آموزشمقالات

نحوه اندازه گیری و چک کردن روغن گیربکس

در مقاله پیش رو نحوه اندازه گیری و چک کردن روغن گیربکس برخی از محصولات داخلی از جمله پراید، پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ را شرح خواهیم داد.

اکثر رانندگان می‌دانند که باید روغن پیشرانه را به‌صورت منظم بررسی و در صورت نیاز آن را تعویض کنند یا تا حد معین به پیشرانه اضافه نمایند اما اکثر آن‌ها بررسی روغن گیربکس را فراموش می‌کنند. درست همانند پیشرانه، گیربکس دستی یا اتوماتیک نیز برای روان کاری به روغن خاص خود متکی است و خالی شدن گیربکس از روغن می‌تواند بسیار خطرناک باشد و هزینه‌های زیادی را به مالک تحمیل کند. در ادامه می‌خواهیم شما را با چگونگی بررسی میزان روغن گیربکس خودرو آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

ما نمی‌توانیم افرادی که را به‌صورت منظم روغن گیربکس خودروی خود را بررسی نمی‌کنند سرزنش کنیم. در بسیاری از خودروها این کار سختی خواهد بود مگر اینکه شما یک تکنسین ماهر و آموزش دیده برای این کار باشید. برخی خودروهای مدل جدید دارای لوله و میله اندازه‌گیری روغن گیربکس هستند اما خب این میله چیزی نیست که شما در گاراژ خانه داشته باشید. البته می‌توانید این میله اندازه‌گیری را از نمایندگی تهیه کنید اما واقعیت این است که راه ارزان‌تر و راحت‌تر برای بررسی روغن گیربکس مراجعه به تعویض روغن و تعمیرگاه خواهد بود. همچنین برخی خودروها دارای دستگاه اندازه‌گیری سطح روغن الکترونیکی هستند و این میزان در داشبورد به نمایش درمی‌آید هرچند تعداد آن‌ها در کشور ما زیاد نیست.

چگونه روغن گیربکس را چک کنیم؟

برای بررسی میزان روغن گیربکس در خودروهای اتوماتیک و دستی روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

  • خودروهای دارای میله اندازه‌گیری

در برخی خودروها شاهد روش ساده‌ای هستیم. برخی گیربکس‌ها دارای میله اندازه‌گیری مشابه آن چیزی است که برای اندازه‌گیری روغن پیشرانه بکار می‌رود. اگر خودروی شما چنین حالتی دارد بررسی میزان روغن گیربکس چند دقیقه بیشتر طول نخواهد کشید.

ابتدا میله اندازه‌گیری روغن گیربکس را پیدا کنید. این میله شبیه میله‌ای خواهد بود که برای روغن پیشرانه بکار می‌رود اما در بخش پشتی یا پیشرانه یا کنار آن قرار دارد. اگر میله را پیدا کردید خودرو را روی سطح صافی پارک کنید. اگر سطح صاف نباشد میله اندازه‌گیری میزان درست روغن را نشان نخواهد داد. در این حالت گیربکس را در حالت پارک یا خلاص قرار دهید و البته ترمزدستی را نیز بکشید. در این حالت اجازه دهید پیشرانه در دور آرام گرم شود. زمانی که پیشرانه گرم شد با دقت میله اندازه‌گیری را بیرون بکشید، آن را تمیز کنید و سپس دوباره به لوله بازگردانید. به آرامی میله را دوباره بیرون بکشید و میزان روغن را از روی آن تشخیص دهید.

همچنین بخوانید:

اگر میزان روغن گیربکس کم باشد نیازمند قیف و نوع مناسب روغن گیربکس خواهید بود تا بر میزان آن اضافه کنید. البته فراموش نکنید که قبل از این کار پیشرانه را حتماً خاموش ‌کنید. روغن گیربکس معمولاً درست به لوله میله اندازه‌گیری ریخته می‌شود و این کار به آرامی انجام می‌شود. در این مدت میزان روغن اضافه شده را با استفاده از میله اندازه‌گیری بررسی کنید تا از حد معینی بیشتر نشود. قبل از آنکه روغن را به گیربکس اضافه کنید دقت داشته باشید به رنگ روی میله اندازه‌گیری در بار اول دقت کنید. رنگ روغن گیربکس باید قرمز تیره یا قهوه‌ای روشن باشد. در صورتی که رنگ قهوه‌ای تیره یا سیاه را دیدید بهتر است به دنبال تعویض روغن گیربکس و فیلتر آن در آینده نزدیک باشید. اگر روغن بوی سوخته می‌دهد احتمالاً مشکلی در گیربکس وجود دارد.

  • خودروهای بدون میله اندازه‌گیری

در حالت کلی باید دانست روش استفاده از میله اندازه‌گیری شامل خودروهایی است که از گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کنند؛ و به‌صورت کلی خودروهای گیربکس دستی فاقد چنین چیزی هستند هرچند برخی استثناها برای هر دو دسته وجود دارد. اگر خودروی شما گیربکس دستی دارد احتمالاً بررسی میزان روغن گیربکس زمان بیشتری خواهد خواست. برای اندازه گیربکس روغن گیربکس پراید، تیبا، خانواده پژو شامل پارس، ۴۰۵ و ۲۰۶ بهتر است مراحل زیر را طی کنید.

ابتدا خودرو را روی سطح صافی پارک کنید و با استفاده از جک بخش جلو و عقب خودرو را بالا ببرید یا اینکه خودرو را روی چاله تعویض‌روغنی پارک کنید. مطمئن شوید بخش جلو و عقب خودرو در یک سطح و به‌صورت تراز قرار دارند. در زیر خودرو محل گیربکس و پیچ فیلر را پیدا کنید. این پیچ در کنار گیربکس قرار دارد. البته این پیچ را نباید با پیچ تخلیه اشتباه بگیرید چراکه پیچ تخلیه هم در وضعیتی مشابه است اما در بخش پایین‌تری نصب می‌شود. با ادامه مراحل می توانید سطح روغن گیربکس خودروهایی همچون پراید و پژو را بررسی نمایید.

برای چک کردن روغن گیربکس با استفاده از یک آچار پیچ را باز کنید و در نظر داشته باشید که شاید روغن گیربکس بیرون بریزد بنابراین توصیه می‌کنیم همراه خود یک دستمال داشته باشید و زیر گیربکس دهان خود را باز نکنید! وقتی پیچ را باز کردید به داخل گیربکس نگاه کنید. میزان روغن باید درست در پایین سوراخ فیلر باشد. اگر نمی‌توانید آن را ببینید از انگشت خود استفاده کنید تا محل نشستن آن را ببینید. وقتی کار بررسی میزان روغن گیربکس تمام شد در صورت نیاز واشر پیچ را تعویض و پیچ را سفت کنید و جک‌ها را پایین بیاورید. اگر میزان روغن گیربکس کم باشد باید به آن اضافه کنید که کار سختی است و این کار را نمی‌توانید به‌صورت مستقیم انجام دهید به همین خاطر سرراست‌ترین کار استفاده از پمپ برای اضافه کردن روغن گیربکس خواهد بود تا در نهایت میزان آن به پایین سوراخ پیچ فیلر برسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. شاهرخ

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (338 ديدگاه)

    مفید

    موافقم 22
    مخالفم 4
  2. datsun

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3431 ديدگاه)

    گیربکس دستی اگه از جایی نشتی نداشته باشه تا ۵۰ هزار هم نیازی به بازدید نداره

    موافقم 44
    مخالفم 8
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (10057 ديدگاه)

      Datsun جان

      باورتان میشود برای خودروهای دنده‌ای‌ که داشتم و دارم تا به حال هیچ روغن یا واسگازین گیربکسی عوض نکردم و خودرویی که بارها ذکرش را کردم وانت مزدایی هست که حدود ۷۰۰ هزارتا کار کرده و درسته که روغن موتور و فیلترها را هر ۵ هزارتا عوض میکنم ولی واسگازینش هنوز برای کارخانه هست و بر اساس تجربه‌ی مکانیک‌های متعدد که به من گفته‌اند تا مشکلی نداشته و صدایی نکرده دست به تعویض واسگازین گیربکس نزن و خودم هم در عجبم چطور هنوز مثل روز اول دنده عوض میشه حتی نرمتر و روان‌تر 😂 ، درود بر ژاپن ، درود بر بهمن‌خودروی اون زمان و نه امروز که همه چیزش شده چینی !

      نکته : این‌هایی که الان مینویسم را از مکانیک‌های متخصص گیربکس و تعمیرکاران نمایندگی‌ها فهمیده‌ام و خودم هیچ تخصصی ندارم و اگر هر کدام شما شک داشتید میتوانید بروید و تحقیق کنید و خوشحال میشوم چیزی از شما دوستان یاد بگیرم و در نگهداری خودرو به کارم بیاید !

      اما در مورد گیربکس اتوماتیک وضع کاملاً متفاوته و از هر ۳۰ هزار کیلومتر گرفته تا ۸۰ هزار کیلومتر متفاوت هست !
      اما اگر خودرو در ترافیک زیاد استفاده میشود بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تا و حتماً حتماً حتماً روغن اصلی استفاده شود و اگر خودرو فقط در جاده و سفر استفاده میشود هر ۶۰ هزارتا روغن عوض شود که گیربکس اتومات به داغی روغن و حرارت بسیار حساس هست و در جریان باشید نیاز نیست هر دفعه فیلتر عوض شود و در اکثر خودروهای کره‌ای و ژاپنی فیلتر در کارتر جایگذاری شده که باید کل کارتر عوض شود در کیلومترهای بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار کیلومتر بر اساس تعویض‌های روغن موتور در طول دوره‌ی تعویض !

      در جریان باشید اگر روغن تَقَلُبی ریختید و لذت بردید از اینکه روغنی را ارزان خریدید ، پس منتظر گریه خودتان باشید که هزینه‌های تعمیر و تعویضات گیربکس اتومات وحشتناک بالاست !

      در جریان باشید که ساعت گیربکس‌های خودروهای ۶ و ۸ سیلندر بسیار دچار مشکل میشوند و هزینه‌هایش هم بسیار زیاد هست بخصوص محصولات قدیمی bmw و جنسیس‌های سدان ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ در ایران !

      در جریان باشید که گیربکس‌های CVT شرایط متفاوتی دارند و روغن مخصوص خودشان را حتماً باید استفاده کرد و در کیلومترهای پائین و اگر نه حسابش با بانک مرکزی هست !!!

      تا میتوانید هم سمت خرید خودروهایی که دوکلاجه و CVT هستند در ایران نروید که شرایط خاص و هزینه‌های خاص خودشان را شامل میشود و کلاً در این شرایطِ خاصِ ایران دنبال دردسر نگردید !
      اگر جایی مثل گِل یا برف گیر کردید ، به هیچ عنوان به گیربکس فشار نیاورید حتی اگر خودرو ۶ سیلندر تک دف هست مگر آفرودی و دو دف باشد اوضاع فرق میکند !
      کلاً خودروهای ژاپنی و کره‌ای که قبل از سال ۲۰۱۰ به ایران آمدند مثل کمری گرند ، سوناتا NF ، ماکسیما یا مزدا۳ ، گیربکس‌های به اصطلاح سگ‌جانی دارند و هم قطعات اصلی گیر میاید و هم قیمت مناسب و نسبتاً ارزانی دارند !

      دوستان ، تا میشود سمت گیربکس‌های cvt نروید و گولِ مصرف بنزین کمترش را نخورید که چِرتی بیش نیست !

      موافقم 93
      مخالفم 16
      1. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

        ۶ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (229 ديدگاه)

        سلام نوید جان من یک بی ام و سری ۳ ۳۲۰ ۲۰۱۸ دارم ماشین به مقدار زیادی شتاب بال میزنه و از گیربکس گه گاهی صدای عجیبی میاد به روغن شک کردم همون روز اول از صاحبش پرسیده بودم گفت واسگازین رو ۳۸ هزار تا تعویض کرده ولی تازگی نمایندگی بردم برای باز بینی روغن گفتن که از کیلومتر اول این ماشین تعویض نشده بود صدا رفع شد ولی هنوز دیر شتاب بودن خودرو مشکل دارد

        موافقم 9
        مخالفم 11
      2. رومانی>چین>فرانسه

        ۶ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1102 ديدگاه)

        پس از سالها یک کامنت مفید از نوید

        موافقم 12
        مخالفم 6
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۶ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (10057 ديدگاه)

          داداشمام
          رفیق جان‌ها
          یه نگاه به تاریخ کامنتم بندازید ، میفهمید برای زمانی هست که هنوز دلار ۳۰ تومن نبود ، جنگ روسیه اوکراینی هم نبود !
          بابا جونِ من ، من پیر شدم ، فرتوته شدم ، جون جَدِتون بکشید از ما بیرون بگذارید به حال خودمون گذر عمر کنیم آخرش هم بمیرم از دست من راحت میشید به امیدِ خدا 😂😎👐!
          کلیدتون گیر کرده رو من‌ها !!!

          اما خدایی یه چیزِ کامنت‌ها خوبه که تاریخ داره و برای همین من میگم نوستراداموس زمانه منم 😉😚 و برخی مسخره میکنند😛 ، ولی اگر یه نگاه به کامنت‌های سال‌های قبلم بندازید میبینید که خیلی از مسائل و اتفاقات و شیادی‌ها را پیش‌بینی و بازگو کرده بودم و امروز به یَک یَکِش رسیدیم 😎 !

          موافقم 15
          مخالفم 1
      3. amir

        ۶ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (2126 ديدگاه)

        به به مستر نوید
        پیشرفت کردی بلاخره یه کامنتت لایک خورد مرز های دیس رو در نوردید
        این موفقیت رو به بچه های پدال و ترمز و کلاچ تبریک عرض میکنم

        موافقم 7
        مخالفم 7
  3. meysam

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    من هر بار که میرم تعویض روغنی، میدم روغن گیربکس رو هم چک کنه
    اوایل این کارو نمیکردم و سر موقع فقط تعویض میکردم
    اما الان ماشینم حدود 740 هزارتا کارکرده و باید هواشو داشته باشم

    موافقم 28
    مخالفم 7
    1. بردیا

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (139 ديدگاه)

      میتونم بپرسم ماشینتون چیست که اینهمه کار کرده ؟

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. meysam

        ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (3524 ديدگاه)

        پراید مدل ۸۶

        موافقم 25
        مخالفم 3
        1. کاربر

          ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (12 ديدگاه)

          چخبره
          از من مدل ۸۹ است کارکرد حدود ۶۲۰۰۰

          موافقم 5
          مخالفم 5
    2. مهدی

      ۶ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1326 ديدگاه)

      برای شما که زیاد با ماشین راه میری سالی یک بار واسکازین عوض کن چون اول پلیسه های داخل روغن و گیربکس خالی بشه دوم ویسکوزیته روغن بد از مدتی خراب میشه و در نتیجه بلبرینگ های موتور اسیب شدید میزنه

      موافقم 6
      مخالفم 1
  4. Swedish Arrogant Tiger

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    البته گیربکس های دستی به طور معمول نیاز به تعویض روغن ندارن، تازمانی که نشونه ای از نشتی نیست نیازی به چک هم نداره اما جهت اطمینان میتونید هر بار تعویض روغن بگید براتون چک کنه.

    موافقم 14
    مخالفم 5
  5. امیر

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام برای پراید کارخانه روغن گیربکس 75w80 میریزه و در دفترچه اشاره کرده بعداز سی هزار کیلومتر تعویض بشه اگر در شهرهای گرم یا با نوسان بالای دما زندگی می‌کنید حتما روغن 75w90 بریزید

    موافقم 7
    مخالفم 1
  6. ارش

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    منم ایکس ۳۳ دارم نزدیک ۲۳۰ کیلومتر کار کرده ولی هنوز روغن گیربکس عوض نکردم ،البته دوستان همیشه جایی روغن عوض کنین ک طرف بشناسید من ۳ سال پیش جنوب تهران روغن موتور عوض کردم و هیچ شناختی از اون فرد نداشتم نامرد روغن نامرغوب واسم ریخت ی ماه نشد ۲۰ میلیون خرج موتور کردم

    موافقم 8
    مخالفم 2
  7. Enzo Ferrari 2008

    ۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    من یادمه اگه روغن سیاه بود توی گیج
    یعنی ماشین روغن سوزی داره

    موافقم 2
    مخالفم 5
  8. RIO

    ۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (239 ديدگاه)

    من الان ماشینم ۳۵۰۰۰۰ تا کارکرده مگان اتوماته خدا رو شکر مشکل واسه گیربکس پیش نیومده هر ۵۰۰۰۰ تا روغن گیربکس عوض میکنم .

    موافقم 3
    مخالفم 0
  9. arash

    ۷ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (41 ديدگاه)

    با سلام من به شخصه وقتی که به بهشت زهرا رفتم در جلوی پل صراط جلوی تمامی پدرانمان را میگیرم و به آنها گلایه میکنم که اولا شما هیچ کم و کسری در کل نداشتید فقط خیلی زیاد ناشکر و نامرد بودید که زدید کل مملکت را پکوندید ضمنا اجازه ندادید که من بچه شما هم از امکانات تحصیلی و درسی شما بهره مند بشوم خدا رحمت کند استاد عزیز ما دکتر مونسعلی فرمنش که ارتشی هم بود همیشه با فروتنی میگفت من در آبادی بدنیا آمدم که فقط مکتب خانه داشت و پدر و مادری بیسواد داشتم فقط بواسطه استعدادی که خدا بمن داده بود و تلاشم در درس خواندن به جایی رسیدیم اتوماتیک وار بدون پارتی که در دانشگاهی درس میخواندم که شاگرد کنارم ام پسر جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا بود. چرا پدران ما کاری کردند که بجای سوار شدن بر شورولت بیوک کادیلاک بنز بلیزر من باید حسرت داشتن هایما تیگو و دایون را بخورم !؟

    موافقم 19
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا