطِ خاصِ ایران دنبال دردسر نگردید !
اگر جایی مثل گِل یا برف گیر کردید ، به هیچ عنوان به گیربکس فشار نیاورید حتی اگر خودرو ۶ سیلندر تک دف هست مگر آفرودی و دو دف باشد اوضاع فرق میکند !
کلاً خودروهای ژاپنی و کرهای که قبل از سال ۲۰۱۰ به ایران آمدند مثل کمری گرند ، سوناتا NF ، ماکسیما یا مزدا۳ ، گیربکسهای به اصطلاح سگجانی دارند و هم قطعات اصلی گیر میاید و هم قیمت مناسب و نسبتاً ارزانی دارند !
دوستان ، تا میشود سمت گیربکسهای cvt نروید و گولِ مصرف بنزین کمترش را نخورید که چِرتی بیش نیست !
meysam
۲۴ خرداد ۱۴۰۱من هر بار که میرم تعویض روغنی، میدم روغن گیربکس رو هم چک کنه
اوایل این کارو نمیکردم و سر موقع فقط تعویض میکردم
اما الان ماشینم حدود ۷۴۰ هزارتا کارکرده و باید هواشو داشته باشم
بردیا
۲۴ خرداد ۱۴۰۱میتونم بپرسم ماشینتون چیست که اینهمه کار کرده ؟
meysam
۲۵ خرداد ۱۴۰۱پراید مدل ۸۶
کاربر
۲۵ خرداد ۱۴۰۱چخبره
از من مدل ۸۹ است کارکرد حدود ۶۲۰۰۰
Swedish Arrogant Tiger
۲۴ خرداد ۱۴۰۱البته گیربکس های دستی به طور معمول نیاز به تعویض روغن ندارن، تازمانی که نشونه ای از نشتی نیست نیازی به چک هم نداره اما جهت اطمینان میتونید هر بار تعویض روغن بگید براتون چک کنه.
امیر
۲۶ خرداد ۱۴۰۱سلام برای پراید کارخانه روغن گیربکس ۷۵w80 میریزه و در دفترچه اشاره کرده بعداز سی هزار کیلومتر تعویض بشه اگر در شهرهای گرم یا با نوسان بالای دما زندگی میکنید حتما روغن ۷۵w90 بریزید
ارش
۲۷ خرداد ۱۴۰۱منم ایکس ۳۳ دارم نزدیک ۲۳۰ کیلومتر کار کرده ولی هنوز روغن گیربکس عوض نکردم ،البته دوستان همیشه جایی روغن عوض کنین ک طرف بشناسید من ۳ سال پیش جنوب تهران روغن موتور عوض کردم و هیچ شناختی از اون فرد نداشتم نامرد روغن نامرغوب واسم ریخت ی ماه نشد ۲۰ میلیون خرج موتور کردم